Grondkabel en UTP aanleggen naar overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik wil stroom aanleggen van onze nieuwbouwwoning naar de overkapping en loop tegen een aantal vragen op. Hoop dat er hier mensen zijn die verder kunnen helpen!

De stroom is bestemd voor de overkapping die in de tuin wordt aangelegd, op zo’n 8 meter van de woning. Ik wil later de mogelijkheid hebben om 2 of 3 heaters aan te sluiten. Daarnaast heb ik in mijn achterhoofd dat je er later mogelijk nog ethernet zou willen hebben.

In eerste instantie had ik het volgende in gedachten:
  • Een mantelbuis van 40mm met daardoorheen:
  • ----2 * YMVK-as 2 aderig (2,5mm2), die in de groepenkast op 2 aparte groepen uitkomen
  • ----Later kan hier alsnog indien nodig een utp kabel doorheen
Nu deed iemand me de volgende suggestie:
  • 1 * YMVK-as 4 aderig (2,5mm2) met in de overkapping een waterdicht groepenkastje, waarvandaan je verder kunt onderverdelen
  • Flexibele buis met UTP cat 5e (mag eigenlijk niet begrijp ik, maar werd me off the record geadviseerd door een webshop)
Nog een aantal overwegingen hierbij:
  • In mijn groepenkast heb ik nu geen ruimte meer voor een aparte groep. Het gaat om een 3 fasen meterkast met 3 aardlekschakelaars.
  • De fundering is beton met daarbovenop een zachter materiaal (volgens mij kalkzandsteen)
  • Ik wil die heaters en utp niet vanaf het begin, maar alleen als blijkt dat we er toch wel echt behoefte aan hebben. Ik heb dus geen zin om alles maximaal uit te voeren terwijl we het mogelijk niet gaan gebruiken.
  • Apart groepenkastje in overkapping klinkt als overkill en voor mijn gevoel is het veel praktischer om dat allemaal in de meterkast te houden.
  • Liever hoef ik geen gat >40mm te boren in de fundering t.b.v. de mantelbuis.
Naar aanleiding hiervan heb ik de volgende vragen:
  • Wat zouden jullie me adviseren m.b.t. stroom:
  • ----2 * 2 aderig (2,5mm2)
  • --------1 kabel niet aansluiten en 1 kabel op een bestaande groep
  • --------2 kabels aansluiten op 2 nieuwe groepen (incl uitbreiding meterkast)
  • ----of 1 * 4 aderig (2,5mm2)
  • --------Aansluiten op bestaande groep
  • ----Of nog iets anders :)
  • Is het mogelijk om 19mm flexbuis te gebruiken t.b.v. mogelijke UTP, zodat ik iig onder de bestrating door ben? Voor de grondkabels wordt er sowieso diep genoeg gegraven, dan kan deze flexbuis daarnaast.
Daarnaast nog een losse vraag: hoe kom ik vanuit de kruipruimte in de meterkast? Als ik zoek vind ik dat er door de plaat onderin de meterkast heen te boren is. Is er dan nog een logische plek waar deze 2 of 3 kabels/flexbuis door de vloer komen? Ik ben in de kruipruimte geweest (geen foto gemaakt :( ) en zie dat het vanonder helemaal dichtgepurd is, werd ik niet echt wijzer van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBbMH64DIKdOWImncDbwuDq2cMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tlGZ7nnhm5zGpmPvFiBxO2vC.png?f=fotoalbum_large

PS: ik kreeg de opsommingen niet genest, ik hoop dat het toch duidelijk is wat ik bedoel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Heb je niet 3-aderig per kabel nodig? Lijkt me dat je wel een aarde wilt hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Ethiron op 20-07-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06 09:57
as = Aardscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Josk79 Oh ja tuurlijk. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:38
Normaal pak je stugge kabel, maar wat veel belangrijker is: waarschijnlijk liggen de kabels zo'n 10 meter tegen elkaar aan in een buis. Besteed dan gewoon 5 euro extra en pak cat6 sftp, liefst stugge kabel maar als die webshop het niet heeft kan flexibel... Beetje raar advies, gezien je het toch nog moet aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Neem vooral outdoor UTP.

