Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMNii
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-07 18:20
Hallo Tweakers,

Eind Juni heb ik mijn MBO4 - Systeembeheerder dimploma in de hand gekregen. Ik ben nu een maand op zoek naar werk. Ik heb me op meerdere Servicedesk vacatures gesoliciteerd maar elke keer word ik afgewezen en niet op gesprek uitgenodigd omdat er kandidaten zijn met meer ervaring. Zelfs op vacatures die maar 0-5 jaar werkervaring vragen.

Naar mijn gevoel heb ik een CV die er netjes uit ziet met de stages die ik afgelopen jaren afgerond heb. Maar het begint best deprimerend te worden om elke keer afgewezen te worden omdat ik geen ervaring heb. Kan ik iets doen om deze situatie beter aan te pakken? In de afgelopen 2 week ben ik al bij 4 werkgevers afgewezen en ik begin wel aan mijzelf te twijfelen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-07 15:30
Misschien eens proberen via linkedin? Een goed profiel maken en ook daar kijken naar vacatures? Er moet voldoende werk voor je zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMNii
DennusF schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:41:
Misschien eens proberen via linkedin? Een goed profiel maken en ook daar kijken naar vacatures? Er moet voldoende werk voor je zijn!
Ik heb een tijdje geleden een Linkedin profiel aangemaakt maar ik heb me er nog niet heel serieus in verdiept. Ik heb wel mijn profiel zoveel mogelijk ingevuld met ervaringen en opleidingen. Voor vacatures kijk ik vooral op Indeed en zoek ik naar verschillende bedrijven online.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:39
Anders eens bij detacheringsbedrijven solliciteren, eventueel via een open sollicitatie? Dan denk ik bijv. aan Peak-IT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-07 10:13
Kan ik mij heel goed voorstellen dat dit een deuk kan geven op jouw zelfvertrouwen. Je moet alleen rekening houden dat de bedrijven het erg voor het kiezen kunnen hebben, als in, voor jou ook zo 10 anderen, niet wetend dat ze aan jou wel degelijk een hele goede kunnen hebben.

Als je afgewezen wordt, probeer te achterhalen waarom je afgewezen wordt. Wellicht geeft jouw CV net onvoldoende informatie voor die bepaalde functie of eigenschappen die zij zoeken die je net niet lekker verwoord hebt.

Eventueel doorvragen en het gesprek in gaan als open sollicitatie. Wellicht is er een functie beschikbaar die ook bij je past, of wellicht jou de nodige werkervaring kan geven om in de rol kan belanden waarop je had willen solliciteren.

Dit geeft je ook weer wat extra punten omdat je niet direct uit het veld zal laten slaan, dit is een belangrijke eigenschap, niet alleen in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMNii
Lelletje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:44:
Anders eens bij detacheringsbedrijven solliciteren, eventueel via een open sollicitatie? Dan denk ik bijv. aan Peak-IT.
Ondertussen heb ik gesoliciteerd bij 3 verschillende detacheringsbedrijven. 2 daarvan zijn met mij in contact gekomen over een baan die bij mij zou passen. Vandaag werd ik door een van die werkgevers dus afgewezen en van de ander zou ik deze week meer te horen krijgen. Maar met dit tempo heb ik er geen goed gevoel bij.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMNii
Fore! schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:45:
Kan ik mij heel goed voorstellen dat dit een deuk kan geven op jouw zelfvertrouwen. Je moet alleen rekening houden dat de bedrijven het erg voor het kiezen kunnen hebben, als in, voor jou ook zo 10 anderen, niet wetend dat ze aan jou wel degelijk een hele goede kunnen hebben.
Ja dat kan ik heel goed begrijpen. Voor zo ver ik heb opgemerkt zijn er niet veel Servicedesk vacatures in de regio van Groningen. Ik kan me dan best voorstellen dat er veel concurrentie is.
Als je afgewezen wordt, probeer te achterhalen waarom je afgewezen wordt. Wellicht geeft jouw CV net onvoldoende informatie voor die bepaalde functie of eigenschappen die zij zoeken die je net niet lekker verwoord hebt.

