Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:53

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Ik heb een Samsung UE40F6510SS tv en een Denon AVR-C2600H DAB receiver. Ze staan hemelsbreed ca 3 meter uit elkaar Maar omdat ik geen kabels dwars door de kamer kan laten lopen zijn ze met elkaar verbonden via een 10 meter lange HDMI 2.0 "high speed" kabel. Alle andere apparaten zijn op de receiver aangesloten. Tot enige tijd geleden werkte dit probleemloos. Het beeld werd door de TV afgehandeld en het geluid door de receiver.

Enige tijd geleden ben ik naar een ander abonnement gegaan (ziggo) waardoor voor het televisiekijken geen set-top box meer nodig is, maar de kaart direct in de TV wordt gestoken. Om het geluid in deze situatie door de receiver te laten afhandelen wilde ik gebruik maken van de ARC functie. Beide apparaten herkennen elkaar en communiceren met elkaar, maar geluid kwam niet bij de receiver aan. Ik heb hier op samen met de klantenservice van zowel Samsung als Denon alle instellingen nagelopen maar die stonden allemaal goed. Om uit te sluiten dat het niet aan de kabel lag heb ik daarop de tv naast de receiver gezet en met een korte kabel aangesloten en dat werkte meteen prima.

Vervolgens heb ik een nieuwe lange HDMI kabel gekocht en daar mee werkt ARC wel maar valt het geluid regelmatig weg. Ik vermoed dus dat het ARC signaal te zwak is of verstoord wordt door invloeden van buitenaf.

Ik ben hierop op zoek gegaan naar weer een andere HDMI kabel, maar geen enkele verkoper kon mij de garantie geven dat het met een andere kabel, gezien de afstand en dat de kabel samen met andere (netwerk)kabels in 1 bundel komt, wel goed zou werken. Ook de prijs lijkt weinig te zeggen over de kwaliteit van de HDMI kabel en of ARC er wel of niet mee werkt.

Mijn vraag is daarom kan ik het ARC ook via een optische kabel (s/pdif) laten lopen?
- Deze zal waarschijnlijk geen last hebben van invloeden van buiten af klopt dat?
- En is de lengte een probleem voor een optische kabel?
- Ook lees ik dat er verschillende diktes bestaan, hoe bepaal ik welke dikte ik nodig heb?
- Is 5.1 (of 7.1 of 5.2.1) mogelijk via de optische kabel?

[ Voor 26% gewijzigd door sjirafje op 20-07-2020 23:35 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50
sjirafje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:18:
....geen enkele verkoper kon mij de garantie geven dat het met een andere kabel, gezien de afstand en dat de kabel samen met andere (netwerk)kabels in 1 bundel komt, wel goed zou werken.
Kon je ook niet een kabel lenen om te testen? Ik zou als verkoper die gok wel willen nemen als ik daarna een kabel zou kunnen verkopen.
Ook de prijs lijkt weinig te zeggen over de kwaliteit van de HDMI kabel en of ARC er wel of niet mee werkt.
Lange HDMI kabels kunnen op zichzelf al een issue vormen. Neem daarbij de onvoorspelbaarheid van een protocol als HDMI ARC en je hebt soms combinaties die niet lekker werken.

Geen idee in wat voor winkels je bent geweest en/of prijsklasse je hebt gezocht. Er zijn merken die dit soort garanties volgens mij wel geven maar dan heb je het niet meer over kabels van een paar tientjes.
Mijn vraag is daarom kan ik het ARC ook via een optische kabel (s/pdif) laten lopen?
ARC is een onderdeel van HDMI dus puur op naamgeving kan ARC niet via een optische kabel lopen. Audio Out gebruiken via de optische kabel om geluid naar de receiver te krijgen kan wel ;)
Deze zal waarschijnlijk geen last hebben van invloeden van buiten af klopt dat?
Over het algemeen wordt optisch inderdaad op dat vlak als beter gezien door het gebruik van licht dan kabels die met electrische signalen werken. Al is het ook weer discussie of het ook weer niet minder is omdat je het signaal ook om moet zetten naar licht en weer terug maar dat terzijde. Er is altijd wel iets te bedenken.
En is de lengte een probleem voor een optische kabel?
Hangt van de interne geleider af. In principe hoeft 10 meter geen probleem te zijn.
Ook lees ik dat er verschillende diktes bestaan, hoe bepaal ik welke dikte ik nodig heb?
Nooit van gehoord om eerlijk te zijn, wel van verschillende types/kwaliteit geleiders maar ook dat staat niet echt genoemd bij de specificaties.
Is 5.1 (of 7.1 of 5.2.1) mogelijk via de optische kabel?
Optisch gaat tot 2.0 uncompressed of 5.1 compressed zoals DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1. Vanaf Dolby Digital Plus zou daarmee niet over S/PDIF gaan. Al zijn de meningen over de laatste verdeeld. Er zijn ook bronnen die zeggen dat DD+ geen probleem is. Mogelijk heeft het te maken met op welke bitrate de DD+ track op je genomen. HD Audio als DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD heb je eARC nodig wat officieel pas bij HDMI 2.1 zit maar komt onder HDMI 2.0 softwarematig toegevoegd kan worden. Aangezien de genoemde TV HDMI 1.4 heeft vervalt die methode. Met HDMI ARC zou je wel Dolby Digital Plus hebben en die kan wel ATMOS informatie dragen in de gewone Dolby Digital track, dus niet de TrueHD track.

