Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ook ik begin aan zonnepanelen. Graag jullie advies..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Hoi allemaal,

Al een tijdje lees ik meerdere topics door en kijk ik hoe jullie kijken naar zonnepanelen, wat mij al veel heeft geholpen bij de oriëntatie. Nu ik vanaf volgende maand zelf mijn eerste woning in ga, heb ik besloten om te beginnen aan zonnepanelen :)

Even wat details op een rijtje:
  • Ik heb 2 offertes ontvangen, bij beide geen schouw op locatie (omdat wij er nog niet wonen);
  • Beide buren hebben een dakkapel, wij hebben een plat dak. We verwachten dus schaduw, maar hopen dat dit niet de gehele dag is;
  • Tuin gesitueerd op het oosten, waardoor dus verwacht is dat we wel zon op het dak hebben;
  • Huishouden bestaat nu uit 2 personen (en 2 katten ;)). Er komen ooit kinderen.
  • Gemiddeld elektriciteitsverbruik, dus ongeveer 2800 kWh. Ik ga wel meer vanuit huis werken
Ik heb nu twee offertes ontvangen, waar ik dit in de specificatie van de offerte kan terugvinden:

Offerte 1:
  • 10x AEG monokristallijn black 325Wp zonnepanelen
  • nominaal vermogen 325 Wp
  • aansluitkabels en MC stekkers
  • 20 jaar productgarantie
  • 10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
  • 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
  • omvormer(s) SolarEdge 3000H
  • 10 stuks P370 optimizers (25 jaar garantie)
  • 12 jaar garantie op de omvormer
  • - Onderbouwsysteem (25 jaar garantie)
  • - Montage van het systeem & Transport
  • - Opbrengst 3250 Wp
  • Totaal incl. BTW €6.036,36
  • 6.036,36 euro / 3250 Wp = 1,86 Wp
Offerte 2:
  • 11 Sonnenstrom Frabrik Excellent 320 M60 Black
  • 1 SolarEdge HD-Wave 3500H met Setapp
  • 11 SolarEdge Power Optimizer P370
  • Prijs all-inclusief montage en oplevering
  • 2 PV sticker voor omvormer en groepenkast
  • 11 Oplevering met warmtebeeldcamera
  • 1 Zonnepanelen 25 jaar product en 26 jaar lineair rendement garantie ( made in
  • Germany ) EU - Garantiebepalingen
  • 1 Damp open Damp dicht systeem voor DC kabeldoorvoer
  • 1 DC kabels labelen
  • 1 Opvul rubbers onder de dakhaken
  • 1 Betaling achteraf op factuur
  • 1 Levering & Installatie binnen 4 weken opgeleverd
  • 1 Aanmelding bij Stichting Garantiefonds Zonzeker
  • 1 Solarconstruct onderconstructie platdak ( Made in Holland )
  • Opbrengst 3537 Wp
  • Totaal incl. BTW: € 6.355,68
  • 6.355,68 euro / 3537 Wp = 1,80 Wp
Mijn vraag:
Ik vind de prijs van beide offertes best hoog, de prijs ligt ongeveer op 1,80 Wp. Als ik hier op het forum kijk, zie ik dat het toch nog lager kan. Echter weet ik niet wat betere opties zijn om deze kosten te verlagen. Zijn de offertes aan de hoge kant of is het qua prijs/kwaliteitsverhouding een goede offerte?

Mogelijk willen we over een aantal jaar een opbouw plaatsen, is dit een reden om nog een keer goed na te denken over zonnepanelen op het huidige dak?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, alvast bedankt! Aanvullende informatie kan ik wel achterkomen, maar weet niet wat nog meer belangrijk kan zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Hoianddoei op 08-02-2021 15:25 . Reden: plaatjes verwijderd omdat topic opgelost is ]

