Fruitvliegjes ondanks opgeruimde/schone woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb sinds 2 weken last van fruitvliegjes. Geen idee waar ze opeens vandaan komen, maar ik had bijvoorbeeld nu ook een opeens op de WC en ook al gehad in de badkamer.

Voornamelijk kom ik ze tegen in de keuken, onlangs heb ik er een schaaltje met azijnwater + schoonmaakmiddel neergezet, maar daar lijken ze niet op af te komen en mij weer te vervelen als ik gewoon bezig ben.

Ik begin te twijfelen of het niet aan de riolering kan liggen of buiten? Het appartement waarin ik mooi wordt goed onderhouden en laat ik zelf ook zo weinig mogelijk slingeren of ruim ik het diezelfde dag nog op. Mijn planten vermoed ik ook, die heb ik inmiddels weggegaan omdat deze toch al ver op waren.

Heeft iemand de sleutel hoe ik deze weg krijg? Mijn kat komt wel buiten, maar enkel op het balkon.. en haar zou ik nooit de schuld geven. :)

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik had ze ook, vziw zonder noemenswaardige aanleiding. Paar maand geleden horgaas in de ventilatieroosters geplaatst (meer tegen muggen die daar soms doorheen kwamen) en sindsdien zie ik ze binnen niet meer. Kan natuurlijk een toevallige samenloop zijn. :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:26
Hier ook plots veel last van fruitvliegjes. Eerste stap was om strikter om te gaan met eten en fruit. Dus fruit in de koelkast en etensresten direct opruimen/schoonmaken. Pedaalemmer ook vaker geleegd. Het leek weinig effect te hebben. Het leek wel erger te worden met de hoeveelheid vliegjes.

Laatst een anti fruitvlieg ding gekocht van HG. Dat ding werkt als een gek! Binnen een week bijna van alle fruitvliegjes af.

Onlangs ook de GFT container maar eens van binnen schoongemaakt. Daar bleken er ook veel omheen te zwerven.

[ Voor 4% gewijzigd door Pikkemans op 20-07-2020 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Fruitvliegjes zijn, zegmaar, overal.
Als je ze niet binnen hebt dan komen ze in de zomer wel gewoon van buiten. Als je écht écht alles goed schoon houd (achter fornuis, koelkast, onder gootsteen, keukenkastje) dan zou je er theoretisch van af kunnen, maar dan moet je ook nog voorkomen dat ze binnen komen.

Ik zeg: je hebt een paar fruitvliegjes. Fact of life :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-06 21:33
Je prullenbak buiten op het balkon zetten.
Je schaaltje azijn + zeepsop veranderen in limonade + druppel zeepsop. Of iets anders wat lekker zoet is of 'rottend' luchtje afgeeft, vruchtensap werkt ook bijvoorbeeld na een paar dagen maar daar wordt je zelf niet zo blij van ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Fruitvliegjes komen voornamelijk af op de geur van rottend (specifiek gistend) eten. Ik vermoed dus dat zij ook wel bier lusten :9B

Vers fruit kunnen ze helemaal niks mee. Bananen laten ze met rust totdat er iets van gisting plaatsvind. Ze ruiken de gist, en de alcohol/azijn die dat geeft. Typische fruitvlieg val is een klein glas (zegmaar whiskey glas), met daarin een stukje fruit, water en/of bier, en zeep om ze te verzuipen. Je dekt het glas af met van die dunne plasticfolie voor keukengebruik, en prikt daar een paar kleine gaten in. Zo kunnen ze moeilijk eruit komen en hebben ze kans te verzuipen. Eventueel kan je een insectengif (pyrethrinen/mierenpoeder) aan het glas toevoegen.
Op een warme plek zetten om het gisten te laten plaastvinden.

