Toon posts:

WAN gedachten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met de volgende gedachte.

Het bedrijf waar ik werkzaam ben bestaat uit 14 vestigingen verspreid over noord-holland. Elke vestiging heeft zijn eigen netwerkje van gemiddeld 7 computers waarbij 1 vestiging uitschiet met ongeveer 30 computers. Dus we hebben ongeveer 100 computers tot ons beheer.
Deze vestigingen bevatten allemaal hun eigen NT servertje wat simpelweg wordt gebruikt voor windows-based applicaties, data-sharing , gebruikers verificatie en communicatie (interne mail, e-mail, fax).

Doordat we met dit systeem hebben, hebben we een hoop werk te doen zoals back-ups controleren, programmatuur updaten, installaties etc. per vestiging. Ook verschillen de vestigingen nogal met mappings en datalocaties. Nou ben ik gelukkig niet vies van werken, maar er moet een overzichtelijker/efficiënter systeem zijn.
Ik heb helaas nog weinig praktijk ervaring met WAN/VPN, maar ik zit wel met het volgend idee;

Alle vestigingen d.m.v. ASDL huurlijnen naar 1 centraal punt leiden. Bij dit centrale punt verchillende servers inbrengen voor windows-based applicaties, data/documenten, internet verkeer, etc. De servers op de vestigingen komen te vervallen (ook kosten besparend)

Door dit systeem te gebruiken wordt het een stuk beheersbader en overzichtelijker denk ik.
Ik zit alleen nog wel met wat onduidelijkheden. Is de responds-tijd van applicaties/data nog wel handelbaar als de server 30 km verderop staat?
Nou ben ik even benieuwd of iemand wat ervaringen kan delen betreft zoon dergelijk systeem.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

1 centrale server/centraal serverpark en op lokatie identie servers met identieke indelingen. Je werk kan je dan centralizeren.

ADSL-huurlijnen? Je bedoelt toch zeker gewoon ADSL-abbo's op normale lijnen?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Misschien een idee op de hoofd locatie 1 PDC en op alle locaties een BDC en deze verbonden via framerelay lijnen van b.v. 64 kb.
Het aanlogen local gaat dan snel want dat doe de BPC en je centalizert het geheel door de PDC hier staat je SAM op.
Je gebruikers maak je central aan en local doe je de recources.
Met een script zorg je dat de applicaties het zelfde zijn. of je doet dit via replication van uit de centrale server.
Je kunt het ook nog opzetten met routers die op demand uit bellen en dan via een ISDN lijn.
Maar zet de programma's local want anders duurt het echt te lang voor de gebruikers
(als moet zo snel mogenlijk he)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik bedoel ADSL abbo's of huurlijnen. Net hoe je het wil noemen.
Maar wat bedoel je met indentieke servers op lokantie? Dit zijn dan toch niet meer nodig als je 1 centraal server park hebt.

Verwijderd

Je betaald bij ISDN vaak voor de hoeveelheid verzonden data, dus dat wil je meestal zo min mogelijk laten plaatsvinden. Mail e.d. kan je schedulen op bepaalde tijden.
Lokale servers laten gebruikers sneller inloggen en vestigingen kunnen vaak toch doorwerken als een lijn uitvalt.
Voor backups zijn wel oplossingen te vinden die het bij de vestigings servers vandaan halen om 1 centraal punt te houden.

Als geld geen rol speelt inderdaad gewoon een mega lijn neerleggen en alles centraal. Aangezien die lijnen toch nog wel prijzig zijn in europa is een distributed serverpark hier naar mijn mening het beste.

Verwijderd

zorg wel voor 2 lijnen en 2 providers want als een lijn uitvalt ga je over op de ander
anders kan niemand meer werken. ?

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Op woensdag 08 augustus 2001 17:24 schreef DefCon13 het volgende:
...Je betaald bij ISDN vaak voor de hoeveelheid verzonden data...
Kijk, volgens mij is dat dus de grootste onzin die je kunt verzinnen. Althans, voor een gewone ISDN inbelverbinding. Je betaalt namelijk (in de volksmond) de tikken. In praktijk gaat het om de tijd die je belt, piek/dal/lokaal/regionaal/internationaal/etc.

Hoe het met ADSL over ISDN zit weet ik niet, dan zou het best eens kunnen.

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 19:34 schreef bart1234 het volgende:

[..]

Kijk, volgens mij is dat dus de grootste onzin die je kunt verzinnen. Althans, voor een gewone ISDN inbelverbinding. Je betaalt namelijk (in de volksmond) de tikken. In praktijk gaat het om de tijd die je belt, piek/dal/lokaal/regionaal/internationaal/etc.

Hoe het met ADSL over ISDN zit weet ik niet, dan zou het best eens kunnen.
Bij zakelijk ISDN kan je iig kiezen voor die optie, lijn altijd open en alleen dataverkeer betalen. Kan schelen in de kosten tov een andere permanente lijn die vaak duurder is.
Pagina: 1