Onduidelijke verkeerssituatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:33

SomerenV

It's something!

Topicstarter
In de straat van mijn schoonouders zitten een paar aparte T-splitsingen. Nergens staan bordjes, geen haaientanden, maar wel strepen die een bocht lijken aan te geven. Hierdoor heb ik het idee dat de doorgaande weg met de bocht mee gaat en niet 'rechtdoor' gaat. Ik geef dus ook altijd netjes mijn richting aan, ook al ga ik rechtdoor. Mijn vriendin ziet het anders. Rechtdoor is gewoon rechtdoor, en pas als je met de bocht mee gaat geef je je richting aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cFLEBadz_f6J-OSE5e1kfLFZhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RijcTo3RgVRlwMeMbhY7vVeI.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven de situatie zoals deze meermaals voorkomt in de straat. Hieronder de streetview:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkCUGM4MnEMOv__stJDBIirwt_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeDciqs4bTCfCv38nICl6tEI.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een 30km/u zone trouwens. Maar wat is hier nu correct? Wanneer geef je je richting aan? Wat is in dit geval rechtdoorgaand? Als je om die hobbel heen rijdt of wanneer je de strepen op de weg volgt? Overigens is het volgens mij nog nooit echt fout gegaan, maar ik ben nieuw in dit dorp en de situatie is niet heel duidelijk :+

Edit: aan het einde van de straat heb je dezelfde situatie overigens ook maar dan net een tikkeltje anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4D2GEuPkouDMDv3_09_V9J6Qbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/70O7A6gMww9ifYIkOwgTLBPn.png?f=fotoalbum_large

Hier is het volgens mijn vriendin wel zoals ik de situatie in heel de straat zie. Als je naar links gaat of rechts geef je richting aan. Mensen die van rechts uit komen en met de bocht mee rijden zijn recht doorgaand verkeer. Maar deze situatie is nagenoeg hetzelfde als elders in de straat dus ik volg 't niet helemaal :+

[ Voor 19% gewijzigd door SomerenV op 20-07-2020 12:03 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Alle reacties

Verwijderd

Welke kneus heeft deze inrichting nu weer bedacht? 8)7

Ik zie geen verdere borden staan dus richting pas aangeven als je naar links of rechts gaat. Dus niet als je rechtdoor gaat. Niet dat het kwaad kan verder maar goed.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

afslaan van K-Laan in Floris, is richting aangeven. K-laan loopt rechtdoor met dat heuveltje.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:18
Ik zou gewoon richting aangeven. In mijn ogen sla je in iedergeval af. Maakt niet uit of je rechts of links gaat.
Daarbij is het gewoon rechts gaat voor in mijn ogen qua voorrang regels.

De situatie is echter niet heel duidelijk... ze hadden beter een echte T-Splitsing kunnen doen (waar de normale regels van voorrang gelden) of een inrit/oprit situatie kunnen maken zodat duidelijk is welke weg rechtdoor was en dus gewoon een voorrangssituatie creëren.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:02:
afslaan van K-Laan in Floris, is richting aangeven. K-laan loopt rechtdoor met dat heuveltje.
Alleen vertellen de strepen midden op de weg een ander verhaal. Die gaan duidelijk de bocht in en zeggen mij 'strepen volgen is rechtdoor rijden'.
LeVortex schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:04:
Ik zou gewoon richting aangeven. In mijn ogen sla je in iedergeval af. Maakt niet uit of je rechts of links gaat.
Daarbij is het gewoon rechts gaat voor in mijn ogen qua voorrang regels.

De situatie is echter niet heel duidelijk... ze hadden beter een echte T-Splitsing kunnen doen (waar de normale regels van voorrang gelden) of een inrit/oprit situatie kunnen maken zodat duidelijk is welke weg rechtdoor was en dus gewoon een voorrangssituatie creëren.
Volgens mij zijn die onderbrekingen ooit aangebracht om hardrijders een beetje te ontmoedigen, maar de situatie is er niet duidelijker op geworden. Ik geef ook altijd netjes richting aan en rechts heeft gewoon voorrang, maar iedereen hier doet maar wat qua richting aangeven.

[ Voor 54% gewijzigd door SomerenV op 20-07-2020 12:06 ]

Verwijderd

Deze snelheidsbeperkende maatregel is wel uitgevoerd in "extreem low budget" variant. Gewoon de frees in het asfalt, wat groen neerplempen, bordje plaatsen en klaar. Zelfs niet eens de moeite genomen om iets te doen met het stuk fietsstrook wat ze weggezaagd hebben.

