Advies koptelefoon met mic voor (luidruchtige) werkomgeving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib01
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-02-2023
Hallo allemaal,

Ik zoek een headset voor op werk. We hebben een assemblage afdeling en zit daar heel dicht tegen aan. Heb veel last van achtergrond geluid. Het geluid komt (gelukkig) niet van grote machines maar vooral mensen die praten, typen, langs lopen, printers die printen, tools (schroevendraaiers etc) die op tafel worden neergelegd. Daar hebben de andere collega's in de meeting waar ik in zit ook last van.

Wat is je budget?
Maximaal 300 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb de volgende eisen/wensen:
- Over- of on-ear
- Noise cancelling headphones en noise suppression microphone
- Zo makkelijk mogelijk op te zetten (plug and play)
- Zeer neutrale kleuren (zwart/grijs/wit). Kan niet aankomen met een gaming headset met neon kleuren :P hij moet professioneel blijven
- Kan gebruikt worden om mee te bellen via de computer (ik gebruik Microsoft Teams)
- Mogelijkheid om verbinding te maken via bluetooth en vaste draad
- Ik maak gebruik van een werkstation zonder grafische kaart of aparte geluidskaart
- Het hoofddoel is het communiceren met de collega's die ergens anders werken maar muziek luisteren is een hele dichte tweede (dit is wel een wens, geen eis)

Wat heb je zelf al gevonden?
De Sony WH-1000XM3 heb ik geprobeerd en heb hem van een vriend geleend. De achtergrond geluiden kwamen echter veel naar voren. Nu lees ik op het internet wel veel dat deze wel één van de beste is. Moet ik dan maar het achtergrond geluid accepteren en oplossingen voor vinden of heeft iemand ervaring met dezelfde situatie en een andere koptelefoon?

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben geen audio/headset expert :'( en zoek vooral naar mensen die in dezelfde situatie zitten en wil graag hun ervaring horen met de headset die ze hebben. Ik ben ook erg benieuwd naar de soorten boom vs built in microfonen. Ik heb het gevoel dat de boom beter geluid kunnen filteren dan de built-in. Maar ben benieuwd naar jullie expertise!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Om bij de bron te beginnen; zijn er meer collega's die hier problemen mee ondervinden? Kan er wat gedaan worden aan de omgeving? (Betere)Schotten tussen de bureau's, geïsoleerd glas, gedrag van mensen?

De Sony WH-1000XM3 worden op dit moment wel gezien als (een van de) besten ACN (active noice canceling) headphones van dit moment. Waar ANC vooral goed op werkt is lage en constante geluiden (vliegtuig, auto, airco etc.). Waar het minder goed voor werkt is sporadische/niet constante tonen (zoals jij omschrijft; mensen geluiden, tools, typen ect.) en hogere tonen.

Mocht dat echt niet voldoende zijn zou je in-ear koptelefoon kunnen proberen met passieve oorkappen er overheen (zoiets). Dat voelt echter erg overdone voor de situatie, maar het zal wel voor betere resultaten zorgen dan een ANC koptelefoon.

Wat betreft mic is het vooral belangrijk om het dicht bij je mond te krijgen, hierdoor kan de signal-to-noice ratio beter zijn en zal hij achtergrondgeluid beter kunnen uitfilteren.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij ons op kantoor zit ongeveer de helft (waaronder ikzelf) met een Bose QC35 II (lang leve de kantoortuin), sommigen met een Sony WH-1000XM2/3. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat voor kantoorgeluiden onderdrukken de Bose fantastisch werkt, zeker als je zachtjes (of iets minder zacht) muziek op hebt. Voor mij is een heel belangrijke factor het draagcomfort. Leuk als zo'n ding net iets beter noise cancelled, maar aan het einde van de dag wil ik geen pijnlijke oren hebben.

