Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:32
Goedemorgen guys,

Ik ben me aan het orienteren voor een installatie van zonnepanelen en probeer een aardige set in elkaar te zetten.

Jaarlijks verbruik ligt rond de 3000kWh, maar wil graag op termijn over op EV en eventueel een warmtepomp. Daardoor weet ik dus dat het verbruik zal stijgen dus probeer daar wel een beetje rekening mee te houden.

Echter is het budget niet gelijk toereikend genoeg om me volledig op de toekomst voor te bereiden, dus kan niet gelijk voor een installatie van 8kWh gaan bijvoorbeeld.

De panelen komen op een dak van 20x3 meter te liggen met een staaldak. Via Solar bouwmarkt kom ik op Clickfit EVO staaldak montage uit. Even contact gehad met hen en zij geven aan dat dit prima kan met mijn type dak (dakpan profiel platen) Wie heeft hier wel eens mee gewerkt en moet ik hiervoor verder nog aanpassingen voor doen op mijn dak? Of wordt dit gemonteerd aan de platen zelf en niet per se aan het hout er achter bijvoorbeeld?

Specificaties:

Dak gericht op zuid oost
Helling 37 graden
Dakoppervlak ca 60m2 (3x20 meter)
Staaldak met dakpanprofielplaten
Verbruik 3000kWh (in de toekomst vast meer)
Huisaansluiting is 3 fase afgezekerd.
Schuur heeft zijn eigen groepenkast met 4x b16 automaten en 3 krachtgroepen.
Is dus voorbereid op de komst van panelen

Korte wensenlijst:

- Mogelijkheid tot uitbreiding. Ik verwacht dat het makkelijkst is om er in de toekomst een tweede set naast te leggen. Heb genoeg dakoppervlak.
- Mogelijkheid om de PV in zijn geheel te monitoren. Per paneel vind ik nu overbodig.

Foto van het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsmY_oSW_r-DUmS2omVta-YLtBs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Eck1VTESDQ9dr59mpKyGdfWv.png?f=fotoalbum_medium

Google maps orientatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZObifDo-jhBFEQKrEG_-e6oQsTo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VmSljggtqYdnM2GCYTkpmGR0.png?f=fotoalbum_medium

Zwarte rechthoek is de nieuwe schuur. Maps is nog niet bijgewerkt :)

Via Solar bouwmarkt kwam ik tot deze config:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtVijA42kcbkQplSJgNlANjmkMI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/kV3J3rCSYUUT6MRkNizT95jj.png?f=fotoalbum_medium

De panelen zijn in de aanbieding, dus dat leek me wel een mooie gelegenheid om alvast extra panelen neer te leggen.

Graag jullie feedback over bovenstaande en eventuele suggesties. Qua dakoppervlak zat ik aan een landscape oplossing te denken. Dit zodat er 2 panelen onder elkaar kunnen (3 wordt teveel) en ik dus later altijd nog een deel kan gebruik om een zelfde installatie nog een keer neer te leggen

Op de winkelwagen staat nog 15, maar met 2 rijen is 14 of 16 natuurlijk een beter uitgangspunt :)

[ Voor 2% gewijzigd door YaaD op 21-07-2020 08:07 . Reden: elektrische installatie toegevoegd ]

bl44t

Beste antwoord (via YaaD op 21-07-2020 11:18)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Als de platen 3.5 meter zijn passen er 3 boven elkaar in landscape. Alleen dan liever geen extra brede zoals Longi's.
Dan heb je met 5x3 je dak bijna halfvol. Maar 15 komt niet optimaal uit met een enkelfase omvormer (kan wel maar niet optimaal)
Misschien is dan een grote 3 fase omvormer handig. Bijvoorbeeld een 10 kW Goodwe als je van plan bent om binnen redelijk korte termijn uit te breiden.
Of een 5 kW 3 fase voor nu.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

• busscherski
  • Nu online
Geen SolarEdge omvormer maar elk ander merk kan wel.

Van die Q cells passen er 19 portrait of 22 landscape.
Of 19 portrait met 11 landscape als je ze heel dicht op de nok en goot wilt leggen. Maar voor dat legplan zou je ook kortere panelen kunnen kiezen om iets meer ruimte over te houden.