Eventueel doorvragen en het gesprek in gaan als open sollicitatie. Wellicht is er een functie beschikbaar die ook bij je past, of wellicht jou de nodige werkervaring kan geven om in de rol kan belanden waarop je had willen solliciteren.

Dit geeft je ook weer wat extra punten omdat je niet direct uit het veld zal laten slaan, dit is een belangrijke eigenschap, niet alleen in de IT.
Dit zijn zeker hele goede tips waar ik zelf niet aan gedacht had. Ik ga ze zeker onthouden voor de volgende solicitaties die ik ga versturen!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 20:33

Metalfreak

Hoije woh!

LMNii schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:46:
[...]

Ondertussen heb ik gesoliciteerd bij 3 verschillende detacheringsbedrijven. 2 daarvan zijn met mij in contact gekomen over een baan die bij mij zou passen. Vandaag werd ik door een van die werkgevers dus afgewezen en van de ander zou ik deze week meer te horen krijgen. Maar met dit tempo heb ik er geen goed gevoel bij.
Bedenk ook dat het vakantieperiode is. Een hoop mensen hebben vakantie en dan ligt een hoop stil, zeker een vacature is iets dat dan wel weer opgestart wordt na de vakantie.

En je hebt eind juni je diploma gehaald, je bent net 3 weken verder. Een beetje geduld mag best :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 15:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

Een goed en compleet profiel op LinkedIn helpt. Verder, schrijf je ook in bij banensites zoals Monsterboard, ICTergezocht, etc. Mijn huidige baan heb ik ook omdat ik gevonden ben door een bedrijf dat op zoek was naar iemand met mijn profiel. Zij hebben mij dus gevonden en benaderd, en niet andersom. Verder zal je op die manier makkelijk vindbaar worden voor recruiters en detacheringsbureaus.

Veel bedrijven zullen inderdaad afknappen op dat je nog geen werkervaring hebt. Voor een eerste baan zou ik verder willen adviseren om niet te kieskeurig te zijn. Verwacht geen bergen met geld en de meest fantastische banen. Je bent net afgestudeerd dus je zal onderaan moeten beginnen. Pak aan wat je aan kunt pakken wat nog een beetje ICT gerelateerd is. Werk er een half jaartje of een jaartje en je hebt opeens werkervaring. Met die werkervaring kan je op dat moment weer gaan solliciteren naar iets beters.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMNii
E-Vix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:15:
Veel bedrijven zullen inderdaad afknappen op dat je nog geen werkervaring hebt. Voor een eerste baan zou ik verder willen adviseren om niet te kieskeurig te zijn. Verwacht geen bergen met geld en de meest fantastische banen. Je bent net afgestudeerd dus je zal onderaan moeten beginnen. Pak aan wat je aan kunt pakken wat nog een beetje ICT gerelateerd is. Werk er een half jaartje of een jaartje en je hebt opeens werkervaring. Met die werkervaring kan je op dat moment weer gaan solliciteren naar iets beters.
En dat weet ik zelf ook heel goed. Ik heb daarom ook geen eisen voor mijn eerste baan omdat het natuurlijk een begin is. Het plan is om als Servicedesk medewerker te beginnen omdat naar mijn begrip dit een positie is waar veel ICT'ers begonnen zijn. Uiteindelijk zou ik door willen groeien naar systeembeheerder.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:40
Metalfreak schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:54:
[...]

Bedenk ook dat het vakantieperiode is. Een hoop mensen hebben vakantie en dan ligt een hoop stil, zeker een vacature is iets dat dan wel weer opgestart wordt na de vakantie.

En je hebt eind juni je diploma gehaald, je bent net 3 weken verder. Een beetje geduld mag best :)
En met hem zijn er meer afgestudeerd en op zoek naar een baan... Daarom was ik zelf in februari in het schooljaar van afstuderen begonnen met solliciteren en parttime werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:49

Aganim

I have a cunning plan..