De ingebouwde microfoon gebruik ik af en toe, maar in de kantoorsetting hoor ik geen commentaar dat ik niet te verstaan ben of dat er teveel achtergrondgeluid is, dus dat wordt zo te merken voldoende weggefilterd.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die Bose QC35II heb ik en een aantal collega's ook. Dat ding is niet goed in het scheiden van gesproken woord en omgevingsgeluiden in calls. Super irritant wel. Hij is wel chill om zelf de omgeving niet te horen.

Je zou zeggen dat je met een microfoon bij je mond en eentje ver van je mond en wat slimme electronica dit wel van elkaar zou moeten kunnen onderscheiden. Je hebt die software die er wel vrij goed in is (KRISP), maar als je dit met hard- EN software doet, kan het nog veel beter. Ik had zelf gehoopt dat Bose dit wel goed zou doen, maar is niet zo.

Het is best lastig om met 1 microfoon voor- en achtergrondgeluid te isoleren bij een meeting of telefoongesprek.

edit, het bestaat wel. Google op 'microphone noise cancelling', kwam ik onder andere deze tegen:
https://www.bol.com/nl/p/...headset/9200000079242298/

en deze

pricewatch: Logitech H820e

Via deze links:
https://headsetplus.com/b...ng-environment-solutions/
https://travelinglight.com/best-noise-cancelling-microphone/

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 20-07-2020 16:51 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:08

Yucon

*broem*

Persoonlijk vind ik noise cancelling op een koptelefoon waar je ook mee belt niet zo'n succes, zowel met een JBL E65BT NC als een Bose QC 35 II. Ze sluiten het geluid zo erg af dat het heel onprettig voelt om een gesprek te voeren.

Voor muziek werkt het wel prima. Maar om te bellen wissel ik met m'n over-ear plantronics setje zonder NC

Ik vind de bose de meerprijs tov de jbl niet waard, maar dat terzijde. Middentonen zijn bij bose beter en bas bij jbl. Bij de meeste muziek is dat lood om oud ijzer en de bose was de laatste keer dat ik keek wel meer dan 2x zo duur

[ Voor 27% gewijzigd door Yucon op 20-07-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb momenteel de TaoTronics TT-BH085 op kantoor liggen. Niet zo goed als een Bose of Sony, maar op Amazon al te krijgen voor 39 euro. Best wel veel bang for a buck en het onderdrukt geroezemoes, airco geluiden en andere achtergrondgeluiden behoorlijk goed met ANC en z'n noise cancelling microfoon. Schoevendraaiers die op tafel gegooid worden of getik op luidruchtige toetsenborden zijn lastig te filteren, ook met de duurste en beste ANC headphones. De microfoon op de TaoTronics is overigens ook prima. Mensen kunnen mij in een telefonische vergadering prima verstaan.

Er is nog een hele andere manier om beter verstaanbaar te zijn aan de andere kant van de lijn. En beter te verstaan wat de ander zegt. Bijvoorbeeld door een product als Krisp te gebruiken. De ervaringen zijn wisselend, maar als het voor jou werkt kan het echt een uitkomst zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, dit is een briljante review over hoe het voor de ander klinkt als jij belt een een luidruchtige omgeving :D

Ik durf nu ook aan te raden:

https://www.logitech.com/...oth-headset-zone-wireless

En

https://www.headsetwinkel...uetooth-headset/pid=59142

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 20-07-2020 17:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:15

Illusion

(the art of)

Al naar een helicopter headset gekeken?
David Clark maakt (in mijn ogen) de beste.
https://www.davidclarkcompany.com/

Dat tikt niet al je boxes, maar afhankelijk van welk van je eisen het belangrijkst is, kan het de minst slechte oplossing zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Illusion op 20-07-2020 20:26 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Yucon schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:52:
Persoonlijk vind ik noise cancelling op een koptelefoon waar je ook mee belt niet zo'n succes, zowel met een JBL E65BT NC als een Bose QC 35 II. Ze sluiten het geluid zo erg af dat het heel onprettig voelt om een gesprek te voeren.

