Wachten op HDMI 2.1 monitor voor de PS5?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dflow
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12-2025
Beste Tweakers,

Agz de nieuwe generatie eraan komt, wil ik graag de upgrade maken naar een nieuwe monitor.

Mijn oog is daarbij snel gevallen op de LG 27GL850 UltraGear.

Nu heb ik al eea aan research gedaan, maar blijft de definitieve keuze lastig, door het uitblijven van extra info van Sony mbt freesync ondersteuning. Zoals het er nu uitziet is alleen bevestigd dat de ps5 VRR zal ondersteunen, wat hdmi 2.1 benodigd. Deze monitor bevat echter hdmi 2.0

Daarbij is het naar mijn weten ook nog niet bevestigd dat PS5 1440p als resolutie zal ondersteunen, maar 1080p en 4k als standaarden zal hanteren.

Wat adviseren jullie? Afwachten op confirmatie van Sony mbt freesync ondersteuning & de resolutie ondersteuning of kijk ik er te moeilijk naar of is er inmiddels meer informatie bekend?

Alle reacties

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49

Sick Nick

Drop the top!

Een console is gemaakt voor TVs en de nieuwe generatie games draaien op 4K. Waarom zou je dan niet een 4K scherm willen?

• dflow
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12-2025
Sick Nick schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:29:
Een console is gemaakt voor TVs en de nieuwe generatie games draaien op 4K. Waarom zou je dan niet een 4K scherm willen?
Omdat ik dan al snel vast zit aan 60hz/fps. Ik hou wel van een competitief potje cod/apex, waarbij ik denk dat deze op de ps5 op ten duur wel 120fps zullen ondersteunen.

Hiermee zal ik bijv uitkomen op de LG UltraGear 27GN950, welke ik toch iets te gortig vind qua prijs op het moment. Daarbij bevat deze monitor tot mijn verbazing ook geen HDMI 2.1, waardoor de VRR zal onderbreken

[ Voor 4% gewijzigd door dflow op 21-07-2020 11:35 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:38
dflow schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Omdat ik dan al snel vast zit aan 60hz/fps. Ik hou wel van een competitief potje cod/apex, waarbij ik denk dat deze op de ps5 op ten duur wel 120fps zullen ondersteunen.

Hiermee zal ik bijv uitkomen op de LG UltraGear 27GN950, welke ik toch iets te gortig vind qua prijs op het moment. Daarbij bevat deze monitor tot mijn verbazing ook geen HDMI 2.1, waardoor de VRR zal onderbreken
De vraag is,kan de console dit wel aan,het word mooi gebracht,maar is de console wel in staat om 120fps te kunenn halen,dit is nog maar zeer de vraag... Zeker met 4k en 1440p

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:39
Ik sluit me er bij aan wat @freaky35 zegt. in theorie kan de console 4K 120FPS maar de focus zal echt wel liggen of het grafische. We willen veel mooiere spellen omdat we het gevoel willen dat we next gen spelen en de speelwereld zal ook dynamischer zijn. Dit zal allemaal zo veel van de console vragen dat we echt moeten rekeken op 4K 60FPS.

mocht die 120FPS een must zijn dan zou ik voorstellen om naar pc over te stappen omdat je daar je grafische instellingen kunt aanpassen om die 120FPS te halen.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
@freaky35 en @Marcievg
Het gaat er om dat de PS5 VRR zal ondersteunen en daar heb je HDMI 2.1 voor nodig, ongeacht of die 120 fps zal halen op 4K of niet. Bij 30-60 fps zorgt VRR ook voor een vloeiender game ervaring, dat weten veel pc gamers al veel langers die FreeSync of GSync monitoren hebben. Alles hangt dan natuurlijk ook af van de VRR range van het scherm, als dat alleen tussen 100-120 fps is, zul je er op 4K inderdaad over het algemeen weinig aan hebben. Een 4K monitor kan echter ook 1080p weergeven.

Zoals het er naar uit ziet zullen bepaalde console games de optie hebben om te kiezen tussen eye candy en hoge framerates (al blijven veel console games richten op 30 fps zoals Assassin's Creed Valhalla), voor competitieve games maakt de eye candy minder uit en kun je kiezen voor hoge framerate.

Stel nu games als Overwatch of Rocket League, omdat de nieuwe generatie consoles zodanig backwards compatible is, zouden die games op hoge resolutie én op hoge framerate kunnen getoond worden, de GPU's van de PS5 en XSX zouden sneller zijn een RX 5700XT.

@dflow Er is nu geen videokaart die HDMI 2.1 ondersteunt, dus dit is een kip-ei probleem, de monitoren gaan er ook pas komen als er systemen zijn die het kunnen gebruiken. Als de PS5 en XSX verschijnen, zullen Nvidia en AMD nieuwe videokaarten uitgebracht hebben, hopelijk met HDMI 2.1, en kunnen er monitoren op de markt komen die daar gebruik van maken. De consoles zijn er pas over een half jaar, je kunt monitor en console gewoon tegelijk kopen.

Als je echt nu iets moet hebben met HDMI 2.1, er zijn wel televisies die dat ondersteunen en 120 fps kunnen tonen (dus neen je zit niet vast aan 60Hz), je moet er alleen het geld en de ruimte voor hebben:
https://tweakers.net/tele...NhKJgjO1a8PgNbq499xZLKeUH
Pagina: 1