Als je doorspaart tot januari, kan het dak dan wel in 1x vol? Goede aanbiedingen komen er wel weer. En is dit inclusief installatiekosten sowieso per Wp goedkoper dan die 350 Wp Longi panelen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• YaaD
busscherski schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:24:
Geen SolarEdge omvormer maar elk ander merk kan wel.

Van die Q cells passen er 19 portrait of 22 landscape.
Of 19 portrait met 11 landscape als je ze heel dicht op de nok en goot wilt leggen. Maar voor dat legplan zou je ook kortere panelen kunnen kiezen om iets meer ruimte over te houden.

Als je doorspaart tot januari, kan het dak dan wel in 1x vol? Goede aanbiedingen komen er wel weer. En is dit inclusief installatiekosten sowieso per Wp goedkoper dan die 350 Wp Longi panelen?
Ik kan de panelen uit het resterende bouwdepot van mijn schuur betalen. Vandaar dat ik enigzins gebonden ben aan een vast budget. Ik wou proberen om het beneden de 5000 te houden.

Probeer daar uiteraard zoveel mogelijk WP uit te halen. Verder had ik begrepen dat je het liefst 30cm van de nok en goot vandaan moet blijven. Meen ik ergens gelezen te hebben.

Heb je slechte ervaring met SolarEdge? Heb ook hier geen specifieke voorkeur maar zag dat ze voordelig geprijsd waren, en dacht dat het inmiddels niet meer zoveel uitmaakt wat je kiest qua materiaal :)

Of de Longi panelen voordeliger zijn heb ik niet uitgeprobeerd. Als ik uitga van 4500kWh PV, dan heb ik sowieso 2 panelen minder nodig. Als ik er dan een SMA 4.0 bij neem kom ik op 4500 euro uit

bl44t

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-11 16:13
Als je in de toekomst voor 8000 kWh wilt gaan zou ik wel de omvormer kiezen op dat vermogen.
Of het dan SolarEdge of bijv SMA TriPower moet je maar kijken ...

Dan nu 1 string met ca. 4 kWp leggen en later leg je er dan alsnog een string met 4 kWp bij als het budget het weer toelaat.

Wel opletten of je 4 kWp string wel goed matcht met de specificaties van de omvormer als je kijkt naar de totale opgewekte DC spanning.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• busscherski
  • Nu online
Met SolarEdge komen er nog optimisers bij, dat is 50 euro per paneel.

Een deel portrait en een deel Landscape is wel heel dichtbij de rand, dat klopt.

Als het echt niet in 1x kan zou ik 11 Longi's leggen. Dan heb je het dak halfvol. Als je nu meer legt zal uitbreiden de moeite niet meer zijn want dan passen er nog maar een paar bij.
Eventueel met een Goodwe of Growatt 3 fase omvormer van minstens 7 kW.
Een 3680 W enkelfase omvormer kan ook prima, dan krijgt de uitbreiding z'n eigen enkelfase omvormer.

Jammer dat het niet in 1x kan, had veel geld gescheeld.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als ik reken met 320WP panelen .. (reken met 90% = 288WP)
met 11 panelen zit je op op een WP van 3168,

EV = Elektrische Voertuig of Elektrische Verwarming ?

Tja vanalles

• YaaD
Oystein schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:36:
Als je in de toekomst voor 8000 kWh wilt gaan zou ik wel de omvormer kiezen op dat vermogen.
Of het dan SolarEdge of bijv SMA TriPower moet je maar kijken ...

Dan nu 1 string met ca. 4 kWp leggen en later leg je er dan alsnog een string met 4 kWp bij als het budget het weer toelaat.

Wel opletten of je 4 kWp string wel goed matcht met de specificaties van de omvormer als je kijkt naar de totale opgewekte DC spanning.
Ja de panelen die doen 40volt per stuk zie ik. met een string van 16 panelen doe ik dan 640V. Als ik daar een SMA achter zet, moet dat per string prima kunnen.

Heeft een te grote omvormer nog nadelen, als je hem niet ten volste belast? Heeft dat effect op de efficientie?

Daarnaast kan ik natuurlijk maar één keer BTW terugvragen, dus loop ik daar wat mis bij de belastingdienst..
vso schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:58:
Als ik reken met 320WP panelen .. (reken met 90% = 288WP)
met 11 panelen zit je op op een WP van 3168,

EV = Elektrische Voertuig of Elektrische Verwarming ?
Elektrisch voertuig. Nog geen idee wanneer ie komt en wat voor model, maar wil er al wel rekening mee houden eigenlijk.