En regelmatig controleren of je niet per ongeluk een fruitvliegjes fokkerij bent begonnen, want als ze niet bij bosjes doodgaan help je ze alleen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Pikkemans schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:54:
Hier ook plots veel last van fruitvliegjes. Eerste stap was om strikter om te gaan met eten en fruit. Dus fruit in de koelkast en etensresten direct opruimen/schoonmaken. Pedaalemmer ook vaker geleegd. Het leek weinig effect te hebben. Het leek wel erger te worden met de hoeveelheid vliegjes.

Laatst een anti fruitvlieg ding gekocht van HG. Dat ding werkt als een gek! Binnen een week bijna van alle fruitvliegjes af.

Onlangs ook de GFT container maar eens van binnen schoongemaakt. Daar bleken er ook veel omheen te zwerven.
Is het toevallig deze? :)
https://hg.eu/nl/producten/hgx-fruitvliegjesval

Alles van HG werkt super, veelal iets te goed, dus wil het wel proberen.

@Bastien De roosters zijn moeilijk om naar binnen te komen, die zitten gelukkig al goed dicht.

@GemengdeDrop Dat is waar, maar ik heb gewoon helemaal niks met alles wat vliegt.. behalve vlinders dan. :9

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 20-07-2020 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De tip van @Ashundi werkt prima. Dat is goedkoper dan HG.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Heb je toevallig ergens fruit op tafel neergelegd en heeft dat misschien een plek achtergelaten die niet direct goed zichtbaar is?

En kun je wellicht een beetje lokaliseren waar ze in je huis vooral vliegen? Grote kans dat op die plek er toch 'iets' aanwezig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:04
Zijn het wel fruitvliegjes? Staat er niet ergens een plant die te vochtig is, hier komen ook kleine vliegjes uit.

huidige opstelling

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:11
HollowGamer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:49:
[...]

Grappig, mijn ervaringen met HG zijn compleet andersom. Ik vertrouw niks van dat merk. Maar het zal ongetwijfeld verschillen per product. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HollowGamer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:46:
Ik heb sinds 2 weken last van fruitvliegjes. Geen idee waar ze opeens vandaan komen, maar ik had bijvoorbeeld nu ook een opeens op de WC en ook al gehad in de badkamer.

Voornamelijk kom ik ze tegen in de keuken, onlangs heb ik er een schaaltje met azijnwater + schoonmaakmiddel neergezet, maar daar lijken ze niet op af te komen en mij weer te vervelen als ik gewoon bezig ben.

Ik begin te twijfelen of het niet aan de riolering kan liggen of buiten? Het appartement waarin ik mooi wordt goed onderhouden en laat ik zelf ook zo weinig mogelijk slingeren of ruim ik het diezelfde dag nog op. Mijn planten vermoed ik ook, die heb ik inmiddels weggegaan omdat deze toch al ver op waren.

Heeft iemand de sleutel hoe ik deze weg krijg? Mijn kat komt wel buiten, maar enkel op het balkon.. en haar zou ik nooit de schuld geven. :)

Thanks!
Schoteltje natuurazijn op je aanrecht zetten. Dus niet mengen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 18:54

nhanssen

QVL is non-tweakers

Vorig jaar veel last van gehad, beste oplossing in mijn geval was een shotglas whiskey + druppel afwasmiddel ongemengd. Paar dagen later hele bodem zwart.

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

Als ik vers fruit koop, of verse kruiden (vooral basilicum zijn ze gek op blijkbaar) dan barst het er hier ook van. Ik vermoed dat je vanuit de winkel al een hoop soon to be fruitvliegjes op het fruit meekrijgt, zodat het na een paar dagen hatched en begint te fladderen in de keuken.
Ik kom er nooit helemaal vanaf, maar een fruitvliegval maken met een beetje gist en warm water werkt perfect (beetje uitproberen met de verhoudingen). Wat oude wijn of bier werkt ook. Dit doe ik dan in een val die ervoor gemaakt is en herbruikbaar is
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSV4PSbuAKTkQr_y3IIc7PtQh4_sDczqLzos1ImEpJ9Fh0nP7wd6k87ay4YypCu7zuFxm9BRULd1WIyuOe2OZX54RT6Y1qA0Z2ljQYS7_8JlQyaXQOm-aRr&usqp=CAE

Mijn ervaring met: azijn, scheutjes zeep etc. werken absoluut ondergeschikt aan een val zoals op het plaatje.

