Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reeher
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-05-2022
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Router of Router/AP combinatie voor gebruik van een 1 gb glasvezel aansluiting

Wat is je budget?
Uitgaande (zie verder) van een MikroTik RB4011 ging ik uit van €250 - €300, maar als het voor minder kan is dat zeker niet erg :-)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet specifiek een voorkeur, maar heb wel interesse in de mogelijkheden van MikroTik. Leuk om nieuwe dingen te leren :) en de mogelijkheid om gebruik uit te breiden (naar bijvoorbeeld VPN e.a.)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil overstappen van ADSL (o.a. in verband met uitfasering door leverancier) naar glasvezel van Netrebel.

Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Xa96PFYyfOrIJJkWkjXwbDByY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CImEeA7K2yfEnNg7I8Nl5tHR.png?f=user_large
Op dit moment komt de ADSL binnen op een Fritzbox 7430 van de leverancier. Daarachter heb ik een Netgear WNDR4300. Dit staat in een hoek van de woonkamer (‘router’ op plaatje) waar de telefoonlijn binnenkomt.
Naar de werkplek (WP) ligt een cat6 kabel door de berging. Hierop is op dit moment alleen een vaste computer aangesloten.
Vanaf de router ligt er een kabel naar de 1e verdieping waar ik een Netgear R6120 als AP heb staan die aangezet wordt als er boven beter wifi nodig is.

Gewenste situatie
De aansluiting voor glasvezel zit in de meterkast (MK).

Ik wil vanuit de meterkast een kabel (ca. 15 meter) leggen (langs de plint in de woonkamer) naar de plek waar nu de router staat om daarvandaan weer de bestaande kabels te kunnen gebruiken.

Optie 1:
In eerste instantie dacht ik eraan om in de woonkamer een MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN neer te zetten, de WNDR4300 naar boven verplaatsen als AP en op de werkplek een switch te plaatsen voor het aansluiten van de vaste computer en 1 laptop.

Optie 2:
Mijn tweede gedachte is in de meterkast een router (zonder wifi) neerzetten (bijvoorbeeld een MikroTik RB750Gr3 - hEX?) met in de woonkamer een switch/AP voor WIFI en bedrade aansluitingen en op de werkplek ook weer een switch.

Doel
  • zo optimaal mogelijk gebruik kunnen maken van de gigabit internet aansluiting (met name op de werkplek)
  • Stabiel wifi (in ieder geval beneden)
Gebruik
bedraad:
  • 2 computers
  • 1 nas (naast de router in de woonkamer)
WIFI:
  • 2 tot 5 laptops
  • 3 tot 10 telefoons/tablets
  • Toon
Vraag
Wat is de beste optie? En welke apparatuur is dan aan te raden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reeher
Ik ben hier uiteraard zelf ook nog verder over aan het nadenken (en praten) en kom tot de volgende optie:

In de meterkast een MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX als router.
Vanuit de meterkast via de kruipruimte een kabel naar de werkplek met daar een eenvoudige switch (bijvoorbeeld: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch) voor aansluiting van de desktop en de laptop.
Een tweede kabel via de kruipruimte naar de hoek waar nu de router staat. Daar een MikroTik hAP ac2 voor de wifi en de kabel naar boven.
Mogelijk dat ik de NAS ook naar de meterkast kan verplaatsen.

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:53
Gigabit met NAT is best wel vlot...
Je kunt uit met je RB750Gr3, zonder al te veel extra poespas, maar volle gigabit haal je denk ik niet.

Als je echt gigabit wil kun je denk ik het beste een 4011, met of zonder wifi, nemen en dan via capsman wat accesspoints aansturen. Je huidige hap ac2 bijvoorbeeld.

Wil je ook ipv6?

Je gaat toch niet heel je huis vol hangen met mikrotik en daar dan een TP Link switch tussen zetten :+

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 22-07-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reeher
Ik verwacht niet op heel korte termijn echt gigabit te gaan gebruiken. En dan is het prijsverschil tussen de RB750Gr3 en de 4011 wel groot. Tegen de tijd dat ik echt volop gebruik ga maken, kan ik dan altijd nog weer verder kijken...

Capsman kan dat ook met de RB750Gr3?

ipv6 had ik nog niet echt over nagedacht, maar, na me even snel ingelezen te hebben, denk ik dat dat wel een goed idee is 8) Zitten er dan nog haken/ogen aan mijn opties?

En die switch zal ik nog eens over nadenken :D