Het is ook nog een dingetje of de TV überhaupt wel 5.1 doorstuurt over S/PDIF (en HDMI ARC ook). Lang niet elke TV stuurt 5.1 door en als het wel wordt gedaan is het ook nog de vraag of het zowel DD 5.1 als in DTS 5.1 kan. Al is het gros (alles?) van de streamingsdiensten en Ziggo in Dolby. Geen DTS zal wel loslopen maar het is voor mij altijd een reden om de TV niet als hub te gebruiken. Al heb je met een CI+ weinig keuze qua audio uitvoer als HDMI ARC niet (lekker) werkt.

Andere insteek:
HDMI ARC en Optisch combineren: er zijn optische HDMI kabels te verkrijgen.

Andere insteek 2:
CI+ Module weer inruilen en voor een externe decoder gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 21-07-2020 01:22 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Persoonlijk zou ik niet voor optisch maar voor digitale coax gaan. Dat verwerkt een stuk makkelijker, optisch is niet zo heel handig als je krappe bochten moet nemen. Bovendien is digitale coax (pak gewoon een subwoofer kabel) van 10m naar verwachting een stuk goedkoper dan 10m optisch.

Wat ik zelf nog zou willen uittesten in jouw geval is of ie bij die 10m HDMI ook problme heeft als je eea via de decoder aanstuurt. Dan weet je ook meteen of het in je TV zit of in je Denon :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

DD+ werkt hier met een pos9002 tv naar een Marantz nr1509 wel via optisch.

Kan prima oplossing zijn. ARC was hier ook drama. Coax kan ook. Technisch evengoed.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverAlone
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:51
Er zijn natuurlijk ook nog actieve HDMI kabels die ARC ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld: https://www.club-3d.com/e...edmere_cable_10m-32.81ft/
Ik heb op mijn werk zo'n kabel van 15 meter aan een vaste beamer en nooit problemen mee gehad (ARC wordt daar niet gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
The Eagle schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:06:
...naar verwachting een stuk goedkoper dan 10m optisch.
Waarbij je bij een eventuele besparing ook weer een tientje of twee moet investeren in een omvormer om van Optisch naar Digitale Coax te gaan. Tussen de TV en de omvormer moet een optische kabel dus ook die komt er weer bij. Onder de streep zou ik het lekker bij optisch houden, scheelt weer extra kastjes en voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:50
Op het HTforum is de Atzebe optische HDMI kabel (te vinden bij Amazon Duitsland) erg populair. Is een redelijk goedkope kabel die ook op lange afstand goed werkt, ook met 4K60 materiaal. Al meerdere tevreden gebruikers gezien met 15m+ kabels. Ik ga hem zelf ook bestellen, maar die hoeft maar 5-10 meter te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn1990 op 21-07-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpudNL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-05 11:59
Ik heb zelf die TV ook, en heb altijd problemen met ARC. Wat bij mij werkt is alle kabels uit de TV halen. Dus ook de voeding en de HDMI kabel. De TV vervolgens 10 minuten uit laten staan, en alles weer aansluiten.Ik heb vervolgens een poosje geen problemen meer met ARC.

Mocht het dan wel even een tijdje goed werken dan weet je dat het niet je HDMI kabel of receiver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FeaR schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:03:
[...]