Reguliere UTP is niet ontworpen om onder een pak zand in vochtige grond te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:21
- bij mantelbuis in de grond heb je het risico dat deze inzakt/knelt. Je kunt ook 40 mm PVC afvoerbuis neerleggen: is stevig, en je kunt later bijtrekken
- dan hoeft de UTP kabel niet van bijzondere kwaliteit te zijn (mits je ook de PVC buis in je kruipruimte gebruikt ivm ongedierte)
- Meterkast: met een lange boor van boven naar beneden boren, door het pur heen. Zie je in de kruipruimte precies waar het uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-06 10:07
Nu deed iemand me de volgende suggestie:
1 * YMVK-as 4 aderig (2,5mm2) met in de overkapping een waterdicht groepenkastje, waarvandaan je verder kunt onderverdelen
Flexibele buis met UTP cat 5e (mag eigenlijk niet begrijp ik, maar werd me off the record geadviseerd door een webshop)
Je wilt dan dus 2 groepen door dezelfde kabel laten lopen. Dat is niet toegestaan (muv een kookgroep, maar dat is hier niet van toepassing)

UTP mag overigens prima door een flexibele pijp, ik snap niet waarom iemand zou zeggen van niet.
16 mm flex past een UTP kabel prima door.
2 kabels ook, maar als je dan wat bochten hebt is 19 mm net weer wat makkelijker om je kabels doorheen te krijgen.

Je mag UTP niet mixen met VD draad in dezelfde pijp, maar dat is heel iets anders.

Omdat je YMVK kabels gaat gebruiken is de dubbele isolatie aanwezig en mag je wel je UTP door dezelfde buis/kabelgoot doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:05
Meestal zitten er standaard gaten in zo'n meterkast vloerplaat. Zoiets als dit, dan is het het deksel eruit wippen en je kabels doorvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://www.technischeunie.nl/images/artikel/4607966.gif

[ Voor 21% gewijzigd door Wimploo op 21-07-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:03

Tens

let me drink about it

Als je met mantelbuis, of gewoon pvc werkt en je legt er eerst maar één kabel in:

zorg dat er trekdraden bij in komen, het is vaak erg lastig om langs een kabel eentje extra te leggen, zelfs in ruime buizen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat het blijft bij 2 ymvk-as kabels (2-aderig moet genoeg zijn voor mijn doel, klopt dat?). UTP was niet bestemd voor video, muziek of gamen, meer alleen om af en toe met een laptopje te kunnen werken buiten. Maar dat moet voor deze afstand ook prima met wifi kunnen.

Moet er om de ymvk-as nog een flexbuis of pvc pijp op het punt waar ie door de fundering gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
Wimploo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:47:
Meestal zitten er standaard gaten in zo'n meterkast vloerplaat. Zoiets als dit, dan is het het deksel eruit wippen en je kabels doorvoeren.

[Afbeelding]
Op de vloer zit iets van beton gesmeerd, ik kan dus niet goed zien wat eronder zit bij ons. is het niet gewoon veel makkelijker om erdoorheen te boren? Ik zal nog eens goed kijken in mijn meterkast of ik nog meer kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 12:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Ik zou de Utp tegelijk trekken met je overige kabels, mocht er een bochtje inzitten(ervarings deskundige.)
Dan trek je de kabels niet stuk of hoeft de buis niet open.

overal zo flauw mogelijke bochten gebruiken of bijvoorkeur geen ;)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wewTvVQrM-DfoLbH6XEzIoy_xM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YvFu8L55V0FUkjGGJuMvfGPF.png?f=user_large

Ik denk dat mijn vloerplaat meer hierop lijkt, vanwege de stadsverwarming. Maar als ik naar de foto van mijn meterkast kijk, dan moet er al doorheen geboord zijn. Is dat gebruikelijk? En kan ik er straffeloos zelf ook doorheen boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

RutgerJan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:33:
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat het blijft bij 2 ymvk-as kabels (2-aderig moet genoeg zijn voor mijn doel, klopt dat?). UTP was niet bestemd voor video, muziek of gamen, meer alleen om af en toe met een laptopje te kunnen werken buiten. Maar dat moet voor deze afstand ook prima met wifi kunnen.

