Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-05 16:04
Situatie:

Huis gekocht 381000
Eigen middelen 31000
Hypotheek 350000
Sleuteloverdracht 1-9.
K.k. voor het gemak 10000

Ons huis staat te koop en een paar biedingen ontvangen. Stel de overdracht is op 1-10 en de overwaarde is 60000. Hiervan wil ik 10000 in eigen zak steken omdat ik de k.k. heb voorgeschoten. 10000 gebruiken voor schilderwerk/verbouwing en 40000 om mee af te lossen.

Mag het bovenstaande? En over welk bedrag mag ik rente aftrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33
Overwaarde zit nog niet in je hypotheek?

Volgens mij zoek je een overbruggings hypotheek. Dan kan je je eigenmiddelen gebruiken voor verven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Voornaamste reden dat we geen overbruggingshypotheek hebben is dat dat we ruim onder ons max zitten. Dus niet de overwaarde nodig hebben om een gat te dichten. En de overwaarde voor een groot gedeelte gebruiken om meteen mee af te lossen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dit lijkt me typisch iets om met een hypotheekadviseur te bespreken. Die is van je situatie op de hoogte, en kan dit soort dingen uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
je mag doen wat je wilt, het enige dat telt is:

- wanneer krijg je welk geld (hangt van overdracht etc. af). Hieruit kun je afleiden of je op het goede moment bij je geld kunt (wanneer het op jouw bankrekeningen kan staan dus)

Verder ontstaat er een Eigen Woning Reserve door overwaarde verkoop huis 1 en daarna aankoop huis 2, dit heeft effect op je HRA. Vraag dit vooral aan je adviseur of check sites als https://bieb.knab.nl/hypo...pen-en-mijn-hypotheek-dan

Dit is pas van belang bij belastingaangife volgend jaar. De belastingdienst ziet niet 'welke' 10.000 je uitgeeft aan kosten koper of in je hypotheek stopt, je moet het alleen goed aangeven in je volgende aangifte OF je overwaarde inbrengt op je nieuwe hypotheek of niet.

edit:
ik zie dat je in de geschetste situatie een cashflow-probleem hebt. Jij wilt op 1-9 een nieuw huis kopen, op dat moment moet de notaris in totaal de koopsom (381k) + kosten koper (10k) van jou hebben ontvangen. Als je dit met 350k hypotheek doet moet je zelf nog 41k ergens anders vandaan halen. Als dat gelukt is heb je geen beschikking meer over dat geld maar wel een huis ;-)

NB: je mist dus even 10k in je sommetje, je eigen middelen moeten 41k zijn.

nu krijg je blijbkaar 1 maand later bij verkoop van je oude huis een behoorlijk bedrag, bijv. 60k overwaarde. Das leuk, maar je krijgt dat dus pas op het moment dat je dat huis overgedragen hebt via notaris.

Je zoekt OF een overbruggingshypo OF je moet je hypo voor het nieuwe huis hoger maken en dan twee maanden later een eerste significante aflossing doen (even zoeken naar aanbieders die dat prima vinden)

[ Voor 37% gewijzigd door Fr33z op 20-07-2020 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 20:08
Het punt is vooral overwaarde, die moet volledig in het huis als je de volle HRA wilt houden.

Gezien je overwaarde 60k is, moet je 60k van de kosten zelf financieren (dit mag in de vorm van aflossing, kosten koper of verbouwingskosten, voor dat laatste wel bonnetjes bewaren indien je het moet aantonen). In bovenstaand scenario stop je zelf 81k in het huis, dus ruim voldoende. Je hypotheek is dan ook 310k als je die 40k hebt afgelost. Je verbouwing maakt dus niet eens uit, want je eigen middelen + aflossing is al 71k.

Even opletten dat je die 40k aflossing wel echt dit belastingjaar doet en dat je hypotheekverstrekker dat ook doet, dus niet tot kerst mee wachten.

Om je vraag te beantwoorden, het maakt niet dat je de k.k. voorschiet en daarna weer terughaalt van je overwaarde. Het gaat puur om de hoeveelheid geld die je in het huis stopt. Het maakt niet uit of dat jou uit je overwaarde komt of onder je matras vandaan, zolang één het uiteindelijk maar 60k is.

