Hoe gebarsten voegen tijdelijk afdichten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-06 09:38
Hoi,

We zitten met lekkage door barsten van ik schat ca. 0,5 mm in verschillende voegen tussen de badkamertegels: zowel in de vloer als in de muur. Waarschijnlijk zijn ze het gevolg van aardbevingen (we wonen in Groningen-stad en hebben al meer aardbevingsschade erkend gekregen).

De barsten leiden al tot lekkage in de slaapkamer en mogelijk ook naar beneden. Het duurt echter even tot de mijnbouwinspectie langs kan komen om te beoordelen of het daadwerkelijk om aardbevingsschade gaat. Tot die tijd kunnen we ze niet definitief laten repareren. Daarnaast ben ik 38 weken zwanger en wil ik ook om die reden op dít moment liever niet de complete badkamer overhoop.

We zoeken dus een tijdelijke oplossing. Iets waardoor de badkamer (ook in de kraamweek) tijdelijk toch te gebruiken is, maar waarbij de oorspronkelijke barsten wel zichtbaar blijven of weer zichtbaar kunnen worden gemaakt.

Onze eerste gedachte is kit of 1 of andere sealer. Maar wat is wijsheid?

We hebben ook even gedacht aan een tijdelijke douchecabine, maar de badkamer is klein (doucheruimte 70 cm breed), dus dat is niet echt ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vorige bewoners van ons huis hebben het opgelost met transparante kit.......

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Purk80 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:22:
Hoi,

We zitten met lekkage door barsten van ik schat ca. 0,5 mm in verschillende voegen tussen de badkamertegels: zowel in de vloer als in de muur. Waarschijnlijk zijn ze het gevolg van aardbevingen (we wonen in Groningen-stad en hebben al meer aardbevingsschade erkend gekregen).

De barsten leiden al tot lekkage in de slaapkamer en mogelijk ook naar beneden. Het duurt echter even tot de mijnbouwinspectie langs kan komen om te beoordelen of het daadwerkelijk om aardbevingsschade gaat. Tot die tijd kunnen we ze niet definitief laten repareren. Daarnaast ben ik 38 weken zwanger en wil ik ook om die reden op dít moment liever niet de complete badkamer overhoop.

We zoeken dus een tijdelijke oplossing. Iets waardoor de badkamer (ook in de kraamweek) tijdelijk toch te gebruiken is, maar waarbij de oorspronkelijke barsten wel zichtbaar blijven of weer zichtbaar kunnen worden gemaakt.

Onze eerste gedachte is kit of 1 of andere sealer. Maar wat is wijsheid?

We hebben ook even gedacht aan een tijdelijke douchecabine, maar de badkamer is klein (doucheruimte 70 cm breed), dus dat is niet echt ideaal.
toon volledige bericht
Gefeliciteerd met je aanstaande moederschap !
Je kunt het proberen met kit. eerst goed droog maken met een föhn. Kit koop je makkelijk oa bij de Action

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:50
Wat @pyrofielo al voorstelde. voor je de siliconen aanbrengt even met een stofzuiger over scheuren gaan, het hecht beter op een stofvrije ondergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:33

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Je kan het afkitten met transparante siliconenkit, maar dan zou ik wel eerst foto's maken en eerst even testen of de barsten nog wel zichbaar blijven.

Een aternatief kan zijn om de hele wand gewoon met dik plasticfolie af te plakken.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 08:45

krvabo

MATERIALISE!

Bedoel je met tijdelijke douchecabine zoiets: https://www.google.com/se...utf-8&client=firefox-b-ab ? Die zijn zo te zien idd 90 breed. Je zou kunnen kijken of je hem op zolder kan laten plaatsen, of tijdelijk in een andere ruimte.

Het ziet er niet echt mooi uit, maar voor een paar weken wel een redelijke oplossing denk ik.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 15:33
Als in de muur scheuren zitten bij de voegen zou ik inderdaad gewoon een zeil spannen en/of een waterdichte plaat plaatsen. Daarnaast iedere keer zo kort mogelijk douchen. Dan hoef je zelf ook geen hobby-bob te spelen met oplossing die later weer weg moeten voor een fatsoenlijk herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voor degenen die adviseren de muur af te dekken... dat zal inderdaad op relatief eenvoudige wijze kunnen, maar het lijkt me dat de scheuren in de vloer voor een groter deel van de lekkage zorgen.
zowel in de vloer als in de muur.
Zeil, folie of een plaat op de vloer zou in theorie daar ook kunnen werken... maar of je dan heel comfortabel zonder uitglijden kunt staan?

