• JustBranko
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-09-2021
Enkele jaren hadden wij last van mieren, deze kwamen door een greppel tussen de vloer en de muur. We hebben dan mierendoosjes geplaats en gif gestrooid. Daarna hebben we dat gat gedicht met opvulsel.

Nu is het weer zo dat ik sinds enkele dagen weer een vliegende muur zag, op het raam. Ik dacht dat deze gewoon binnen was gesukkeld. Alleen enkele dagen later (vandaag) heb ik op de vensterbank één kleine mier gevonden en zat ik in de zetel en zat er opeens een redelijk grote vliegende mier op mijn voet. Zou dit een nest zijn en kan dit weer het nest zijn van enkele jaren geleden? Als het een nest is, hoe kan ik deze dan het best vinden. Want ik heb redelijk goed gezocht op de vorige plek en zag een klein gaatje van de mieren. Deze heeft mijn vader één week geleden dicht gedaan en hebben we een doosje geplaatst. Kan dit zijn dat deze nu enkele 'achterblijvers' waren?

• JustBranko
Toevoeging: ik kom ze niet direct ergens anders tegen in huis

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32
Zou dit een nest zijn en kan dit weer het nest zijn van enkele jaren geleden?
Alles kan, maar één zwaluw maakt nog geen zomer één mier maakt nog geen nest.

Je hebt het over 1 kleine mier, en 2 vliegende mieren. Die hebben waarschijnlijk niet hetzelfde nest Aangezien je ze verder nog niet ziet, zou ik me er niet al te druk over maken. Mocht je willen weten waar ze vandaan komen, dan zou je bij een eventuele nieuwe mier kunnen proberen om te volgen waar 'ie heen gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 20-07-2020 21:27 ]

The devil is in the details.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
In geval van vliegende muren raad ik altijd een helm aan :+

Maar 'door een greppel tussen vloer en muur'... hoe dan? Wat?

• kabeltjekabel
Hahn schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:22:
[...]

Alles kan, maar één zwaluw maakt nog geen zomer één mier maakt nog geen nest.

Je hebt het over 1 kleine mier, en 2 vliegende mieren. Die hebben sowieso niet hetzelfde nest, en aangezien je ze verder nog niet ziet, zou ik me er niet al te druk over maken. Mocht je willen weten waar ze vandaan komen, dan zou je bij een eventuele nieuwe mier kunnen proberen om te volgen waar 'ie heen gaat.
Huh hoezo hebben die sowieso niet hetzelfde nest? Als ik hier bij de launchpad kijk komen die vliegers gewoon uit hetzelfde hol als de gewone mieren.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32
kabeltjekabel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:24:
[...]

Huh hoezo hebben die sowieso niet hetzelfde nest? Als ik hier bij de launchpad kijk komen die vliegers gewoon uit hetzelfde hol als de gewone mieren.
Ik was even in de veronderstelling dat vliegende mieren en normale mieren waarschijnlijk andere nesten hadden, omdat ik in m'n hoofd had dat vliegende mieren veel groter zijn (de vliegende mieren die ik ken). Maar ze kunnen uit hetzelfde nest komen, je hebt gelijk :)

The devil is in the details.

• JustBranko
kabeltjekabel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:23:
In geval van vliegende muren raad ik altijd een helm aan :+

Maar 'door een greppel tussen vloer en muur'... hoe dan? Wat?
Hier zaten vroeger tegels voor, enkele jaren geleden hebben we onze muur laten behandelen tegen vochtplekken. Daarvoor moesten die tegels eraf en is dit achtergebleven. Daardoor waren ze de vorige keer gekomen, en dat is dan weer opgevuld geweest.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGy-lru0t2GkkM5lw9nZTnpLl1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwHQVYg5kvjiPrqTsS1I4b1E.jpg?f=fotoalbum_large

• kabeltjekabel
JustBranko schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:30:
[...]

Hier zaten vroeger tegels voor, enkele jaren geleden hebben we onze muur laten behandelen tegen vochtplekken. Daarvoor moesten die tegels eraf en is dit achtergebleven. Daardoor waren ze de vorige keer gekomen, en dat is dan weer opgevuld geweest.[Afbeelding]
Even voor de context... is dit zo'n Belgische "woning" met steensmuren en tegels op het zand?

• kabeltjekabel
Hahn schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:28:
[...]

Ik was even in de veronderstelling dat vliegende mieren en normale mieren waarschijnlijk andere nesten hadden, omdat ik in m'n hoofd had dat vliegende mieren veel groter zijn (de vliegende mieren die ik ken). Maar ze kunnen uit hetzelfde nest komen, je hebt gelijk :)
Dan moet je je echt even verdiepen in hoe die mieren te werk gaan. :P

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De kleine vliegende mieren zijn mannetjes en de grote vliegende mieren (die zijn dan ook echt een stuk groter) zijn de koninginen die net gepaard hebben. De koningin kan nog vleugels hebben maar over het algemeen zal deze ze snel er afhalen en dus lopen.

Als je een koningin ziet heb je nu nog geen nest maar misschien volgend jaar wel ;)

• kabeltjekabel
En die kleine vliegende mieren (die grote meerderheid dus) zijn inderdaad de mannetjes, en die gaan dood na het paren. Naja... meestal ook al ervoor omdat ze worden opgesnoept door vogels..

• JustBranko
kabeltjekabel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:57:
[...]

Even voor de context... is dit zo'n Belgische "woning" met steensmuren en tegels op het zand?
Stenen muur en stenen vloer ;)

• JustBranko
emnich schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:03:
De kleine vliegende mieren zijn mannetjes en de grote vliegende mieren (die zijn dan ook echt een stuk groter) zijn de koninginen die net gepaard hebben. De koningin kan nog vleugels hebben maar over het algemeen zal deze ze snel er afhalen en dus lopen.

Als je een koningin ziet heb je nu nog geen nest maar misschien volgend jaar wel ;)
Die zullen dan al parende binnengevlogen. Alleen zal er niet direct een nest komen. Ik heb de koningin kennis laten maken met m'n elektronische vliegenmepper.
Pagina: 1