Waarbij je bij een eventuele besparing ook weer een tientje of twee moet investeren in een omvormer om van Optisch naar Digitale Coax te gaan. Tussen de TV en de omvormer moet een optische kabel dus ook die komt er weer bij. Onder de streep zou ik het lekker bij optisch houden, scheelt weer extra kastjes en voedingen.
Beetje onduidelijk en de handleiding lijkt bij Samsung onvindbaar, maar als ik het plaatje van de achterkant van de TV zie vraag ik me af of die digitale uitgang die onder de optical zit geen coaxiale is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmyliAZHlgAALdJ5hIvzRx354aQ=/i/2000747251.jpeg

Having said that, dan zit je idd aan de receiverkant nog wel met een omvormer te kijken want die snapt geen coaxial. Beetje jammer van Denon dat ze media 2012 overgestapt zijn naar optical ipv coax (mijn AVR2311 heeft nog beiden).
Afhankelijk van evt scherpe bochten die je moet maken kun je dan idd beter helemaal optisch gebruiken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:49:
[...]

Kon je ook niet een kabel lenen om te testen? Ik zou als verkoper die gok wel willen nemen als ik daarna een kabel zou kunnen verkopen.

[...]

Lange HDMI kabels kunnen op zichzelf al een issue vormen. Neem daarbij de onvoorspelbaarheid van een protocol als HDMI ARC en je hebt soms combinaties die niet lekker werken.

Geen idee in wat voor winkels je bent geweest en/of prijsklasse je hebt gezocht. Er zijn merken die dit soort garanties volgens mij wel geven maar dan heb je het niet meer over kabels van een paar tientjes.

[...]

ARC is een onderdeel van HDMI dus puur op naamgeving kan ARC niet via een optische kabel lopen. Audio Out gebruiken via de optische kabel om geluid naar de receiver te krijgen kan wel ;)

[...]

Over het algemeen wordt optisch inderdaad op dat vlak als beter gezien door het gebruik van licht dan kabels die met electrische signalen werken. Al is het ook weer discussie of het ook weer niet minder is omdat je het signaal ook om moet zetten naar licht en weer terug maar dat terzijde. Er is altijd wel iets te bedenken.

[...]

Hangt van de interne geleider af. In principe hoeft 10 meter geen probleem te zijn.

[...]

Nooit van gehoord om eerlijk te zijn, wel van verschillende types/kwaliteit geleiders maar ook dat staat niet echt genoemd bij de specificaties.

[...]

Optisch gaat tot 2.0 uncompressed of 5.1 compressed zoals DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1. Vanaf Dolby Digital Plus zou daarmee niet over S/PDIF gaan. Al zijn de meningen over de laatste verdeeld. Er zijn ook bronnen die zeggen dat DD+ geen probleem is. Mogelijk heeft het te maken met op welke bitrate de DD+ track op je genomen. HD Audio als DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD heb je eARC nodig wat officieel pas bij HDMI 2.1 zit maar komt onder HDMI 2.0 softwarematig toegevoegd kan worden. Aangezien de genoemde TV HDMI 1.4 heeft vervalt die methode. Met HDMI ARC zou je wel Dolby Digital Plus hebben en die kan wel ATMOS informatie dragen in de gewone Dolby Digital track, dus niet de TrueHD track.

Het is ook nog een dingetje of de TV überhaupt wel 5.1 doorstuurt over S/PDIF (en HDMI ARC ook). Lang niet elke TV stuurt 5.1 door en als het wel wordt gedaan is het ook nog de vraag of het zowel DD 5.1 als in DTS 5.1 kan. Al is het gros (alles?) van de streamingsdiensten en Ziggo in Dolby. Geen DTS zal wel loslopen maar het is voor mij altijd een reden om de TV niet als hub te gebruiken. Al heb je met een CI+ weinig keuze qua audio uitvoer als HDMI ARC niet (lekker) werkt.

Andere insteek:
HDMI ARC en Optisch combineren: er zijn optische HDMI kabels te verkrijgen.

Andere insteek 2:
CI+ Module weer inruilen en voor een externe decoder gaan.
toon volledige bericht
Ik heb alleen online verkopers geraadpleegd, lenen van een kabel is niet aan de orde gekomen. Ik heb diverse prijsklassen tot ca €50 gekeken. Dat is ook wel een beetje het maximum wat ik zou willen uitgeven.

