Momenteel ben ik bezig met een beginnende home cinema ervaring. Ik heb sinds een paar weken een LG OLED TV (oled55b9pla) in bezit en ik gebruik het voornamelijk om 4K content mee te bekijken (Netflix, Amazon Prime en middels een externe HDD). Alles verloopt via ethernet bekabeling.
Het is mij opgevallen dat niet al mijn lokale content afgespeeld kan worden. Ik heb het zowel geprobeerd via mijn LG TV + externe HDD en via Plex (server op mijn desktop en client op LG). Van wat ik kan opmerken, heeft dit waarschijnlijk te maken met het gebruik van bepaalde ondertiteling voor sommige films en/of unsupported codecs.
Ik zou dus graag een Nvidia Shield TV Pro of een Apple TV 4K willen aanschaffen om dit tussen mijn TV en exerne HDD te plaatsen, maar ik kan niet tussen de twee kiezen...
Van wat ik online heb kunnen vinden, zijn de voordelen en nadelen (wat mij betreft):
Nvidia Shield TV Pro:
+ Speelt de meeste bestandsformaten zonder problemen af.
+ Veel meer keuze qua apps & customisation i.v.m. Android.
+ Superieure audio in vergelijking met de Apple TV.
+ Upscaling middels AI van HD content naar (semi-) 4K.
+ Meer opslagruimte.
+ Dolby Vision
- Microstuttering in sommige gevallen (ik weet niet of dit een bug is die inmiddels is verholpen).
- Problemen met het de juiste refresh rate/frames per second.
- Software kan soms buggy zijn.
- Beginscherm is HD i.p.v. Ultra HD.
- Dolby vision werkt niet altijd en moet in sommige gevallen handmatig steeds opnieuw ingesteld worden.
Apple TV 4K
+ Speelt de meeste bestandsformaten zonder problemen af (i.c.m. een app zoals Infuse).
+ 4K Beginscherm
+ Beeldkwaliteit is uitstekend (frames e.d.).
+ Dolby Vision
+ Het werkt gewoon 'out-of-the-box' en je hoeft niet zoveel extra in te stellen.
- Audio, zoals Dolby Atmos, krijg je in een (compressed?) formaat terug wat het (bijna) waardeloos maakt voor een Dolby Atmos surround set.
- Er hoort binnenkort een nieuwe editie uit te komen.
- Minder vrijheid qua software.
- Geen AI upscaling.
Ik kan niet online vaststellen welke van de bovenstaande issues nog steeds van toepassing zijn en/of inmiddels opgelost zijn. Zouden jullie mij alsjeblieft kunnen helpen met komen tot een geinformeerde beslissing?
Het is mij opgevallen dat niet al mijn lokale content afgespeeld kan worden. Ik heb het zowel geprobeerd via mijn LG TV + externe HDD en via Plex (server op mijn desktop en client op LG). Van wat ik kan opmerken, heeft dit waarschijnlijk te maken met het gebruik van bepaalde ondertiteling voor sommige films en/of unsupported codecs.
Ik zou dus graag een Nvidia Shield TV Pro of een Apple TV 4K willen aanschaffen om dit tussen mijn TV en exerne HDD te plaatsen, maar ik kan niet tussen de twee kiezen...
Van wat ik online heb kunnen vinden, zijn de voordelen en nadelen (wat mij betreft):
Nvidia Shield TV Pro:
+ Speelt de meeste bestandsformaten zonder problemen af.
+ Veel meer keuze qua apps & customisation i.v.m. Android.
+ Superieure audio in vergelijking met de Apple TV.
+ Upscaling middels AI van HD content naar (semi-) 4K.
+ Meer opslagruimte.
+ Dolby Vision
- Microstuttering in sommige gevallen (ik weet niet of dit een bug is die inmiddels is verholpen).
- Problemen met het de juiste refresh rate/frames per second.
- Software kan soms buggy zijn.
- Beginscherm is HD i.p.v. Ultra HD.
- Dolby vision werkt niet altijd en moet in sommige gevallen handmatig steeds opnieuw ingesteld worden.
Apple TV 4K
+ Speelt de meeste bestandsformaten zonder problemen af (i.c.m. een app zoals Infuse).
+ 4K Beginscherm
+ Beeldkwaliteit is uitstekend (frames e.d.).
+ Dolby Vision
+ Het werkt gewoon 'out-of-the-box' en je hoeft niet zoveel extra in te stellen.
- Audio, zoals Dolby Atmos, krijg je in een (compressed?) formaat terug wat het (bijna) waardeloos maakt voor een Dolby Atmos surround set.
- Er hoort binnenkort een nieuwe editie uit te komen.
- Minder vrijheid qua software.
- Geen AI upscaling.
Ik kan niet online vaststellen welke van de bovenstaande issues nog steeds van toepassing zijn en/of inmiddels opgelost zijn. Zouden jullie mij alsjeblieft kunnen helpen met komen tot een geinformeerde beslissing?