Beste antwoord (via Hoianddoei op 22-07-2020 08:51)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:35
Hoianddoei schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:55:
Goed punt van de kozijnen, ik heb al een offerte liggen voor het plaatsen van nieuwe kozijnen (ben nog aan het wachten op meer offertes). De huidige kozijnen zijn inderdaad van een lange tijd terug, in de loop van de jaren is alleen het glas vervangen. De nieuwe kozijnen die ik wil laten plaatsen isoleren een stuk beter en hebben hoogrendementsglas.
Als je gebruik gaat maken van SEEH en voor nieuwe kunststof kozijnen wilt gaan dan sowieso ook voor triple glas gaan. Voor HR++ glas krijg je €53/m2 en voor HR+++ (triple) €150/m2. Als je de kozijnen toch al gaat vervangen is het verschil in subsidie hoogstwaarschijnlijk (veel) groter dan de meerprijs van triple glas, je gevel is voor de helft glas dus het heeft ook nog eens echt zin.

Qua isolatie muur is de eerste stap achterhalen hoe breed je spouw is en of deze al geisoleerd is. Als je "geluk" hebt is het gebouwd zonder isolatie en met relatief brede spouw. Als dat het geval is kan je al veel resultaat bereiken met een relatief eenvoudige ingreep (SEEH €8/m2). Niet vergeten ook de kopse kant van de spouw van de woninscheidende muur rechts te laten isoleren anders heb je daar een koudebrug.

Je gevel leent zich op het eerste gezicht wellicht ook relatief goed voor isolatie tegen de buitenkant aangezien hij verdiept valt t.o.v. de doorgemetselde scheidingsmuur bij de buren rechts. (ter inspriatie, SEEH geeft €38/m2) Als de kozijnen toch vervangen worden is dit qua detaillering ook allemaal te doen (aansluiting op de buren links zou wel dingetje zijn maar wellicht op te lossen door voor het zicht situatie rechts te kopieren of buren moeten mee willen doen).

Als het budget een probleem wordt is er ook nog de energiebespaarlening om over na te denken.

Ik ben normaal geen voorstander van meer doen dan je direct betalen kunt maar dergelijke maatregelen doe je veel beter/efficienter in 1x goed. En, in mijn optiek ga je hier in de nabije toekomst toch niet aan ontkomen. Bij iedere maatregel die je doet zou ik bedenken dit te doen op een niveau die volstaat voor een gasloze toekomst.

Oja, als je gaat isoleren; vergeet de ventilatie niet! En, in geval van gebruik maken van SEEH is het wellicht ook een idee gebruik te maken van een maatwerkadviesrapport. Ik heb persoonlijk geen ervaring welke kwaliteit je hiervan kunt verwachten trouwens...

[ Voor 61% gewijzigd door assje op 21-07-2020 17:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Alle reacties

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je hebt een plat dak. Ben je handig? Dan zou je evt zelf de boel kunnen plaatsen en aansluiten met weinig vrees voor een ladder. Dat scheelt je héél veel geld. Bovendien staat Marktplaats vol met gebruikte spullen die prima nog een tijdje mee kunnen. Idee?

Lekker!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SolarEdge eruit strepen en een nette string omvormer kiezen met schaduwmanagement.

Als je het zelf doet (wat met een platdak super eenvoudig is) en je zoekt je spullen op van Marktplaats kan het makkelijk voor de helft van het geld.

Recent heb ik bij de buurman nog een setje gelegd.
16x op oost-west met Trina 295; Flatfix Fustion en SMA4.0 all-in voor 2800 euro dacht ik.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 21-07-2020 13:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik zou er gewoon eerst gaan wonen, kijken wat je wil met de woning, kijken hoe de schaduw valt, kijken hoe je elektravebruik is... misschien wil je ook wel net als je buren een etage erop, uiteindelijk, en dáár dan panelen erop...?

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
Als de oriëntatie van je luchtfoto goed is (noord=boven) dan voorzie ik problemen. Ik zou schaduw niet bagetalliseren.

Ik zou zelf nooit geen AEG nemen. Ik zou eens contact opnemen met Innodura. Zij doen ook AEG als je dat wilt en ik had daar een heel scherpe prijs (72 ct ex BTW per Wp dit was voor Trina panelen).

