Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-11 14:15
Goedemorgen,

Ik ben me aan het oriënteren om ons dak zo efficiënt mogelijk vol te leggen met panelen.
Het is een plat dak, (lichte deel op de foto is ons dak) met 2 lage ventilatie doorvoeren in het dak (deze steken zo'n 10cm boven het dak uit, schat dat deze tussen of onder de panelen kunnen komen) en een schoorsteen midden in het dak (rand van ons deel van het dak)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8VOeL2VBd1lRhXJeCTXAPzY57o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wg6NFqwI6CqSGIhegmDnolJ7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPXZD3BS0NMR8vOSRMMW6H0EunY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0BJndqq8QaEizL3RQtUBgbX1.png?f=fotoalbum_large

Punten van schaduwvorming :
- de schoorsteen (deze is zo'n 1m hoog)
- de voorgevel van het huis (deze steekt ook zo'n 1m boven het dak uit)

Ik neig naar een ''oost west'' opstelling (dan geplaatst in NO-ZW)
Vanaf de dakrand gezien : 1 rij van 3 panelen ,1 rij van 3 panelen naar NO, en als laatste 2 ''losse'' panelen naar ZW (om de schaduwvorming van de schoorsteen op de panelen te minimaliseren)
Het geheel wat meer naar de achterkant van het huis geplaatst, om schaduwvorming van de voorgevel te minimaliseren.

Graag jullie ideeën/opmerkingen wat er beter kan.
Ik wil zelf de panelen plaatsen, en alvast een loze leiding aanleggen naar de meterkast. Aansluiten van de panelen wil ik laten doen.
Goede aanbieders (indien toegestaan) zijn dus welkom.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Kun je je legplan er even in tekenen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

schaduw is killing ik heb 14x panelen ..ik bracht minder op dan een 11paneel installatie (iets minder) ..
totdat mijn schoorsteen was weggehaald .. nu zit ik ruim erboven.

ter illustratie
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sEQeUJ0.jpg

Tja vanalles

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
Je kunt ventilatie pijpjes bv van badkamer ventilator vervangen door een "ventilatiepan" deze truck werkt trouwens niet bij afzuigkap/CV o.a. vanwege hitte.

• busscherski
  • Nu online
@traders

Het is een plat dak.
Met 10 cm zijn ze vast laag genoeg.

Bij voorkeur komen ze onder een paneel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@HPX
oost-west is een goed plan.
geeft je iets minder kWh per Wp, maar wel flink meer Wp.
(is iets duurder, maar panelen zijn goedkoop.
kleinere omvormer, maakt gelukkig iets goed.)

zie mijn oost-west.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west een ander moment hun top haalt, kan ik zonder aftoppen (bijna zonder) 6430Wp op een 4000W omvormer hebben.
pas op! jij gaat voor een flink platter hoek dus iets minder heftig doen als ik. ;)

dan is er nog een klein dingetje.
zuid-noord is waarschijnlijk nog beter als oost-west.
maar zodra het woordje noord valt, dan worden mensen bang, dus dit zeg ik eigenlijk nooit. ;)

misschien is dit een heel maf idee, maar misschien ook weer niet.
denk er eens over na. ;)

je hebt panelen van 100cm x 200cm.
zoals:
https://www.sun-solar.nl/...-e-196-incl-btw-sunsolar/
die zou je in 1 rij kunnen leggen en dan 8 naast elkaar.
en dan nog 1 rij van 8 naast elkaar aan de andere kant.

dan heb je een probleem met "grote" schoorsteen, maar daar vervang je 2 panelen voor dit type:
https://www.sun-solar.nl/...-15864-incl-btw-sunsolar/
deze panelen kun je mixen in 1 string.
(panelen hoeven niet de zelfde hoeveelheid Wp te hebben, als ze maar de zelfde IV curve hebben. ;) )

je maakt dus gewoon een vrij plat schuin dak op je dak.
meer max kan ik niet verzinnen.
ik weet nog geen omvormer oplossing er voor, maar dan moet er meer bekend zijn over hoe en wat.
(ook de schaduw is dan wel op te lossen, misschien andere panelen misschien enkele optimizers.
of een rij panelen minder, etc etc...
kan ik niet schatten met deze gegevens, moet je zelf even naar kijken of meer info geven. ;) )

edit:
2x8x 1942mm x 1069mm
geeft mij een: 3,9m x 8,6m oeps, dus sorry dit moeten er 7 zijn.

