Externe harde schijf Mac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Beste Tweakers,

Op dit moment heb ik een simpele harddrive om mijn files dubbel op te slaan en over te zetten van computer naar andere computer. Deze werkt echter alleen als "lezen" en hier kan ik geen bestanden van - en naar slepen. Dit heb ik "opgelost" met de software Paragon NTFS. Maar onderhand heb ik zo vaak van device gewisseld (die wel altijd Mac zijn gebleven) dat ik door het aantal licenties per apparaat door ben in deze software. Er staan echter wel al best veel files op van vorige Macs die ik graag zou willen behouden.

Ik ben helemaal klaar met Paragon NTFS als software en wil graag een harddrive die gefocust is en altijd werkt met Mac. Hier heb ik echter helemaal geen verstand van als het gaat om converteren, exclusieve harde schijven, en hoe deze wel/niet zouden werken met Mac en/of Windows.

Het liefste zoek ik naar een oplossing die:
- Zowel met Windows als Mac werkt met USB aansluiten (geen USB-C omdat ik al een dongle heb)
- Ongeveer 1-2TB heeft, snelheid heeft minder belang (als dit in de prijs veel uitmaakt). Ik heb er geen probleem mee om meerdere files over te zetten en hier een uur op te wachten.

Wat zouden jullie mij aan kunnen raden? Ik overweeg ook nog iets om met mijn oude harde schijf alsnog te werken als hier software matig een oplossing voor te vinden is. Maar met licenties per apparaat werken per Mac is voor mij zo vervelend geworden dat ik er geen problemen mee heb weer wat geld neer te leggen voor een harde schijf die wél altijd werkt met Mac (en hopelijk ook Windows) apparaten.

Zou super zijn als jullie me hierbij kunnen helpen. Jullie zijn nu al geweldig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:44

De Nelis

en anders maar niet...

Je zou de schijf als exfat kunnen formatteren, daar kunnen volgens mij zowel Windows (vanaf 7) als macOS mee overweg.

Wel eerst alles van de schijf veilig stellen en dan formatteren ;)

[ Voor 23% gewijzigd door De Nelis op 20-07-2020 17:26 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Houstyn Dus als ik het goed begrijp gaat het hier om bestanden uitwisselen tussen Mac en een windows machine toch?

Wat is de reden dat je überhaupt (vaak) bestanden moeten overzetten?

Heb je ook al een NAS overwogen of een cloud dienst als dropbox, onedrive etc?

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 20-07-2020 17:32 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
De reden dat ik vaak moet wisselen is omdat ik vaak nieuwe machines krijg bij mijn werk. Ik vind het dan fijn om naast mijn cloud diensten gebruik te maken van een harde schijf. Het voelt een stuk "veiliger" maar vooral gemakkelijker om via mapjes zonder internet nodig te hebben deze files over te zetten. De belangrijkste files heb ik ook in de cloud staan, maar in gebruikersgemak prefereer ik een externe harde schijf.

Qua formatterei als expat of een NAS; ik heb geen idee wat dat is of hoe zoiets moet.. Geen idee ook hoe ik mijn huidige files veilig kan stellen nu ik mijn files alleen "kan lezen" vanaf mijn Mac..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wees verstandig en koop een extra externe schijf, een exemplaar die je METEEN formatteerd als exfat, wat kan in Schijfhulpprogramma op je Mac. Wanneer je de nieuwe schijf als exfat hebt geformatteerd kun je de bestanden van de huidige schijf daar op zetten. Zo heb je in ieder geval een werkende backup van de bestanden tot nu toe.

Wat handiger is in zulke gevallen is een NAS. Deze kun je met iedere computer op jouw netwerk bereiken, ook zonder internet als je dat wenst. Het voordeel daarvan is dat je gelijktijdig bij je bestanden kunt en dus niet hoeft te slepen met een externe schijf. Iedere keer dat je die moet verslepen betekent weer een risico op schade en dus geen bestanden meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Ok bedankt! Ja ik was ook wel van plan een extra harde schijf te kopen. Is er niet een harde schijf te koop die direct compatibel is met Mac? (of dat een exfat is, of NAS - ik weet niet hoe ik dit kan doen en heb veel liever iets dat al geregeld is wat dit betreft..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om even wat duidelijkheid te geven: er zijn schijven die compatibel zijn maar het meeste werkt uit de doos meteen.

Alleen... Wat je wilt is dat het zowel onder Windows als onder Mac werkt. Dan kun je een gangbare externe harde schijf kopen, die aan je Mac hangen en daar Schijfhulpprogramma even starten. Daar kun je aangeven welke schijf je wilt bewerken en wat je er mee wilt doen. Kind kan de was doen en anders klop je maar bij mij aan, help ik je er doorheen.

Exfat is alleen maar een indeling van die schijf. Het is een formaat wat zowel Windows als macOS kan lezen. Daar is niks spannends aan.

Een NAS is iets anders. Dat is feitelijk een externe schijf die in je netwerk zit. Een normale externe schijf is via USB of Thunderbolt gekoppeld aan je Mac. Een netwerkschijf heeft meerdere voordelen, zoals ik al noemde kun je er gelijktijdig vanaf meerdere computers op werken. Een NAS kun je ook gebruiken om automatisch je Mac te backuppen met Time Machine, de ingebouwde app voor het maken van backups van je Mac. Met Windows kan zoiets vast ook maar dat zit naar mijn weten niet standaard ingebakken.