[ Voor 18% gewijzigd door JdM op 20-07-2020 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Weet je zeker dat het fruitvliegjes zijn? Het kunnen ook rouwvliegjes zijn. Deze zijn zelfs nog iets kleiner en nestelen in vochtige potgrond van je planten.

Zelf heb ik hier behoorlijk last van gehad een tijdje terug, omdat ik één van m'n planten teveel water had gegeven. Die dingen verdubbelen sneller in aantallen dan je kunt tellen :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:54
Fruitvliegjes zijn ook verzot op koffieprut, koffiepads.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-05 17:19

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Ik had er jaren geleden ook last van. Na veel zoeken heb ik het opgegeven.

Bleek later dat ik een zak potgrond had staan waar ze uit kwamen.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
HollowGamer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:46:

Thanks!
Inderdaad, zijn het wel fruitvliegjes?

Rouwvarenmugjes zou kunnen die komen uit vochtige potgrond, maar motmugjes komen uit een lekkage/kapotte riolering die verwacht je dus eerder in de badkamer/toilet dan beide andere soorten (tenzij je daar planten hebt).
Niet dat een motmugje nu erg op een fruitvlieg lijkt, maar sommige mensen noemen alle kleine vliegjes 'fruitvliegjes' dus vandaar de vraag.

Fruitvliegjes: stevig vliegje met grote ogen (vaak rode ogen).
Rouwvarenmug: smal vliegje, staat hoog op de voorpoten.
Motmugje: ziet eruit als een zwart of bruin 'hartje'.

[ Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 20-07-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ik denk dat de oorzaak gevonden is; in mijn GFT-bakje zaten een aantal oude/kapotte planten, met daar dus veel van die vliegjes op. Deze GFT staat kort bij mijn raam, waarvan ik de luchtroosters altijd heb openstaan en het raam op kiepstand.

De GFT wordt als het goed is morgenvroeg geleegd, eens kijken of ze daarna weg. :)
Ik denk dat zo'n val alsnog nuttig is, wil ze het liefst allemaal weg hebben. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

HollowGamer schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:47:
Ik denk dat de oorzaak gevonden is; in mijn GFT-bakje zaten een aantal oude/kapotte planten, met daar dus veel van die vliegjes op. Deze GFT staat kort bij mijn raam, waarvan ik de luchtroosters altijd heb openstaan en het raam op kiepstand.

De GFT wordt als het goed is morgenvroeg geleegd, eens kijken of ze daarna weg. :)
Ik denk dat zo'n val alsnog nuttig is, wil ze het liefst allemaal weg hebben. :X
Ook goed schoonmaken na het legen. Fruitvliegjes gaan ook prima op restjes die achterblijven in de GFT bak.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Inderdaad, zijn het wel fruitvliegjes?

Rouwvarenmugjes zou kunnen die komen uit vochtige potgrond, maar motmugjes komen uit een lekkage/kapotte riolering die verwacht je dus eerder in de badkamer/toilet dan beide andere soorten (tenzij je daar planten hebt).
Niet dat een motmugje nu erg op een fruitvlieg lijkt, maar sommige mensen noemen alle kleine vliegjes 'fruitvliegjes' dus vandaar de vraag.

