Goedendag mensen,
Laatste maanden heb ik problemen met wegvallend beeld op beide beeldschermen (Een 1080p en een 4k scherm)
Eerste maanden heb ik gebruik gemaakt van de Asus Strix Vega 56. In sommige gevallen viel alleen het beeld weg, sommige gevallen ook het geluid en in sommige gevallen konden mensen mij nog gewoon op Discord horen praten en kon ik hem ook horen.
Nadat vorige week ik helemaal geen beeld meer kreeg toen ik mijn PC opnieuw startte na een crash ging ik er vanuit dat mijn videokaart stuk was. Verschillende keren aan en uit gedaan en kabels aangeduwd maar niks hielp. Vervolgens deze opgestuurd voor RMA. Mijn Sapphire Vapor-x HD 7950 erin geplaatst en de eerste uren gamen gingen prima, totdat ik een Youtube video keek, toen kreeg ik hetzelfde probleem. Toen opnieuw proberen op te starten maar geen beeld (zelfs geen Asus logo). Vervolgens voedingskabel eruit gehaald en aanknop ingedrukt om zo de stroom er volledig af te halen. Kabel er weer in en opstarten geeft vervolgens wel weer beeld.
Enkele dagen met Intel HD graphics gewerkt, toen geen enkel probleem. Met lichtere taken lijkt de crash sneller op te treden dat bij zwaar gamen.
Waar kan dit aan liggen?
Crash omschrijving:
-Beeld op beide beeldschermen gaat op zwart
-Fans gaan of in 100% modus of gaan volledig uit (terwijl ik als Fan profile altijd mijn fans heb draaien)
-Audio stopt vaak na enkele seconden, soms gaat het nog door
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-BIOS update voor het moederbord
-BIOS moederbord naar standaard waarde
-Undervolt Vega 56 (leek iets te helpen)
-Drivers gedeinstalleerd door middel van Guru3D DDU
-Vrijwel alle drivers van 2020 geprobeerd, en nog twee uit 2019
-AMD overlay, Enchanched sync, anti lag, Radeon Chill, Image Sharpening uitgezet
-Temperaturen gemeten door middel van HWinfo64.
-Even viewer doorgespit. Bij het opstarten na een crash geeft de AMD driver een foutmelding en zet alles weer naar standaard
Wat ik nog ga proberen:
-RAM test
-Opnieuw Windows 10 installeren op een andere SSD
-Nieuwe BIOS batterij (kans is klein)
-Nieuwe voeding
-Nieuw moederbord
Ik hoop dat dit voldoende informatie betreft. Zo niet, stel gerust vragen dan probeer ik het uit te zoeken. Hopelijk kan iemand mij verder helpen
Laatste maanden heb ik problemen met wegvallend beeld op beide beeldschermen (Een 1080p en een 4k scherm)
Eerste maanden heb ik gebruik gemaakt van de Asus Strix Vega 56. In sommige gevallen viel alleen het beeld weg, sommige gevallen ook het geluid en in sommige gevallen konden mensen mij nog gewoon op Discord horen praten en kon ik hem ook horen.
Nadat vorige week ik helemaal geen beeld meer kreeg toen ik mijn PC opnieuw startte na een crash ging ik er vanuit dat mijn videokaart stuk was. Verschillende keren aan en uit gedaan en kabels aangeduwd maar niks hielp. Vervolgens deze opgestuurd voor RMA. Mijn Sapphire Vapor-x HD 7950 erin geplaatst en de eerste uren gamen gingen prima, totdat ik een Youtube video keek, toen kreeg ik hetzelfde probleem. Toen opnieuw proberen op te starten maar geen beeld (zelfs geen Asus logo). Vervolgens voedingskabel eruit gehaald en aanknop ingedrukt om zo de stroom er volledig af te halen. Kabel er weer in en opstarten geeft vervolgens wel weer beeld.
Enkele dagen met Intel HD graphics gewerkt, toen geen enkel probleem. Met lichtere taken lijkt de crash sneller op te treden dat bij zwaar gamen.
Waar kan dit aan liggen?
Crash omschrijving:
-Beeld op beide beeldschermen gaat op zwart
-Fans gaan of in 100% modus of gaan volledig uit (terwijl ik als Fan profile altijd mijn fans heb draaien)
-Audio stopt vaak na enkele seconden, soms gaat het nog door
Relevante software en hardware die ik gebruik
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-6700K Boxed | € 267,10 | € 267,10 |
1 | Moederborden | Asus Z170 PRO GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Asus ROG Strix RX VEGA56 OC edition 8GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Toshiba DT01ACA200, 2TB | € 56,88 | € 56,88 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 72,90 | € 72,90 |
1 | Monitoren | BenQ GL2240 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | LG 27UD59-B Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 29,32 | € 29,32 |
1 | Ventilatoren | Noctua NF-A14 PWM, 140mm | € 20,74 | € 20,74 |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury HX426C15FBK4/32 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Seasonic G-series 750 watt | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 500GB | € 119,79 | € 119,79 |
1 | Solid state drives | Sandisk SSD Plus (TLC) 2TB | € 216,39 | € 216,39 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 783,12 |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-BIOS update voor het moederbord
-BIOS moederbord naar standaard waarde
-Undervolt Vega 56 (leek iets te helpen)
-Drivers gedeinstalleerd door middel van Guru3D DDU
-Vrijwel alle drivers van 2020 geprobeerd, en nog twee uit 2019
-AMD overlay, Enchanched sync, anti lag, Radeon Chill, Image Sharpening uitgezet
-Temperaturen gemeten door middel van HWinfo64.
-Even viewer doorgespit. Bij het opstarten na een crash geeft de AMD driver een foutmelding en zet alles weer naar standaard
Wat ik nog ga proberen:
-RAM test
-Opnieuw Windows 10 installeren op een andere SSD
-Nieuwe BIOS batterij (kans is klein)
-Nieuwe voeding
-Nieuw moederbord
Ik hoop dat dit voldoende informatie betreft. Zo niet, stel gerust vragen dan probeer ik het uit te zoeken. Hopelijk kan iemand mij verder helpen