GPU geheugen in game 100% (GeForce GTX 960M - Lenovo Y50-70)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWJ1337
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-07-2022
Beste tweakers,

In mijn taakbeheer staat dat mijn videokaart 100% gebruikt bij gamen, maar als ik dan onder kijk staat er dat ie maar gemiddeld 1gb van de 10gb van zijn vermogen gebruikt. Ook is er maar 2gb van de 10gb toegewezen. Gedeeld CPU geheugen(?) blijft rond de 0 staan. Kortom: Zoals ik het lees gebruikt de videokaart maar een deel van zijn geheugen. Klopt dit? En hoe kan ik dit opschroeven? Heb dit weekend Hell Let Loose geprobeerd, zou op zijn lowest settings redelijk moeten lopen maar de framerate is laag. Het vreemde is: Als ik alles naar ultra settings zet word de game prachtig, maar de framerate blijft hetzelfde, die is net als de lowest settings. Heb dus het idee dat de GPU beperkt word.

Bij gamen valt me op dat de videokaart meteen 100% van zijn vermogen gebruikt in alle gevallen: of de game nu stationary staat, op low settings of ultra high settings staat. De GPU schiet naar 100%. (zie screenshot) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpz7AOdYo_1wphwKre7v6LX6qPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQsbVwvtYZnmRH7qJuWMraAu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik sinds een aantal jaar de Lenovo Y50-70 en heb deze onlangs uitgebreid met 8GB werkgeheugen en een 1TB SSD i.p.v. SSHD schijf (ps: aanrader voor lenovo gebruikers, de standaard harddisk is de bottleneck, ding loopt nu als een trein)

Ik heb met de ingame settings gespeeld maar GPU usage blijft 100%.

Sorry heel verhaal, vind het moeilijk uit te leggen.. Hopelijk zijn hier wat tweakers die conclusies kunnen halen uit de screenshot en/of dit bericht en me wat bij kunnen praten.

[ Voor 11% gewijzigd door TWJ1337 op 20-07-2020 17:52 . Reden: URL vergeten ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 21:36
De GeForce GTX 960M heeft maar 2gb geheugen, de rest is shared met je werk geheugen.

De 960M was toen al niet de snelste, en nu al helemaal niet. Als ik kijk naar de system requirements voor Hell Let Loose heb je minimaal een 1050ti nodig. De 960m zit daar redelijk onder.

Wat je kunt proberen is hem op een lagere resolutie te zetten.
Heb je wel de meest recente drivers geïnstalleerd?

Hier heb je een beetje een indicatie van wat je kunt verwachten van een 960m in 2020.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWJ1337
@ToasterxD bedankt voor de uitleg! Duidelijk. En thanks voor het filmpje, goede benchmark. Dat verklaard een hoop. Heb zoals je zei ondertussen wat met de resolutie gespeeld en motion blur uitgezet en dat scheelt een hoop. Met name resolution scaling. Drivers zijn ook up to date! Thanks.

Misschien een domme vraag maar ik denk nu: Waarom shared ie dan niet met de andere 8 gb? Dus 2 videokaarten die samenwerken o.i.d. haha (share the load) En waarom is hij bij 1gb al 100% in gebruik ipv 2gb?

Excuus voor mijn onwetendheid maar geloof ieder woord wat je zegt verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
De 100% slaat op de belasting van je gpu core, niet de hoeveelheid geheugen die gebruikt wordt.

Het is de bedoeling dat de gpu core op 100% werkt. Als dit niet het geval is, heb je een cpu-bottleneck. Overigens heeft de hoeveelheid VRAM weinig te maken met hoe krachtig een gpu is. Het is de gpu core die niet krachtig genoeg is voor jouw spel.

Je kunt uitzoeken of je een gdc exp videokaartdock kunt gebruiken. Dan kun je een desktop videokaart docken en aan je laptop hangen. Het nadeel hiervan is dat het nogal vaag is welke laptops compatibel zijn en hoe eventuele foutmeldingen opgelost kunnen worden. Ook is een cpu in een laptop vaak minder krachtig dan die van een desktop. Dus zal je enige beperking merken in de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWJ1337
Thanks voor de verduidelijking en uitleg @hoi1234 Helemaal opgelost zo, dankje