Ik zou sowiezo gaan voor oost-west en dit legplan gaat uit van zuid. Maar hoe je ze ook legt je hebt gewoon flink last van Schaduw van dat dakkapel op zuid. Ook in oost/west ga je last hebben bv vroeg in de ochtend of later in de avond van dakkapel noord gok ik.

[ Voor 6% gewijzigd door traders op 21-07-2020 14:10 ]

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
De beste optie is extra verdieping erop en daar panelen oost-west op. Ik ken jouw huis en financiële situatie niet maar ik zou op zo'n huisje meteen een extra verdieping erop gooien. Extra houten opbouw op een plat dak is bij dit soort huizen relatief simpel dus relatief goedkoop. Als je nog kleine kinderen hebt of die wilt zou ik het zeker doen.

Ik wil je waarschuwen tegen zonnepanelen en volgend jaar plannen voor een opbouw. Dit gaat dan een relatief dure grap worden want dan moeten die panelen er weer af. Als jij ze er dan niet zelf af gaat halen moet je dat iemand anders laten doen en 500-1000 euro ben je gauw verder.

Nu gaan hier mensen roepen dat je in de tussentijd geld kunt verdienen maar het is wel een extra hobbel voor een opbouw.

Weet je "zeker" dat er geen opbouw op komt? Zorg dan dat de kwaliteit van het dak goed is. Je wilt niet nu zonnepanelen laten installeren en volgend jaar met lekkage zitten

Verder is het vaak slimmer eerst te focussen op terugdringen energieverbruik iedere kWh die je niet verbruikt hoef je niet op te wekken.

[ Voor 71% gewijzigd door traders op 21-07-2020 14:46 ]

• Hoianddoei
  • Nu online
Napsju schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:13:
Je hebt een plat dak. Ben je handig? Dan zou je evt zelf de boel kunnen plaatsen en aansluiten met weinig vrees voor een ladder. Dat scheelt je héél veel geld. Bovendien staat Marktplaats vol met gebruikte spullen die prima nog een tijdje mee kunnen. Idee?
revolution-nl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:23:
SolarEdge eruit strepen en een nette string omvormer kiezen met schaduwmanagement.

Als je het zelf doet (wat met een platdak super eenvoudig is) en je zoekt je spullen op van Marktplaats kan het makkelijk voor de helft van het geld.

Recent heb ik bij de buurman nog een setje gelegd.
16x op oost-west met Trina 295; Flatfix Fustion en SMA4.0 all-in voor 2800 euro dacht ik.
Zelf doen is inderdaad een optie, het kijken naar mogelijkheden in de kenniskring is ook een mogelijkheid. Het leggen van de nodige aansluitingen doe ik zelf liever niet.
traders schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:12:
De beste optie is extra verdieping erop en daar panelen oost-west op. Ik ken jouw huis en financiële situatie niet maar ik zou op zo'n huisje meteen een extra verdieping erop gooien. Extra houten opbouw op een plat dak is bij dit soort huizen relatief simpel dus relatief goedkoop. Als je nog kleine kinderen hebt of die wilt zou ik het zeker doen.

Ik wil je waarschuwen tegen zonnepanelen en volgend jaar plannen voor een opbouw. Dit gaat dan een relatief dure grap worden want dan moeten die panelen er weer af. Als jij ze er dan niet zelf af gaat halen moet je dat iemand anders laten doen en 500-1000 euro ben je gauw verder.

Nu gaan hier mensen roepen dat je in de tussentijd geld kunt verdienen maar het is wel een extra hobbel voor een opbouw.

Weet je "zeker" dat er geen opbouw op komt? Zorg dan dat de kwaliteit van het dak goed is. Je wilt niet nu zonnepanelen laten installeren en volgend jaar met lekkage zitten

Verder is het vaak slimmer eerst te focussen op terugdringen energieverbruik iedere kWh die je niet verbruikt hoef je niet op te wekken.
Eigenlijk is bovenstaande ook een reden waarom ik het niet zou doen. We zitten met het idee om een opbouw te plaatsen, alleen hebben we dit momenteel op een laag pitje staan. In de komende jaren zit nog geen kind aan te komen, bij uitbreiding zou een dakopbouw ideaal zijn.
Als de panelen er eenmaal op liggen, is dit inderdaad een drempel om geen opbouw te plaatsen.