2x7x 1942mm x 1069mm
geeft mij een: 3,9m x 7,5m >:)

dit geeft mij een 2x340Wp + 7+5x405Wp = +/- 6kW
moet goed zijn voor een ruime 5000kWh.
en je blijft best nog wel een stuk van de schaduw gebieden af, en gaat over de kleine pijpjes heen.
7x37Vmpp is nog niet zo heel slecht voor een gewone string omvormer.

(zou nog wel moeten uitzoeken of die yingli panelen echt geschikt zijn, heb ze nog niet in handen gehad dus niet precies kunnen uit zoeken of het mixen kan. maar er zijn meer type panelen die dit kunnen dus eventueel andere panelen.
misschien is de JAsolar variant is misschien wel beter in plaats van yingli.
en waarschijnlijk ook verkrijgbaar. :?
de JAM60S10 PR 320-340 en de JAM72S10 PR 390-410 .

@busscherski heb toch even geduld, hak toch niet altijd er zo hard op in, het is geen wedstrijd. ;)
de JAsolar website is altijd langzaam als je de PDF's er wil downloaden, kan niet heksen. )

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 21-07-2020 16:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
  • Nu online
@migjes

Die shingled Yingli's kunnen juist niet samen in 1 string. Kijk maar naar de stroom van ieder paneel.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@migjes

De ja-solar S10 340 en 410 kunnen in 1 string, zelfde gegevens. Heb die ook draaien hier, wel met tigo's maar kan ook zonder als je geen schaduw hebt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• HPX
Bedankt voor alle reacties, gelukkig zijn er genoeg mensen met veel meer verstand hiervan dan ik.

Ik had me enigszins vergist in de formaten van de panelen.
Nu grofweg een legplan ingetekend, al betwijfel ik of het paneel links naast de schoorsteen veel nut gaat hebben, of dat ik die beter helemaal achterwege kan laten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu9Ncf23YqlSDcmORRnlauYu-fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVpISnr5CdhB4tvuZtjm2Jmz.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast zit ik volgens de gegevens die ik online zie te dicht op de dakrand (zou zo'n 1,2m moeten zijn officieel) iemand die iets zinnigs kan zeggen of deze waarde echt aan te houden is, of dat afwijken hiervan meer voorkomt dan niet.

Zit nu zelf te kijken naar de meeste hoeveelheid watt's per euro, en kom dan (bij Solar Bouwmarkt) uit op het Canadian Solar KuPower CS3K-325MS 325WP Perc Half Cell - Silver Frame paneel uit (https://www.solar-bouwmar...ilver-fram-110679110.html) Dan kom ik voor panelen alleen op een euro of 16-1700 uit. (Of hebben we het hier over echt knakenkwaliteit ?
Gezien de opstelling zal ik natuurlijk niet de volledige Wattpiek op 1 moment krijgen, iemand die iets zinnigs kan zeggen over wat voor omvormer bij zo'n opstelling ?

Thanks alvast voor alle reacties

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoe oud is je dakbedekking? Is die schoorsteen nog in gebruik? Ik zou hem er af hakken. Die schoorsteen gaat de hele dag door schaduw geven.

• Rol-Co

Rol-Co

HPX schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:18:
Bedankt voor alle reacties, gelukkig zijn er genoeg mensen met veel meer verstand hiervan dan ik.

Nu grofweg een legplan ingetekend, al betwijfel ik of het paneel links naast de schoorsteen veel nut gaat hebben, of dat ik die beter helemaal achterwege kan laten.[Afbeelding]

Daarnaast zit ik volgens de gegevens die ik online zie te dicht op de dakrand (zou zo'n 1,2m moeten zijn officieel) iemand die iets zinnigs kan zeggen of deze waarde echt aan te houden is, of dat afwijken hiervan meer voorkomt dan niet.