Moet er om de ymvk-as nog een flexbuis of pvc pijp op het punt waar ie door de fundering gaat?
+
2 of 3 heaters aan te sluiten
Niet om het 1 of ander maar een heater is 1800Watt per unit .. x3 = 5400W om maar een basis te nemen
16Ax230V = 3680W per groep max .. dus je spreekt al over 2 groepen voor de tuin alleen voor de heaters.

Dus ik zou al 3, 4 of 5 groepen voor de tuin "reserveren",
2x voor verwarming
1x voor tuin verlichting
1x voor "overig" .. o.a laptop, zwembad/spa etc ..

- hoe ga je het bv buiten af monteren ? (hopenlijk buiten elektra kast oid)
- hoe "diep" ga je graven (60-80cm in de tuin hopenlijk)

Extra letten op goed geaard immers een elektrische schok is niet tof, ongelukjes zitten vaak op foutjes die samen lopen .. chinese apparatuur + niet geaard + water + mens is "ongeluk" ...

Aparte kabels heeft als voordeel dat je eigen aardlek schakelaars kan gebruiken .. zodanig dat je verlichting er niet uitklapt als je verwarming en of "overig" lijn kortsluiting maakt .. en je dus nog ziet wat er gebeurt.

Ik zou je ook adviseren een aparte elektra kast in de tuin te plaatsen met zekerings automaten oid .. je hoeft niet alles met 16A te monteren maar kan ook met 10A dan kan je de groep iets minder belasten maar je hoeft minder snel naar de meterkast oid ..

Een grondkabel hoeft niet in een PVC / mantel buis maar bij graafwerkzaamheden of planten met wortels dat de boel defect raakt .is dan ook minder aanwezig. in de VS moet je erboven ook nog een lint "let op elektra" 10cm erboven doen (ben ik wel gecharmeerd van) ..

En die 20,- die je het nu bespaart is dan "duur" en extreem vervelend.en verborgen gebrek. terwijl goed gemonteerd je zeker een meerwaarde toevoegt aan het huis.

Als je buitenkast plaatst .. houd rekening met "timer(s) .. of domotica .. en natuurlijk een geschikte plek voor paar extra stopcontacten te plaatsen..of schakelaars :)

betreft je meterkast(zekering automaten) .. hoeveel "plek" heb je daar over ? heb je ruimte voor 3,4 of 5 automaten + aardlek ? of krap aan ? zo ja is het wellicht verstandig te overwegen om dit niet te krap bemeten .. maar bv extra ruimte voor bv WP/inductie en PV mee te nemen (met eventueel kWh meters erbij)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 21-07-2020 16:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJan
vso schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:29:
[...]

+

[...]

Niet om het 1 of ander maar een heater is 1800Watt per unit .. x3 = 5400W om maar een basis te nemen
16Ax230V = 3680W per groep max .. dus je spreekt al over 2 groepen voor de tuin alleen voor de heaters.

Dus ik zou al 3, 4 of 5 groepen voor de tuin "reserveren",
2x voor verwarming
1x voor tuin verlichting
1x voor "overig" .. o.a laptop, zwembad/spa etc ..
2 lijkt mij voldoende, ik wil het allemaal niet al te gek maken, tuinverlichting kan bij de heaters op.
- hoe ga je het bv buiten af monteren ? (hopenlijk buiten elektra kast oid)
Als buiten, dan in een electra kast idd
- hoe "diep" ga je graven (60-80cm in de tuin hopenlijk)
Dat lijkt me wel ja, met 220v
Extra letten op goed geaard immers een elektrische schok is niet tof, ongelukjes zitten vaak op foutjes die samen lopen .. chinese apparatuur + niet geaard + water + mens is "ongeluk" ...