Het huis is momenteel al gekocht en de overdracht staat gepland midden augustus. Het liefst zouden wij een opbouw direct mee willen financieren, maar kan dit alleen als ons dossier opnieuw opengebroken wordt (zo brengt onze adviseur het). De afgelopen periode is ons inkomen (positief) veranderd, waardoor wij deze mogelijkheden nu wel zien. Maar omdat alles al bij de notaris ligt (met onze oude situatie), kost het veel tijd (en mogelijk extra geld) om dit te regelen. Ik weet ook niet met welke prijzen je rekening moet houden bij een opbouw, maar dat gaat niet om kleingeld.

Wat betreft het huidige dak, ik verwacht dat hier wel de nodige aanpassingen aan gemaakt moeten worden om een eventuele lekkage te voorkomen.

Ik ga er toch maar even goed over nadenken. Zonnepanelen plaatsen klinkt als een mooi verhaal, maar je kan je energiekosten natuurlijk ook op andere manieren verlagen.

Dank in ieder geval voor jullie input! Brengt mij in ieder geval aan het denken..

• assje
Hoianddoei schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:54:
Ik ga er toch maar even goed over nadenken. Zonnepanelen plaatsen klinkt als een mooi verhaal, maar je kan je energiekosten natuurlijk ook op andere manieren verlagen.
Ik zou ook eens kijken hoe de opbouw van die panelen in/om de kozijnen is. Zou zomaar kunnen dat je veel meer rendement behaald (zowel financieel als energetisch) door hier zonodig de isolatie direct aan te pakken. Zo op het eerste gezicht lijkt het mij dat jouw woning de oorspronkelijke situatie heeft en hebben beide buren hier al iets aan gedaan, dat is vast niet voor niets.

Tip van mij zou zijn om vooral contact te leggen met de buren. Met een beetje geluk vertellen ze met alle plezier welke ervaringen zij hebben met de woningen en welke maatregelen zij gedaan hebben en waarom.

Er is op dit moment ook nog de SEEH subsidie (tijdelijk verhoogd tot 30%), uitvoering zou dan wel voor einde van het jaar moeten zijn dus weet niet of dat haalbaar is. Als dat wel zou lukken en je twee maatregelen kunt vinden denk ik dat je een heel wat hoger rendement uit je budget zou kunnen halen. Ik zou je dan richten op glas (wellicht incl. kozijnen, staat lijkt niet optimaal?) en (spouw)muur of vloer. Het dak zou je logisch gezien laten voor wat het is aangezien je mogelijk in de nabije toekomst een opbouw wil overwegen.

Zonnepanelen zijn nou net dingen die je zeer eenvoudig achteraf doet (voorzie hoogstens alvast een loze leiding voor de elektra oid). Isoleren is doorgaans veel lastiger als alles al afgewerkt/ingericht is.

[ Voor 60% gewijzigd door assje op 21-07-2020 16:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
De prijzen van de offertes zijn bizar hoog.
Niet doen dus.

Vanwege het dak in het zuiden is een oost west opstelling waarschijnlijk beter dan een zuidpstelling.

Als je denk aan een extra verdieping of een dakopbouw binnen 5 jaar dan heeft het waarschijnlijk geen zin om nu panelen te leggen.

• Hoianddoei
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:00:
[...]

Ik zou ook eens kijken hoe de opbouw van die panelen in/om de kozijnen is. Zou zomaar kunnen dat je veel meer rendement behaald (zowel financieel als energetisch) door hier zonodig de isolatie direct aan te pakken. Zo op het eerste gezicht lijkt het mij dat jouw woning de oorspronkelijke situatie heeft en hebben beide buren hier al iets aan gedaan, dat is vast niet voor niets.

Tip van mij zou zijn om vooral contact te leggen met de buren. Met een beetje geluk vertellen ze met alle plezier welke ervaringen zij hebben met de woningen en welke maatregelen zij gedaan hebben en waarom.

