Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-01 15:22
Dag allemaal,

Ik heb een setje van 3 Deco M5's gekocht en deze aangesloten. Ze werken inmiddels draadloos, maar ik wil de 2e en 3e M5 bekabeld aansluiten. Ik heb op de main Deco M5 een switch aangesloten en daar de 2e en 3e M5 op aangesloten. Nu vraag ik mij af; is er een mogelijkheid om te kijken of de M5's nu via ethernet of via wifi met elkaar communiceren?

Groeten,

Jelmer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je geen handleiding?
Q3: How do I know if Ethernet Backhaul takes effect?

Launch the Deco app, tap on "Internet". Then tap on the slave Deco unit which is wired to other Decos and you can see its backhaul status.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick_82
  • Laatst online: 14-05 16:07
Antwoord is heel simpel.
De Deco M5 heeft geen bedraad backhaul. Dit is i.i.g. de M9 die dit wel heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door patrick_82 op 22-07-2020 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 15:05
patrick_82 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:00:
Antwoord is heel simpel.
De Deco M5 heeft geen bedraad backhaul. Dit is i.i.g. de M9 die dit wel heeft.
Dat is niet helemaal correct. Je kan bij TP het volgende vinden met plaatje:

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/

Daar kan je zien dat je wel degelijk met Backhaul kan werken... maar helaas moet je dan een beetje onlogisch doen met switches.

De hoofddeco sluit je aan op de router (of is de router) en de hoofddeco sluit je ook aan op een switch (let op! D-Link switches wijken af van de specs en doen het niet goed) op deze switch zet je vervolgens alle andere Deco's

Dan zal je moeten zien dat alle achterliggende deco's switchen naar een bedraade connectie en backhail

Ik snap niet zo goed waarom je niet alle deco's met een draad kan aansluiten op je netwerk.. hetzij op de router of in hetzelfde netwerk met de hoofddeco als router... dan zou je toch prima allemaal met een backhaul moeten werken.... maar ze blijven dan hardnekkig allemaal verbonden met wifi naar de hoofdeco.

[ Voor 16% gewijzigd door caspar M op 22-07-2020 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrick_82
@caspar M
i stand corrected

En het laatste klopt.
Even een beetje off topic;

Ik heb zowel de M5 als de M9 gehad, maar ben geen fan van TP-Link Deco systeem.
Nu sinds 3 weken over naar Unifi, wat een verademing, ik ga niet meer terug. :P

[ Voor 77% gewijzigd door patrick_82 op 22-07-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
caspar M schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:11:
[...]

Dat is niet helemaal correct. Je kan bij TP het volgende vinden met plaatje:

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/

Daar kan je zien dat je wel degelijk met Backhaul kan werken... maar helaas moet je dan een beetje onlogisch doen met switches.

De hoofddeco sluit je aan op de router (of is de router) en de hoofddeco sluit je ook aan op een switch (let op! D-Link switches wijken af van de specs en doen het niet goed) op deze switch zet je vervolgens alle andere Deco's

Dan zal je moeten zien dat alle achterliggende deco's switchen naar een bedraade connectie en backhail

Ik snap niet zo goed waarom je niet alle deco's met een draad kan aansluiten op je netwerk.. hetzij op de router of in hetzelfde netwerk met de hoofddeco als router... dan zou je toch prima allemaal met een backhaul moeten werken.... maar ze blijven dan hardnekkig allemaal verbonden met wifi naar de hoofdeco.
Dat is geloof ik alleen het geval in router modus. In ap modus maakt het niet uit hoe ze in je netwerk staan, als ze elkaar maar kunnen zien.

Is ook wel logisch, anders krijg je meerdere dhcp servers/subnets door elkaar heen :)

@patrick_82 de deco m5 heeft geen dedicated wireless backhaul, dat heeft de m9 wel. Ik denk dat daar je verwarring vandaan komt

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 22-07-2020 13:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 15:05
laurens0619 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:30:
[...]

Dat is geloof ik alleen het geval in router modus. In ap modus maakt het niet uit hoe ze in je netwerk staan, als ze elkaar maar kunnen zien.

Is ook wel logisch, anders krijg je meerdere dhcp servers/subnets door elkaar heen :)
Ja dat zou je denken... ik heb er 3 (m5) en die zijn allemaal als AP ingesteld, ik laat de router gewoon de DHCP afhandelen, en de router WIFI staat uit. Toch geven alle deco's aan dat ze via wifi de backhaul doen naar de hoofddeco :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick_82
laurens0619 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:30:
[...]

@patrick_82 de deco m5 heeft geen dedicated wireless backhaul, dat heeft de m9 wel. Ik denk dat daar je verwarring vandaan komt
Dat was het inderdaad. Thanks voor de aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Alleen als je zo'n systeem in router mode zet dan werkt het als een mesh systeem en wordt er een eigen subnet gemaakt.
Dan moet je ook al je andere devices achter die router stoppen en als je een bekabelde backhaul wilt hebben moet dus ook die bekabeling achter die router plaatsen.

Als je het in AP mode zet dan is het geen mesh systeem, maar heb je gewoon hele dure AP's gekocht.

Het enige voordeel van een mesh systeem is namelijk dat je van hop naar hop kunt zonder een kabel te hoeven leggen (wel ten koste van bandbreedte uiteraard).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Ben(V) als er een kabel in zit, dan is er geen (wireless) mesh meer. Router of ap modus maakt dan niets uit.
En omgerekend 60 euro per ap valt wel mee toch?

[ Voor 65% gewijzigd door laurens0619 op 23-07-2020 08:36 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Tja dat ik dus wat ik zei.
En nu heb je 3 AP's plus je router en 4 wifi points in een huis is over het algemeen overkill.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1