Als je voor een externe schijf gaat en niet meer dan 1TB aan data hebt raad ik je een externe SSD aan, dat schiet tenminste een beetje op met dataoverdracht: pricewatch: Samsung Portable SSD T5 1TB Zwart

Ga je voor een NAS dan is een Synology een goede keuze, bijvoorbeeld deze: pricewatch: Synology DiskStation DS218+
Houd er bij deze wel rekening mee dat er nog 2 schijven in moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Wauw, dit helpt al heel erg! Aan de hand van je antwoord en beschrijving denk ik dan dat een NAS teveel is voor me. Ik zoek simpelweg naar een systeem waarbij ik snel van Mac naar Mac kan switchen, en in de tussentijd meer veiligheid heb (naast het gebruiken van de cloud) van de files die ik moet overzetten. De Windows optie probeerde ik er wat meer bij te zetten als een "extra" functionaliteit; maar ik zie mezelf in de (nabijgelegen) toekomst alleen nog Macs gebruiken.

Wat voor mij vooropstaat is gebruikers gemak. Dat ik geen extra software nodig heb om files van Mac naar externe harde schijf over te zetten naar andere Macs. Als deze Samsung Portable SSD T5 1TB dit doet zonder software nodig te hebben zoals Paragon (of vergelijkbare software) en zonder iets te hoeven installeren of veranderen direct na aanschaf; dan zal ik zeker deze schijf gaan bekijken. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 14:47

Nietzman

Woei!

Die Samsung T5 is ge pre-format als exFat maar als 'ie dat niet was is dat echt niet moeilijk om als eindgebruiker nog zelf te doen.
https://www.howtogeek.com...-a-usb-drive-on-your-mac/

Zelf heb ik al m'n T5's juist terug geformatteerd naar Mac native, aangezien exFat bij mij voor nogal wat issues zorgde bij oudere schijven. (Niet goed ontkoppelde schijven die niet weer vlot mounten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Kan ik ergens in de product omschrijvingen of in product overzichten filteren op exFat als pre-format van een harde schijf? Op meerdere aanbieders van deze T5 zie ik deze informatie niet terugkomen.. (En ook niet op de Pricewatch bijvoorbeeld)

Daardoor kan ik ook even prijzen en eventuele andere opties vergelijken. Voor mij is het belangrijk dat het dan werkt met Mac (dus exFat hoe ik het nu bekijk), maar snelheid is voor mij geen hoge prioriteit. Zolang de files veilig op de schijf over te dragen zijn maakt het mij niet uit als ik een uur moet wachten tot een groot aantal bestanden zijn overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Houstyn Het is nu al meerdere keren gezegd dat je een HDD of SSD gewoon kan formatteren met Schijfhulpprogramma op de Mac, waarom doe je dat niet?

En als snelheid geen issues is, installeer dan gewoon dropbox of een andere cloud dienst op alle apparaten dan staan je bestanden sowieso op allebei de apparaten.

Niet zo moeilijk denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Omdat "gewoon formatteren" niet zo gewoon en gemakkelijk is voor me. Ik weet niet eens wat het betekend. Ik probeer hierbij juist zo min mogelijk moeilijk te denken:

Een harde schijf kopen, bij ontvangst de USB kabel erin doen, mijn bestanden naar de schijf vanaf mijn Mac slepen zonder gezeur van software die restricties geeft aan het aantal licenties, en dit proces zo vaak kunnen doen in de toekomst als ik wil. Ik wil dat hele formatteren niet omdat ik daar technisch geen kaas van heb gegeten en dit niet per ongeluk verkeerd wil doen.

En ik heb een service als Dropbox. Ik wil dit alleen als extra backup voor de zekerheid. Ik vraag slechts om een product advies van een externe harde schijf die direct werkt met Mac, en die niet te snel hoeft te zijn. (Zoals ook aangegeven in mijn begin post)

[ Voor 39% gewijzigd door Houstyn op 21-07-2020 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Houstyn
  • Plug je HDD aan de Mac
  • Open Schijfhulpprogramma op de Mac (Apps > Hulpprogrammas > Schijfhulpprogramma
  • Selecteer je HDD
  • Klik boven aan de balk op Wis
  • Kies bij structuur ExFAT
  • Indeling Guid
  • Wis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0A3Av046Oz9WuXpo_XJ1DySOOd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jluO3dkrqtzKAE9pbwOmv3Cn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Dankjewel, dat maakt het een stuk toegankelijker voor een tech noob zoals ik.. _/-\o_
Ik heb nog twee kleine vraagjes:
- Als je dit doet, is dit ook meteen een reset van alle bestanden op de schijf neem ik aan? Dus alle files worden dan ook verwijderd, en dit is iets dat bij een lege harde schijf moet worden gedaan?
- Kan dit met elke harde schijf? HDD of SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Houstyn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Dankjewel, dat maakt het een stuk toegankelijker voor een tech noob zoals ik.. _/-\o_
Ik heb nog twee kleine vraagjes:
- Als je dit doet, is dit ook meteen een reset van alle bestanden op de schijf neem ik aan? Dus alle files worden dan ook verwijderd, en dit is iets dat bij een lege harde schijf moet worden gedaan?
- Kan dit met elke harde schijf? HDD of SSD?
Klopt, formatteren is dus wissen van alles wat er op staat, en in dit geval het bestandssysteem omzetten naar ExFAT.

Dit kan in principe inderdaad met elke HDD, SSD, USB Stick, Geheugenkaart etc.

Als je straks alleen nog maar Mac gebruikt, kun je hem het beste formatteren naar APFS of MacOS Uitgebreid (journaled)

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 21-07-2020 12:01 ]

Pagina: 1