Te oud voor RTS spellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:20
Ben bijna 40 en merk dat ik mijn favoriete genre RTS steeds slechter trek. Laatst Age Empire 2 DE gekocht en op hard gespeeld wat vroeger prima ging maar nu loopt het voor geen meter. Ook veel stress van timings enzo...

Komt dit door ouderdom? Ik vermoed zelf van wel, hoe ervaren jullie dit? Zeker als ik een dag gewerkt heb gaat het lastig. Ben dan moe wat zeker geen goede combi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo gek is het toch niet dat het wat minder gaat als je moe bent? Probeer dezelfde match nog eens als je wat fitter bent.

Verder weet ik niet hoe lang het geleden is dat je AoE gespeeld hebt, maar als daar meerdere jaren tussen zit vind ik het niet gek dat het wat minder loopt nu, toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:01
De AI is aangepast (lees: slimmer) in HD versie. Probeer het eens met de oude AI :)

CD AI = oud
HD AI = nieuw.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:31
Vroeger 2002 sprong ik na school achter mijn pc zat altijd in de top 3 battlefield spelers, nu behoor ik tot de laatste drie ;) maar kinderen/werk/huishouden dus minder tijd.

RTS gaat me nog wel redelijk af, speel dat nu ook meer dan shooters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nee dat komt niet door ouderdom. Ach je wordt allicht wat trager in reacties, maar dit komt door het niet meer gewend zijn, door moe te zijn, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 10:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

En meestal komt het ook doordat je simpelweg minder uren in de game maakt. Gamen tijdens schoolleven was makkelijker om relatief veel uren te doen, al werd ik zeker wel gelimiteerd door ouders. Nu heb ik met mazzel een uurtje tijd als de kinderen slapen, maar dat ook niet meer dan 2-3x per week.

Trainen blijft belangrijk om sneller te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

En waarschijnlijk minder fanatiek, het winnen van een spelletje is op deze gezegende leeftijd heel wat minder belangrijk geworden.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p0linskie
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 18:56
RTS games heb ik ook veel gespeeld, maar merk dat, als je het niet bijhoudt dat het best snel verloederd om een beetje mee te komen.

Tegenwoordig speel ik games zoals factorio of stellaris. Pace is een stuk lager hierbij en persoonlijk vermaak ik me daarmee beter dan echte RTS games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:19:
Nee dat komt niet door ouderdom.
Toch wel.
Er is onderzoek naar gedaan en hoe ouder je bent hoe minder snel je wordt in RTS-spellen.
Na je 24e loopt het terug.

Over the Hill at 24: Persistent Age-Related Cognitive-Motor Decline in Reaction Times in an Ecologically Valid Video Game Task Begins in Early Adulthood

[ Voor 49% gewijzigd door anandus op 22-07-2020 09:48 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:15

Vos

AFCA

Daarom kan je de moeilijkheidsgraad aanpassen. Gewoon stapje lager spelen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikromanic
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-10 14:51

Mikromanic

Onder de titel

Ik merk het vooral met shooters, me reactie vergeleken met 8-10 jaar geleden.
Maar of dit komt door ouderdom of gewoon minder uren maken.. durf het niet te zeggen.

Up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mikromanic schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:49:
Ik merk het vooral met shooters, me reactie vergeleken met 8-10 jaar geleden.
Maar of dit komt door ouderdom of gewoon minder uren maken.. durf het niet te zeggen.
Reactietijden van de jongere garde is sowieso sneller, plus feeling met de game is ook heel belangrijk. Ik denk daarom eerder dat het een combinatie is.

En in het geval van @TweakerVincent, zoals gezegd is de AI verbeterd in de Definitive Edition., dus ik gok eerder dat het daardoor komt en niet zozeer zijn leeftijd. :) Een maatje van me (40+) speelt regelmatig shooters en zit altijd zo'n beetje in de middenmoot en als hij in een goed squad zit, vaak ook gewoon in de top (BFx en CoD: Warzone speelt hij geloof ik). :)

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 22-07-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:15
Zit nu ook tegen de 40, maar nog niet echt issues met RTS. Niet dat ik het veel speel, maar heb het laat leren spelen.