Ik heb geen idee wat voor geluidsignaal er via Ziggo binnenkomt. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de TV intern de signalen van de ene vorm/"codec" omzet naar een andere. Alle andere bronnen zijn aan de receiver aangesloten dus daarvoor speelt het probleem niet.

Ik moet nog proberen of mijn kaart in een in mijn oude Cisco kastje werkt. Ik vermoed van niet omdat ik dit een aantal keren had gevraagd aan de helpdesk van Ziggo, waarbij werd aangegeven dat dit niet zou werken.
Persoonlijk zou ik niet voor optisch maar voor digitale coax gaan. Dat verwerkt een stuk makkelijker, optisch is niet zo heel handig als je krappe bochten moet nemen. Bovendien is digitale coax (pak gewoon een subwoofer kabel) van 10m naar verwachting een stuk goedkoper dan 10m optisch.

Wat ik zelf nog zou willen uittesten in jouw geval is of ie bij die 10m HDMI ook problme heeft als je eea via de decoder aanstuurt. Dan weet je ook meteen of het in je TV zit of in je Denon :)
Ik heb het liefst een oplossing zonder extra kastjes. Ik heb al kastjes voor het verlengen van het IR signaal, kastje voor een start-delay voor de hdd etc dus het begint allemaal een beetje vol te worden, daarnaast heeft elk kastje weer een eigen adapter die altijd aan staat, dat vind ik ook niet optimaal.
JvS schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:16:
DD+ werkt hier met een pos9002 tv naar een Marantz nr1509 wel via optisch.

Kan prima oplossing zijn. ARC was hier ook drama. Coax kan ook. Technisch evengoed.
Hoe heb je de dikte van de kabel gekozen?
NeverAlone schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:49:
Er zijn natuurlijk ook nog actieve HDMI kabels die ARC ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld: https://www.club-3d.com/e...edmere_cable_10m-32.81ft/
Ik heb op mijn werk zo'n kabel van 15 meter aan een vaste beamer en nooit problemen mee gehad (ARC wordt daar niet gebruikt).
Hoe werkt dat? Op het plaatje staat "This cable only supports one direction", maar ARC wordt wel ondersteund terwijl die de andere kant op gaat?
Met €60 trouwens niet echt een goedkope oplossing
Martijn1990 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:10:
Op het HTforum is de Atzebe optische HDMI kabel (te vinden bij Amazon Duitsland) erg populair. Is een redelijk goedkope kabel die ook op lange afstand goed werkt, ook met 4K60 materiaal. Al meerdere tevreden gebruikers gezien met 15m+ kabels. Ik ga hem zelf ook bestellen, maar die hoeft maar 5-10 meter te zijn.
Die zal ik onthouden voor het geval ik tot de conclusie kom dat optisch niet zou werken.
SpudNL schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:16:
Ik heb zelf die TV ook, en heb altijd problemen met ARC. Wat bij mij werkt is alle kabels uit de TV halen. Dus ook de voeding en de HDMI kabel. De TV vervolgens 10 minuten uit laten staan, en alles weer aansluiten.Ik heb vervolgens een poosje geen problemen meer met ARC.

Mocht het dan wel even een tijdje goed werken dan weet je dat het niet je HDMI kabel of receiver is.
Heb je ook geëxperimenteerd met geluid via de optische aansluiting?
The Eagle schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:02:
[...]

Beetje onduidelijk en de handleiding lijkt bij Samsung onvindbaar, maar als ik het plaatje van de achterkant van de TV zie vraag ik me af of die digitale uitgang die onder de optical zit geen coaxiale is.

[Afbeelding]

Having said that, dan zit je idd aan de receiverkant nog wel met een omvormer te kijken want die snapt geen coaxial. Beetje jammer van Denon dat ze media 2012 overgestapt zijn naar optical ipv coax (mijn AVR2311 heeft nog beiden).
Afhankelijk van evt scherpe bochten die je moet maken kun je dan idd beter helemaal optisch gebruiken.
Die afbeelding van de tv klopt niet. Dit zijn de aansluitingen op mijn tv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7uuT_2JAVRNtJiSwmJNufPZI6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eM0KZrPXk4PtHEZB7p9vE7eD.png?f=fotoalbum_large

Ik hoef geen krappe bochten te maken met de kabel. Hij komt 2 keer een hoek van 140° tegen maar daar kan de kabel bundel men een boogje langs lopen.