Zo is het ons uitgelegd destijds met een identieke situatie en de belastingaangifte is gegaan zoals verwacht. Maar check altijd bij je eigen adviseur. Wij vonden het destijds ook erg lastig om te begrijpen omdat elk voorbeeld net iets anders is dan je eigen situatie.

[ Voor 30% gewijzigd door Remz op 20-07-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Remz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:48:
Het punt is vooral overwaarde, die moet volledig in het huis als je de volle HRA wilt houden.

Gezien je overwaarde 60k is, moet je 60k van de kosten zelf financieren (dit mag in de vorm van aflossing, kosten koper of verbouwingskosten, voor dat laatste wel bonnetjes bewaren indien je het moet aantonen). In bovenstaand scenario stop je zelf 81k in het huis, dus ruim voldoende. Je hypotheek is dan ook 310k als je die 40k hebt afgelost. Je verbouwing maakt dus niet eens uit, want je eigen middelen + aflossing is al 71k.

Even opletten dat je die 40k aflossing wel echt dit belastingjaar doet en dat je hypotheekverstrekker dat ook doet, dus niet tot kerst mee wachten.

Om je vraag te beantwoorden, het maakt niet dat je de k.k. voorschiet en daarna weer terughaalt van je overwaarde. Het gaat puur om de hoeveelheid geld die je in het huis stopt, het maakt niet uit of dat jou uit je overwaarde komt of onder je matras vandaan, zolang één het uiteindelijk maar 60k is.
ik heb in dezelfde situatie gezeten (en herken ook de cashflow uitdaging). Mijn hypotheekadviseur bevestigt dit verhaal.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33

Om je vraag te beantwoorden, het maakt niet dat je de k.k. voorschiet en daarna weer terughaalt van je overwaarde. Het gaat puur om de hoeveelheid geld die je in het huis stopt. Het maakt niet uit of dat jou uit je overwaarde komt of onder je matras vandaan, zolang één het uiteindelijk maar 60k is.

Zo is het ons uitgelegd destijds met een identieke situatie en de belastingaangifte is gegaan zoals verwacht. Maar check altijd bij je eigen adviseur. Wij vonden het destijds ook erg lastig om te begrijpen omdat elk voorbeeld net iets anders is dan je eigen situatie.
Volgens mij is dit wel lastig. Een overbruggingshypotheek is hiervoor gemaakt, en kost peanuts (zeker voor 1 maand).

Want als hij zijn eigen geld er niet in stopt (direct, dus indirect wel voor een nieuwe keuken / verbouwing / verven / behang en een kalender voor de wc) heb je nergens last van met de belastingdienst.

Die 31k hoef je er niet in te stoppen voor HRA. Die overwaarde moet je erin stoppen. Maar normaal besproken neem je je hypotheek mee. Je eerste huis is bv 250k waard, met een hypotheek van 190k. (60k overwaarde). Je hypotheek van 190k mag je meenemen, gebeurd niets mee. Maar je nieuwe huis kost 381k, daarvoor moet een extra hypotheek komen van 131k (250k van je huis + 131k hypotheek nieuw = 381k van je nieuwe huis). De hypotheek offerte teken je bij het kopen van je nieuwe huis, echter je hebt die 250k nog niet en daarvoor heb je een overbruggingshypotheek nodig. Je leent 1 maand lang 250k tegen alleen de rente kosten.