Maar als het om Difficulty gaat, dan is het dus Singleplayer dat zou geen issues moeten zijn. Speel je uberhaupt wel met Hotkeys? Ken sommige mensen die dit alleen doen met Muis.

Wat ik eigenlijks het meeste merk is dat ik trager word met Controller. Vooral als ik snel een knoppen combo moet doen voor bijvoorbeeld Ghost of Tsushima Met Bamboe slicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:46:
[...]
Toch wel.
Er is onderzoek naar gedaan en hoe ouder je bent hoe minder snel je wordt in RTS-spellen.
Na je 24e loopt het terug.

Over the Hill at 24: Persistent Age-Related Cognitive-Motor Decline in Reaction Times in an Ecologically Valid Video Game Task Begins in Early Adulthood
En toch niet. Dat je na je 24ste allemaal wat trager wordt is geen twijfel over. Maar het was de vraag van TS waarom het voor geen meter loopt. Speelde TS eerst in top 20 wereldwijd bij een RTS en nu heeft hij moeite in de top 100 te blijven, ja dan kan leeftijd best een rol spelen. Maar we hebben het hier over iets anders, namelijk een AI op hard verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
Sissors schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:55:
[...]

En toch niet. Dat je na je 24ste allemaal wat trager wordt is geen twijfel over. Maar het was de vraag van TS waarom het voor geen meter loopt. Speelde TS eerst in top 20 wereldwijd bij een RTS en nu heeft hij moeite in de top 100 te blijven, ja dan kan leeftijd best een rol spelen. Maar we hebben het hier over iets anders, namelijk een AI op hard verslaan.
Dan is het hiet een combo van zowel 'ouderdom' alsmede een AI op hard.

Speel zelf geen rts games meer. Het gaat me allemaal te snel (of ik ben te langzaam). Ik ben dan in juni ook 48 geworden.

En ja, training kan ook een hoop helpen. Een marathon loop je ook niet zo ff zonder enige vorm van voorbereiding.

En zodra er kids in de vergelijking worden toegevoegd is de constante vrije tijd ineens aardig minder geworden (om van je energielevel maar te zwijgen) .

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Vos schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:48:
Daarom kan je de moeilijkheidsgraad aanpassen. Gewoon stapje lager spelen? ;)
Het probleem is dat ik normaal meestal veel te makkelijk is.

Mss is het probleem meer dat een rts echt stressvol kan zijn (zoals ik het ervaar), zeker met een timer erin.

Vroeger vond ik dat leuk nu merk ik dat ik vaak stop met het spel.

Gebruik uiteraard shortcuts (ook mijn moba muis doet mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Laatst nog Dune2 gespeeld.
Jaren 90 had ik V1.0 gespeeld, maar via Internet blijkt er ook een V1.07 te zijn.
V1.07 bouwt AI weer op als je zijn gebouwen hebt vernietigd, was dus veel moeilijker dan V1.0
Maar wat een LoLz.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Speel eens RTS-spellen waarin je kan pauzeren. Veel relaxter. :)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 17:14
Dat gedoe met reactietijd heb je alleen op competitieniveau.
Op public servers gaat het alleen om vaardigheid en die krijg je door vaak te spelen. Zoals hierboven genoemd, vroeger deed je dat meer dan nu. Op een later leeftijd wordt je ook wat ongeduldiger omdat je denkt dat je het nog kan, terwijl je er even tijd in moet steken en raak je gefrustreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:44
Het meest relevante antwoord is al gegeven door nat-water, en dat is dat de AI in definitive edition enorm veel beter kan zijn dan die van de 2013 versie van Age of Empires, en dat die ook weer oneindig veel beter is dan die uit de jaren negentig versie van het spel.

