Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 18:58
Momenteel woon ik met mijn vriendin in Maastricht, maar we willen over een paar jaar absoluut richting het midden van het land verhuizen (Blaricum/Eemnes/Ede/Arnhem, zoiets). Dit betekent natuurlijk ook een nieuwe baan ergens in die regio.

Onze intentie is sowieso dat iig 1 van ons een vaste baan vindt in de nieuwe regio, voordat we op huizenjacht gaan. Op die manier kunnen we ons een beetje richten qua zoeken en we verwachten meer moeite hebben om een geschikte baan te vinden dan een huis

Hebben mensen hier ervaring met hoe happerig werkgevers zijn voor solicitanten in deze situatie? Ik kan me voorstellen dat ze liever iemand aannemen die maar 20km verderop wonen, dan iemand die momenteel 150+km verderop woont, maar heeft aangegeven te willen verhuizen.

Edit: Het zal vooral gaan om functies zoals beleidsmedewerker, intern projectleider, scrum-master, coordinator internationale betrekkingen. Een echte deskjob bij semi-overheid of HBO/WO instellingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Basekid op 21-07-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-09 16:24

rg-mohwa

Phoe Hé

Ligt er natuurlijk aan om wat voor functies het gaat. Kan me voorstellen als je storingsdiensten hebt dat ze je redelijk snel ter plaatsen willen/moeten hebben. Als je dan 2 uur reistijd hebt word dat lastig. Aan de andere kant zie ik bij mijn werkgever niet echt problemen als je maar op tijd bent

Het zal dus liggen aan de functie en de werkgever. Ik kan me voorstellen dat werkgevers hier niet om staan te springen. Daarnaast zullen er genieg zijn die hier geen probleem van maken.

[ Voor 24% gewijzigd door rg-mohwa op 21-07-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:51
Hier valt natuurlijk niets zinnigs over te zeggen. Dit zal per werkgever verschillen. Ook aan je vakgebied en de schaarste in dit vakgebied voor goed personeel.

Persoonlijk denk ik dat het geen enkel probleem zal zijn. Zolang jij lekker heen en weer wilt reizen totdat je een huis hebt gevonden is het prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Sorry, was wel handig geweest als ik die informatie meteen had gegeven.

Het zal vooral gaan om functies zoals beleidsmedewerker, intern projectleider, scrum-master, coordinator internationale betrekkingen. Een echte deskjob bij semi-overheid of HBO/WO instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-09 17:59
Erover liegen is allereerst niks en zwijgen laat je imo de interpretatie 100% aan de kant van het bedrijf.

Het voorleggen in het sollicitatie gesprek (of zelfs al in de brief), als je het op jouw manier doet (eerst baan dan huis) is dan je enige optie. Je kunt in overleg minder km vergoeding aanbieden voor die overgangsperiode of iets dergelijks (aangeven dat je ze tegemoet wil komen). Al verslechterd dat wel weer je onderhandelingspositie.

Je kunt ook eerst een huis vinden en de ritten naar Limburg zien als tijdelijk necessary evil, gelijk ook een stok achter de deur qua baan zoeken dichter in de buurt.

[ Voor 11% gewijzigd door Furion2000 op 21-07-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:00
Volgens mij gaan de meeste bedrijven er geen probleem van maken als jij tijdens je sollicitatie aangeeft wat jullie plan is.

Ik zat zelf in een soort gelijke situatie, wij woonde in het noorden van het land maar met de intentie om later naar het midden van Nederland te verhuizen.
Ik ben jaren geleden aan de slag gegaan bij een detacheerder, en had daardoor een klus in de buurt.
Het voordeel van deze detacheerder was dat ze kantoren door heel Nederland hadden. Hierdoor maakte het voor mij niet zoveel uit waar we precies gingen wonen, want ik zou op het moment van het verhuizen gewoon bij een volgende opdracht aan de slag kunnen.