Fruitvliegjes: stevig vliegje met grote ogen (vaak rode ogen).
Rouwvarenmug: smal vliegje, staat hoog op de voorpoten.
Motmugje: ziet eruit als een zwart of bruin 'hartje'.
Hoe kom je van die andere vliegjes af dan, ik heb hier een nest in een plant en ook met droge kluit komen er non-stop van die minivliegjes uit..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Frieda schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Hoe kom je van die andere vliegjes af dan, ik heb hier een nest in een plant en ook met droge kluit komen er non-stop van die minivliegjes uit..
Complete aarde vervangen
of
Aaltjes kopen
of
Kaneelmethode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamisaus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05 07:42
Heb je onlangs een nieuw plantje gekocht of gekregen? Het kan zijn dat ze daar in zitten. Dat hebben wij thuis wel eens gehad. Even schudden aan de pot en dan weet je genoeg.. Ze vliegen er dan namelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 12:05

Managelorian

“This is the workflow.”

HollowGamer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:49:
[...]

Deze heb ik ook een keer gehad en ik heb er letterlijk niet 1 vliegje mee gevangen. That was money well spend :N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:25
Ervaringen verschillen duidelijk per methode. Ik had goede ervaring met mengsel van azijn water en afwasmiddel in kleine (0.5L) pet flesjes. Na een paar dagen een waar massagraf op de bodem. Bij mij kwamen ze van fruit/GFT in de keuken. Het probleem is dat dat als ze eenmaal binnen zijn (en eitjes leggen) ze langere tijd aanwezig kunnen blijven (dus vallen lang genoeg laten staan/verschonen).

Gelukkig heb je de bron gevonden en kunnen weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 21:07

PB-powell

Mr. Laziness

Mijn ervaring met fruitvliegjes, zowel thuis als in de supermarkt waar ik werkte op de groenten-afdeling: zodra hun bron van voedsel weg is zijn zij binnen een paar uur ook weg. Vaak genoeg gezien rond de tomaten, er hangt een hele zwerm van die beesten, er bleek dan een kapotte tussen te liggen waar ze massaal op af kwamen. Die verwijderd en een paar uur later waren de vliegen ook weg.
Dus zorgen dat ze geen eten hebben, maar daar was je al goed mee bezig, en zorgen dat alles schoon blijft. Een goed afsluitende prullenbak helpt ook, dan kunnen ze niet bij het (rottende)afval.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is altijd aan te raden, om met warmer weer, je Groen container achter in de tuin te zetten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Frieda schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Met kaneel werkt het iig voor ons.
2 eetlepels kaneel in 1 liter water, koken en bij je plant donderen.

Ik was er op een gegeven moment klaar mee dat ik gewoon kaneel direct op de aarde heb gestrooid :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:28:
Het is altijd aan te raden, om met warmer weer, je Groen container achter in de tuin te zetten.
Dat is helaas moeilijk op mijn balkon. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HollowGamer schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:44:
[...]

Dat is helaas moeilijk op mijn balkon. ;)
Gelukkig zijn er meer lezers van dit topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-05 19:22
Weet je zeker dat het fruitvliegen zijn? Het kunnen namelijk ook fungusgnats zijn. Deze zitten in de grond van planten en zijn iets kleiner. Heel vervelend omdat ze op de monitor afkomen.

Fruitvliegjes kunnen ook van buren komen. In Nederland met zijn GFT bakken kunnen ze overal in grote getale voorkomen.

Ik had in een gedeelde flat een plaag binnen in week. Bleek dat een beetje gedroogde gemorste yoghurt in de karton bak honderden fruitvliegjes kon voortbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rouwmuggen in het Nederlands

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:20

The Executer

Lekker belangrijk!