[ Voor 86% gewijzigd door sjirafje op 21-07-2020 18:45 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
sjirafje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:28:
[...]
Ik heb alleen online verkopers geraadpleegd, lenen van een kabel is niet aan de orde gekomen. Ik heb diverse prijsklassen tot ca €50 gekeken. Dat is ook wel een beetje het maximum wat ik zou willen uitgeven.
Dat is inderdaad een andere prijsklasse dan waar men het wel ziet zitten om apparatuur uit te lenen. Ik denk alleen dat een optische HDMI kabel dan ook vervalt door niet in budget te passen.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de TV intern de signalen van de ene vorm/"codec" omzet naar een andere.
Van de ene track naar de andere zal inderdaad niet gebeuren maar 5.1 invoeren en er 2.0 uit krijgen is zeker geen uitzondering. Maar wat je met HDMI ARC niet hebt/had zal je met S/PDIF Out ook niet hebben. Op dat vlak is het om het even.
Doe eens een linkje naar enkele kabels die je op het oog hebt? Ik heb al best wat kabels uitgezocht en gekocht maar letten op de dikte van de ader bij een optische kabel heb ik nog nooit gedaan.
The Eagle schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Aan de kant van de Denon had ik nog niet eens gekeken, alleen de kant van de TV. Niet verwacht dat daar geen digitale coax ingang op de Denon zit.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 21-07-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
http://www.hometheaternetwork.com/HTN_audio_I2.htm
Optical (TOSLINK)

Audio through an optical (or TOSLINK) interconnect is digital and is generally higher in quality than its analog counterpart. Fiber optic interconnects use light to propagate digital signals as opposed to regular copper wires using electrical current. The digital light signals can carry S/PDIF, Dolby Digital, DTS or any other audio signal.

The fiber optic cables that attach to an optical interconnect can vary in diameter. Sizes include 1.0mm, 3.5mm, 5.0mm, 7.0mm and more. Larger diameter cables are usually more expensive, but they can carry more bandwidth and can propagate signals for longer distances. Mini-Toslink interconnects are also available, and are generally used for mini disks, and other small digital audio devices.

Optical has a few advantages over its copper counterpart. EMI noise will not affect optical signals since data is transferred in light. Also, optical interconnects do not carry any ground signals where noise from other electronic devices can propagate into the audio signal. One disadvantage of optical interconnects is the extra processing steps involved in converting current to light and then light to current. These two steps can add another source of error into the audio signal. Another disadvantage is that optical cables lose their signal strength in bent cables. Care should be taken to keep the cables as straight as possible.
Voorbeeldje op amazon: https://www.amazon.nl/HDS...link-kabel/dp/B004FEOZOY/
verkrijgbaar in 2,2mm, 5mm en 6mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Ik zeg niet dat er geen verschil is, ik heb het alleen nooit gezien bij de kabels die ik bestel.
Voorbeeldje op amazon: https://www.amazon.nl/HDS...link-kabel/dp/B004FEOZOY/
verkrijgbaar in 2,2mm, 5mm en 6mm
Dan neem je voor de zekerheid toch de 6mm variant? Geen idee of 5mm bijvoorbeeld ook voldoet maar uit je eigen link is dikker beter en qua prijsverschil hoef je het ook niet te laten. Niet moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverAlone
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:51
NeverAlone schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:49:

Hoe werkt dat? Op het plaatje staat "This cable only supports one direction", maar ARC wordt wel ondersteund terwijl die de andere kant op gaat?
Met €60 trouwens niet echt een goedkope oplossing
De beeldsignalen worden maar in één richting ondersteund en ARC wel in twee richtingen. Overingens is de kabel wel goedkoper als €60 volgens de pricewatch: https://tweakers.net/pric...kabel-4k60hz-10meter.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zou die tekst over dikste met een hele grote dikke korrel zout nemen. Dikte van een glasfiber zegt namelijk helemaal niks over de maximale bandbreedte van de fiber. Fibermateriaal en coating bepalen dat. Voorbeeldje, de glasvezel die voor internet wordt gebruikt is nog geen millimeter dik, maar heeft een maximale capaciteit die veel en veel hoger ligt dan toslink ooit te verwerken krijgt.

