Alternatieven Wordpress.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibosa
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik zou graag een website voor een massagesalon willen bouwen en heb in het verleden vaak WordPress gebruikt voor dergelijke projecten.

Nu is het zo dat WordPress ontelbare plugins kent en deze vaak problemen hebben met updates en beveiliging. Ook ben ik geen expert in het bouwen van websites, maar kan ik wel het één en ander lezen kwa html/css/php/javascript en gedeeltelijk naar mijn eigen wensen aanpassen. Wel vaak met de hulp van bijvoorbeeld een bestaand template/thema.

De website die ik wil bouwen vraagt niet veel kwa inhoud. Het gaat daarbij vooral om informatie over het bedrijf, een tarievenlijst en een contactformulier. En natuurlijk een in het oog springend uiterlijk van de website. Een eventuele webshop zou er later ook nog bij kunnen komen, maar dat is nu nog niet aan de orde.

Wat zijn nou echt goede alternatieven voor WordPress voor de minder ervaren websitebouwer, waar ik bovenstaand mee mogelijk zou kunnen maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 07:12
Er zijn er zat te vinden, Joomla en Drupal zijn 2 voorbeelden. Ik denk dat het goed is om even te googelen op de voor en nadelen van de verschillende oplossingen. Let wel goed op het onderhouden van de sites, die platforms zijn vaak het doelwit van hacks etc, dus updaten en bijhouden is essentieel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Als ik het zo lees kan ik denk ik Wordpress aanraden.. :+ Ik probeer niet lollig te zijn maar het is voor een reden het meest gebruikte platform voor jouw specifieke doelgroep. Je wenst nog enige vorm van maatwerk maar hebt daar niet de volle technisch ervaring voor. Je grootste issue is dat er bij updates packages breken. Maar ik kan je vertellen dat dit bij elke vorm van development wel geldt. Je kan inderdaad kijken naar de kleinere spelers zoals Joomla, Drupal of misschien Magento maar ik denk niet dat je daarin de oplossing vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rVercors
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-05 17:25
Wellicht eens kijken naar Jekyll of iets als Octobercms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
Is managed hosting in zo'n geval niet duizend keer makkelijker?
Of ben jij in dit geval de managed hosting provider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stvn21
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 09:43
Voor simpele websites: https://ghost.org/ of https://getgrav.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
Mibosa schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:59:
Nu is het zo dat WordPress ontelbare plugins kent en deze vaak problemen hebben met updates en beveiliging. [..]
De website die ik wil bouwen vraagt niet veel kwa inhoud.
Heb je bij een simpele site wel zoveel extra plugins nodig dan, anders is het toch geen probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:18

De Nelis

en anders maar niet...

Wordpress is denk ik in dit geval toch wel de makkelijkste weg. Afgaande wat je aangeeft het voor site word heb je sowieso weinig plug-ins nodig dus het valt allemaal wel mee.

Wat betreft het updaten, Wordpress installeert standaard belangrijke (veiligheid-)updates automatisch.

Als je geen omkijken naar updaten wilt hebben kun je naar een managed Wordpress hosting kijken zoals eerder al aangegeven.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je geen zin hebt in onderhoud zou je voor een wix of squarespace of zo kunnen gaan, dan heb je gewoon een alles in één pakket wat minder onderhoud vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Ernemmer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:43:
Als je geen zin hebt in onderhoud zou je voor een wix of squarespace of zo kunnen gaan, dan heb je gewoon een alles in één pakket wat minder onderhoud vergt.
Dit! Ik raad het voor veel kleine ondernemers aan om gewoon lekker met een ingekocht drag'n'drop systeem een site in elkaar te zetten. Kost niet zo heel veel, en al het gedoe met beveiligingsupdates, webruimte huur etc zijn gewoon in één keer niet meer van toepassing.