Nice. Daar moet iemand echt zijn best voor gedaan hebben om dit zo te verprutsen. :)
SomerenV schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Alleen vertellen de strepen midden op de weg een ander verhaal. Die gaan duidelijk de bocht in en zeggen mij 'strepen volgen is rechtdoor rijden'.
Of leiden de strepen je mooi om de wegversmalling heen?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2020 12:07 ]

Verwijderd

@SomerenV Als ik je derde foto zie en naar de wegmarkeringen kijk dan zou ik daar weer wel richting aangeven als ik rechtdoor zou gaan.

Ergo, iemand is gewoon creatief geweest en heeft er een onduidelijke bende van gemaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2020 12:07 ]

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:06:
@SomerenV Als ik je derde foto zie en naar de wegmarkeringen kijk dan zou ik daar weer wel richting aangeven als ik rechtdoor zou gaan.
Terwijl die situatie nauwelijks anders is, behalve de kleine verhoging en dikkere streep.

Zo onduidelijk als hier zie ik verkeerssituaties trouwens niet vaak en ik zit 5 dagen in de week op de weg in heel Zuid-Nederland 8)7

@Verwijderd de strepen buigen de bocht in en niet om de knik heen. Streep is rechtdoor in mijn ogen dus in dit geval ga je rechtdoor als je met de bocht mee gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door SomerenV op 20-07-2020 12:12 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:26
TS heeft gelijk. Rechtdoor is afbuigend. Wil je écht rechtdoor moet je dus afslaan en richting aangeven.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:21

Roozzz

Plus ultra

In de categorie van "better safe than sorry", zou ik hier altijd richting aangeven. Liever te duidelijk, dan niet duidelijk genoeg. En dat het onduidelijk is, dat is duidelijk :+

[ Voor 14% gewijzigd door Roozzz op 20-07-2020 12:09 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:07:
TS heeft gelijk. Rechtdoor is afbuigend. Wil je écht rechtdoor moet je dus afslaan en richting aangeven.
Daar ben ik niet direct van overtuigd. Je zou het ook gewoon als een wat slingerende weg met een zijstraat kunnen zien. Die strepen volgen gewoon de slinger in de weg. Daarom.... dit is echt verprutst door de wegbeheerder.

Ik denk overigens wel dat het bedoeld is zoals jij zegt. Maar ik kan me voorstellen dat een automobilist die door deze situatie verrast wordt in verwarring wordt gebracht en maar doet wat het eerst in hem opkomt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2020 12:14 ]

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:12:
[...]

Daar ben ik niet direct van overtuigd. Je zou het ook gewoon als een wat slingerende weg met een zijstraat kunnen zien. Die strepen volgen gewoon de slinger in de weg. Daarom.... dit is echt verprutst door de wegbeheerder.

Ik denk overigens wel dat het bedoeld is zoals jij zegt. Maar ik kan me voorstellen dat een automobilist die door deze situatie verrast wordt in verwarring wordt gebracht en maar doet wat het eerst in hem opkomt.
Een verkeerssituatie moet voor iedereen duidelijk zijn. Het feit dat deze situatie door meerdere mensen anders geïnterpreteerd kan worden zegt eigenlijk al genoeg. Eigenlijk een wonder dat het nooit echt fout gaat :+ Sommigen rijden met 50 om die knik heen terwijl anderen met 50 door de bocht komen, ondanks dat het een 30km zone is.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:07:
Je bedoelt van de Koninginnelaan naar de Koninginnelaan?

Lijkt mij niet. Die drempel ligt wel in de weg maar het is nog steeds dezelfde straat, je slaat hier niet af maar ontwijkt een verkeersdrempel. Rechtdoor gewoon dus. Florisstraat is afslaan en richting.

I have stability. The ability to stab.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:14
Deze situaties hebben nog wat borden of haaientanden nodig, imo.

Mijn eerste gedachte is dat je eigenlijk die hobbel weg kan denken. Dan is die Koninginnelaan een rechte weg en daar staat dan haaks die Florisstraat op.

Maar aangezien het onduidelijk is zou ik gewoon altijd maar richting aangeven en ervan uit gaan dat niemand dit snapt dus defensief rijden.

• chaoscontrol
SmurfLink schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:17:
[...]

Je bedoelt van de Koninginnelaan naar de Koninginnelaan?