Zit nu zelf te kijken naar de meeste hoeveelheid watt's per euro, en kom dan (bij Solar Bouwmarkt) uit op het Canadian Solar KuPower CS3K-325MS 325WP Perc Half Cell - Silver Frame paneel uit (https://www.solar-bouwmar...ilver-fram-110679110.html) Dan kom ik voor panelen alleen op een euro of 16-1700 uit. (Of hebben we het hier over echt knakenkwaliteit ?
Gezien de opstelling zal ik natuurlijk niet de volledige Wattpiek op 1 moment krijgen, iemand die iets zinnigs kan zeggen over wat voor omvormer bij zo'n opstelling ?

Waarom niet deze? Let wel, ik heb niet naar de maten gekeken.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/340wp-perc-silver-frame.html

En die schoorsteen is geen probleem, eventueel wat optimizers erbij, ik heb een vergelijkend warmtepomp schoorsteentje >:)
A8 en B1 krijgen vergelijkbaar schaduw, en je ziet dat ze op een dag als vandaag niet heel veel minder doen dan de rest. De B nummers zijn 340Wp en de A nummers 410Wp, dit is vandaag tot nu in Wh opbrengst per paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBBgkAz_MnKny3DjE_suwH0m-oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdZqg74R6m1hCVBsBXUaHjIC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 21-07-2020 19:48 ]

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:45:
[...]

Waarom niet deze? Let wel, ik heb niet naar de maten gekeken.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/340wp-perc-silver-frame.html

En die schoorsteen is geen probleem, eventueel wat optimizers erbij, ik heb een vergelijkend warmtepomp schoorsteentje >:)
A8 en B1 krijgen vergelijkbaar schaduw, en je ziet dat ze op een dag als vandaag niet heel veel minder doen dan de rest. De B nummers zijn 340Wp en de A nummers 410Wp, dit is vandaag tot nu in Wh opbrengst per paneel.

[Afbeelding]
Except die WP is half zo hoog, dus steekt een factor 3 minder uit boven de panelen ;)

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:48:
[...]

Except die WP is half zo hoog, dus steekt een factor 3 minder uit boven de panelen ;)
Nou, vergis je niet, die wp incl voeten is best hoog, en zie geen hoogte van de schoorsteen staan.....

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:52:
[...]

Nou, vergis je niet, die wp incl voeten is best hoog, en zie geen hoogte van de schoorsteen staan.....
Zie;
HPX schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:58:
[...]
- de schoorsteen (deze is zo'n 1m hoog)
[...]

[ Voor 41% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-07-2020 20:02 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiDxNXDSRXqxcwgqy-XSDp-HTAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px6EEg6LRpmseo0844XF5OCJ.jpg?f=fotoalbum_large

Voet is 16cm dus 86 cm bij elkaar, veel scheelt het niet dus, zeker geen factor 3. ;)

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:15:
[...]

[Afbeelding]

Voet is 16cm dus 86 cm bij elkaar, veel scheelt het niet dus, zeker geen factor 3. ;)
Oh, da's een forse unit dan :>

Maar als ik die schaduw zo zie op het plaatje van de TS denk ik dat zijn schoorsteen nog ruim meer is dan een meter.

• busscherski
  • Nu online
SolarEdge zou kunnen hier denk ik.

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:21:
SolarEdge zou kunnen hier denk ik.
Waarschijnlijk, maar ook tigo, enphase, aps. :)

• busscherski
  • Nu online
Rol-Co schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:22:
[...]

Waarschijnlijk, maar ook tigo, enphase, aps. :)
Of gewoon 2 panelen minder die de ergste schaduw hebben.

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:43:
[...]

Of gewoon 2 panelen minder die de ergste schaduw hebben.
Schaduw is geen ramp, dat is alleen een probleem met helder weer, en hoeveel dagen per jaar zijn dat? De rest doen ze gewoon mee voor minimaal 50%
Er zijn ook mensen die panelen op noord hebben en 45% doen, oh wacht, dat heb ik zelf. :P

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:46:
[...]

