Goede vraag! Allereerst even, je hebt het over
veiligheid maar ik denk dat je op
privacy doelt. Dat zijn twee verschillende aspecten. Ze kunnen elkaar complimenteren - en dat doen ze vaak ook - maar het is niet hetzelfde.
Je mag er vanuit kunnen gaan dat elke bank
veilig is. Je centen staan er in ieder geval veilig. In theorie is natuurlijk niets altijd volledig waterdicht voor vermogende aanvallers. Echter, zelfs in een ramp-scenario is je geld voor maxmaal 100,000 euro gedekt per bankverhunning. Dat laatste is een belangrijk onderscheid als je zoveel geld hebt, Moneyou gebruikt als ABN AMRO onderdeel bijvoorbeeld dezelfde vergunning en de Volksbank merken (Regiobank, SNS, ASN) delen alle drie ook 1 vergunning. Stel dat je bij 50,000 bij Moneyou hebt staan en 100,000 bij de ABN AMRO, krijg je 'maar' 100,000 euro vergoed als het omvalt, omdat ze een vergunning delen.
Wat betreft
privacy, de meeste banken gebruiken "embeds" van dienstverleners als Google. Het kan zijn dat het al in de website zit, zoals wordt uitgelegd in jouw link, het kan ook zijn dat het alleen wat embeds zijn in de mobiele apps. Een goede graadmeter voor de mobiele applicaties is
Exodus. Als je op een bank / app zoekt krijg je te zien hoeveel bekende trackers die heeft.
Bijvoorbeeld
ABN Amro,
Rabobank,
bunq,
ASN,
Triodos, etc.
Helaas zijn er geen banken die geen enkele tracker gebruiken op welk moment dan ook of die je informatie nooit delen. Banken moeten het (natuurlijk) zelf altijd delen met de belastingdienst en ik geloof ook de DNB. Zelfs als er een bank zou zijn die in zowel de app als de website geen trackers gebruikt is het natuurlijk niet na te gaan welke andere partijen mogelijk toegang hebben.
Ik denk dat op dit moment de meest privacyvriendelijke banken vooral de Triodos en de Volksbank-banken zijn. En erger dan bunq is kan volgens mij ook niet; voor het scannen van bonnetjes/facturen maken ze bijvoorbeeld gebruik van Google voor OCR (tekstherkenning). Yikes.
Ik ben zelf - als privacyfundamentalist - afgestapt van mobiel bankieren en gebruik zelf alleen de internetbankieren. Is soms wat onhandig, maar het geeft (in theorie) wat meer privacy. Dat het voor velen een ongewenste trade-off is snap ik ook volledig