Spirit of the Law heeft een aantal videos gemaakt waarin hij de verschillende versies vergelijkt.
In deze video van rond DE launch zie je al dat DE AI van beide oude versies gehakt maakt. YouTube: AoE2 AI Battle! Definitive Edition vs HD vs AoC
En dan word de AI met bijna elke maandelijkse patch nog wat gefinetuned en geupgraded
In een ander paar videos van hem zie je dat de Definitive Edition AI voor een redelijke tijd stand kan houden tegen zeven oude AI, en als je het 2 tegen 6 maakt met gemak kan winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 13:26
Hann1BaL schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:22:
En meestal komt het ook doordat je simpelweg minder uren in de game maakt. Gamen tijdens schoolleven was makkelijker om relatief veel uren te doen, al werd ik zeker wel gelimiteerd door ouders. Nu heb ik met mazzel een uurtje tijd als de kinderen slapen, maar dat ook niet meer dan 2-3x per week.
Dat dus. Heb hele kleine kids, maar dan nog ben ik pas rond 21h klaar. Niets vervelenders als maar een uurtje kunnen games, wil liever gewoon 3-4 uur sessies doen

Daarom begint ik ook zo'n schurft te krijgen dat heel veel games open-world games zijn met tig uren aan content.

Uncharted 4, TLOU2; fijne games: Niet te achterlijk lang, kwalitief hoogstaand en een mere dan prima story

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Las een reply in news item. De timer missies zijn het probleem. Die leveren alleen maar stress op ipv fun. Denk dat dat 90% van het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ga dit topic even "lenen".

Ikzelf wordt volgende maand 40 ;( val helaas in dezelfde leeftijd categorie als de TS.
Vroeger vele uren Red Alert en Dune gespeeld. Met veel plezier.

Mijn vraag, wat is een leuke rts game van de afgelopen jaren?
(wat ook draait op een 4 jaar oude laptop of op een MacBook pro 2015)

Zelf heb ik Factorio geprobeerd maar daar hield ik niet zo van.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je Boot Camp + Windows wilt installeren, heb je een ruimere keuze.

Is de nieuwe C&C Remastered iets voor je?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
PD2JK schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 06:59:
Als je Boot Camp + Windows wilt installeren, heb je een ruimere keuze.

Is de nieuwe C&C Remastered iets voor je?
Ik denk het wel.
Wil graag mijn beeld breder maken dan alleen C&C, vandaar mijn vraag.

(Ik heb Windows dmv parallel op de Mac draaien)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Persoonlijk vind ik factorio ook niet zo, daarnaast is satisfactory als alternatief onwijs gaaf en speelt stuk relaxter. Factorio valt overigens niet echt in het rts straatje, Satisfactory helemaal niet, maar het productieproces is vergelijkbaar als factorio.

Verder een rts om nog even te proberen is Starcraft 2, toch gratis dus waarom niet :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Er zijn volgens mij niet zoveel RTS'en van de laatste tijd. De enige recente die mij te binnen schiet is Dunes of Karakh (of zoiets). Van de makers van Homeworld.

Starcraft 2 is een goede. Zelf speel ik Company of Heroes 2 en Supreme Commander als ik RTS wil spelen.
Volgens mij zijn dat een beetje de meeste recente grote namen.

Moba's hebben het RTS-genre gesloopt ;)
Ik speel het zelf niet, maar je kan ook in die hoek kijken?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
streamnl schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 06:47:
Ik ga dit topic even "lenen".

Ikzelf wordt volgende maand 40 ;( val helaas in dezelfde leeftijd categorie als de TS.
Vroeger vele uren Red Alert en Dune gespeeld. Met veel plezier.

Mijn vraag, wat is een leuke rts game van de afgelopen jaren?
(wat ook draait op een 4 jaar oude laptop of op een MacBook pro 2015)

Zelf heb ik Factorio geprobeerd maar daar hield ik niet zo van.
Total Annihilation komt bij me op, dat is de enige die ik naast C&C en Red Alert gespeeld heb. Was vooral leuk over een LAN kan ik me herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bAm
  • Laatst online: 04:59

bAm

Anno 1800, al vreet het wel tijd naarmate je verder komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpstars
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 17:00
De remaster van Age of Empires 2 of 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Cyphax

Moderator LNX
streamnl schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 07:07:
[...]