Schaduw is geen ramp, dat is alleen een probleem met helder weer, en hoeveel dagen per jaar zijn dat? De rest doen ze gewoon mee voor minimaal 50%
Er zijn ook mensen die panelen op noord hebben en 45% doen, oh wacht, dat heb ik zelf. :P
Ook met schaduw :P ?

• busscherski
  • Nu online
Ja ik heb er nu ook wat met ochtend schaduw.

• Rol-Co

Rol-Co

Yep, bomen en pijpjes van de buren in de ochtend, soms raam in de avond >:)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
HPX schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:18:

Nu grofweg een legplan ingetekend, al betwijfel ik of het paneel links naast de schoorsteen veel nut gaat hebben, of dat ik die beter helemaal achterwege kan laten.[Afbeelding]

ik had juist 200cmx100cm panelen genomen en dan een dakje oost-west gemaakt vanwege:
de 2 pijpjes op het midden van het dak.
door jouw opstelling zit je in het midden weer laag en erg dicht bij de doorgang van de pijpjes, mijn idee was om daar juist hoog te zitten en makkelijk over de pijpjes te gaan.
met 2 meter en een hoek van +/-10graden heb je ongeveer 20cm speling in het midden.
maar het maakt wel uit wat voor pijpjes het zijn.
is het b.v. rioolontspanning, dan hoeft er bijna geen lucht door heen, maar is het de ventilatie van de badkamer dan wil je meer lucht er door hebben gaan. (anders kun je schimmel krijgen op de badkamer.)
deze moet je even zelf schatten, hoe belangrijk dit is en of jouw opstelling misschien ook kan. ;)

canadian is niet een probleem merk, maar zo vaak dat er nieuwe types op de markt komen.
en hier weten we pas na een jaar een beetje hoe goed ze zijn, alleen dan is er allang weer een nieuw type en de oude niet meer te krijgen.
dus daar kunnen we je niet mee helpen. ;)

de panelen die je kiest leveren 325Wp en je wil er 7 + 8.
dus 7+8x325=4875Wp - oost west = 4500VA
dit kan oost west wel op een 4500W omvormer.
maar dat zijn de STC cijfers, je moet ook kijken naar de NOCT(MNOT) cijfers.
en dan zie je dat dit soort panelen maar een 242W leveren onder NOCt omstandigheden.
7+8x242=3630W - oost west = 3300VA
dan kun je dus een omvormer daar tussen kiezen, dus als je wil kan het nog met een omvormer van 16A.
(ik zelf heb een 4000VA omvormer op een 16A groep. dit kan soms ook.
lever een +/-17,8A en dat kan op een 16A groep met soms wat aanpassingen. langer verhaal.)
maar in ieder geval een 1fase omvormer, te weinig Wp(en Vmpp) voor een 3fase te rechtvaardigen.

ik zou wel al snel gaan voor 7 + 8, want 6 + 8 geeft op 1 mpp een lage Vmpp en kom je langzaam in de gevaren zone.
6x32Vmpp = ????V
en dan de omvormer zijn rendement:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
en je hebt wat marge nodig voor als je panelen warm zijn, dan zakt de Vmpp. ;)
(ik zie hier het liefste iets tussen de 200 en de 400Vmpp, maar er is wat marge. ;) )

schaduw: tja altijd lastig en moeilijk.
mensen schatten schaduw vaak te lastig in, het geeft vaak veel minder problemen als beginners denken.
(tenzij je een @vso schaduw hebt, dat is wel andere koek. ;) )
die zou je met een schaduw simulatie moeten bekijken.
(sketch kan dit berekenen)
en bedenk dan dat schaduw voor een halfjaar niet erg is.
winter opbrengst is niet boeiend, het gaat om zomer opbrengst.
(winter en zomer in PV land is niet het zelfde als in gewone termen.
24 december is midden winter en 24 juni is midden zomer.
het gaat om het aantal licht uren, niet wat we winter en zomer noemen.
pas daar mee op dus. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 22-07-2020 09:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• HPX
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:25:
Hoe oud is je dakbedekking? Is die schoorsteen nog in gebruik? Ik zou hem er af hakken. Die schoorsteen gaat de hele dag door schaduw geven.
Dakbedekking is nog in prima staat, zou zonde zijn om deze te vervangen