Geen/ te weinig ervaring is altijd een rottige positie om vanuit te solliciteren. Zijn er relevante zaken die je in je vrije tijd gedaan hebt en je nu wellicht nog niet hebt vermeld op je CV? Dat kan altijd helpen om op te vallen, net als een bijzondere hobby. Als je op werkervaring niet kan opvallen, dan kan iets anders (positiefs) afwijkends nog weleens helpen om niet onderop de stapel te belanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkels0n
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09-2021
Ik heb je zojuist even een persoonlijk bericht gestuurd met daarin wat meer informatie over het bedrijf waar ik zo'n 4 jaar geleden begonnen ben (zonder ervaring, en zelfs zonder IT diploma). Mogelijk heb je er wat aan.

Hadden destijds ook een kantoor in Groningen, wellicht handig in dit geval.

Ik ben zelf inmiddels weer 2 bedrijven verder, maar het was een goede start om ervaring op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LMNii
Aganim schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:30:
Geen/ te weinig ervaring is altijd een rottige positie om vanuit te solliciteren. Zijn er relevante zaken die je in je vrije tijd gedaan hebt en je nu wellicht nog niet hebt vermeld op je CV? Dat kan altijd helpen om op te vallen, net als een bijzondere hobby. Als je op werkervaring niet kan opvallen, dan kan een iets anders (positief) afwijkends nog weleens helpen om niet onderop de stapel te belanden.
Thuis ben ik vooral bezig met mijn "homelab". Ook heb ik een begin gemaakt met volgen van de Microsoft Azure Fundamentals course.

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:58
Vergeet ook niet dat bedrijven op dit moment wellicht ietsje minder 'happig' zijn om personeel aan te nemen door Corona. Ik denk dat het daardoor volledig onterecht impact heeft op je zelfvertrouwen.

Wellicht moet je in deze tijd iets meer geduld hebben dan een paar jaar geleden, maar hoe dan ook: er is echt wel werk genoeg en er zullen ook genoeg werkgevers zijn die je als starter graag willen hebben! :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-07 10:44
Ik herken het.. Ik ging in 2008 (net na het begin van de crisis) ook opzoek naar een baan na het behalen van een MBO diploma. Heeft een paar maanden geduurd toen en zelf maar even gefreelanced voor ervaring bij kleine bedrijven (voor te weinig geld).

Het is een rot tijd op het moment dus neem dat niet persoonlijk (mijn vrouw zit in dezelfde boot: feb 2020 haar HBO diploma gehaald) en gun jezelf de tijd om iets te zoeken/vinden!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Onderstaande is mijn visie, neem het dus niet als absolute waarheid aan, gebaseerd op de tijd dat ik nog CV's op mijn bureau kreeg. Afknappers die ik ben tegengekomen:
- Spelfauten
- Geen motivatiebrief of standaardzin als "ik ben X, volg opleiding Y en zoek een stage voor periode Z" (ja, ik weet dat je geen stage zoekt, maar dit voorbeeld schoot als eerste te binnen :P ). Ik heb 25 CV's liggen en beperkt de tijd, overtuig me. Het hoeft geen opstel te zijn, maar vertel: wat bied je ons? Wat breng je mee? Teveel brieven gaan alleen over wat men van het bedrijf wilt/verwacht.
- Spelvouten
- Helemaal niets over jezelf melden. Doe je iets naast je werk? (Wie 're-enactment' zegt is automatisch welkom, maar dan plannen we wel een uurtje extra in ;) )
- Geen CV meesturen, alleen een link 'hier kun je mijn CV downloaden'. Waarom moet ik de tijd nemen om jouw CV te downloaden? |:(
- Spelfueten
- In het licht van bovenstaande: incorrect Nederlands, helemaal als je solliciteert voor een functie waarin je met klanten gaat communiceren. (Nee, 'me' is nog steeds geen bezittelijk voornaamwoord en ja, die ben ik meerdere keren tegengekomen in motivatiebrieven en CVs)
- In een brief meteen beginnen met 'je'. We hebben niet met elkaar geknikkerd, tutoyeren graag. Maar niet bij het eerste contact.
- Als je een afwijzing krijgt met tips om je brief te verbeteren reageren met 'jullie diskrimineren, rasisten.' :F

Ok, laatste verwacht ik niet van je dat je dat doet, maar wat een grappenmaker was dat..
LMNii schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:36:
[...]