Goedkope toslinkkabels gebruiken een kunststof fiber die niet 100% transparant is en bij buigen last van refractie kan krijgen (interne reflecties van het licht, waardoor de pulsen minder duidelijk worden). Hoe beter de kabel (en dus duurder) hoe lager het risico erop is. Maar dat wil niet zeggen dat een duurdere per definitie beter is, want er is ook genoeg troep op de markt die voor te hoge prijs verkocht wordt.

Dikte van de kabel is vaker de dikte van de "isolatie" om de fiber. Hoe dikker die is, hoe beter de fiber beschermd is en minder kans op breuk als je hem buigt en gebruikt.

Wat betreft je probleem, zoals @FeaR ook al aangaf, lang niet alle TV's geven Dolby Digital of DTS door via de optische uitgang (bizar genoeg). Mijn Samsung doet dat alleen als ik de interne tuner gebruik (dat ga jij ook doen), maar geluid via HDMI-bronnen wordt omgezet naar 2.0. De LG (nota bene een veel goedkopere tv) die we hebben, geeft wel brongeluid ongewijzigd door.
Dat kan je niet in de specificaties van een tv terugvinden en moet je dus proberen of het werkt.

@The Eagle
De buigradius van een toslink is vrijwel gelijk aan die van een HDMI-kabel. Als je die kabels parallel laat lopen, zal het dus niet echt een probleem zijn. En ook een coax mag je niet te scherp buigen, dan veranderd ter plekke de afstand tussen centrale ader en mantel en krijg je een verstoorde capaciteit ter plekke en daarmee ongewenste demping.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Dikte van een optische kabel is irrelevant voor de signalen die je eroverheen laat gaan (tot 1,5mbit). Dus ik heb geen "dikte gekozen". Ik zou gewoon een van de bovenste kiezen uit dit rijtje (de goedkoopste dus met passende lengte). Die werken prima.

Als je het belangrijk vindt, neem je lekker een 6mm kabel. Ik vraag me af hoe dat werkt, want 6mm past helemaal in de aansluitstekker. Daar zit gewoon een dun kabeltje in. Volgens mij is die hele "kop" (Zwarte deel uit de foto van de 6mm kabel van amazon) die in je optische uitgang/ingang gaat net aan 8mm ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKQx0Wd_rFnlD3PnBcEVIy7fZH4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7S7eVzX16XYArvRVhn4XT62Z.png?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door JvS op 22-07-2020 11:43 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bovendien is digitale coax (pak gewoon een subwoofer kabel) van 10m naar verwachting een stuk goedkoper dan 10m optisch.
10 euro bij allekabels.nl Ik heb 2x de 3 meter variant en dat werkt goed.
Van een setje uit china kreeg ik de indruk dat ze minder licht gingen doorlaten naarmate ze ouder werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Dank voor de reacties. Gezien de ervaringen die ik hier lees (en de prijs van zo'n kabel) ga het eerst eens met een optische kabel proberen. Mocht dat niet (goed genoeg) werken dan staat een active kabel (zoals uit het voorbeeld van @NeverAlone ) als eerst op de lijst om dan te proberen.
Ik verwacht met een weekje mijn ervaring hier te kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Optische kabel is binnen. Ik ben maar voor de goedkoopste met een flink aantal positieve beoordelingen gegaan. Het blijkt een "Nedis" kabel te zijn. De ca 5.3 mm buitenmantel voelt wat rubber achtig aan en is behoorlijk flexibel.

Ik heb op de tv de keuze uit PCM, Dolby Digital en DTS Neo 2:5. Met Dolby Digital lijkt er netjes 5.1 uit te komen. Ik heb er net even het journaal mee gekeken en dat ging zonder hapering, storingen etc.
Binnenkort maar eens een film proberen om te kijken of het surround geluid goed werkt, in de reclames lijkt het iig wel te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Ik heb nog het een en ander geëxperimenteerd en bij de zenders met surround geluid, wordt er netjes surround geluid doorgegeven aan de receiver. De youtube app lijkt enkel stereo door te geven en de netfilx app werkt al tijden niet dus die geeft sowiso niets door :+ Geen onoverkomelijk probleem want die laatste 2 kunnen gewoon door de HTPC gedaan worden. Wat mij betreft, missie geslaagd :)

Pagina: 1