Met jouw berekening kan ik eigenlijk ook een stapje terug doen naar 7.7kWh bijvoorbeeld en gaan voor een SMA Sunny Tripower 6.0 3AV-40 met 2 strings van ieder 3600WP.

Kan ik altijd nog een extra string leggen om opbrengst op te schroeven.

[ Voor 31% gewijzigd door YaaD op 21-07-2020 09:03 ]

bl44t

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-11 16:13
Ik heb zelf ook een SMA (TriPower) ... heb de 4 kW uitvoering met 3280 Wp op één string.

Het rendement is afhankelijk van de DC spanning .. het ideale punt ligt op 580 Vdc dus daar zit je dan goed dichtbij. In de SMA datasheet staat een grafiekje.

Let wel op dat als je zoals hierboven genoemd je 2x 3600 Wp neemt met een 6 kW omvormer je wellicht tegen het max. vermogen aan loopt.

Met 7200 Wp kun je dus makkelijk 7 kW opwekken maar de omvormer zal max. 6 kW aan het net kunnen terug leveren. In de datasheet staat wel dat die aan de DC zijde meer kan hebben maar aan de AC zijde wordt die dan begrensd (denk ik ?)
Zorg ervoor dat je omvormer niet te krap bemeten is.

En de BTW terugvragen kan wel over 2 facturen als ze maar wel in hetzelfde jaar liggen.

[ Voor 50% gewijzigd door Oystein op 21-07-2020 09:08 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• YaaD
Net even een nieuw setje samengesteld op basis van jullie feedback.

Heb nu kleinere panelen genomen zodat ze in portrait kunnen (lengte 3.35m totaal)
Ik realiseerde me net dat het dak wat groter is dan ik aanvankelijk dacht (dakpanplaten zijn 3.5 meter)

Wat is jullie verwachting hierbij? Gaat dat voor problemen zorgen met leggen? Heb dan in totaal 15 cm over. Of zorgt dat voor wateroverlast omdat de panelen het gehele dak bedekken en het water niet in de goot terecht komt?

Ik heb nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BwzisU5FOO8K4SOljRU67BqNgo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2LMA0GjYfiDvncBNvBgPdAfI.png?f=fotoalbum_medium

edit: hmm, realiseer me dat ik met 14 panelen niet op 1 string kan werken. Moet dan terug naar 12 panelen of de omvormer opschalen

[ Voor 7% gewijzigd door YaaD op 21-07-2020 09:32 ]

bl44t

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@YaaD Zou je dan niet beter gewoon vanuit je huidige stroombehoefte werken en dus 10 of 12 panelen

Als je snachts EV gaat laden vraag ik me af of een "meer" panelen ook nut gaat hebben .. dit wegens de versobering v.d regels .. maar misschien is dit in jou geval juist anders en dus gunstiger ???

ze adviseren (Liander) las ik gisteren een max WP van 5KW per fase

edit:
ik heb er 14 op mijn dak(niet in het dak) en ik merk geen extra wateroverlast in de tuin

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 21-07-2020 09:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
  • Nu online
Als de platen 3.5 meter zijn passen er 3 boven elkaar in landscape. Alleen dan liever geen extra brede zoals Longi's.
Dan heb je met 5x3 je dak bijna halfvol. Maar 15 komt niet optimaal uit met een enkelfase omvormer (kan wel maar niet optimaal)
Misschien is dan een grote 3 fase omvormer handig. Bijvoorbeeld een 10 kW Goodwe als je van plan bent om binnen redelijk korte termijn uit te breiden.
Of een 5 kW 3 fase voor nu.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:32:
@YaaD Zou je dan niet beter gewoon vanuit je huidige stroombehoefte werken en dus 10 of 12 panelen
Dat is zonde, die extra panelen zijn juist het goedkoopst en verdienen zichzelf echt wel terug. Gaan we uit van 7 cent per kWh nadat salderen verdwenen is zullen ze zich alsnog terug verdienen. Maximaal aantal panelen neerleggen is op lange termijn nog steeds het voordeligst.
Als je snachts EV gaat laden vraag ik me af of een "meer" panelen ook nut gaat hebben .. dit wegens de versobering v.d regels .. maar misschien is dit in jou geval juist anders en dus gunstiger ???
Wie zegt dat een EV enkel 's nachts laad? Zeker in de zomer heb je 's ochtends al vroeg opbrengst en gaat dit tot in de avond door. Met een slimme laadpaal kan je dan maximaal je eigen energie gebruiken.