Thuis ben ik vooral bezig met mijn "homelab". Ook heb ik een begin gemaakt met volgen van de Microsoft Azure Fundamentals course.
Dat is top! Vertel in het kort wat je hebt draaien, waarom, welk doel? Je bent bezig met een cursus? Zoals je het nu vertelt kan je het interpreteren als 'begonnen, maar niet afgemaakt', let daar dus op. Loopt het nog? Gewoon melden dan, want daarmee toon je de motivatie om te blijven ontwikkelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Aganim op 21-07-2020 19:52 . Reden: Iets te snel getypt, gelukkig geen sollicitatiebrief ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Was nog niemand opgevallen dat @LMNii een dimploma heeft gekregen 4 weken geleden? :>

Anyhow, flauw subtiel tipje :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LMNii
MAX3400 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:44:
[...]

Was nog niemand opgevallen dat @LMNii een dimploma heeft gekregen 4 weken geleden? :>

Anyhow, flauw subtiel tipje :)
Natuurlijk, dan doe ik m'n best om geen spelfouten te maken, mis ik zo'n makkelijk woord |:(

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

LMNii schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:12:
[...]

Natuurlijk, dan doe ik m'n best om geen spelfouten te maken, mis ik zo'n makkelijk woord |:(
Gewoon je startpost editen; lijkt het net alsof ik iets stoms zeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

LMNii schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:36:
[...]

Lekker door blijven gaan en nu je niet kunt werken hier rustig kennis van op doen. Er is zoveel (gratis) studiemateriaal te vinden, die baan komt vanzelf wel hoe meer je geleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMNii
Aganim schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:41:
Onderstaande is mijn visie, neem het dus niet als absolute waarheid aan, gebaseerd op de tijd dat ik nog CV's op mijn bureau kreeg. Afknappers die ik ben tegengekomen:
- Spelfauten
- Geen motivatiebrief of standaardzin als "ik ben X, volg opleiding Y en zoek een stage voor periode Z" (ja, ik weet dat je geen stage zoekt, maar dit voorbeeld schoot als eerste te binnen :P ). Ik heb 25 CV's liggen en beperkt de tijd, overtuig me. Het hoeft geen opstel te zijn, maar vertel: wat bied je ons? Wat breng je mee? Teveel brieven gaan alleen over wat men van het bedrijf wilt/verwacht.
- Spelvouten
- Helemaal niets over jezelf melden. Doe je iets naast je werk? (Wie 're-enactment' zegt is automatisch welkom, maar dan plannen we wel een uurtje extra in ;) )
- Geen CV meesturen, alleen een link 'hier kun je mijn CV downloaden'. Waarom moet ik de tijd nemen om jouw CV te downloaden? |:(
- Spelfueten
- In het licht van bovenstaande: incorrect Nederlands, helemaal als je solliciteert voor een functie waarin je met klanten gaat communiceren. (Nee, 'me' is nog steeds geen bezittelijk voornaamwoord en ja, die ben ik meerdere keren tegengekomen in motivatiebrieven en CVs)
- In een brief meteen beginnen met 'je'. We hebben niet met elkaar geknikkerd, tutoyeren graag. Maar niet bij het eerste contact.
- Als je een afwijzing krijgt met tips om je brief te verbeteren reageren met 'jullie diskrimineren, rasisten.' :F

Ok, laatste verwacht ik niet van je dat je dat doet, maar wat een grappenmaker was dat..
Dit zijn geweldige tips waar ik zeker wat aan heb. Zelf voeg ik altijd een motivatiebrief toe als dat mogelijk is. Maar moet ik het kort en krachtig houden of juist heel uitgebreid?

Het punt over niks over jezelf vermelden heb ik nogal moeite mee. Vaak hebben mensen hobby's op hun CV staan maar ik heb nooit begrepen wat voor toevoeging dat heeft op de sollicitatie. Misschien moet ik daar toch nog eens even opnieuw naar kijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
Aganim schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:41:
- Spelfauten
- Spelvouten
- Spelfueten

[...]