Als het bij ons uit de klauwen loopt, lopen we hier 1 of 2 van:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/Nk95zVXxL3zv/550x658.jpg

Er zit genoeg vloeistof bij om de val 2 à 3 keer te vullen. Officieel moet natuurlijk het hele potje erin, maar hij werkt ongeveer 2 a 3 weken. Met een half potje kun je het dus verlengen, vaak genoeg om door de warme periode heen te komen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 09:30
Niet toevallig een espresso machine staan. Zo'n apparaat met lekbak en prut opvangbakje ? Dat bleek bij mij de fruitvliegtrigger te zijn, maak 'm nu na elke koffieronde schoon. Gewoon ff afspoelen en klaar.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basilange
  • Laatst online: 15-05 19:22
anandus schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 07:39:
[...]
Rouwmuggen in het Nederlands
Merci, heb alleen zelfstandig gewoon in het buitenland en heb veel planten dus nooit het woord geweten in het Nederlands, sorgmyggor op zijn Zweeds :) .

Ikzelf heb sommige van deze dingen uitgeprint. https://www.thingiverse.com/tag:fruit_fly_trap
Je kunt het ook zelf makkelijjk maken met een stukje van een rietje en wat plastic. Deze over flesjes of potjes doen..
Daaronder een beetje suikerwater/sap of iets anders en een beetje zuurdesem (gist, scheutje bier of cider, of een appelschil werkt ook). Ikzelf ruik niks maar de fruitvliegjes zitten er zo in en plaats ze uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
En ze zijn weer terug. :(

Ik snap er niets van, hier is alles schoon, heb geen planten meer staan en het enige wat ik mij kan voorstellen is de riolering ofzo.

Heb nu HG val en ook gespoten met vliegen weg spul van hetzelfde merk.. maar ze lijken het niet erg te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 17:25
Ik had ze een maandje of twee terug ook in mijn appartement. Eerst fruit iets te lang laten liggen, daarna begonnen ze rond de vuilnisbak te vliegen. Dat vonden ze blijkbaar zo'n fijn plekje dat ik even later ontdekte dat de hele deksel onder de maden zat, en dan vooral onder de moeilijk te bereiken randen :X

Goed schoonmaken en een opgeruimde keuken / ruimte hebben, scheelt al een hele boel.

Edit: En dan gewoon de hele topictitel vergeten 8)7

We hebben ook gebruik gemaakt van meerdere huis-tuin-en-keuken-vallen zoals hierboven beschreven. Het werkte wel, maar als het heel veel zijn, dan zal er denk ik toch iets van een bron zijn. Op welke plek in het huis kom je de vliegjes vooral tegen?

[ Voor 28% gewijzigd door tagican op 15-09-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
tagican schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:09:
Ik had ze een maandje of twee terug ook in mijn appartement. Eerst fruit iets te lang laten liggen, daarna begonnen ze rond de vuilnisbak te vliegen. Dat vonden ze blijkbaar zo'n fijn plekje dat ik even later ontdekte dat de hele deksel onder de maden zat, en dan vooral onder de moeilijk te bereiken randen :X

Goed schoonmaken en een opgeruimde keuken / ruimte hebben, scheelt al een hele boel.

Edit: En dan gewoon de hele topictitel vergeten 8)7

We hebben ook gebruik gemaakt van meerdere huis-tuin-en-keuken-vallen zoals hierboven beschreven. Het werkte wel, maar als het heel veel zijn, dan zal er denk ik toch iets van een bron zijn. Op welke plek in het huis kom je de vliegjes vooral tegen?
Vervelend! Fruit gooi ik vrij snel weg en het meeste bewaar ik in de koelkast zoals druiven.

Ze zitten vooral in en rond de keuken. Ook daar verdenk ik de vuilniszak, al zie ik er nu geen maden. De GFT is ook een plek, maar tegenwoordig zet ik die op de rand van het balkon, zo'n twee meter van mijn deur af.

Gek word ik ervan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De afvoer van de gootsteen even open schroeven? Kijken of er niets onder de afvoergaatjes blijft hangen, of in de zwanenhals? Luie variant: even een glas op zijn kop op de afvoer zetten, kijken of er iets onder verschijnt :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Hoe zit het met je ventilatie?