@YaaD haal het even door Sunny Design heen: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Links onder op New Project kiezen. Dan kan je alle gegevens invullen van je panelen mbt ligging en orientatie en dan krijg je een suggestie. Ga dan uit van de uiteindelijke situatie met de hoeveelheid panelen die je wilt en kijk dan wat er gebeurt qua efficientie als je de tweede string later aanschaft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zou een lening afsluiten via familie / vrienden om het hele dak op het zuiden vol te leggen. De rente kan je aftrekken van de belasting.

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
Als ik jou was;

- Geen SolarEdge
- Gooi Zuid helemaal vol
- Ik zou ook noord volgooien met de goedkoopste panelen die je kunt vinden
- Ik zou het zelf doen. Dit is niet super hoog. Je kunt een steigertje gemakkelijk kwijt.

De redenen om dit in 1 keer goed te doen:

- Je kunt BTW maar 1 keer in de 3 jaar terugvorderen.
- Qua werk maakt het niet uit of je 5 panelen doet of 15 (of 15 vs 25). Althans als je eenmaal bezig bent .

• traders
Dre schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:35:
Ik zou een lening afsluiten via familie / vrienden om het hele dak op het zuiden vol te leggen. De rente kan je aftrekken van de belasting.
Persoonlijk zou ik niet lenen hiervoor. Als je weinig geld hebt moet je focussen op zoveel mogelijk zelf doen, het zo goedkoop mogelijk houden (Geen SE maar goedkoopste Chinese omvormer erin).

Dit is ook een goede manier om nieuwe skills te leren. Goedkope MC4 connectors halen en krimptang (10 euro) halen op Ali en die goedkope troep connectors er door draaien zodat je leert hoe zo'n krimptang werkt.

Solar-bouwmarkt heeft een YouTube video hoe het werkt met staaldak. Heb je nog een stuk plaat over dan kun je voordat je het dak op kruipt daarop testen .b

[ Voor 10% gewijzigd door traders op 21-07-2020 10:48 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

@traders
Hij doet het nu ook uit een bouwdepot tegen X,X% rente.

Opbrengst kWh is meer dan lening kost. Risico is beperkt. Ik zou er wel voor lenen, maar dat is inderdaad een persoonlijke keuze. "Let op! Geld lenen is bijna gratis"

Ik denk dat ik eerder zou lenen voor wat PV dan voor wat bakstenen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 21-07-2020 10:54 ]

• YaaD
traders schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Persoonlijk zou ik niet lenen hiervoor. Als je weinig geld hebt moet je focussen op zoveel mogelijk zelf doen, het zo goedkoop mogelijk houden (Geen SE maar goedkoopste Chinese omvormer erin).

Dit is ook een goede manier om nieuwe skills te leren. Goedkope MC4 connectors halen en krimptang (10 euro) halen op Ali en die goedkope troep connectors er door draaien zodat je leert hoe zo'n krimptang werkt.

Solar-bouwmarkt heeft een YouTube video hoe het werkt met staaldak. Heb je nog een stuk plaat over dan kun je voordat je het dak op kruipt daarop testen .b
Ik begrijp je punt, maar ik heb het dak zelf vastgemaakt en dat was zonder 20 kilo paneel in m'n hand. Ik zal niet zeggen dat ik blubber schijt :+ , maar heb leukere dingen gedaan die ik minder eng vond :)

Lenen heeft inderdaad niet mijn voorkeur.(ik weet het, ik doe het nu ook maar dit is een restant wat ik nu verstandig kan gebruiken) Ik snap dat mensen voorstellen om het dak direct compleet vol te leggen want dat levert het meeste rendement op, maar wil daar niet nog eens extra voor bijlenen.

Ik vind de oplossing van 5*3 panelen van @busscherski een hele goeie. Daar doe ik dan een 10KwH van GoodWe bij.