Dat is top! Vertel in het kort wat je hebt draaien, waarom, welk doel? Je bent bezig met een cursus? Zoals je het nu vertelt kan je het interpreteren als 'begonnen, maar niet afgemaakt', let daar dus op. Loopt het nog? Gewoon melden dan, want daarmee toon je de motivatie om te blijven ontwikkelen.
Goeie tips, alleen zullen er ook genoeg mensen tussen jouw sollicitanten zitten die alleen maar vanwege hun WW/Bijstand verplicht elke week zoveel sollicitaties moeten doen. Die boeit het vaak geen reet.

@LMNii LMNii: Waarom ga je niet nog een 2 jarige HBO Associate Degree doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

LMNii schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:16:
[...]

Het punt over niks over jezelf vermelden heb ik nogal moeite mee. Vaak hebben mensen hobby's op hun CV staan maar ik heb nooit begrepen wat voor toevoeging dat heeft op de sollicitatie. Misschien moet ik daar toch nog eens even opnieuw naar kijken.
Bekijk het anders; alsof je een neutraal dating-profiel opstelt. Wie ben je, wat vind je leuk, waar krijg je energie van en hoe leergierig en interessant ben je.

Het is ook soms een beetje "pas je in het team" en niet eens wat voor hobby je hebt. Stille Willie kan natuurlijk niets op een drukke beursvloer, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMNii
CyberMania schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:17:

@LMNii LMNii: Waarom ga je niet nog een 2 jarige HBO Associate Degree doen?
Ik heb hier eerlijk nog niet naar gekeken. De reden dat ik geen volledige HBO opleiding ben gaan doen is vanwege financiële redenen. Het leek mij verstandiger om eerst aan het werk te gaan en wat geld te verdienen. Daarna misschien verder kijken voor een HBO opleiding.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
LMNii schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Ik heb hier eerlijk nog niet naar gekeken. De reden dat ik geen volledige HBO opleiding ben gaan doen is vanwege financiële redenen. Het leek mij verstandiger om eerst aan het werk te gaan en wat geld te verdienen. Daarna misschien verder kijken voor een HBO opleiding.
Er zijn ook 2 jarige hbo-opleidingen, die heten Associate Degrees (AD). Ik zou me daar zeker in verdiepen. Twee jaar is nog wel te overzien. Na werken terug de schoolbanken in is vaak moeilijk.

Bijv. zoiets:
De tweejarige, praktijkgerichte Ad ICT Service Management is bedoeld voor afgestudeerden van mbo en havo en al werkende ICT-professionals. De Ad leidt op tot professional ICT Service Management.
https://www.hogeschoolrot...vice-management/deeltijd/

[ Voor 24% gewijzigd door CyberMania op 21-07-2020 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LMNii
CyberMania schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:24:
[...]

Er zijn ook 2 jarige hbo-opleidingen, die heten Associate Degrees (AD). Ik zou me daar zeker in verdiepen. Twee jaar is nog wel te overzien. Na werken terug de schoolbanken in is vaak moeilijk.
Hmm goed om te weten... Genoeg tijd nu om te researchen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

[...]

Dit zijn geweldige tips waar ik zeker wat aan heb. Zelf voeg ik altijd een motivatiebrief toe als dat mogelijk is. Maar moet ik het kort en krachtig houden of juist heel uitgebreid?

Ik zou dat wel doen. Het sociale aspect is juist enorm belangrijk in ICT en wat over jezelf vertellen hoort daar gewoon bij. Waarschijnlijk vertel je dat ook direct aan je collega's als je ergens aan de slag gaat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

[...]

Een goede brief schrijven is de kunst van het weglaten, een lange brief wordt niet gelezen. Probeer het een beetje kort en krachtig te houden, maar voorkom dat je in al te erge standaardzinnen terecht komt.

Kijk ook eens naar je CV trouwens, is dat gewoon een leeg A4tje? Of heb je gebruik gemaakt van een template, Word heeft bijv. al het e.e.a. aan boord? Je hoeft niet all-out te gaan, maar een beetje semiprofessioneel template oogt al stukken beter dan een aantal regels op een leeg vel. Reserveer een kolom voor wat steekwoorden van vaardigheden en technologie waar je ervaring mee hebt. Het helpt voor een werkgever met de eerste schifting als je vlot ziet wat iemand zoal heeft gedaan, al dan niet hobbymatig.