Op het schoorsteenkanaal zit aan onze kant alleen de afzuiging van de badkamer aangesloten, maar aan de kant van de buren zou het me niet verbazen dat deze nog in gebruik is (oud huis, buurman van 70-75 woont er al heel z'n leven en heeft niet heel veel verbouwd)
migjes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:27:
[...]

ik had juist 200cmx100cm panelen genomen en dan een dakje oost-west gemaakt vanwege:
de 2 pijpjes op het midden van het dak.
door jouw opstelling zit je in het midden weer laag en erg dicht bij de doorgang van de pijpjes, mijn idee was om daar juist hoog te zitten en makkelijk over de pijpjes te gaan.
met 2 meter en een hoek van +/-10graden heb je ongeveer 20cm speling in het midden.
maar het maakt wel uit wat voor pijpjes het zijn.
is het b.v. rioolontspanning, dan hoeft er bijna geen lucht door heen, maar is het de ventilatie van de badkamer dan wil je meer lucht er door hebben gaan. (anders kun je schimmel krijgen op de badkamer.)
deze moet je even zelf schatten, hoe belangrijk dit is en of jouw opstelling misschien ook kan. ;)

canadian is niet een probleem merk, maar zo vaak dat er nieuwe types op de markt komen.
en hier weten we pas na een jaar een beetje hoe goed ze zijn, alleen dan is er allang weer een nieuw type en de oude niet meer te krijgen.
dus daar kunnen we je niet mee helpen. ;)

de panelen die je kiest leveren 325Wp en je wil er 7 + 8.
dus 7+8x325=4875Wp - oost west = 4500VA
dit kan oost west wel op een 4500W omvormer.
maar dat zijn de STC cijfers, je moet ook kijken naar de NOCT(MNOT) cijfers.
en dan zie je dat dit soort panelen maar een 242W leveren onder NOCt omstandigheden.
7+8x242=3630W - oost west = 3300VA
dan kun je dus een omvormer daar tussen kiezen, dus als je wil kan het nog met een omvormer van 16A.
(ik zelf heb een 4000VA omvormer op een 16A groep. dit kan soms ook.
lever een +/-17,8A en dat kan op een 16A groep met soms wat aanpassingen. langer verhaal.)
maar in ieder geval een 1fase omvormer, te weinig Wp(en Vmpp) voor een 3fase te rechtvaardigen.

ik zou wel al snel gaan voor 7 + 8, want 6 + 8 geeft op 1 mpp een lage Vmpp en kom je langzaam in de gevaren zone.
6x32Vmpp = ????V
en dan de omvormer zijn rendement:
[Afbeelding]
en je hebt wat marge nodig voor als je panelen warm zijn, dan zakt de Vmpp. ;)
(ik zie hier het liefste iets tussen de 200 en de 400Vmpp, maar er is wat marge. ;) )

schaduw: tja altijd lastig en moeilijk.
mensen schatten schaduw vaak te lastig in, het geeft vaak veel minder problemen als beginners denken.
(tenzij je een @vso schaduw hebt, dat is wel andere koek. ;) )
die zou je met een schaduw simulatie moeten bekijken.
(sketch kan dit berekenen)
en bedenk dan dat schaduw voor een halfjaar niet erg is.
winter opbrengst is niet boeiend, het gaat om zomer opbrengst.
(winter en zomer in PV land is niet het zelfde als in gewone termen.
24 december is midden winter en 24 juni is midden zomer.
het gaat om het aantal licht uren, niet wat we winter en zomer noemen.
pas daar mee op dus. ;) )
Thanks voor de uitgebreide reactie.
Pagina: 1