Ik heb boven de plek waar ik m'n 'schillenbak' heb staan een MV afzuigventiel. In die schillenbak kan ik gewoon een week lang eierschalen, klokhuizen, kiwi schillen, druiventakjes, pruimenpitten etc. etc. in gooien... dan nog een week laten staan en 99/100 keer heb ik dan nog steeds geen fruitvliegen.

Ik doe vers fruit wel vaak in de koelkast.

Aardappels eet ik nauwelijks. Schillen daarvan gaan ook meuren, in tegenstelling tot boven genoemd spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:08

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Je kan ook zelf een fruitvliegjesval malen:

Bakje met iets van fruitafval erin. (Bananenschil, aardbeienkroontjes doen het goed). Vershoudfolie strak over het bakje trekken. Vervolgens gaatjes erin prikken.

Binnen de kortste keren zit het vol met vliegjes die er niet meer uitkunnen.

Zo vang ik ze altijd. Werkt al jaren goed.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
BadpunK schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:28:

Bakje met iets van fruitafval erin. (Bananenschil, aardbeienkroontjes doen het goed). Vershoudfolie strak over het bakje trekken. Vervolgens gaatjes erin prikken.
Bier werkt ook perfect. Bijkomend voordeel is dat een groot deel verzuipt. Ook met azijn (zie opmerking boven) goed resultaat, die lijkt zelfs beter te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
BadpunK schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:28:

Binnen de kortste keren zit het vol met vliegjes die er niet meer uitkunnen.

Zo vang ik ze altijd. Werkt al jaren goed.
Een verbeterde versie:

Klein glaasje of bakje, scheutje appelazijn met water (dat stinkt tenminste ook niet zo en kun je rustig weken laten staan), of een scheutje bier van hoge gisting (die zou ik wel wegdoen na een paar dagen). Dan een druppeltje afwasmiddel erin. Dit breekt de oppervlaktespanning, waardoor ze meteen verzuipen als ze proberen te drinken. Uiteraard in de buurt van de fruitschaal zetten.

Dan hoef je niet moeilijk te doen met plasticjes of afsluiten of stinkende fruitschillen op je aanrecht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Wilke schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:00:
[...]Een verbeterde versie:

Klein glaasje of bakje, scheutje appelazijn met water (dat stinkt tenminste ook niet zo en kun je rustig weken laten staan), of een scheutje bier van hoge gisting (die zou ik wel wegdoen na een paar dagen). Dan een druppeltje afwasmiddel erin.
Aan wat voor verhouding azijn/water moet ik denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
HollowGamer schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:55:
En ze zijn weer terug. :(

Ik snap er niets van, hier is alles schoon, heb geen planten meer staan en het enige wat ik mij kan voorstellen is de riolering ofzo.

Heb nu HG val en ook gespoten met vliegen weg spul van hetzelfde merk.. maar ze lijken het niet erg te vinden.
Okee, dit is een persoonlijke anecdote. Maar, als ik het niet weet, dan zijn het meestal lege bierflesjes, of bierblikjes. Drosophila melanogaster is, net als homo sapiens, dol op bier :9B

Tip: spoel lege bierflessen en -blikken om met water voordat je ze weg zet of -gooit. Iets vergelijkbaar geldt trouwens voor andere alcoholhoudende dranken....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 23:50
Let eens goed op je vuilnisbak(ken). Vind je van die plakkerige bruine rijstkorreltjes, dan sluiten je bakken blijkbaar niet goed af en is er een fruitvliegorgie geweest...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Gluten Parody schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:08:
Let eens goed op je vuilnisbak(ken). Vind je van die plakkerige bruine rijstkorreltjes, dan sluiten je bakken blijkbaar niet goed af en is er een fruitvliegorgie geweest...
Dit was het.. :X

Heb nu de zak weer weggegooid.. hoe lang doen jullie met één vuilniszak? Gooi er niet super veel in, behalve stof en wat gebruikte verpakkingen. De rest doe ik elders (plastic, blikjes, papier, eten -> GFT..), misschien doe ik te lang met een zak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@HollowGamer Zet voor de grap eens een glas 'duur' bier op tafel en kijk eens hoelang 't duurt totdat er 'fruitvliegjes' in je bier drijven.