Dat is ook exact gelopen hoe ik wilde: Vorig jaar verhuisd naar regio Zwolle en kon meteen aan de slag bij een klant in Zwolle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het ligt er helemaal aan hoe 'gewild' de functie is waar je op solliciteert en hoe het bedrijf erin staat. Ik ben zelf ooit aan m'n eerste baan begonnen 200km verderop, dit gewoon duidelijk aangegeven tijdens de sollicitatie en was verder geen probleem. Maar dat was voor een functie waar op dat moment weinig tot geen andere kandidaten voor waren. Als er op dat moment een 'even geschikte' lokale kandidaat in de procedure zat was het misschien een ander verhaal geweest.

Maar ook recente ervaringen vanuit de potentiële werkgever tellen mee. Zo hadden wij laatst iemand in de sollicitatie-procedure zitten die 150km verder weg woonde. Allemaal goed en wel, ze gaf aan open te staan voor verhuizen mocht het tot een aanbod komen. Uiteindelijk is die kandidaat niet op het aanbod ingegaan omdat ze niet wilde verhuizen |:( . Dat zal nog wel even door een aantal hoofden spoken mocht er de komende tijd weer iemand langskomen tijdens een sollicitatie die zegt wel te willen verhuizen :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:14
Als je toch de eerste tijd gaat heen en weer reizen is het toch geen probleem ? Je kan het terloops laten vallen dat je wel van plan bent om te verhuizen. Overigens ligt het qua reistijd nogal aan wat je traject is. Ik heb heel 'ver' van huis gewerkt en was vaak sneller sneller thuis dan mijn 'dichtbij' traject.

Pas echt leuk wordt het als het op fietsafstand is , onder een half uur. Dat is echt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Tja ben nu gewend 10min te fietsen naar werk, dus dan is 5x per week 3 uur per dag (bijv Maastricht - Wageningen en terug) moeten forenzen wel ff wennen. Ook niet echt goed vol te houden denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 18:24
Als ik je goed begrijp gaat het om veelal functies die op 1 plek gedaan kunnen worden, toch? Waarom zou het je (nieuwe) werkgever ook maar ene reet kunnen schelen of je op 10 minuten of op 90 minuten afstand woont?

Zolang jij op tijd komt, je uren maakt en je werkt goed doet, zal dat de gemiddelde werkgever een worst zijn. Het enige nadelige van ver weg wonen voor de werkgever is misschien hogere reiskostenvergoeding.

Of jij het als werknemer zelf moet willen om 1,5 uur enkele reis te maken, dat is een heel ander verhaal. Ik zou het zelf niet eens overwegen, ook niet voor een paar maanden, maar dat ben ik :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-09 17:59
Basekid schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:02:
Tja ben nu gewend 10min te fietsen naar werk, dus dan is 5x per week 3 uur per dag (bijv Maastricht - Wageningen en terug) moeten forenzen wel ff wennen. Ook niet echt goed vol te houden denk ik?
Alles is goed vol te houden als je een doel hebt en je bent daar gemotiveerd genoeg voor.

Voor mijn wederhelft is die reistijd 2 jaar lang 'normaal' geweest en werkt nu 2 dagen thuis (buiten covid om), dus maar 3x per week die reistijd. Excl. file.

Natuurlijk, het kost veel meer energie dan 10 min fietsen, maar dat heb je er toch wel even voor over? Dit stopt namelijk zodra je weer een andere baan hebt. Verman jezelf en actie! :P

Het is ook om het even - tijdens zoektocht naar huis 90min (maastricht -> wageningen) of tijdens zoektocht van een baan (wageningen -> Maastricht) 90 min 8)7

Ik denk dus dat 'actie' hier het juiste woord is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Furion2000 op 22-07-2020 07:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hahn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:08:
Als ik je goed begrijp gaat het om veelal functies die op 1 plek gedaan kunnen worden, toch? Waarom zou het je (nieuwe) werkgever ook maar ene reet kunnen schelen of je op 10 minuten of op 90 minuten afstand woont?
Omdat het ene wel houdbaar is op de lange termijn en de ander niet, en een werkgever doorgaans niet wil investeren in werknemers waarvan de kans groot is dat ze binnen een half jaar weer vertrokken zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:48

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht een andere optie is om tijdelijk te huren in de toekomstige regio? Dan ben je al dichterbij, maar heb je nog wel voldoende tijd voor huizen bekijken (en de daarbij behorende omgeving) om zonder extra tijdsdruk een beslissing te maken.