Kan ik later altijd uitbreiden met nog een set. Ik zie dat ik 200 euro BTW misloop ten opzichte van 30 panelen, maar ja so be it. Ben ik met de omvormer voorbereid en kan ik later altijd nog een keer proberen zelf te installeren.

bl44t

• traders
Dre schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:53:

Opbrengst kWh is meer dan lening kost. R
Dit verhaal werkt alleen tot 2023. Daarna gaat de salderingsregeling 8% afgebouwd / jaar worden .

Dan is de opbrengst alleen (voor die 8% of veelvoud) alleen voor direct eigen verbruik want de kale stroomprijs op zonnige dagen zal naar 0 cent gaan.

Heel deze zonnepanelen hype is alleen interessant om de belasting op kWh te ontwijken en dat kan na salderingsregeling alleen door direct eigen verbruik

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tsurany schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:30:
[...]

Dat is zonde, die extra panelen zijn juist het goedkoopst en verdienen zichzelf echt wel terug. Gaan we uit van 7 cent per kWh nadat salderen verdwenen is zullen ze zich alsnog terug verdienen. Maximaal aantal panelen neerleggen is op lange termijn nog steeds het voordeligst.

[...]

Wie zegt dat een EV enkel 's nachts laad? Zeker in de zomer heb je 's ochtends al vroeg opbrengst en gaat dit tot in de avond door. Met een slimme laadpaal kan je dan maximaal je eigen energie gebruiken.
Wat is je berekening dan ?? en ik denk dat je eerder met 2 of 3cent de kWh moet rekenen .. als ze in Duitsland geld toegeven als je overdag stroom gebruikt wegens het overschot ... sta ik niet vreemd te kijken als je hier 0,0001cent de kWH gaat krijgen..

Nu met 14x320WP heb ik 3 jaar minimaal een TVT van 100% .. Maar ik zit me nu al af te vragen hoe ik dan een % ga besparen door overdag max stroom te verbruiken ..

Ik zeg dat de EV snachts laad .. overdag ben je 99% kans op pad ..
Dre schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:53:
Ik denk dat ik eerder zou lenen voor wat PV dan voor wat bakstenen.
:Y
YaaD schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:07:
Ik begrijp je punt, maar ik heb het dak zelf vastgemaakt en dat was zonder 20 kilo paneel in m'n hand. Ik zal
niet zeggen dat ik blubber schijt :+ , maar heb leukere dingen gedaan die ik minder eng vond :)
Ach als je er 5 of 15 of 30 doet tja na 5 of 10 zie je het verschil niet meer :) denk ik maar zo .. zeker met zijn 2-en
Kan ik later altijd uitbreiden met nog een set. Ik zie dat ik 200 euro BTW misloop ten opzichte van 30 panelen, maar ja so be it. Ben ik met de omvormer voorbereid en kan ik later altijd nog een keer proberen zelf te installeren.
de btw is inderdaad een "so-be-it" situatie .. daar moet je het inderdaad niet voor doen. als je de electra effectief kan gebruiken win je er meer op.

Tja vanalles

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:15:
[...]

Wat is je berekening dan ?? en ik denk dat je eerder met 2 of 3cent de kWh moet rekenen .. als ze in Duitsland geld toegeven als je overdag stroom gebruikt wegens het overschot ... sta ik niet vreemd te kijken als je hier 0,0001cent de kWH gaat krijgen..

Nu met 14x320WP heb ik 3 jaar minimaal een TVT van 100% .. Maar ik zit me nu al af te vragen hoe ik dan een % ga besparen door overdag max stroom te verbruiken ..
Het wordt minimaal 80% van het leveringstarief dus onder de 4 cent per kWh gaan we niet komen. Dat wordt wettelijk vastgelegd. Bovendien zijn er nu nog leveranciers, zoals GreenChoice, die 8 cent per kWh betalen voor de eerste 2000kWh die je teruglevert na salderen.

Dus reken maar uit wat 10 panelen extra kost per kWh die ze opwekken en verreken dat met de opbrengst per kWh per jaar. Dat is het meest negatieve scenario, uitgaande van 0% saldering over die extra energie.
Ik zeg dat de EV snachts laad .. overdag ben je 99% kans op pad ..
Heb je dan de weekenden meegerekend? De dagen dat ze zon op is voordat je vertrekt? De dagen dat de zon pas onder gaat nadat je thuis komt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Dre
  • Niet online

Dre

traders schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Dit verhaal werkt alleen tot 2023. Daarna gaat de salderingsregeling 8% afgebouwd / jaar worden .