Lijkt mij niet. Die drempel ligt wel in de weg maar het is nog steeds dezelfde straat, je slaat hier niet af maar ontwijkt een verkeersdrempel. Rechtdoor gewoon dus. Florisstraat is afslaan en richting.
Dat maakt niet uit. In een dorp hier in de buurt zijn veel van deze situaties gemaakt en dienen allemaal gevolgd te worden zoals ik aangaf. Dat het dezelfde straat is doet er niet toe (verderop naar rechts is ook dezelfde straat, is toch echt een afslag naar rechts.)

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:39
Pff wat een onduidelijke situatie dit zeg. In mijn ogen geef je altijd richting aan, ongeacht je links of rechts gaat. Alleen hoe zit het hier met voorrang vraag ik mij af. In mijn geval zou ik iedereen die rechts van mij zit nog steeds voorrang geven.

• SmurfLink
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:21:
[...]

Dat maakt niet uit. In een dorp hier in de buurt zijn veel van deze situaties gemaakt en dienen allemaal gevolgd te worden zoals ik aangaf. Dat het dezelfde straat is doet er niet toe (verderop naar rechts is ook dezelfde straat, is toch echt een afslag naar rechts.)
Op gronde waarvan?

• chaoscontrol
Je hebt je rijbewijs gehaald? Snap niet dat mensen het zo mysterieus vinden. :?

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Er is niets wat aangeeft dat het niet gewoon een rechtdoorgaande weg is. Geef dan eens aan waarom? "omdat ik het zeg" is geen antwoord natuurlijk.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:14
chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Wat zeg je hier nou mee? Als het zo duidelijk is kan je ook wel aangeven waarom het zo is, niet dát het zo is.

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:28:
[...]

Er is niets wat aangeeft dat het niet gewoon een rechtdoorgaande weg is. Geef dan eens aan waarom? "omdat ik het zeg" is geen antwoord natuurlijk.
Omdat er een overduidelijke bocht in de weg zit.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:00
Er staan geen borden en er is niet mogelijk rechtdoor te rijden.
Simpelweg altijd knipperlicht aan doen en rechts heeft voorrang.
Rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang vervalt omdat het simpelweg niet bestaat.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:31:
[...]

Omdat er een overduidelijke bocht in de weg zit.
Eerste situatie is gewoon een knik in de weg. Tweede situatie zou ik dus, zoals ik al eerder zei, wel richting aangeven bij rechtdoor gaan.

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Eerste situatie is gewoon een knik in de weg. Tweede situatie zou ik dus, zoals ik al eerder zei, wel richting aangeven bij rechtdoor gaan.
Ken je situaties waar zon knik in de weg niet betekend dat het afslaande bochten zijn?

Ik ken de situatie alleen zoals ik die heb beschreven en vaak ben tegengekomen. Elke andere situatie zou dus uitzonderlijk zijn.

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Ken je situaties waar zon knik in de weg niet betekend dat het afslaande bochten zijn?

Ik ken de situatie alleen zoals ik die heb beschreven en vaak ben tegengekomen. Elke andere situatie zou dus uitzonderlijk zijn.
Zo uit mijn hoofd? Neuh. Maar wederom, het is gewoon een t-splitsing waar een knik inzit. Je gaat gewoon rechtdoor.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:34

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:28:
[...]

De belangrijkste motivering voor mij is dat de belijning niet doorloopt. Als je deze zou doortrekken in de richting waar deze stopt dan krijg je gewoon een vorm van Y kruispunt in plaats van een T. Had deze doorgelopen en de knik gevolgd, dan zou ik wel akkoord gaan met dat het een rechtdoorgaande weg is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Los van wat de wegsituatie zou moeten zijn, is er niks mis mee om je richtingaanwijzer te gebruiken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:40:
[...]

Zo uit mijn hoofd? Neuh. Maar wederom, het is gewoon een t-splitsing waar een knik inzit. Je gaat gewoon rechtdoor.
Op de rotonde kun je ook rechtdoor. Toch verlaat je dan de weg naar rechts en zul je moeten knipperen.

• SmurfLink
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:45:
[...]

Op de rotonde kun je ook rechtdoor. Toch verlaat je dan de weg naar rechts en zul je moeten knipperen.
En hoe wordt dat aangegeven? Juist ja, door bebording en haaientanden dat het een rotonde is.