Een reistijd van 1,5 uur enkele reis (met files?) heeft wel een impact, maar ook een groot deel van de Nederlandse werknemers hebben zulke reistijden. Denk aan consultants die keer op keer een project op een andere locatie krijgen, die kijken dan vaak tegen zulke reistijden aan door de files. Je kan er zeker aan wennen, en als je zelf al weet dat het niet permanent is, dan kan je gewoon al aftellen tot je weer dichterbij woont. Dat maakt de mentale kant wellicht een stuk lichter.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Basekid schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:31:
Sorry, was wel handig geweest als ik die informatie meteen had gegeven.

Het zal vooral gaan om functies zoals beleidsmedewerker, intern projectleider, scrum-master, coordinator internationale betrekkingen. Een echte deskjob bij semi-overheid of HBO/WO instellingen.
Dit zijn wel de beroepen waar ontzettend veel thuisgewerkt wordt op dit moment en dat zal ook wel even zo blijven. Het zal ongetwijfeld wel per werkgever verschillen, maar thuis werken gaat toch echt de norm worden.

Wij (gedetacheerd bij de overheid) werken tot september 100% thuis en ook na september zal het aantal kantooruren minimaal zijn. Ik heb inmiddels collega's die ik nog nooit in het echie gezien heb :p

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 22-07-2020 08:44 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Basekid schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:02:
Wat een luxe!

Die reistijd is wel vol te houden als je het werk leuk genoeg vindt en er van overtuigd bent dat het goed voor je toekomst is. Ik zou wel echt zorgen dat het tijdelijk is. Heb een tijdje 4 uur reistijd per dag gehad terwijl ik er niet van overtuigd was dat het goed voor me was (werkte toen voor een vervelende detacheerder) en dat is gewoon killing.

Ik vermoed dat gezien de functies die je noemt thuiswerken vaak geen probleem zal zijn, daarbij kan ik me niet voorstellen dat een werkgever er niet enthousiast van gaat worden als je aangeeft ook dichterbij te willen gaan wonen. Succes!

Tip: zorg alvast dat je weet wat je financieel kunt qua huis en orienteer je een beetje op de wijken in de plaatsen waar je zou willen wonen, dat bespaart je wellicht weer een paar weken reizen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Nuttige inzichten allemaal, dank jullie!

Ben een stuk meer gerustgesteld dat het zeer waarschijnlijk geen probleem zal zijn (vanuit de werkgever). Het zal dus vooral mn eigen drive zijn om die afstanden te doen.

Huren of tijdje bij familie in huis wordt ook bekeken. Het is een lastige puzzel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Hou er wel rekening mee dat veel werkgevers, zeker bij de overheid een limiet hebben op hoeveel reiskosten vergoed worden. Als dat niet zo is en een reiskosten vergoeding is afgedwongen door een CAO kan het best wel is lastig worden om daar aan de slag te gaan. Bij 150km enkele reis heb je het dan namelijk al snel over ruim 1000 euro per maand. Dat is toch best een aanzienlijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Het is toch ook niet heel gek om gewoon eerst een baan te zoeken, als je die gevonden hebt dan duurt het toch nog enkele maanden voordat je start, en in die tussentijd kan je woning zoeken en verhuizen. Of denk ik nu te simpel??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik kan je Blaricum en Eemnes niet echt aanraden. Ze hebben allebei geen treinstation (dichtstbijzijnde is Naarden-Bussum/Hilversum). Elke dag file naar Amsterdam of Utrecht is ook niet fijn. Ik zou beide plekken ook niet echt midden van het land noemen. Kijk liever dan naar regio Amersfoort. Alternatieven voor Blaricum en Eemnes zijn imho leuker en beter: Weesp, Bussum, Hilversum, Baarn of Abcoude, Ouderkerk aan de Amstel, Amstelveen etc.In Blaricum en Eemnes valt echt weinig te beleven en zijn niet bepaald goed bereikbaar zonder auto.

