Slome wifi op nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulvdb08
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik heb een nieuwe laptop gekocht met een Qualcomm Atheros QCA9377 netwerk adapter. Ik gebruik een windows partitie en een ubuntu partitie en merk op beiden dat mijn wifi heel langzaam is terwijl ik naast de router zit. Ik woon in een studentencomplex waar iedere kamer een eigen router heeft + een router in de gemeenschappelijke ruimte. Dus iedere ruimte heeft een eigen netwerk.

Volgens het configuratiescherm in windows heb ik een verbinding van 150 mbps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go-LjkkzhkcXaKqwS7PMVHYTnnY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aDHf8vaKsBpN34jYZPeA2zti.png?f=user_large

In werkelijkheid is mijn verbinding super sloom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEzq60BnQ06yHUSbYNXiaHblGHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wHn8FpsZyTEzKBiazlczSkdA.png?f=user_large

De router in de keuken geeft daarentegen wel een normale snelheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJwSm3hPA1qWvpv4YUNAqtx7j70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tSkdKsZhpaU3idrDgarwMWbd.png?f=user_large

Daarom vermoed ik dat het komt door de router op mijn kamer. Heeft iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 13:50

De Nelis

en anders maar niet...

De 150 Mbps die aangegeven word is de snelheid van het interne netwerk, niet je internet snelheid.
Is de laptop niet gewoon constant verbonden met de router in de keuken en is het bereik op je kamer gewoon slecht?

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:04
5ghz 150mhz wil zeggen dat je op een 1x1 wifi N zit verbonden ...
grote kans via een domme repeater

je zou liefst 433 of 866 daar zien staan, dan zit je 1x1 wifi AC of 2x2 wifi AC

maar dat zegt inderdaad erg weinig over de snelheid van je internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Inderdaad eens met @ijske: 1 × 1 802.11a/b/g/n/ac (en dus maximaal 150 Mbps als het inderdaad 802.11n is). Maar er ontbreekt nogal veel informatie: over welke routers staan daar en hoe zijn ze geconfigureerd? Ondersteunen ze uberhaupt 802.11 ac?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

paulvdb08 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:59:
Ik heb een nieuwe laptop gekocht met een Qualcomm Atheros QCA9377 netwerk adapter.
Je hebt dus een ultiem low-end NIC...
Ik gebruik een windows partitie en een ubuntu partitie en merk op beiden dat mijn wifi heel langzaam is terwijl ik naast de router zit. Ik woon in een studentencomplex waar iedere kamer een eigen router heeft + een router in de gemeenschappelijke ruimte. Dus iedere ruimte heeft een eigen netwerk.

Volgens het configuratiescherm in windows heb ik een verbinding van 150 mbps:
[Afbeelding]
Dat zou kunnen, zoals gezegd, WiFi-n. WiFi-n kan sneller, maar dan wel met 2x2 of 3x3 adapter, en jouw NIC doet maar 1x1. Voor bevestiging: geef aan met exact welke "router" je verbindt.
In werkelijkheid is mijn verbinding super sloom:
[Afbeelding]
Even rekenen:

150Mbps zegt dat je voor de beperkte specs van "router" (max WiFi-n) en van jouw NIC (1x1) de maximale link rate kunt halen. Signaal is dus sterk zat en er is weinig ruis in de lucht. Nu, dat is een bruto link rate. Netto is max haalbare bandbreedte ongeveer tweederde daarvan, zeg 100Mbps. Als je alle airtime in het kanaal voor jezelf hebt. Heb je dat niet, dan moet elk pakketje wachten op z'n beurt en gaat het trager. Ik vermoed dat het druk is in de lucht - zeker met een onzalige installatie waarbij elke kamer een eigen AP heeft. Dat is lui/onwetend WiFi-design en betekent geheid veel meer drukte dan nodig (al is het alleen maar door alle beacons in de lucht).
De router in de keuken geeft daarentegen wel een normale snelheid:
[Afbeelding]

Daarom vermoed ik dat het komt door de router op mijn kamer. Heeft iemand een idee?
De glazen bol zegt... niets :o

Geef ook hier aan welke "router" in de keuken staat. Zelfde type of andere? Indien het wel ac ondersteunt is het verschil gelijk te verklaren. Als het zelfde type is, dan is het verschil geheid een andere, minder drukke kanaal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Some 2 cents: ik zou je speedtests wel herhaaldelijk tegen dezelfde server doen. Ik heb net mijn verbinding getest thuis; tegen die server van VietVPN in Amsterdam, haal ik consistent (en dat kan ook door mijn infra komen) 20% lagere downstream-metingen dan tegen andere servers.

Dus als je boven test en in de keuken, vink / zoek bij Speedtest dan wel dezelfde server elke keer :)

Je zegt echter ook dat je een router op je kamer hebt, er staat een router in de keuken. En wat nog meer? Want tenzij je mogelijk termen door elkaar gooit; ik hoop niet dat je meerdere routers "even in de muur" hebt geprikt en verwacht dat het werkt?

Kan je ons meer info geven over het hele interne netwerk? Waar heb je je modem? Waar heb je letterlijk routers? Waar is je DHCP-server / wat zijn je DHCP-scopes op verschillende plekken in huis? etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1