Hier in de straat bij m'n ouders staat een circulaire verkeersdrempel (ja die hebben we opgezocht). Het LIJKT op een rotonde maar is het niet. Politie eens om uitleg gevraagd en die kwamen dus met bovenstaande. en dat wij inderdaad dus gewoon linksom om dat ding linksaf mogen slaan. Geeft vaak genoeg boze reacties van mensen van links dat je ze afsnijdt, tsja, je hebt toch je rijbewijs gehaald? Dan moet je weten dat rechts voorrang heeft. Worden ze boos, ff wijzen op dat er géén borden staan dat het een rotonde is en geen markeringen op de weg. Dan zijn ze toch wel even stil.

Dus wederom, waarop baseer jij dat het een bocht is en je af moet slaan? Want 'je hebt je rijbewijs gehaald' is dus duidelijk geen argument voor dit soort zaken.

Ik zie nog steeds een doorgaande weg met een zijwaartse verkeersdrempel. Daar mag je gewoon omheen rijden en je gaat nog steeds rechtdoor op dezelfde weg.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:18
Bij ons in de straat is dit ook, alleen de bestrating is anders. Rechtdoor geeft je daardoor het gevoel af te slaan in de bocht. Terwijl de straatnaam dus ook doorloopt zoals bij de TS. (Wordt wel smaller)
Door de bestrating weet iedereen dat de bocht de "rechte weg" is. (ook hier geen borden, tandjes of driehoeken, en 30KM zone.) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi-8z-P2X5SvuUfDJcEZZrrYT3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dX5CAwvTO8fIpSAB4oyAMSBa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 20-07-2020 13:19 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• chaoscontrol
SmurfLink schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:48:
[...]

En hoe wordt dat aangegeven? Juist ja, door bebording en haaientanden dat het een rotonde is.

Hier in de straat bij m'n ouders staat een circulaire verkeersdrempel (ja die hebben we opgezocht). Het LIJKT op een rotonde maar is het niet. Politie eens om uitleg gevraagd en die kwamen dus met bovenstaande. en dat wij inderdaad dus gewoon linksom om dat ding linksaf mogen slaan. Geeft vaak genoeg boze reacties van mensen van links dat je ze afsnijdt, tsja, je hebt toch je rijbewijs gehaald? Dan moet je weten dat rechts voorrang heeft. Worden ze boos, ff wijzen op dat er géén borden staan dat het een rotonde is en geen markeringen op de weg. Dan zijn ze toch wel even stil.

Dus wederom, waarop baseer jij dat het een bocht is en je af moet slaan? Want 'je hebt je rijbewijs gehaald' is dus duidelijk geen argument voor dit soort zaken.

Ik zie nog steeds een doorgaande weg met een zijwaartse verkeersdrempel. Daar mag je gewoon omheen rijden en je gaat nog steeds rechtdoor op dezelfde weg.
Tsja ik ga het je toch niet wijsmaken dus doe het zoals je wilt. De situatie die je aanhaalt is ook totaal anders, maarja je wilt je gelijk halen en niet vertellen hoe TS moet rijden.

• SmurfLink
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Tsja ik ga het je toch niet wijsmaken dus doe het zoals je wilt. De situatie die je aanhaalt is ook totaal anders, maarja je wilt je gelijk halen en niet vertellen hoe TS moet rijden.
lol, juist ja.

Ik geef een argumentatie waarom ik denk dat ik gelijk heb.

Jij zegt : Nee dat is niet zo.

Ik vraag wat jouw argumentatie is.... en die weiger je te geven. Want ik heb toch een rijbewijs? 8)7 En nu wil ik mijn gelijk halen?

Top argumentatie dit. Echt. Wauw. Ik ben prima bereid een ander gelijk te geven, als ze mij kunnen overtuigen door middel van argumenten. begin eens daarmee zou ik zeggen, gezien het blijkbaar jouw doel is mij te overtuigen...

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Ik heb van jou eigenlijk nog geen enkel ander argument gelezen dan "het is gewoon zo". Daar ga je (terecht) niemand mee overtuigen.

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Ik heb van jou eigenlijk nog geen enkel ander argument gelezen dan "het is gewoon zo". Daar ga je (terecht) niemand mee overtuigen.
Tsja hoe leg je iemand uit dat gras groen is als ze zeggen dat het paars is. Ik heb die mentale capaciteit niet. Als je die verkeerssituatie niet snapt (en die zijn er duizenden) dan kun je je rijbewijs beter inleveren denk ik.

Wil je het echt weten dan bel je gewoon de gemeente of Rijkswaterstaat en vraag je het ipv welles nietus op een forum te spelen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SomerenV schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:05:
[...]