Heb je tijdens je opleiding ervaring opgedaan met Powershell, Active Directory? Bash scripting? Python? Het zijn maar wat voorbeelden natuurlijk, maar soms kom je er zelf ook achter dat je wellicht meer ervaring hebt dan je beseft als je zo'n lijst maakt. Deel dan in op wat voor het bedrijf het meest relevant is en waar je zelf de meeste ervaring mee hebt.

Hobby's die niet direct relevant zijn kunnen toch helpen, denk aan extra zaken die je voor je vereniging doet. Aanvoeren van een team, etc. En anders is het sowieso handig als werkgever om wat meer te weten, maakt het breken van het ijs soms ook wat makkelijker. Zie verder ook de reactie van @MAX3400 waar ik me bij aansluit.

[ Voor 10% gewijzigd door Aganim op 21-07-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
[...]

Hobby's geven aan wat voor type persoon jij bent. Waar hou jij je mee bezig, zeker nu je geen werk hebt. Als je voorzitter, secretaris of penningmeester bent bij een vereniging dan zegt dat wat over jouw kwaliteiten. Een duivenmelker is een ander type dan een BMX rijder. Zoals @Aganim kan een bepaalde hobby je helpen bij een sollicitatiegesprek. Het schept meteen een band, wat toch wel handig is als je collega's gaat worden. Of het omgekeerde natuurlijk, dat ze je vanwege je LARP hobby niet aannemen, maar dan wil je daar sowieso niet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bramzie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 12:06
Zoek je wel goed genoeg want wij hebben meerdere vacatures open staan en zitten nog geen 15km van Groningen af... ik heb geen sollicitatie van jou gehad (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMNii
Bramzie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 00:12:
Zoek je wel goed genoeg want wij hebben meerdere vacatures open staan en zitten nog geen 15km van Groningen af... ik heb geen sollicitatie van jou gehad (denk ik)
Kan natuurlijk dat ik iets over het hoofd heb gezien, of niet heb gesoliciteerd omdat ik niet denk dat ik de eisen haal. Maar ik zou het waarderen als je het door zou willen sturen!

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

En wanneer je geduld kan opbrengen, ga HBO doen, Je investeert 3-4 jaar extra, of soms 2 jaar, maar dat haal je in een paar jaar tijd aan salaris wel in. Je begint met HBO hoger en je stopt ook hoger met salaris.

Wanneer ik terug zou kunnen naar 1989 om de keuze werken in plaats van HBO om te draaien zou ik dat gedaan hebben.

Maar probeer detacheerders, en wees niet bezorgd, ook ervaren mensen worden wel eens afgewezen, het is gewoon een moeilijke markt op het moment. Dus wanneer je niet MOET werken, doorleren tot ver na Covid tijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Wim-Bart op 22-07-2020 00:35 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-07 20:45
Wat tips die in mij opkomen:

1. Als je in Groningen woont zou ik je zoekregio wijder zetten ;)

2. Ga lezen over het maken van een creatieve CV - bijv. hoe trek ik de aandacht van een hippe HR miep bij een groot bedrijf of hoe trek ik de aandacht van die teamlead die de sollicitaties zelf doet bij dat kleine bedrijf.

3. Demographics is denk 20%, 80% is vertellen over hoe je bent als persoon en waarom jij nou juist bij dat bedrijf zou willen solliciteren. Als je tijd genoeg hebt kun je dus een mooie persoonlijke motivatie schrijven waarin je bijv. steeds 1 alinea aanpast waar je dingen aanhaalt over wat je aanspreek van het bedrijf.

4. Probeer het met verschillende stijlen qua cv en motivatie, want wat jij mooi vind (indirect dus verplaatsen in de lezer) zal iemand anders crap vinden. Laat het dus lezen aan goede bekenden en laat je CV een beetje 'afschieten', pak de kritiek en verbeter je CV weer een beetje.