Dan is de opbrengst alleen (voor die 8% of veelvoud) alleen voor direct eigen verbruik want de kale stroomprijs op zonnige dagen zal naar 0 cent gaan.

Heel deze zonnepanelen hype is alleen interessant om de belasting op kWh te ontwijken en dat kan na salderingsregeling alleen door direct eigen verbruik
Het grootste gedeelte heb je al terugverdient voor 2023, dus ik zie het probleem niet. Na 2023 krijg je er nog steeds geld voor.

TS gaat nu wel de hoofdprijs betalen voor een dure nieuwe omvormer, maar gaat dan (n)ooit extra panelen bijleggen. Het lijkt me verstandiger om vandaag de extra panelen erop te leggen, dan pas in 2023. Haal dan anders een tweedehands Effekta 5000 ofzo voor 350 euro als je niet gaat uitbreiden. Desnoods koop je in 2023 een tweede omvormer erbij. Die omvormer prijzen gaan bijna net zo hard naar beneden als de paneelprijzen, zeker tweedehands.

@YaaD
Als je niet wilt lenen voor PV kan ik je adviseren om het bouwdepot gewoon terug te storten en zelf te sparen en dan in 2023 ofzo de panelen aan te schaffen. Het klinkt niet geloofwaardig dat je niet wilt lenen voor PV terwijl je het bouwdepot aanspreekt.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:29
Dre schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:32:
[...]

Het grootste gedeelte heb je al terugverdient voor 2023, dus ik zie het probleem niet. Na 2023 krijg je er nog steeds geld voor.

TS gaat nu wel de hoofdprijs betalen voor een dure nieuwe omvormer, maar gaat dan (n)ooit extra panelen bijleggen. Het lijkt me verstandiger om vandaag de extra panelen erop te leggen, dan pas in 2023. Haal dan anders een tweedehands Effekta 5000 ofzo voor 350 euro als je niet gaat uitbreiden. Desnoods koop je in 2023 een tweede omvormer erbij. Die omvormer prijzen gaan bijna net zo hard naar beneden als de paneelprijzen, zeker tweedehands.

@YaaD
Als je niet wilt lenen voor PV kan ik je adviseren om het bouwdepot gewoon terug te storten en zelf te sparen en dan in 2023 ofzo de panelen aan te schaffen. Het klinkt niet geloofwaardig dat je niet wilt lenen voor PV terwijl je het bouwdepot aanspreekt.
De vraag is waarom iemand tweedehandse zonnepaneel/omvormers gaat verkopen. Vervolgens zit je nog met de garantie en ook met mogelijk extra kosten voor het wijzigen van je online account. Dan heb ik het nog niet eens over de betrouwbaarheid.
Gebruikte PV onderdelen is leuk voor de hobby.

• busscherski
  • Nu online
@YaaD

Als de grote omvormer al hangt dan hoef je bij de uitbreiding in ieder geval geen AC werk te doen. Dat scheelt alvast.

Het verschil tussen een grote en een kleine 3 fase omvormer is 300 euro. Lijkt me beperkt.

Eventueel kun je de BTW terugvragen op naam van een andere bewoner van het huis. Als die niet al ondernemer is. Dan moet het energiecontract wel even op die andere persoons naam.

• Dre
  • Niet online

Dre

@com2,1ghz
Uitbreiding en dan een nieuwe omvormer nodig bijvoorbeeld. Mijn eerste omvormer heb ik nieuw aangeschaft, maar een jaar later heb ik er een tweedehands opgehangen vanwege uitbreiding. Er was echt niks mis met de omvormer die ik nieuw gekocht had.

Effekta 5000 heeft geen online account. Gewoon uitlezen via de seriële poort of via een externe kWh-meter. Volgens mij zie je teveel beren op de weg :)

Maarja, dat kan je altijd afvragen met tweedehands auto's, fietsen, radiatoren en omvormers.
Ik zou niet weten waarom mensen wel een tweedehands auto 'mogen' kopen met allerlei slijtage onderdelen, maar geen tweedehands elektronica. Voor die 1000 euro besparing kan je weer wat extra panelen neerleggen >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 21-07-2020 12:04 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tsurany schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Het wordt minimaal 80% van het leveringstarief dus onder de 4 cent per kWh gaan we niet komen. Dat wordt wettelijk vastgelegd. Bovendien zijn er nu nog leveranciers, zoals GreenChoice, die 8 cent per kWh betalen voor de eerste 2000kWh die je teruglevert na salderen.