[...]
Dat zie je vaak alleen als 'doorgang naar k-laan' doodlopend is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:40:
[...]

Tsja hoe leg je iemand uit dat gras groen is als ze zeggen dat het paars is. Ik heb die mentale capaciteit niet. Als je die verkeerssituatie niet snapt (en die zijn er duizenden) dan kun je je rijbewijs beter inleveren denk ik.

Wil je het echt weten dan bel je gewoon de gemeente of Rijkswaterstaat en vraag je het ipv welles nietus op een forum te spelen.
Dat is dus precies de verkeerde insteek. Waarom zou je een situatie creëren die, alleen door deze discussie al, bewezen onduidelijk is? Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat 50% van de automobilisten even bij een gemeente of Rijkswaterstaat (waar die precies in dit plaatje betrokken is, is mij overigens niet duidelijk) moet gaan navragen wat ze nou precies bedoelen.

Ik zie hier de wegbeheerder als boosdoener, niet de automobilist die overvallen wordt door een onduidelijke situatie en daardoor mogelijk een fout maakt. Een beetje duidelijkheid had dat gewoon kunnen voorkomen.

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Dat is dus precies de verkeerde insteek. Waarom zou je een situatie creëren die, alleen door deze discussie al, bewezen onduidelijk is? Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat 50% van de automobilisten even bij een gemeente of Rijkswaterstaat (waar die precies in de plaatje betrokken is, is mij overigens niet duidelijk) moet gaan navragen wat ze nou precies bedoelen.

Ik zie hier de wegbeheerder als boosdoener, niet de automobilist die overvallen wordt door een onduidelijke situatie en daardoor mogelijk een fout maakt. Een beetje duidelijkheid had dat gewoon kunnen voorkomen.
Nogmaals. Ik kan mij niet voorstellen dat het onduidelijk is. Er zijn veel van deze situaties bij mij in de buurt en dat gaat altijd goed (als in, nooit ongelukken). Nou woon ik echt niet in de regio met de beste chauffeurs van NL. Mijn conclusie is dus dat of op Tweakers alle slechte chauffeurs van Nederland verzamelen of de situatie een stuk minder onduidelijk is dan een aantal users hier beweren.

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-11 15:58
Gelukkig zijn de verkeersregels in Nederland zo dat het voor dit soort T-splitsingen niet uit maakt wat precies rechtdoor is.

Stel ik rij op de Koninginnenlaan met de met de Florisstraat aan mijn rechterzijde dan moet ik hem sowieso voorrang geven aan verkeer uit de florisstraat. Er zijn dan 2 opties:

1. ik zie verder rijden op Koninginnenlaan als rechtdoor? Dan komt verkeer uit florisstraat van rechts en heeft voorrang.
2. ik zie verder rijden op Florisstraat als rechtdoor? Dan kruis ik de rijbaan van het verkeer uit de florisstraat en moet ik ook voorrang geven.

Idem als ik van de andere kant kom, dan moet in beide gevallen het verkeer uit de Florisstraat mij voorrang verlenen omdat deze vanuit mij gezien van links komt of mijn rijbaan moet oversteken.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ze hebben dus een T-splitsing veranderd naar een kruising met 3 wegen die erop uitkomen.

Links/rechts knipperen voelt dan inderdaad wat raar, maar is voor de duidelijkheid wel goed.
(omdat je voor de T rechtdoor zou doen en dus niet knippert, maar nu wel)

Verder gewoon rechts=voorrang en dan kom je er idd wel uit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
volgens mij is hier rechtdoor rechtdoor.
als het met de bocht mee zou gaan, dan zou de streep ook moeten doorlopen dacht ik, of in ieder geval een stippellijn die met de bocht mee gaat.

Anyway, gezien de streetview. Altijd richting aangeven. Wat een onduidelijke situatie. En dit is met licht. In het donker is dit een gevaarlijke situatie als je niet weet dat er een berm in ene is. Straatverlichting mag ook wel wat beter daar.

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
SomerenV schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:59:
In de straat van mijn schoonouders zitten een paar aparte T-splitsingen. Nergens staan bordjes, geen haaientanden, maar wel strepen die een bocht lijken aan te geven. Hierdoor heb ik het idee dat de doorgaande weg met de bocht mee gaat en niet 'rechtdoor' gaat. Ik geef dus ook altijd netjes mijn richting aan, ook al ga ik rechtdoor. Mijn vriendin ziet het anders. Rechtdoor is gewoon rechtdoor, en pas als je met de bocht mee gaat geef je je richting aan.

