Dj2003 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:59:
Goedemiddag allen,
Misschien een stomme vraag maar kan niet echt een antwoord vinden dat 100% zekerheid geeft. (Of ik stel de verkeerde vraag op google...)
Maar, kan de Asus PG35VQ ook aangesloten worden op een AMD kaart (uiteraard zonder gsync) of gaat dat in z'n geheel niet werken (en met HRD/dimming zones aan)
Groeten etc,
Dj2003.
Natuurlijk kun je die monitor ook op een AMD aansluiten, daar zijn videostandaarden voor.
Hoe goed een Gpu de refreshrates van de monitor aankan is afhankelijk van de poorten en versies daarvan.
Maar deze monitor aansluiten op een AMD is nogal kansloos. De monitor is juist bijzonder en extreem duur (€2600) door de zeer hoge refreshrate (en HDR 1000).
Die refreshrate ga je nooit continu halen met welke Gpu dan ook (tenzij je Fortnite of iets dergelijks speelt).
Dus als je minder fps hebt dan 200, krijg je hickups. Om dat te voorkomen is er G-Sync en dat heeft AMD nu net niet (die heeft Freesync).
Je zal dus onregelmatige stotteringen krijgen totdat je de frequentie zo laag zet als het minimum aantal frames dat je AMD Gpu haalt.
Dan kun je net zo goed een scherm nemen van € 600 - € 800.
Een high-refresh monitor kan gewoon niet zonder de juiste G-sync/Freesync aansturing, als je geen last wilt hebben van stotteringen (tenzij je spellen als Fortnight speelt die al goed lopen op een aardappel).
Bovendien leg je je met G-sync dus vast aan NVidia voor alle kaarten waarmee je die monitor goed wil kunnen aansturen.
Ik denk dat je helemaal voor de HDR 1000-spec in combi met de 200hz gevallen hebt, maar voor de rest stelt een 34/35” 3440x1440 High refresh-monitor niet zoveel voor. Het is maar een 27” met wat extra links en rechts. Daarom zijn ze al te krijgen vanaf zo’n €600.
Mijn inziens echt geen €2600 waard voor wat HDR en de 200hz en de nadelen van alleen G-sync.