Toon posts:

WD hard drive probleem :(

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een WD van 40 gig@7200 op mijne pc aangesloten. In de BIOS detecteert hij de volle 40 gigs, maar toen ik partition magic en fdisk probeerde, gaf hij maar 8 gig aan :(
Hoe los ik dit probleem het beste op?

Sys specs: Abit KT7 - Athlon 900 - w2k sp2

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Op woensdag 08 augustus 2001 16:40 schreef Black_bird het volgende:
Ik heb een WD van 40 gig@7200 op mijne pc aangesloten. In de BIOS detecteert hij de volle 40 gigs, maar toen ik partition magic en fdisk probeerde, gaf hij maar 8 gig aan :(
Hoe los ik dit probleem het beste op?

Sys specs: Abit KT7 - Athlon 900 - w2k sp2
heb ik ook met mijn ibm - 60 GB

mijn primary partitie heb ik op 15 MB ingesteld met fdisk, maar winME geeft 8.2 GB aan...
mijn secondairy heb ik op 45 GB ingesteld en dat staat wel goed aangegeven in winME.

ik heb er ook nog geen oplossing voor gevonden.

mogelijk hebben we de verkeerde FDisk gebruikt?

(mijn huisgenoot heeft overigens hetzelfde probleem)

het gekke is dus dat in dos of win98se er wel 15 GB aangegeven wordt

misschien ondersteunt winme en in jouw geval win2k wel geen primary partitie van >8 GB. vette onzin lijkt me..

ik ga deze thread enorm in de gaten houden, misschien rolt er een oplossing uit!

:)

Verwijderd

bekent probleem bios kan je hdd niet aan ff bios update doen {wat voor bordje heb je??}

Verwijderd

oh sorry zag het ff niet abit k7

ff bois update doen dus

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 16:26
staat er onder ;)

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 08:08
//mijn primary partitie heb ik op 15 MB ingesteld met fdisk, maar winME geeft 8.2 GB aan...//

//mogelijk hebben we de verkeerde FDisk gebruikt?//

Als je fdisk gebruikt met 40GB> dan met % ingeven...

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

Verwijderd

Topicstarter
BIOS update? Maar het BIOS detecteert de 40 gigs wel allemaal dus ligt het daaraan?
Het is een Abit KT7.

De versie van pm die ik heb liggen is 5.0

Verwijderd

hij ziet wel maar kan het niet aan een maat van mij had het ook met een dell we hadden ff bios updatje gedaan een hopla zag een 40gb

DUS BOIS UPDATE!!!!!!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Allé dan kzal mij is nor een BIOS update website slepen dan (8>

Verwijderd

en nu in het nederlands?

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

Is een oude bekende probleem.. Het is niet alleen een kwestie van de bios maar ook van je Fdisk.exe !

De oude fdisk (tot MS-Dos versie 6.2x) kan alleen disken zien tot 8 GB terwijl je weet dat er een grotere in zit. (Fat16)
De Fdisk versie van Win95 SR2 en hoger (Win98/Se/ ME) ondersteunt Large disk access en daarmee kan je dus WEL je schijf opdelen in grotere stukken. (Fat32).

Dus daar zit het verschil in (volgens mij).

En als je WinNT erop gaat zetten dan krijg je hetzelfde probleem. (niet groter dan 8GB).. en derhalve dien je minimaal naar SP3 en hoger te gaan om toch de rest van je data te allokeren...

Overigens.. als je W2K installeert en je HDD is een ATA100 type, dan heb je toch geen ATA100 ondersteuning van W2K. Dit is een bekend probleempje bij M$ en daar is een patch voor beschikbaar.. ff zoeken :)

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

Verwijderd

inderdaad dat zouw ook kunnen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok het was indd het BIOS, nu detecteert partition magic correct de 38.000 megs :)
Thx 4 the info!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verplaats van [forum=7] naar [forum=21] :).
Vraag: Help, ik zie maar 32 gig van m'n XX gig HD. Hoe kan dit?
Antwoord: Waarschijnlijk ondersteunt je bios niet meer dan 65535 cilinders voor de hd, hierdoor is de maximale grootte 33,8GB om precies te zijn. Meestal is dit op te lossen door een nieuwe bios te flashen die wel meer dan 65535 cilinders ondersteunt. Verder moet je altijd nog de jumpers aan de achterkant van de schijf controleren. Bij veel nieuwe schijven zit hier namelijk een jumper op waardoor de hd zich als een 32GB hd gaat gedragen. Als er dan ook geen nieuwere BIOS voor je moederbord bestaat die meer dan 65535 cilinders ondersteunt, kun je je hd ook aan de gang krijgen door deze jumper te gebruiken. Wil je alsnog de hele hd gebruiken en ondersteunt je bios dat niet, dan moet je een DDO (Dynamic Drive Overlay) installeren. Dit stukje software installeert zich in de MBR (Master Boot Record) van de hd waar het direct als eerste geladen word tijden het opstarten. Vervolgens overschrijft deze een aantal waardes van de BIOS zodat de software die daarna geladen word toch gebruik kan maken van de volledige schijf.
Er zitten echter een aantal nadelen aan het gebruik van een DDO: Je moet altijd vanaf de hd booten of met een speciale floppy die met het programma is gemaakt. Anders start je op zonder dat de DDO in het geheugen geladen is, en is al je data op de hd niet te bereiken. Verder kunnen ze problemen geven bij alternatieve OS'en en zijn ze lastig te deinstalleren voor het geval er later nog eens een BIOS update voor je moederbord uit mocht komen.
Een laatste optie is tenslotte nog het plaatsen van een enhanced BIOS expansion card (die hetzelfde doet als een DDO, maar dan hardwarematig), of een nieuwe controller. Tenslotte nog een paar programma's waarmee je een DDO kunt installeren:
IBM feature tool (voor IBM hd's)
Maxblast (voor maxtor hd's).
Diskmanager 2000 (voor verschillende merken hd's)
Verder ondersteunt windows 95 trouwes ook geen hd's groter dan 32GB

Vraag: Help, ik zie maar 8 gig van m'n XX gig HD. Hoe kan dit?
Antwoord: Vrijwel hetzelfde verhaal als hierboven, maar een ander probleem. Hierbij ondersteunt de bios slechts de Int13h interface die met 10 bits voor de cilinders (1,024 cylinders), 8 bits voor het aantal koppen (256 maximaal), 6 bits voor het aantal sectoren (maximaal 63, aangezien 0 niet word gebruikt) en 512 byte per sector uitkomt op ongeveer 8,4GB. Ook dit probleem is weer op te lossen door een nieuwe BIOS te installeren die de Int13h extensions ondersteunt. Als er geen nieuwere bios bestaat kan ook hier weer een DDO worden geinstalleerd of een enhanced BIOS expansion card/nieuwe controller worden gebruikt.
Pagina: 1