5. Na een paar weken over 'moeite' praten is als na een paar weken geen motivatie meer hebben voor je gezonde leefstijl met 20 kilo overgewicht ;). Het is een marathon, geen sprint zeggen ze dan. Met banen is het zo dat je alleen de snelle medestudenten hoort over het vinden van een baan, maar dat er genoeg mensen maanden aan het zoeken zijn. Sommigen zijn zelfs jaren aan het zoeken en hebben voor tussendoor een bijbaantje.

6. Ga 'ergens' aan de slag, vanuit een baan solliciteren ziet er beter uit, ook al is het niet opleiding relevant. Kun je vast wennen aan een 40 uur durende werkweek en beslis je misschien wel dat je na de zomer HBO wil gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 22-07-2020 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:34
LMNii schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Ik denk dat het sowiezo een goed punt is om in een motivatie-brief deze wens/intentie ook uit te spreken, de wil om door te ontwikkelen is zeker iets positiefs.

Zelf heb ik in het jaar waarin ik mijn MBO4-diploma heb behaalt al ruim voor de einddatum gesolliciteerd met de uitdrukkelijke wens om HBO deeltijd te gaan doen, heel wat afwijzingen of mismatches in gesprekken gehad maar uiteindelijk ruim voor het behalen van mijn MBO-diploma al wel een contract voor de periode direct na het behalen van mijn diploma. Bij die werkgever heb ik uiteindelijk 6 jaar gezeten, mijn HBO in deeltijd afgemaakt en zeer veel geleerd.

Door nu te solliciteren ben je in ieder geval een van velen, want inderdaad zijn er nu een hoop mensen die net als jij ook aan het zoeken zijn. Tel daar bij op dat het vakantie is en dat er vanwege corona ook de nodige vacaturestops zijn, dat maakt je zoektocht niet makkelijker. Zorg dus inderdaad voor een motivatie-brief en een punt/paar punten waarmee je opvalt (positief), zoals bijvoorbeeld dus de wens om door te studeren naast je baan.

Zoek vooral ook eens uit welke vormen van HBO er zijn en welke voor jou mogelijk interessant zijn (voltijd, duaal, deeltijd, cursussen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
[...]

Dat had ik dus ook, maar ik weet ondertussen waarom dit iets toevoegd. Werkgevers zijn opzoek naar mensen en niet robots. Dat in het achterhoofd maakt het een stuk begrijpelijker. De eerste robot met een hobby moet ik nog tegenkomen :P

oftewel: ze zoeken naar hoe jij als persoon bent naast jouw (werk)vaardigheden ;-). Vrijetijdsbesteding is ook een mooie ijsbreker indien nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door MvHMontySCOUT op 22-07-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:11
Nog een kleine tip voor als je een gesprek mocht hebben en het niet face2face is (maar via skype/zoom/etc). Kijk in de camera. Niet naar het beeld maar in de camera. Dan lijkt je oogcontact te maken.

Probeer je gesprekspartner daarnaast vaak “ja” te laten zeggen op goede vragen. Als iemand vaak ja zegt (positief woord) laat je ook een positievere indruk achter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-07 09:05
Goed my 2cts.

Regel een fatsoenlijk Linkedin Profiel, ik ben aan bijna al mijn banen gekomen via LinkedIn. (weliswaar HBO, maar ook ICT)
Het eerste wat ik doe nadat ik een CV bekeken heb, is iemand op Linkedin opzoeken. Vergis je ook niet in de hoeveelheid recruitment tools die LinkedIn automatisch afstruinen op zoek naar mogelijke kandidaten.

Motivatiebrieven zijn ook erg waardevol. Ik kan het altijd waarderen als de solicitant zich heeft verdiept in ons bedrijf. Wat spreekt je aan aan ons bedrijf, hoe heb je ons gevonden. Dingen die erop wijzen dat we op 1 lijn zitten qua way of thinking/cultuur/etc.

Hobbies zijn interresante aanknopingspunten die we tijdens het gesprek gebruiken, koetjes/kalfjes gespreks materiaal.

Spelfouten zijn overigens echt een big nono. Er zijn meer dan voldoende hulpmiddelen die die eruit kunnen halen voor je.