Er is op dit moment ook nog de SEEH subsidie (tijdelijk verhoogd tot 30%), uitvoering zou dan wel voor einde van het jaar moeten zijn dus weet niet of dat haalbaar is. Als dat wel zou lukken en je twee maatregelen kunt vinden denk ik dat je een heel wat hoger rendement uit je budget zou kunnen halen. Ik zou je dan richten op glas (wellicht incl. kozijnen, staat lijkt niet optimaal?) en (spouw)muur of vloer. Het dak zou je logisch gezien laten voor wat het is aangezien je mogelijk in de nabije toekomst een opbouw wil overwegen.

Zonnepanelen zijn nou net dingen die je zeer eenvoudig achteraf doet (voorzie hoogstens alvast een loze leiding voor de elektra oid). Isoleren is doorgaans veel lastiger als alles al afgewerkt/ingericht is.
Goed punt van de kozijnen, ik heb al een offerte liggen voor het plaatsen van nieuwe kozijnen (ben nog aan het wachten op meer offertes). De huidige kozijnen zijn inderdaad van een lange tijd terug, in de loop van de jaren is alleen het glas vervangen. De nieuwe kozijnen die ik wil laten plaatsen isoleren een stuk beter en hebben hoogrendementsglas. Ik verwacht hiermee al een aardig eind te komen met het energiezuiniger maken van de woning. Ik wist niet van een SEEH regeling, als ik de buitenmuur gelijk meeneem, dan kom ik waarschijnlijk in aanmerking voor deze subsidie!

In ieder geval ben ik blij dat ik dit topic gestart heb. Misschien heb ik mij de laatste tijd te veel verdiept in zonnepanelen, terwijl er genoeg andere mogelijkheden zijn om de woning energiezuiniger te maken.

Acties:
  • Beste antwoord

• assje
Hoianddoei schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:55:
Goed punt van de kozijnen, ik heb al een offerte liggen voor het plaatsen van nieuwe kozijnen (ben nog aan het wachten op meer offertes). De huidige kozijnen zijn inderdaad van een lange tijd terug, in de loop van de jaren is alleen het glas vervangen. De nieuwe kozijnen die ik wil laten plaatsen isoleren een stuk beter en hebben hoogrendementsglas.
Als je gebruik gaat maken van SEEH en voor nieuwe kunststof kozijnen wilt gaan dan sowieso ook voor triple glas gaan. Voor HR++ glas krijg je €53/m2 en voor HR+++ (triple) €150/m2. Als je de kozijnen toch al gaat vervangen is het verschil in subsidie hoogstwaarschijnlijk (veel) groter dan de meerprijs van triple glas, je gevel is voor de helft glas dus het heeft ook nog eens echt zin.

Qua isolatie muur is de eerste stap achterhalen hoe breed je spouw is en of deze al geisoleerd is. Als je "geluk" hebt is het gebouwd zonder isolatie en met relatief brede spouw. Als dat het geval is kan je al veel resultaat bereiken met een relatief eenvoudige ingreep (SEEH €8/m2). Niet vergeten ook de kopse kant van de spouw van de woninscheidende muur rechts te laten isoleren anders heb je daar een koudebrug.

Je gevel leent zich op het eerste gezicht wellicht ook relatief goed voor isolatie tegen de buitenkant aangezien hij verdiept valt t.o.v. de doorgemetselde scheidingsmuur bij de buren rechts. (ter inspriatie, SEEH geeft €38/m2) Als de kozijnen toch vervangen worden is dit qua detaillering ook allemaal te doen (aansluiting op de buren links zou wel dingetje zijn maar wellicht op te lossen door voor het zicht situatie rechts te kopieren of buren moeten mee willen doen).

Als het budget een probleem wordt is er ook nog de energiebespaarlening om over na te denken.

Ik ben normaal geen voorstander van meer doen dan je direct betalen kunt maar dergelijke maatregelen doe je veel beter/efficienter in 1x goed. En, in mijn optiek ga je hier in de nabije toekomst toch niet aan ontkomen. Bij iedere maatregel die je doet zou ik bedenken dit te doen op een niveau die volstaat voor een gasloze toekomst.