Hoe je dat het beste kan oplossen icm goed zichtbaar blijven van de voegen heb ik daardoor geen idee van. Heeft de mijnbouwinspectie daar geen advies over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
pyrofielo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:23:
Vorige bewoners van ons huis hebben het opgelost met transparante kit.......
en was dat een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Hackus schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:27:
[...]

Gefeliciteerd met je aanstaande moederschap !
Je kunt het proberen met kit. eerst goed droog maken met een föhn. Kit koop je makkelijk oa bij de Action
elk soort badkamerkit, of nog een bepaald soort?

en dank voor de tip vd fohn en de stofzuiger, had ik niet aan gedacht

[ Voor 3% gewijzigd door Purk80 op 21-07-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
krvabo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:28:
Bedoel je met tijdelijke douchecabine zoiets: https://www.google.com/se...utf-8&client=firefox-b-ab ? Die zijn zo te zien idd 90 breed. Je zou kunnen kijken of je hem op zolder kan laten plaatsen, of tijdelijk in een andere ruimte.

Het ziet er niet echt mooi uit, maar voor een paar weken wel een redelijke oplossing denk ik.
Ja ze zijn er ook van 70x70 maar dan nog wordt de wasbak vrijwel onbereikbaar. zeker nu met m'n hoogzwangere buik :F

De badkamer is al op zolder (afgetimmerde zolder met slaapkamers en badkamer) en in de kraamtijd en evt bij de bevalling gaat het wel erg fijn zijn om 'gewoon' een badkamer naast de slaapkamer te hebben ipv trappen op/af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kun je gewoon dichtkitten met siliconenkit. Dat heb ik hier ook gedaan en werkt prima!

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
ACM schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:50:
Voor degenen die adviseren de muur af te dekken... dat zal inderdaad op relatief eenvoudige wijze kunnen, maar het lijkt me dat de scheuren in de vloer voor een groter deel van de lekkage zorgen.

[...]

Zeil, folie of een plaat op de vloer zou in theorie daar ook kunnen werken... maar of je dan heel comfortabel zonder uitglijden kunt staan?

Hoe je dat het beste kan oplossen icm goed zichtbaar blijven van de voegen heb ik daardoor geen idee van. Heeft de mijnbouwinspectie daar geen advies over?
ja ik vermoed ook dat de barsten in de vloer de meeste lekkage geven

niet-uitglijdbare oplossing is idd wel van belang, nog extra met die zwangere buik

Mijnbouwloket heeft er zelf geen advies voor onhandig genoeg, afgezien van "jazeker 'je mag iets doen om de douche tijdelijk bruikbaar te houden, maar zorg wel dat je de inspecteur de barsten nog kunt laten zien." Dus mja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Harrie_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:02:
Kun je gewoon dichtkitten met siliconenkit. Dat heb ik hier ook gedaan en werkt prima!
Harrie_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:02:
check, dankjewel! Ook middenop de vloer?

En is dat er dan voor de inspectie weer uit te peuteren, of ben ik dan te optimistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 15:33
Kit krijg je er niet heel makkelijk uit. Zeker niet als de kieren diep zijn.

Is zoiets niets voor op de grond? Goedkope 2e hands douchebak via MP. Als dat in je huidige douche past? Kleine verloopstukje naar je huidige afvoer en je bent klaar.
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 09:57

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als het om iets tijdelijks gaat dan zou ik niet voor kit gaan. Dat is een stuk lastiger weer te verwijderen op het moment dat je het permanent wilt oplossen. Laatst bij mijn schoonmoeder nog kit uit voegen verwijderd met een speciale kit verwijderaar, maar het blijft alsnog lastig.
Ik zou eerder gewoon duct-tape gebruiken. Die heb je ook watervast. Het ziet er mischien minder mooi uit, maar het is toch maar tijdelijk.
Het ergste wat er met duct-tape kan gebeuren is dat er lijm achter blijft bij het verwijderen, maar dat is weer met wasbenzine makkelijk weg te halen.
Bij een inspectie kan je het tape er af trekken, en daar na kan je er direct weer een nieuw stuk tape op doen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
ja dat vreesde ik al van die kit, lastig te verwijderen

waterdicht ducttape had ik oprecht nog niet aan gedacht. mss is dat idd een beter idee

of zo'n losse douchebak voor de vloer en dan tape op de muren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
als die ducttape na een paar weken tot maanden nog wel los te trekken is, tenminste?