[ Voor 7% gewijzigd door Meekoh op 22-07-2020 10:59 ]

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-07 14:44
Een maand solliciteren is niks, maak je niet druk. Het is zomer, veel mensen zijn op vakantie waardoor het aannemen van personeel stil ligt.

Je hebt er nu weinig aan, maar je wist waarschijnlijk al een lange tijd dat je in juni ging afstuderen. Als iemand in dezelfde situatie dit leest: Begin met solliciteren ruim voordat je het papiertje formeel krijgt. Is gelijk een lekkere stok achter de deur.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52
Laat je vooral niet afschrikken door de eisen die er staan.
Vragen ze HBO, maar voldoe je wél aan de rest van het profiel / overgrote deel van het profiel?
Gewoon een brief sturen, je hebt waarschijnlijk toch wel een redelijk standaard brief die je hergebruikt na wat aanpassingen.
Misschien zien ze wel iets in je (cv/motivatiebrief) waardoor ze je toch op gesprek laten komen.

Boeiend dat er staat HBO diploma...
Dat staat er vaak om alvast een deel van de sollicitanten af te schepen die denken "Oh, ze vragen HBO, dat kan/ken/heb ik niet dus laat maar.".

Nooit geschoten is sowieso mis.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LMNii
ph4ge schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:02:
Een maand solliciteren is niks, maak je niet druk. Het is zomer, veel mensen zijn op vakantie waardoor het aannemen van personeel stil ligt.

Je hebt er nu weinig aan, maar je wist waarschijnlijk al een lange tijd dat je in juni ging afstuderen. Als iemand in dezelfde situatie dit leest: Begin met solliciteren ruim voordat je het papiertje formeel krijgt. Is gelijk een lekkere stok achter de deur.
Ik solliciteer ook al langer als een maand en ik was al zeker op zoek naar werk lang voordat ik mijn diploma in de handen kreeg. Het is gewoon dat ik de afgelopen tijd veel heb zitten solliciteren en iedereen heeft me afgewezen of nog geen bericht teruggestuurd, en dat maakt het zo vervelend. Ik vroeg mij gewoon af wat ik verkeerd doe, en hoe ik zulke situaties beter kan aanpakken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-07 20:45
Je kunt na een week of 2 een belletje doen naar het desbetreffende bedrijf. Zeg dat je het een leuke vacature vond en vragen of ze een update voor je hebben. Zo ja en ze zeggen dat je het niet geworden bent; vragen of ze je feedback kunnen geven. Daar leer je dan ook weer van (je kunt ook je eerdere afwijzingen nog vragen om feedback)

Let wel op dat je de feedback je niet teveel aantrekt, want 1. het kan een smoes zijn om je gewoon af te wimpelen 2. je raakt er onzeker van. Je kunt ervan leren als in de zin van 'je bent te jong' dat je in een volgende brief iets erin knalt van 'ondanks mijn jonge leeftijd bezit ik al wel competentie x en y, wat mij voordeel z oplevert voor mijn toekomstig werkgever'.

De beller is nog steeds sneller :P

Als je een ECHT leuke vacature ziet kun je ze ook als eerste opbellen met een gevatte vraag en een leuk gesprek, om een dag later die coole cv op te sturen en je dus al 2 indrukken hebt achtergelaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Furion2000 op 22-07-2020 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsybumsy
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06 23:52
LMNii schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 00:30:
[...]

Kan natuurlijk dat ik iets over het hoofd heb gezien, of niet heb gesolliciteerd omdat ik niet denk dat ik de eisen haal. Maar ik zou het waarderen als je het door zou willen sturen!
Ik zou me niet al te druk maken over alle eisen in een vacaturetekst waar je niet aan voldoet. Geen enkele sollicitant is perfect, met een goede motivatiebrief kan je dat gat tussen je kennis en de eisen van het bedrijf waar je solliciteert verkleinen. Soms zul je niet het antwoord krijgen waar je op hoopt, of helemaal geen antwoord ontvangen, maar niet geschoten is altijd mis. Bovendien vind je zo misschien wel die baan die de leukste aspecten van je werk bevat.
Pagina: 1