Oja, als je gaat isoleren; vergeet de ventilatie niet! En, in geval van gebruik maken van SEEH is het wellicht ook een idee gebruik te maken van een maatwerkadviesrapport. Ik heb persoonlijk geen ervaring welke kwaliteit je hiervan kunt verwachten trouwens...

[ Voor 61% gewijzigd door assje op 21-07-2020 17:44 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Dit platte dak vind ik niet geschikt voor zonnepanelen. Maak eerst maar een opbouw. Of verhuis naar een huis met een geschikter dak.

Heb je in de achtertuin misschien een zonnige plek waar je een klein schuurtje met een klein beetje PV kunt maken oid?
Doordat er waarschijnlijk niet veel past, financieel alleen interessant als je alles zelf aanlegt of een kennis hebt die je voor een schappelijk bedrag helpt met de elektra.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

busscherski schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:47:
Dit platte dak vind ik niet geschikt voor zonnepanelen. Maak eerst maar een opbouw. Of verhuis naar een huis met een geschikter dak.

Heb je in de achtertuin misschien een zonnige plek waar je een klein schuurtje met een klein beetje PV kunt maken oid?
Doordat er waarschijnlijk niet veel past, financieel alleen interessant als je alles zelf aanlegt of een kennis hebt die je voor een schappelijk bedrag helpt met de elektra.
Met een schuine opbouw net als de buren nog minder geschikt voor pv, ja 1 rijtje bovenin misschien, of je moet een plat dak maken.

Maar de grootste zorg is meer de staat van onderhoud, was geen duur huisje denk ik als ik het houtwerk zo bekijk, en gezien die staat zal het binnen niet veel anders zijn, dus ik vermoed dat ts zijn geld prima ergens anders in kwijt kan. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
@Rol-Co
Een opbouw met plat dak zou het best zijn maar mag misschien niet.

Ik zou de opbouw maken en op een zonnige dag rond 21 maart eens een paar keer op die dag wat foto's maken om te bekijken hoe erg de schaduw is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Hoianddoei
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:15:
[...]

Bedankt @assje voor je duidelijke extra toelichting, advies en mogelijkheden. Je hebt mij aardig wat adviezen gegeven waar ik eerst naar zal kijken. Zonnepanelen kunnen op een later moment nog, eerst zal ik kijken wat ik met de huidige woning ga aanpakken. Aan de buitenkant is er een lange tijd niet veel gedaan, terwijl de binnenkant wel een aantal jaar geleden bijna volledig is aangepakt. Een mooi begin voor mij om nu eerst de buitenkant aan te pakken!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik denk dat je een verstandige keuze maakt!

Zo heb ik het drie jaar geleden ook gedaan, toen ik mijn huidige woning betrok: eerst een tijdje er wonen en dan kijken wat je wil. Hier een jaren 30 woning die toen niet of nauwelijks was meegegaan in de tijd. Zo was de keuken in een schuurtje, waar vaatwasser, wasmachine, droger, vriezer (uit de jaren '70!) en koelkast allemaal onder 1 groep waren aangesloten. In huis stond de gaskookplaat in een slecht verwarmd en slecht geïsoleerd keukentje op een zuiniger koelkastje dat wij zelf hadden aangeschaft. Het afwaswater liep via een "vetputje" het riool in.

De woonkamer had een houten vloer, ongeïsoleerd boven het koude zand. De badkamer had een douche waarvan de afvoer langs de buitengevel het riool in werd geleid. Op het enige toilet beneden kon ik de deur niet dicht doen als ik erop zat. Was ook geen fonteintje. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat is dus ook de reden dat we dit stulpje konden betalen.