Dus reken maar uit wat 10 panelen extra kost per kWh die ze opwekken en verreken dat met de opbrengst per kWh per jaar. Dat is het meest negatieve scenario, uitgaande van 0% saldering over die extra energie.

[...]

Heb je dan de weekenden meegerekend? De dagen dat ze zon op is voordat je vertrekt? De dagen dat de zon pas onder gaat nadat je thuis komt?
het scheelt als je zelf de berekening los laat op @YaaD zijn situatie .. ipv losse getallen te strooien .. zo komt je punt maar 25% over terwijl met berekening je punt veel steviger staat. en onderbouwt is.

jezelf rijk rekenen met fictieve zaken is niet slim

Ja ik heb een redelijke inschattig gemaakt van een gemiddeld mens, op basis voor de covid situaitie
je werkt 222 dagen p.j, je hebt een sociaal leven en doet boodschappen .. dat gaat rap af van de momenten dat je kan stekkeren ..

Op de momenten dat je kan stekkeren hoeveel verbruik je vs hoeveel wek je op . als ik zie dat mijn 14PV panelen nog een fractie oplevert tussen 05:00 en 10:00 en tussen 17:00 en 20:00 trek ik het rendement erg in twijfel ja

Tja vanalles

• YaaD
Dre schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:32:
[...]

@YaaD
Dat zeg ik toch ook :) Ik wil boven op het bouwdepot er niet nog eens extra voor lenen. Dit geld is over na de bouw van onze schuur en is dus al een mooi extraatje. Om dan nog eens geld te gaan lenen voor meer panelen vind ik niet nodig.

Overigens staat het me wel tegen hoe makkelijk mensen adviseren om geld te lenen voor PV. Lijkt haast wel the way to go... :/ Misschien ben ik nog iets te traditioneel ofzo en leen ik niet voor alles zomaar geld.

En ja dat zal vast in haaks contrast staan voor het lenen van geld voor een schuur, maar je moet toch ergens je stuff opslaan.

Overigens net de bestelling gedaan. Iedereen dank voor het meedenken.

@Tsurany goeie tip! kwam er achter dat ik op die manier in totaal 30 panelen kwijt kon. Nu voor 1 string gekozen en later nog uit te breiden met een tweede

@busscherski dank voor je landscape optie. Op die manier efficient gebruik gemaakt van de ruimte en plek voor een 2e set.

Goodwe GW10KN-DT Smart
ClickFit EVO Staaldak 3 Panelen Landscape
Volledige Installatie van 15 Zonnepanelen
15x Munchen Solar 330WP Full Black MSMD330AS-30BK
Goodwe Ethernet 20420910

Dank voor het meedenken en zal een fotootje posten als t er ligt :)

bl44t

• busscherski
  • Nu online
Van 8:00 tot 12:00, dat is snel voor een PV topic :)

• YaaD
busscherski schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:58:
Van 8:00 tot 12:00, dat is snel voor een PV topic :)
Ja vond dat ik al wat vooronderzoek had gedaan en wist ook al wel ongeveer wat ik uit wou geven. Alleen kwamen jullie in het topic tot vernieuwde inzichten met betrekking tot de plaatsing en was voor mij de kogel door de kerk :+

En een dag langer piekeren, is een dag minder opbrengst *O*

bl44t

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:42
YaaD schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:05:

Dat zeg ik toch ook :) Ik wil boven op het bouwdepot er niet nog eens extra voor lenen. Dit geld is over na de bouw van onze schuur en is dus al een mooi extraatje. Om dan nog eens geld te gaan lenen voor meer panelen vind ik niet nodig.

Overigens staat het me wel tegen hoe makkelijk mensen adviseren om geld te lenen voor PV. Lijkt haast wel the way to go... :/ Misschien ben ik nog iets te traditioneel ofzo en leen ik niet voor alles zomaar geld.
Nederlanders zijn in het algemeen vooral opgevoed om terughoudend met leningen te zijn, ook indien het ze geld op kan leveren zoals met zonnepanelen. Objectief gezien kan je een rekensom maken en kijken of het uit kan. Daarna rest nog een stuk gevoel dat meegewogen kan worden in de keuze.
Pagina: 1