[Afbeelding]

Hierboven de situatie zoals deze meermaals voorkomt in de straat. Hieronder de streetview:

[Afbeelding]

Het is een 30km/u zone trouwens. Maar wat is hier nu correct? Wanneer geef je je richting aan? Wat is in dit geval rechtdoorgaand? Als je om die hobbel heen rijdt of wanneer je de strepen op de weg volgt? Overigens is het volgens mij nog nooit echt fout gegaan, maar ik ben nieuw in dit dorp en de situatie is niet heel duidelijk :+

Edit: aan het einde van de straat heb je dezelfde situatie overigens ook maar dan net een tikkeltje anders:
[Afbeelding]

Hier is het volgens mijn vriendin wel zoals ik de situatie in heel de straat zie. Als je naar links gaat of rechts geef je richting aan. Mensen die van rechts uit komen en met de bocht mee rijden zijn recht doorgaand verkeer. Maar deze situatie is nagenoeg hetzelfde als elders in de straat dus ik volg 't niet helemaal :+
Wat nou als er geen doorgaande staat (meer) is. Dan moet je gewoon altijd richting aangeven. Je kan elke poot zien alsof je op een T splitsing aan komt rijden waar je links of rechts kan. Dit is dan ook een Y splitsing geworden nu.

Voorrang is niet zo moeilijk. Rechts heeft altijd voorrang als er geen andere zaken aangegeven staan.

Je vriendin kent waarschijnlijk de oude situatie nog waardoor die het gewoon nog als rechtdoor ziet (zie ook het fietspad :X ).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
In de straat waar ik woon is exact dezelfde situatie. Daar loopt de straat rechtdoor alleen hebben ze die "bobbel" en "druppels" in de weg aangelegd als een snelheidsverlagende maatregel.

In jouw geval zou het dus zijn:

Koninginnelaan rechtdoor (én voorrang verlenen aan verkeer uit Florisstraat)
Florisstraat afslaan (dus knipperlicht gebruiken)

Ik heb even geen Google Streetview foto van onze straat omdat deze nog niet is bijgewerkt (situatie is vorig jaar aangepast).

[ Voor 14% gewijzigd door nextware op 20-07-2020 14:35 ]

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
@Zoidberg_AvG Ja, de regels zelf zijn ook gewoon duidelijk gelukkig en voorrang wordt gewoon netjes verleend voor zover ik weet. Dat is het issue ook niet. Het grootste euvel is wanneer je wel of niet richting aan moet geven. Ik doe het wel altijd, ongeacht waar ik vandaan kom, maar mijn vriendin dus niet :+ En met haar een hoop anderen.

@LordSinclair Geen idee of zij nog de oude situatie kent. Ik weet ook niet hoe lang de situatie al zo is. Telkens als we door die straat rijden wordt er wel een opmerking over gemaakt en ik wilde de vraag al langer hier neerleggen. Kwam er alleen telkens niet van.

@nextware Als ik rechtdoor ga gebruik ik ook m'n knipperlicht omdat ik afwijk van de belijning op de weg. De streep gaat de bocht in terwijl ik niet die bocht in ga. Stel ik ga rechtdoor (dus van Konginninelaan naar Koninginnelaan) en er komt van rechts iemand uit de Florisstraat, wie heeft dan voorrang? Rechts heeft voorrang maar rechtdoorgaand heeft ook voorrang. Ik zou in dit geval de persoon uit de Florristraat voorrang verlenen.

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:45
Hugo! schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:24:
Pff wat een onduidelijke situatie dit zeg. In mijn ogen geef je altijd richting aan, ongeacht je links of rechts gaat. Alleen hoe zit het hier met voorrang vraag ik mij af. In mijn geval zou ik iedereen die rechts van mij zit nog steeds voorrang geven.
Rechts heeft voorrang, geen haaientanden, is geen oprit of afrit.
Dat is geen probleem.
Dan heeft rechts gewoon voorrang, iedereen rijdt ook maar 30 dus gewoon prima overzichtelijk.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
SomerenV schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:38:

@nextware Als ik rechtdoor ga gebruik ik ook m'n knipperlicht omdat ik afwijk van de belijning op de weg. De streep gaat de bocht in terwijl ik niet die bocht in ga. Stel ik ga rechtdoor (dus van Konginninelaan naar Koninginnelaan) en er komt van rechts iemand uit de Florisstraat, wie heeft dan voorrang? Rechts heeft voorrang maar rechtdoorgaand heeft ook voorrang. Ik zou in dit geval de persoon uit de Florristraat voorrang verlenen.
@SomerenV Bij mij in de straat moet er dus voorrang verleend worden aan de straat van rechts (in dit voorbeeld dus de Florisstraat). Bij het rijden op de doorgaande weg (Koninginnelaan) hoeft er geen richting aangegeven te worden. Dat je het eventueel beleefdheidshalve doet voor het verkeer uit de Florisstraat is wat anders ;)
Volgens mij zijn dit soort situaties ook heel bewust 'onduidelijk' gemaakt, om mensen extra alert te maken.
Dat was dus ook de opmerking van de verkeersdeskundige uit onze gemeente. Wat onoverzichtelijk maken zodat mensen extra alert gemaakt worden. Dat daarna een deskundige van de provincie gehakt heeft gemaakt van de algehele inrichting bij ons in de straat is wat anders....

[ Voor 18% gewijzigd door nextware op 20-07-2020 14:45 ]

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18
Hugo! schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:24:
Het belangrijkste in al deze situaties is dat het binnen een 30 km/u zone is. Daar is per definitie nooit sprake van voorrangswegen: alle kruispunten / splitsingen zijn gelijkwaardig en dus geld voor iedereen dat verkeer van rechts voorrang heeft.

Het maakt voor de voorrang dus ook niets uit wat de recht-doorgaande weg is volgens mij. Je komt logisch nadenkend toch op dezelfde voorrang uit.

Volgens mij zijn dit soort situaties ook heel bewust 'onduidelijk' gemaakt, om mensen extra alert te maken.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Een bocht volgen op een afbuigende voorrangsweg geldt ook als rechtdoor rijden. Ik zou dus zeggen dat de bocht volgen rechtdoor is.

Overigens zou ik gewoon altijd richting aangeven. Er is geen situatie mogelijk waarin richting geven een verwarrende situatie veroorzaakt en in alle situaties verduidelijkt het jouw plan.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

SomerenV schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:38:
Stel ik ga rechtdoor (dus van Konginninelaan naar Koninginnelaan) en er komt van rechts iemand uit de Florisstraat, wie heeft dan voorrang? Rechts heeft voorrang maar rechtdoorgaand heeft ook voorrang. Ik zou in dit geval de persoon uit de Florristraat voorrang verlenen.
Hoe bedoel je dit? "Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" is alleen van belang als beide verkeersdeelnemers op dezelfde weg rijden, dat is in de door jouw geschetste situatie niet het geval. Dus inderdaad, verkeer vanuit de Florisstraat heeft voorrang, want die komt van rechts.

Mocht er iemand vanuit de Koninginnelaan tegenover naar de Florisstraat willen afslaan terwijl je in dezelfde situatie zit, dan heb jij voorrang want diegene komt van links of slaat af terwijl jij rechtdoor gaat. De regels zitten dus inderdaad zo in elkaar dat er geen "rechtdoor" hoeft te zijn om de voorrang gewoon te regelen, zoals @Zoidberg_AvG al goed aangeeft.

Wat betreft richting aangeven: zou ik voor de duidelijkheid hier inderdaad altijd doen, want dat kan niet verkeerd uitgelegd worden. Bovendien "voelt" elke situatie op dit kruispunt als afslaan omdat je sowieso je stuur wat moet draaien wil je je netjes aan de strepen houden.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-11 19:20
Ik zou het gewoon als een gelijkwaardige kruising zien. Maar omdat dit nu een Y is, is er geen rechtdoor maar sla je altijd af naar of links of rechts. Maakt niet uit vanuit waar je vandaan komt. Je geeft dus voorrang als je naar links wilt en rechts komt er iemand aanrijden. Je krijgt voorrang ongeacht je naar links of rechts wilt van iemand die links van je komt aanrijden. Maar iedereen geeft dus altijd richting aan voor waar ze heen gaan, zelfs als ze het als rechtdoor zien ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ashundi op 20-07-2020 19:08 ]

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Dit is gewoon een gelijkwaardige kruising. Daar zijn hier in de buurt ook meerdere van, ook in 60km zones. Rechts heeft voorrang en altijd richting aangeven.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dit is toch makkelijk?

Richting veranderen (is niet perse afslaan) is richting aangeven, altijd (en verplicht).

Verkeer van rechts heeft voorrang, altijd.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:34

Blokker_1999

Full steam ahead

chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:55:
[...]