[ Voor 3% gewijzigd door Purk80 op 21-07-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Purk80 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:21:
als die ducttape na een paar weken tot maanden nog wel los te trekken is, tenminste?
Als je verwacht dat het meer dan 2 weken gaat duren zou ik je rechtsbijstand eens laten bellen naar de mijnbouwinspectie. Je kan als inspectie iemand toch in een kraamperiode toch niet weken zonder douche laten zitten 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Purk80 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:57:
[...]

en was dat een goed idee?
om het tijdelijk te stoppen zodat wij geen lekkage zagen?
Ja

Als echte oplossing:
Nee, het is een giga kut oplossing want uiteindelijk gaat het toch lekken. Beste is om opnieuw te voegen of een nieuwe badkamer te nemen (lijmpasta is niet geschikt voor een vloer).
maar wat je zei, tijdelijk en moet zichtbaar blijven, ja daar kan je het wel even mee redden.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Ethnocentrix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:31:
[...]

Als je verwacht dat het meer dan 2 weken gaat duren zou ik je rechtsbijstand eens laten bellen naar de mijnbouwinspectie. Je kan als inspectie iemand toch in een kraamperiode toch niet weken zonder douche laten zitten 8)7 |:(
ik heb gister een prioriteitverzoek ingediend. Als dat wordt toegekend (mag ik toch hopen, ik hoor morgen van ze) zouden we binnen 1-2 weken een inspecteur op de stoep moeten hebben staan. Ipv na een paar maanden...

Dan nog, ook de komende 1-2 weken wil ik met of zonder baby best graag kunnen douchen zonder ons huis naar de mallemoeren te helpen... De timing is gewoon ruk. Want ook met rechtsbijstand erbij hebben we hier morgen denk ik nog steeds geen inspecteur op de stoep staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
pyrofielo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:32:
[...]

om het tijdelijk te stoppen zodat wij geen lekkage zagen?
Ja

Als echte oplossing:
Nee, het is een giga kut oplossing want uiteindelijk gaat het toch lekken. Beste is om opnieuw te voegen of een nieuwe badkamer te nemen (lijmpasta is niet geschikt voor een vloer).
maar wat je zei, tijdelijk en moet zichtbaar blijven, ja daar kan je het wel even mee redden.
Idd dan geschikter als oplossing voor onze situatie dan voor die van jullie... Lekker van die verkopers. offtopic, maar: kunnen jullie 't niet meer op hen verhalen met een beroep op verborgen gebreken? Of is het daarvoor inmiddels te lang geleden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou toch echt voor transparante kit gaan. De kieren blijven zichtbaar en voor goed herstel moeten de voegen toch uitgeslepen worden en helemaal opnieuw gevoegd worden.

Onthoud wel dat bij een volgende beving de boel waarschijnlijk weer verder uit elkaar schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Epoxy als sealer gebruiken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 16:25
Met een cutter de gebarsten voegen en uit zagen/slijpen en deze vullen met een flexibele voeg, kitten is niet aan te raden ivm een latere reparatie en onthechting door siliconen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:36
Ik zou hier helemaal niets aan doen, er zijn meerdere gevallen bekend waarin men de problemen al deels op begint te lossen en de arbiter (ook al is die er nu niet meer) niet anders kon dan concluderen dat de opgetreden schade niet meer kon worden vastgesteld en dus ook niet worden vergoed.

Ik zou het zo proberen te spelen: Men regelt direct een schouw, men handelt ook de vervolgschade af (jij kan immers nu niet zonder badkamer want: zwanger), of men vergoedt een tijdelijke oplossing zoals een losse huur-douchecabine.

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar ik zou zelf in een andere ruimte (desnoods de schuur) een tijdelijke douchecabine bouwen. Geisertje ernaast en eventueel een pomp naar een afvoer of iets in die trend. Dit gaat namelijk niet worden opgelost binnen een termijn die voor jou werkbaar is. Dit gaat je hoe dan ook tijd, geld en moeite kosten en dit is niet eerlijk, maar wel de realiteit. Zorg in eerste instantie voor jezelf en laat je niet piepelen door de mijnbouwcommissie, zeker niet met een kleine op komst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Gaffer tape (dus niet duct tape)kun je ook na een paar weken weer loshalen zonder al te veel gekke lijmresten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ethnocentrix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:31:
[...]

Is de woning in een mijn dan? :o

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Luxicon schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Is de woning in een mijn dan? :o
Nee, maar wel bovenop de gasbel in Slochteren.

Pagina: 1