Vliering aanbrengen in garage

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
In onze nieuwbouwwoning wil ik in de garage een vliering aanbrengen, om de hoogte die er in zit, te benutten. Ik wil de vliering maken zoals onder aangegeven. Zoals je ziet loopt het schuine dak laag door, vandaar dat de vliering niet tot de buitenmuur is doorgetrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsSpQRom8ww-POuORWs12sriwYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YRzOIWHcQux0FVscEy6iRfCj.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BYiKak0wiWRKxsOCL0XJZsZHkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bBcnkcYqBnLUfXoqRrCnW2hO.png?f=user_large

De maten zijn ongeveer als volgt:
  • Onderkant van de balklaag (van muur tot schuine dak) zal ca 260 cm breed zijn
  • Bovenste deel is ca 220 cm diep
  • Middelste deel is ca 50 cm uit de muur
  • Onderste deel zal ca 100 cm diep zijn
Hieronder de informatie en tekening m.b.t. de kap die er op zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zwRh9z26Bc_XvSm1D8ZwVJ3HO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1skqOviQuxNoh67UMGtojCeQ.png?f=user_large

Ik heb gezocht naar hoe ik dit kan doen en kom uit op onderstaande voorbeeld (volgens mij van GoT, maar kan het topic zo gauw niet vinden). Mijn inschatting is dat ik dit bij mijn vliering ook op deze manier kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n8CB4DfN48WLIKH6cJE3KuIqqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mc8M3dI6GXNDtzeud9nvACFP.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat jullie verder kunnen helpen met onderstaande vragen:
  • Zijn de maten van de gebruikte materialen hierboven voldoende voor de afmetingen die ik wil hanteren:
  • ----Balklaag met balken van 44*145mm
  • ----Balk tegen sporen aan (weet even niet hoe je die noemt) van 44*70mm
  • ----Balk tegen stenen wand aan idem
  • Zouden de schroeven voldoende lang zijn (4,5/5 * 80mm)? Het lijkt mij gevoelsmatig kort
  • Op welke manier bevestig je de balk van de balklaag op de balk die aan de muur zit? Ik zat te denken aan een balk tegen de wand en daarop de balklaag laten rusten. Enige wat je dan moet doen is links/rechts fixeren. Of is het handiger/beter om metalen regeldragers te hanteren en zou je deze dan plaatsen op een balk die dan eerst aan de muur bevestigt (van 44*145 lijkt me dan)?
  • Loop ik risico’s met een vliering aan één kant gemonteerd aan zo’n kap? Diverse mensen (een aannemer, een uitvoerder) zeggen van niet.
  • Hoe zouden jullie het aanpakken?
PS Ik krijg de subbullits niet voor elkaar in bovenstaande lijst, hoop dat het duidelijk is!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Is er iemand die me wellicht verder kan helpen bij deze vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RutgerJan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:43:
Balklaag met balken van 44*145mm
Klinkt als een redelijke maat, het is maar net iets meer dan 2m.
Uiteindelijk is het maar een vliering, dus als je bij de houthandel (nee, niet de bouwmarkt) goed hout haalt (C24), dan kun je ook zelf even inschatten hoeveel het kan hebben. Meer dan de vloer, de spullen + je eigen gewicht hoeft het niet te houden (verdeeld over meerdere balken). Daarnaast kun je ook de afstand tussen de balken wat minder maken, een paar balken extra, een paar cm extra hoogte kan net schelen.
Ook wegen grotere balken weer meer, dus moet je ook alles weer steviger maken.
Balk tegen sporen aan (weet even niet hoe je die noemt) van 44*70mm
Hier moet je wel voorzichtig mee zijn, dat die balk goed vast zit. Als er flink wat isolatie e.d. zit en daarna is het afgetimmerd/afgewerkt, dan moet je zeker weten dat je in de balk zit en dat je in de dragende constructie schroeft en niet in een regel of ander stukje flut hout.
Balk tegen stenen wand aan idem
Je kunt ook gebruik maken van balkdragers, maar een balk is ook prima.
Zouden de schroeven voldoende lang zijn (4,5/5 * 80mm)? Het lijkt mij gevoelsmatig kort
Een schroef is te lang als hij aan de andere kant eruit komt, te kort en je dondert naar beneden...
Als 100mm ook past, dan zou ik 100mm halen.
Op welke manier bevestig je de balk van de balklaag op de balk die aan de muur zit? Ik zat te denken aan een balk tegen de wand en daarop de balklaag laten rusten. Enige wat je dan moet doen is links/rechts fixeren. Of is het handiger/beter om metalen regeldragers te hanteren en zou je deze dan plaatsen op een balk die dan eerst aan de muur bevestigt (van 44*145 lijkt me dan)?
Het voordeel van laten rusten is dat ook het monteren eenvoudig is. Het is een stukje smaak, of je het mooi vind of niet.
Loop ik risico’s met een vliering aan één kant gemonteerd aan zo’n kap? Diverse mensen (een aannemer, een uitvoerder) zeggen van niet.
Vooral goed kijken naar garantie/aansprakelijkheid.
Een huis heeft maar weinig onderdelen die echt spannend zijn, maar je dak is daar wel een onderdeel van. Als er isolatie/aftimmering/folies e.d. geplaatst zijn, zou ik zeker even goed nadenken voordat je iets aanpast.
Je gaat daarnaast iets onder een hoek bevestigen, dat zorgt ervoor dat je ook dus je bevestiging scheef belast en dat je mogelijk een moment creëert (draaikracht). Vooral als de binnenkant is afgewerkt kun je nogal wat kracht gaan zetten op platen die niet constructief bedoelt zijn.
Hoe zouden jullie het aanpakken?
Vooral een goed plan maken om het vast te zetten aan de kap, het liefst met iemand erbij die wat meer ervaring heeft.
Regel eventueel ook iets om de balken (tijdelijk) op te laten rusten, bijvoorbeeld een steiger, hoge ladder of een stempel. Dan hoef je niet per balk te staan worstelen, maar kun je ze gewoon even laten liggen.

En ik zou er 1 geheel van maken en niet 3 losse stukken en dan 1 vak met een vaste of opklaptrap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:10
Ik heb zelf mijn vliering gemaakt door aan mastiekhoeken aan de binnenkant van het dak te schroeven als spoor.
Door de vorm ontstond net een groter draagvlak dan met platte balken als sporen.
Als liggers gewoon 44x70 ertussen (geloof op een hart afstand van 59cm) en afgewerkt met OSB en gips.
Vliering is bij mij wel smaller (ong 200cm) dus kortere overspanning waarom 70 bij mij wel voldoende was.
Ik had er toen alleen voorgekozen om geen vlizo trap te nemen maar alleen een luik en externe trapje. Hier heb ik achteraf wel wat spijt van en de volgende keer zou ik dat dus wel inbouwen.