De 31k gebruik je voor de kostenkoper + verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Helemaal goed, behalve 1 belangrijk onderdeel: kosten koper "mag" je niet van de overwaarde betalen.
Het mag natuurlijk wel, maar dan krijg je over dit bedrag geen hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-05 15:39
Hypotheken e.d. horen in PFSL, tikje die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Fr33z schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:23:
je mag doen wat je wilt, het enige dat telt is:

- wanneer krijg je welk geld (hangt van overdracht etc. af). Hieruit kun je afleiden of je op het goede moment bij je geld kunt (wanneer het op jouw bankrekeningen kan staan dus)

Verder ontstaat er een Eigen Woning Reserve door overwaarde verkoop huis 1 en daarna aankoop huis 2, dit heeft effect op je HRA. Vraag dit vooral aan je adviseur of check sites als https://bieb.knab.nl/hypo...pen-en-mijn-hypotheek-dan

Dit is pas van belang bij belastingaangife volgend jaar. De belastingdienst ziet niet 'welke' 10.000 je uitgeeft aan kosten koper of in je hypotheek stopt, je moet het alleen goed aangeven in je volgende aangifte OF je overwaarde inbrengt op je nieuwe hypotheek of niet.

edit:
ik zie dat je in de geschetste situatie een cashflow-probleem hebt. Jij wilt op 1-9 een nieuw huis kopen, op dat moment moet de notaris in totaal de koopsom (381k) + kosten koper (10k) van jou hebben ontvangen. Als je dit met 350k hypotheek doet moet je zelf nog 41k ergens anders vandaan halen. Als dat gelukt is heb je geen beschikking meer over dat geld maar wel een huis ;-)

NB: je mist dus even 10k in je sommetje, je eigen middelen moeten 41k zijn.

nu krijg je blijbkaar 1 maand later bij verkoop van je oude huis een behoorlijk bedrag, bijv. 60k overwaarde. Das leuk, maar je krijgt dat dus pas op het moment dat je dat huis overgedragen hebt via notaris.

Je zoekt OF een overbruggingshypo OF je moet je hypo voor het nieuwe huis hoger maken en dan twee maanden later een eerste significante aflossing doen (even zoeken naar aanbieders die dat prima vinden)
Ik heb het niet heel handig verwoord. Maar ik bedoel te zeggen. Dat ik 31k + 10k kk uit eigen middelen betaal. Dus inderdaad 41k.

Begrijp ik het goed. Als ik volledig gebruik wil kunnen maken van HRA. Ik de volledige overwaarde in het nieuwe huis moet steken. En dat mag dus aflossing, kk, verbouwing zijn. En die 31k eigen middelen is daar al onderdeel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jirure1984 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:24:
[...]

Ik heb het niet heel handig verwoord. Maar ik bedoel te zeggen. Dat ik 31k + 10k kk uit eigen middelen betaal. Dus inderdaad 41k.

[...]

Begrijp ik het goed. Als ik volledig gebruik wil kunnen maken van HRA. Ik de volledige overwaarde in het nieuwe huis moet steken. En dat mag dus aflossing, kk, verbouwing zijn. En die 31k eigen middelen is daar al onderdeel van?
Zoals ik hierboven ook al schrijf: kosten koper zijn géén 'toegestane' besteding van overwaarde met behoud van HRA.

Het is in de basis vrij simpel:
Je hebt overwaarde A
Je koopt een huis voor B
Je verbouwt voor C

Je hebt nu recht op HRA over maximaal B + C - A

Merk op dat de verkoopkosten (makelaar, taxatie, etc.) de overwaarde laten verminderen, dus in feite mag je de verkoopkosten wel 'uit de overwaarde betalen' zonder verlies van HRA.
Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 20:08
@Anoniem: 677216
Ben je 100% zeker? De belastingdienst schrijft namelijk:
Om de maximale eigenwoningschuld (het bedrag waarover u rente kunt aftrekken) van uw nieuwe eigen woning vast te stellen, trekt u de eigenwoningreserve af van de aankoopprijs (inclusief aankoopkosten) van deze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:42:
@Anoniem: 677216
Ben je 100% zeker? De belastingdienst schrijft namelijk:
[...]
Crap, je hebt gelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik schrok al :X ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

d:)b

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Over de HRA berichten; Staar je niet blind op de HRA, die paar tientjes die je daarmee misloopt weegt niet op tegen de 40.000 die je opeens in je zak kunt steken. Ervan uitgaand dat je het verstandig uitgeeft komt dat geld je altijd veel sneller toe dan die paar euro HRA.

[ Voor 4% gewijzigd door Divak op 21-07-2020 07:33 ]

Pagina: 1