Ik denk het wel.
Wil graag mijn beeld breder maken dan alleen C&C, vandaar mijn vraag.
C&C 3 is wel de moeite vind ik, fijne game om te spelen, ook nu nog wel, en mijn thinkpad draait 'm probleemloos op die intel graphics van many moons ago. :)
Starcraft II is ook een uitstekende game. Iets ouder maar zeer lollig is C&C Generals. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Mis inderdaad een 2020 Total Annihilation variant, C&C remastered was even grappig maar de AI is zo slecht dat het ook snel gaat vervelen. Waarschijnlijk was dat in mijn jeugd ook zo maar was ik toen minder kieskeurig... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 18:09
zacht schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Total Annihilation komt bij me op, dat is de enige die ik naast C&C en Red Alert gespeeld heb. Was vooral leuk over een LAN kan ik me herinneren.
Dan is Supreme Commander wel iets voor jou. Dat is de spirituele opvolger en kan je vaak kopen aan korting op steam voor 5 eur. Koop dan wel meteen de forged alliance uitbreiding erbij. Je kan dan op faforever.com de community multiplayer lobby downloaden, er zit daar nog steeds op elk moment 500+ man op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Top!!

Ik heb even genoeg inspiratie. Hartstikke bedankt voor jullie input.

Laat ik maar beginnen met StarCraft 2 (ben ik op dit moment aan het downloaden).
Ben zeer benieuwd hoe ik het ga vinden.

Nogmaals bedankt!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
  • Laatst online: 22:40
Je zou mss Grey Goo eens kunnen checken. Beetje een oldskool rts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Laatst online: 21:56
Ik win ook bijna nooit in zulke spellen. Maar het gaat om het plezier. Ik ben 37 en speel nog wel eens af en toe eens een spelletje. Niet meer als vroeger waar ik uren achter elkaar vrij kon gamen en dat komt deels doordat ik ben gaan samenwonen en mijn fulltime baan. Maar gamen doe ik nog steeds

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 24-10-2020 15:04 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Van der Berg schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:12:
Ik win ook bijna nooit in zulke spellen. Maar het gaat om het plezier. Ik ben 37 en speel nog wel eens af en toe eens een spelletje. Niet meer als vroeger waar ik uren achter elkaar vrij kon gamen en dat komt deels doordat ik ben gaan samenwonen en mijn fulltime baan. Maar gamen doe ik nog steeds
ik gok dat dit voor de meeste mannen/vrouwen geldt die 25+ zijn.
spoiler:
(25+ klinkt minder hard dan bijna 40 :+ )

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb nooit fanatiek RTS'en gespeeld, maar merk wel dat ik het sowieso maar kort trek.
Mijn hartslag *schiet* omhoog en echt ontspannen vind ik het niet. Wel fijn om zijn tijd omdat je echt even helemaal een hoog intentsieve game in getrokken word.

Nog meer dan vroeger (ik ben 43), merk ik dat ik trek naar de slow games. De games die me zo te binnen schieten die ik op momenten graag speel: ETS/ATS, Bus Simulator, MSFS 2020, OpenTTS, Anno 1800, Cities:Skylines.
Ik kan ook nog steeds heel blij worden van Red Alert, al vind ik 3 de grafisch mooiste, maar word ik doodongelukig van de extreem kleine viewport. Dat soort games speel ik ook altijd op easy, beetje basis bouwen, over de vijand heen blazen.

Online RPG's en soortgelijken hebben me nooit getrokken. Te veel samenwerken. Laat mij maar lekker zelf klooien.

[ Voor 1% gewijzigd door unezra op 24-10-2020 17:45 . Reden: Hoe kon ik Cities:Skylines vergeten... ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1