Die 'beestjes' komen vooral op producten af welke (nog) aan gisting onderhevig zijn.... Een 'Trippel' biertje doet 't dus goed ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:25
coazter schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:37:
[...]

Ik had in 2 halve liter PET flesjes zo'n 4-5 cm water en dan goede scheut natuur azijn (denk een eetlepel of zo) en drupje afwasmiddel. Ik rook het zelf niet, maar werd na paar dagen een waar fruitvlieg-massagraf.

@Will_M trippel bier doet het altijd goed ....of bedoelde je specifiek voor de vliegjes? :+

[ Voor 11% gewijzigd door Aragnut op 16-09-2020 15:19 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aragnut schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:17:
[...]

Ik had in 2 halve liter PET flesjes zo'n 4-5 cm water en dan goede scheut natuur azijn (denk een eetlepel of zo) en drupje afwasmiddel. Ik rook het zelf niet, maar werd na paar dagen een waar fruitvlieg-massagraf.

@Will_M trippel bier doet het altijd goed ....of bedoelde je specifiek voor de vliegjes? :+
Eigenlijk is 't wel een doodzonde voor een 'trippel' ja ... Je lekkere 'trippel' smaakt / ruikt met één zo'n verdronken beestje al ineens 'bitter'.... :X

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Gluten Parody
  • Laatst online: 23:50
HollowGamer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:12:
Heb nu de zak weer weggegooid.. hoe lang doen jullie met één vuilniszak?
Ik heb Sort & Go vuilnisbakjes, twee van 12 liter. klikkie Samen met de C-zakken van Brabantia zelf sluiten ze perfect af. Ik doe een dag of tien met een zak (anderhalfpersoonshuishouden). Geen vliegjes.

Soms doe ik ze iets te vol en staat het deksel toch een beetje open. Met temperaturen boven twintig graden is het dan meteen feest qua fruitvliegjes...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• kastr0
  • Laatst online: 16-05 18:31
Bekend probleem inderdaad, vooral als je alleen woont en dus niet vaak je vuilniszak weggooit. Ik doe zelf soms wel twee weken met een zak. Vooral met warm weer is het dan snel weer raak.

Ik doe zelf een stukje fruit of bier in een (weggooi) beker. Dan met folie een soort trechter maken (punt naar beneden in de beker) zodat ze er wil in kunnen maar niet kunnen ontsnappen.

Ik heb 2 keer zo'n val van HG geprobeerd en werkte wel maar duur en in verhouding met eerdere genoemde oplossing niet beter / sneller. Gebruikt hetzelfde principe overigens met een trechter.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@HollowGamer Mijn dochter kwam op appelazijn, in kopje en afdekken met folie(elastiekje er om heen) dan gaatjes prikken voor de lucht en sneetje in het midden, waar ze door naar binnen kunnen, maar er niet meer uit. Vloeistof van HGx is geconcentreerd appelazijn.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
coazter schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:37:
Ik doe maar wat, een theelepel azijn in een half borrelglaasje water? Het komt niet zo nauw. Dat spul is best sterk in elk geval, dus overdrijf het niet. Het ruikt fruitig als je het verdunt.

We kunnen wel mergen met Viva of "oma weet raad" als we nog even zo doorgaan met dit topic :P

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 16-09-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:19
Voor mij werkt het beste de plant genaamd 'Zonnedauw/ Drosera'. Het is een vleesetende plant met kleefstof. Ze zijn makkelijk te onderhouden, het voedsel halen ze uit het eten van fruitvliegjes. Water hebben ze wel het liefst gedemineraliseerd.
De plant vermeerdert snel waardoor je ze op meerde plaatsen in huis kunt zetten.
Pagina: 1