Aparte kabels heeft als voordeel dat je eigen aardlek schakelaars kan gebruiken .. zodanig dat je verlichting er niet uitklapt als je verwarming en of "overig" lijn kortsluiting maakt .. en je dus nog ziet wat er gebeurt.

Ik zou je ook adviseren een aparte elektra kast in de tuin te plaatsen met zekerings automaten oid .. je hoeft niet alles met 16A te monteren maar kan ook met 10A dan kan je de groep iets minder belasten maar je hoeft minder snel naar de meterkast oid ..

Een grondkabel hoeft niet in een PVC / mantel buis maar bij graafwerkzaamheden of planten met wortels dat de boel defect raakt .is dan ook minder aanwezig. in de VS moet je erboven ook nog een lint "let op elektra" 10cm erboven doen (ben ik wel gecharmeerd van) ..
Die mantelbuis zou alleen zijn voor evt een UTP in de toekomst, maar die ga ik nu direct leggen, of gewoon vanaf zien
En die 20,- die je het nu bespaart is dan "duur" en extreem vervelend.en verborgen gebrek. terwijl goed gemonteerd je zeker een meerwaarde toevoegt aan het huis.

Als je buitenkast plaatst .. houd rekening met "timer(s) .. of domotica .. en natuurlijk een geschikte plek voor paar extra stopcontacten te plaatsen..of schakelaars :)

betreft je meterkast(zekering automaten) .. hoeveel "plek" heb je daar over ? heb je ruimte voor 3,4 of 5 automaten + aardlek ? of krap aan ? zo ja is het wellicht verstandig te overwegen om dit niet te krap bemeten .. maar bv extra ruimte voor bv WP/inductie en PV mee te nemen (met eventueel kWh meters erbij)
Geen ruimte meer :'( Heb nu 12 automaten erin zitten (waarvan 2 tbv koken en 1 tbv PV). Als er echt heaters gaan komen, dan zal er uitgebreid moeten worden, als het voorlopig alleen een WCD en wat verlichting is, dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

RutgerJan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:15:
[...]

2 lijkt mij voldoende, ik wil het allemaal niet al te gek maken, tuinverlichting kan bij de heaters op.

[...]
Als buiten, dan in een electra kast idd
[...]
Dat lijkt me wel ja, met 220v
[...]
Die mantelbuis zou alleen zijn voor evt een UTP in de toekomst, maar die ga ik nu direct leggen, of gewoon vanaf zien
[...]
Geen ruimte meer :'( Heb nu 12 automaten erin zitten (waarvan 2 tbv koken en 1 tbv PV). Als er echt heaters gaan komen, dan zal er uitgebreid moeten worden, als het voorlopig alleen een WCD en wat verlichting is, dan niet.
Te gek maken is als je teveel op 1 groep doet. en je kan wellicht overbemeten dan onder.

vso in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" bv ik heb nog 1 groep "over" als ik pv op de schuur monteer ;)

ik zou alles in een buis duwen .. nu 3 kabels + 2 of 4 UTP.. zijn de kosten niet alleen ff schelden bij de aanleg. ik zou wel alles even kleur coderen voordat je het aanlegt .. (welke kabel is "wat" .. scheelt je doormeten) .. daarom zie je bij (de link) utp ernaast hangen.. Als je nu alles met 1 kabel aankan .. maar moment dat je het geld hebt is alles "sneller" aangelegd.. en zo niet zijn het toch + punten voor later.

Als je plek hebt kan je een kastje ernaast trekken met gelijk bv 230v in de meterkast ..

Tja vanalles

Pagina: 1