Vraagje : Als ik met een erg lange sluitertijd fotografeer (A7r3), dan zie je vaak kleurruis op de foto. Dit is een beetje te voorkomen door noise reduction long exposure aan te zetten in de camera. Nadeel, het duurt 2 x zo lang. Nu vraag ik mij af hoe dan in godsnaam mogelijk is om b.v. een star trail foto te maken (sluitertijd 30min) zonder dat de camera oververhit raakt en dus de foto onbruikbaar wordt ivm de kleurruis?
Door geen 30 minuten sluitertijd te gebruiken maar kortere sluitertijden en die uiteindelijk te blenden in Photoshop. Heb een maand terug nog een video over Startrails gemaaktKL643 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:03:
Vraagje : Als ik met een erg lange sluitertijd fotografeer (A7r3), dan zie je vaak kleurruis op de foto. Dit is een beetje te voorkomen door noise reduction long exposure aan te zetten in de camera. Nadeel, het duurt 2 x zo lang. Nu vraag ik mij af hoe dan in godsnaam mogelijk is om b.v. een star trail foto te maken (sluitertijd 30min) zonder dat de camera oververhit raakt en dus de foto onbruikbaar wordt ivm de kleurruis?
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
En dan maak je opnames van hoe lang? Neem aan dat je dan ook geen long expo noise reduction gebruikt?Royz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 03:07:
[...]
Door geen 30 minuten sluitertijd te gebruiken maar kortere sluitertijden en die uiteindelijk te blenden in Photoshop. Heb een maand terug nog een video over Startrails gemaakt
Nee geen noise reduction.KL643 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:38:
[...]
En dan maak je opnames van hoe lang? Neem aan dat je dan ook geen long expo noise reduction gebruikt?
Elia Locardi gebruikte hier bijvoorbeeld 150 foto's met een sluitertijd van zo'n 30 sec.
Daarna alles stacken in PS.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
En krijg je dan niet een hitte probleem? (kleurruis). Neem aan dat die sensor dan ook erg heet wordt..Greatsword schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:55:
[...]
Nee geen noise reduction.
Elia Locardi gebruikte hier bijvoorbeeld 150 foto's met een sluitertijd van zo'n 30 sec.
[Afbeelding]
@KL643 In principe is dit gewoon een timelapse, dus dat is geen enkel probleem.
Heb zelf met de A7III TL gemaakt waarbij de camera een paar uur elke paar sec een foto neemt.
Heb zelf met de A7III TL gemaakt waarbij de camera een paar uur elke paar sec een foto neemt.
Ok, thanks voor de infoGreatsword schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:01:
@KL643 In principe is dit gewoon een timelapse, dus dat is geen enkel probleem.
@KL643 Geen probleem, had een paar jaar terug zijn tutorials gezien van Fstoppers.
https://fstoppers.com/pro...-advanced-post-processing
Hij heeft ook echt een prachtig portfolio:
https://portfolio.elialocardi.com/Galleries/Portfolio/
Zal eens kijken tzt. Afgelopen dagen een paar keer 's nachts op pad geweest om Neowise te fotograferen en de melkweg. Vind het erg leuk om te doen en tzt ook maar eens zo'n startrail foto proberen te maken. Gaat allemaal wel ten koste van mijn slaappatroon maar het is de moeite waard.Greatsword schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:10:
@KL643 Geen probleem, had een paar jaar terug zijn tutorials gezien van Fstoppers.
Klopt, ik had er bij deze volgens mij 180 hier (geen gaten in de sporen) van 30 sec.Greatsword schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:55:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door Royz op 21-07-2020 13:34 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
@Royz Mooie plaat, waar is dit?
Ik dacht in de buurt van Groningen als ik mij niet vergis
dan zit je erg uit de richting
Autosloperij Ad Stouten, Oosterland, Zeeland,
F-104G (c/n 9088) FX45 as “D-8030” of the Royal Netherlands Air Force, preserved as gateguard with a scrap company at Bruinisse – Oosterland. (On loan from Piet Smedts Aero).
F-104G (c/n 9088) FX45 as “D-8030” of the Royal Netherlands Air Force, preserved as gateguard with a scrap company at Bruinisse – Oosterland. (On loan from Piet Smedts Aero).
KloptPatrickV schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:43:
dan zit je erg uit de richting
Deze is misschien iets duidelijker qua locatie
Overigens gebruikt Elia hier nog een trucje in de nabewerking van de sporen die ik niet heb toegepast.Greatsword schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:55:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door Royz op 21-07-2020 13:53 ]
@KL643 ik heb even de discussie afgesplitst naar een eigen topic aangezien het meer over de techniek van het maken gaat dan specifiek de Sony camera's
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De zeelandbrug ken ik welRoyz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:52:
[...]
Deze is misschien iets duidelijker qua locatie. Wel op dezelfde manier gedaan.
[Afbeelding] Royz NL on 500px.com
[...]
Overigens gebruikt Elia hier nog een trucje in de nabewerking van de sporen die ik niet heb toegepast.
spoiler:
door de bewolking geen zonnestraaltje gezien 

En hoe zit het dan met het gebruik van een star tracker? Iemand daar ervaring mee?
[ Voor 31% gewijzigd door KL643 op 21-07-2020 23:58 ]
Pagina: 1