Voor muziek werkt het wel prima. Maar om te bellen wissel ik met m'n over-ear plantronics setje zonder NC
Hier kan ik me bij aansluiten. Als je echt de hele tijd moet telefoneren is een actieve noise cancelling heel vreemd.

Ik heb zelf sinds enkele maanden een Bose QC35II, wegens het thuiswerk waarbij mijn vrouw veel moet bellen, en we in dezelfde ruimte werken.

Bose QC35II:
- Noise cancelling werkt erg goed, maar vooral bij monotone achtergrondgeluiden, zoals voorbijrazend verkeer, vliegtuig, stofzuiger, etc. Die gaan echt volledig weg. Andere "plotse" geluiden worden wel een heel stuk gedempt, maar gesprekken e.d. zijn nog wel hoorbaar. (misschien op 25% van hun originele volume naar mijn perceptie). In combinatie met muziek afspelen werkt dit wel goed als je je moet concentreren in een ruimte waar iemand praat.

- Om te bellen vind ik het niet aangenaam met de noise cancelling aan. Zelfs met NC uit sluiten deze koptelefoons zodanig af, dat het vreemd voelt, omdat je je eigen stem(volume) niet hoort tijdens het spreken. Als ik bel met de Bose doe ik daarom 1 schelp in mn oor, en 1 schelp ernaast (zoals een DJ zeg maar). Niet ideaal als de hele dag telefoneren je hoofddoel is.

- Draagcomfort is goed, maar na een paar uur drukken ze wel nogal tegen de zijkant van je hoofd. Dit is nodig voor de NC.

- Batterijduur is goed, bluetooth werkt goed, pairing werkt vlot met mijn diverse apparaten. Geluidskwaliteit is erg goed.

Kortom: als je kunnen concentreren om in stilte te werken je hoofddoel is, kan ik de Bose wel aanraden.
Als de hele dag bellen in een luide omgeving je hoofddoel is, dan kan je beter een andere oplossing zoeken denk ik. Je zal nooit kunnen ontsnappen aan het feit dat bellen zonder je eigen stem goed te horen erg vreemd is.
Misschien bestaat hier wel geen technologische oplossing voor, maar moet je gewoon een stillere plek opzoeken om te bellen...

[ Voor 12% gewijzigd door lazershark op 24-07-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Bose QC headphones voeren je stemgeluid terug in je oren via de speakers zodat je jezelf hoort. Ik ervaar dat als erg prettig en kan prima bellen op de zaak met herrie om me heen. Bose noemt het sidetone

Voor degene aan de lijn is het minder prettig omdat die naast mijn stem ook de achtergrondgeluiden hoort. Wat mij betreft is dat het grootste bezwaar van bellen via ANC headphones. Maar nadat een aantal collega's me daarop wezen, werd ik me ervan bewust en sindsdien let ik erop dat het niet te luidruchtig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Boeryepes op 24-07-2020 21:47 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib01
  • Laatst online: 08-02-2023
Paragon93 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:45:
Om bij de bron te beginnen; zijn er meer collega's die hier problemen mee ondervinden? Kan er wat gedaan worden aan de omgeving? (Betere)Schotten tussen de bureau's, geïsoleerd glas, gedrag van mensen?
Er kan helaas niet veel gedaan worden aan de omgeving (wat een goedkopere optie is dan enkele werknemers headsets te geven).
JvS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:18:
Ok, dit is een briljante review over hoe het voor de ander klinkt als jij belt een een luidruchtige omgeving :D
Geweldige video!

Iedereen enorm bedankt voor alle feedback. Ik kan van een vriend een jabra lenen dus ga die ook nog even testen. Ben erg benieuwd naar het verschil tussen "active" en "passive" noise cancelling. Ik mag/wil mezelf ook niet helemaal afsluiten van de buitenwereld. Moet aanspreekbaar blijven :+

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1