Nogmaals. Ik kan mij niet voorstellen dat het onduidelijk is. Er zijn veel van deze situaties bij mij in de buurt en dat gaat altijd goed (als in, nooit ongelukken). Nou woon ik echt niet in de regio met de beste chauffeurs van NL. Mijn conclusie is dus dat of op Tweakers alle slechte chauffeurs van Nederland verzamelen of de situatie een stuk minder onduidelijk is dan een aantal users hier beweren.
:)B

Ik zou toch echt zeggen dat deze discussie net aantoont dat het niet duidelijk is. En dat jij geen weet hebt van ernstige ongelukken bij jouw in de buurt zegt ook niet veel. Gelukkig is de snelheid laag wat vele ongelukken sowieso helpt voorkomen. Mocht iemand de situatie verkeerd inschatten sta je snel stil.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Er zijn veel veiliger manieren om wegen zó in te richten dat mensen alert zijn.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18
Het is misschien onduidelijk, maar onveilig? Nee! Er is namelijk geen discussie over wie er voorrang heeft. Onafhankelijk van welke route ‘rechtdoor’ is, de voorrangsregels blijven hetzelfde.

Ik snap niet wat daar onveilig aan zou zijn...

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Ik vind je stelligheid nogal opmerkelijk. Het is een onduidelijke situatie die slecht gemaakt is, dan kun je helemaal niet zo stellig zijn. Ik ben namelijk van 'team rechtdoor', maar snap precies waarom mensen die dat lijntje volgen, zeggen dat het afslaan is.

Maar over rijbewijs gesproken, buiten het richting aangeven maakt het voor voorrang helemaal niets uit in deze situatie of je nu links afslaat gaat of 'rechtdoor' (die lijn volgt). Als je links wilt afslaan of 'rechtdoor' wilt rijden (voor de lijnvolgers) moet je tegemoetkomend verkeer of verkeer van rechts voorrang geven.....Of jij of je tegenligger nu knippert of niet.
M66B schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:47:
Dit is toch makkelijk?

Richting veranderen (is niet perse afslaan) is richting aangeven, altijd (en verplicht).

Verkeer van rechts heeft voorrang, altijd.
Nee natuurlijk is dit niet makkelijk, dat bochtje volgen wordt door sommigen niet gezien als van richting veranderen. Op een recht doorgaande bochtige weg ga ik toch ook niet lopen knipperen bij iedere bocht?
Vloris schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:20:
Het is misschien onduidelijk, maar onveilig? Nee! Er is namelijk geen discussie over wie er voorrang heeft. Onafhankelijk van welke route ‘rechtdoor’ is, de voorrangsregels blijven hetzelfde.

Ik snap niet wat daar onveilig aan zou zijn...
Zag deze te laat, bedoelde precies dit met m'n eerste stukje tekst.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2020 09:14 ]

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[b]Hoijong in "Onduidelijke verkeerssituatie"Nee natuurlijk is dit niet makkelijk, dat bochtje volgen wordt door sommigen niet gezien als van richting veranderen. Op een recht doorgaande bochtige weg ga ik toch ook niet lopen knipperen bij iedere bocht?
Je kunt niet gewoon (lijn) rechtdoor rijden, want er is een duidelijke hindernis, dus het is geen gewone bocht, maar een ongewone kruising. Een andere automobilist kan niet raden wat jij gaat doen en daar is richting aangeven voor bedoeld. Richting aangeven is voor de veiligheid van de ander en die van jou en daarom verplicht. Daarnaast is het ook gewoon hoffelijk om richting aan te geven. Zo moeilijk is het ook niet, je hoeft tenslotte niet meer je raampje naar beneden te draaien en je hand uit te steken. Doe je dit niet, dan kan een ander zijn raampje opendraaien en een bepaalde vinger opsteken ;)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:53
Waarom heeft iedereen het over voorrang? TS heeft de vraag wanneer hij zijn richtingaanwijzer moet gebruiken, niet wanneer iemand voorrang heeft. Voorrang lijkt mij helemaal duidelijk. Richtingaanwijzer hoef je niet te gebruiken wanneer je de Koninginnelaan volgt, een knik in de weg wil niet automatisch zeggen dat het een andere straat is. Alleen als je vanuit de Florisstraat de Koninginnelaan in gaat of visa versa moet het knipperlicht aan. Maar niemand verbied je om het voor de duidelijkheid altijd te doen. Qua voorrang maakt het allemaal geen verschil, dat is wel duidelijk in alle gevallen.
Pagina: 1