Inmiddels hebben we een aanbouw, hebben we het dak geïsoleerd, is de volledige benedenvloer geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming en hebben we de hele woning voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas. Ook zit er een nieuwe badkamer (met extra toilet, woehoe!) in. De bovenverdieping verwarmen we wanneer nodig elektrisch. Afgelopen winter was dat minimaal nodig. Nu met thuiswerken zal de studeerkamer 's winters wel wat extra juice nodig hebben, maar dat is gelukkig maar een klein kamertje. Enige dat nog moet -als het nodig blijkt - is spouwmuurisolatie. Maar ik weet dat er nogal wat cementbaarden in de spouw zitten, waardoor het best eens lastig kan zijn, of niet het gewenste effect. En sowieso wil ik dan ook eerst het voegwerk op orde hebben.

We zijn nu drie jaar verder en eigenlijk ben ik nu net uit de verbouwing. Als je slim spaart, en goed budgetteert, zie je vanzelf of er ruimnte blijft voor zonnepanelen. Dat bleek bij mij et geval en ik kon met 8 panelen mijn garagedak vullen. Daarmee lijk ik nu af te stevenen op het afdekken van mijn eigen gebruik. En da's meer dan ik hoopte.

Succes!

• Hoianddoei
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:15:
[...]

@assje

Even een update over de situatie nu. Conclusie: ik heb geen zonnepanelen geplaatst. We hebben uiteindelijk gekozen voor het plaatsen van nieuwe kozijnen met, jawel, Triple glas. Het ziet er nu allemaal een stuk mooier uit en vooral nu merken we dat we er lekker warm bij zitten. Alleen in de ochtend zetten we de kachel even aan, maar voor de rest van de dag hebben we een heerlijk verwarmd huis.

Dit allemaal dankzij je input, thanks daarvoor! Ik was misschien te enthousiast voor zonnepanelen, maar de kosten die we betalen voor energie is niets in vergelijking wat we nu besparen voor gas. De investering zeker waard geweest!

Wat we uiteindelijk hebben gedaan:
- Vervangen houten kozijnen met enkelglas voor kunststof kozijnen met triple glas
- Vervangen gevel met kunststof panelen + isolatie achter deze panelen
- Isoleren van kruipruimte

De kosten waren uiteindelijk wel een stuk meer dan we hadden verwacht, maar we hebben een deel daarvan terug kunnen krijgen met de SEEH regeling. Die zonnepanelen kunnen ooit in de toekomst nog wel, maar jouw advies heeft ons toch geholpen bij het maken van een definitieve keuze.

Ik dacht dat het misschien wel leuk was om er een update over te geven.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Even ter vergelijking van de kosten. Ik heb bij een grote landelijke partij 12 325Wp panelen laten plaatsen met SolarEdge optimizers en de 3500HD. Kostte net geen 5K. Meer dan 6K voor 10 of 11 panelen is dan ook veel te duur. En zelf kun je het nog véél goedkoper (ik durfde het dak niet op, vandaar de keuze voor een leverancier).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• assje
Hoianddoei schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:33:
Ik dacht dat het misschien wel leuk was om er een update over te geven.
Inderdaad leuk dat je de moeite doet dit nog even terug te koppelen! Begrijp ik goed dat je werkzaamheden in 2020 waren afgerond en dat je dus gebruik hebt weten te maken van de tijdelijk verhoogde SEEH?

In dat geval denk ik dat ondanks dat de investering hoger was dan beoogd je vrijwel zeker een goede investering hebt gedaan. Nieuwe kozijnen en verbeterde isolatie geven vrijwel zeker een positief effect op marktwaarde bij eventuele toekomstige verkoop. Met hulp van de subsidie denk ik dat je vrijwel zeker gunstig uitkomt met de combinatie van uitgespaarde energielasten en eventuele toekomstige meerwaarde bij verkoop.

Enig "nadeel" dat ik zie is dat je niet in de woning hebt gewoond voordat de maatregelen waren doorgevoerd. Dat wil zeggen dat je geen vergelijking hebt voor de verhoging van het comfort :9 In mijn optiek is het bijna onmogelijk de impact in comfort te overschatten voor maatregelen zoals deze.

Veel woonplezier in ieder geval, wie weet in de toekomst alsnog zonnepanelen, spouwmuurisolatie, dakopbouw/isolatie ;-)

Pagina: 1