[ Voor 16% gewijzigd door CyberMania op 22-07-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
CyberMania schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:13:
Ik kan je Blaricum en Eemnes niet echt aanraden. Ze hebben allebei geen treinstation (dichtstbijzijnde is Naarden-Bussum/Hilversum). Elke dag file naar Amsterdam of Utrecht is ook niet fijn. Ik zou beide plekken ook niet echt midden van het land noemen. Kijk liever dan naar regio Amersfoort. Alternatieven voor Blaricum en Eemnes zijn imho leuker en beter: Weesp, Bussum, Hilversum, Baarn of Abcoude, Ouderkerk aan de Amstel, Amstelveen etc.In Blaricum en Eemnes valt echt weinig te beleven en zijn niet bepaald goed bereikbaar zonder auto.
Goed om te weten. Denk dat ik die reistijden echt onderschat nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:38
Vergeet ook de prijs van Blaricum / Eemnes niet 5 ton voor een middenwoning is geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt van je werk en werkgever af. Ik heb net een huis gekocht op 3x de reistijd die ik nu heb naar kantoor. Maar mijn werk is 100% remote. Ik kom daar nu 1x per week om mijn collega's ook nog eens in het echt te zien. En ik zit 1u45m in dezelfde trein, eerste klas, dus ik kan gewoon een beetje relaxen en nog wat werken.

Naar kantoor gaan om hetzelfde werk te doen als thuis is wel een beetje 2019.

Je kunt nu alvast een huis kopen. Heb er toevallig nog 1 "over" vlakbij Ede. Naar Wageningen is voor een sportieveling nog te fietsen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
naitsoezn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:15:
[...]

Omdat het ene wel houdbaar is op de lange termijn en de ander niet, en een werkgever doorgaans niet wil investeren in werknemers waarvan de kans groot is dat ze binnen een half jaar weer vertrokken zijn ;)
Wie bepaalt wat houdbaar is en wat niet? Zat mensen die elke dag een uur of 2 reizen (enkele reis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hahn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:01:
[...]

Wie bepaalt wat houdbaar is en wat niet? Zat mensen die elke dag een uur of 2 reizen (enkele reis).
Geen idee wat je punt precies is. TS vraagt naar ervaringen, dit zijn overwegingen die veel werkgevers maken. Je hoeft het er niet mee eens te zijn om te erkennen dat het gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

En in deze tijd je druk maken over woon-werkverkeer.
Als toekomstige werkgever zich hier al druk over maakt, links laten liggen.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 15:23
Ik zal bij sollicitatie brieven geen woonlocatie toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de sectoren waarin de TS zal een ander soort aanwezigheid verwacht worden dan in de ICT, zeker als je dat vanuit consultant/detacheerder bekijkt. Hier wordt gezocht naar een vaste deskjob, in sectoren waar een auto van de zaak onbekend is.

Daarnaast is het nu eenmaal moeilijk projecten draaien/beleid maken als je niet een directe link hebt naar de omgeving. Tenzij je natuurlijk hele specifieke goed te verkopen vakkkennis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 09:30
Ik werk bij een middelgrootte overheidsinstelling in de regio Zwolle. Ik heb collega's wonen in een cirkel Groningen, Achterhoek, Amsterdam. Oké dat zijn wel de uitersten en meestal tijdelijke contracten. Wat je dan ook ziet is dat ze bijvoorbeeld 3 x 9 uur op kantoor zijn en soms de twee nachten in een B&B zitten. En het zal de werkgever een worst wezen waar mensen wonen.

Maar eerlijk is eerlijk. Als ik een nieuwe, vaste collega zoek waar ik in wil investeren dan ga ik wel degelijk doorvragen naar eventuele verhuisplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
naitsoezn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:56:
[...]

Geen idee wat je punt precies is. TS vraagt naar ervaringen, dit zijn overwegingen die veel werkgevers maken.
Mijn punt is dat het niet aan werkgevers is om te bepalen of lange reistijd houdbaar is of niet.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn om te erkennen dat het gebeurt.
Er valt weinig voor mij te erkennen, want ik heb niet het idee dat het (vaak) gebeurt.

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand niet aangenomen is, omdat 'ie te ver zou moeten reizen. Of in ieder geval niet wanneer het reizen niet onderdeel is van het werk. Als jij op tijd komt en niet veel te vroeg weggaat, wat boeit het jouw werkgever of je een kwartier of 2 uur moet reizen?

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 23-07-2020 17:39 ]

Pagina: 1