Niet leuk voor de beunhaas want er valt niet veel aan te verdienen, maar het scheelt je wel dat je op zondagmiddag gebeld wordt met de melding dat de site 'gehacked' is en dat het NU opgelost moet worden.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat zijn nou echt goede alternatieven voor WordPress voor de minder ervaren websitebouwer, waar ik bovenstaand mee mogelijk zou kunnen maken?
Het enige product dat ik ken in hetzelfde segment dat ook makkelijk is voor minder ervaren mensen is Wix. Dat gezegd hebbende vraag je om "echt goede" alternatieven, maar echt goede oplossingen zijn er niet. Ze hebben allemaal hun nadelen ten opzichte van maatwerk of complexere frameworks en tools.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:06
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:05:
[...]
en al het gedoe met beveiligingsupdates, webruimte huur etc zijn gewoon in één keer niet meer van toepassing.
Even een kleine nuance; het is nog steeds belangrijk om te beslissen welke gegevens je dan op de website plaatst. Het is niet gelijk zo dat het ook per se veilig is.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik heb voor een simpele (hondenkennel site) ook gewoon Wordpress gebruikt. Zo aan de gang en ik gebruikte alleen een andere theme (Sidney, gratis).

Je hoeft niet alle plugins te gebruiken, ik had er geen een nodig, ik wilde alleen een site die ook mobiel goed uit kwam, vandaar een andere theme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
xzaz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Even een kleine nuance; het is nog steeds belangrijk om te beslissen welke gegevens je dan op de website plaatst. Het is niet gelijk zo dat het ook per se veilig is.
Uh huh? Wat is precies de relatie tussen inhoud van je site en veiligheidsupdate aan de onderliggende code van een site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 08-05 06:45
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:42:
[...]

Uh huh? Wat is precies de relatie tussen inhoud van je site en veiligheidsupdate aan de onderliggende code van een site?
Als je site geen inhoud heeft, is het het hacken ook niet waard???? :+

Nee er is geen relatie zou ik zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
PageFault schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:45:
[...]

Als je site geen inhoud heeft, is het het hacken ook niet waard???? :+

Nee er is geen relatie zou ik zeggen...
hehehe neem van mij aan dat zelfs al heeft een site geen content heeft, het zeker wel het 'hacken' waard is. Wordpress, zeker een ongepatchte is een prima honeypot om scriptkiddo's te lokken :*)
En al helemaal als je server ook mail kan versturen. Voor je het weet ben je nep kleding aan het spammen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Er zijn heel veel betere alternatieven.
Maar voor iemand met weinig ervaring valt eigenlijk alles af, zakelijk gezien als je geen ervaren sparring partner hebt.

Ik raad je aan een professional er bij te betrekken, want als de website is gehackt... Bij wie vraag je om hulp? Ook ivm AVG...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
DJMaze schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:23:
[...]

Er zijn heel veel betere alternatieven.
En wéér roep je wel iets maar laat je 't vervolgens wel achterwege die heel veel betere alternatieven dan ook te noemen (laat staan onderbouwen). Ik heb je daar vaker al-dan-niet subtiel(er) op gewezen. Post. Dan. Niks. :/ Put your money where your mouth is.
rVercors schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:16:
Wellicht eens kijken naar Jekyll of iets als Octobercms.
En hier geldt dan weer: als je geen onderbouwing erbij plaatst is je post ook niet heel waardevol. Dit is precies waarom we Welke programmeertaal moet ik leren?-topics ook niet tolereren. Als iedereen maar iets gaat roeptoeteren zonder onderbouwing wordt 't gewoon een opsomtopic.

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 22-07-2020 22:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 09:43
RobIII schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:02:
[...]

En wéér roep je wel iets maar laat je 't vervolgens wel achterwege die heel veel betere alternatieven dan ook te noemen (laat staan onderbouwen). Ik heb je daar vaker al-dan-niet subtiel(er) op gewezen. Post. Dan. Niks. :/ Put your money where your mouth is.

[...]

[...]

En hier geldt dan weer: als je geen onderbouwing erbij plaatst is je post ook niet heel waardevol. Dit is precies waarom we Welke programmeertaal moet ik leren?-topics ook niet tolereren. Als iedereen maar iets gaat roeptoeteren zonder onderbouwing wordt 't gewoon een opsomtopic.
TS wil een simpele website maken, dus geef ik hem een twee tips waarmee je een simpele website kan maken. Waarom is dat niet waardevol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:44
Waarom dan niet zoiets als shopify? Vrij simpel in gebruik, vrijwel geen omkijken naar en genoeg thema's te vinden waarbij er vast wel een tussen zit voor de salon.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Stvn21 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:24:
[...]

TS wil een simpele website maken, dus geef ik hem een twee tips waarmee je een simpele website kan maken. Waarom is dat niet waardevol?
Omdat we dan in elk dergelijk topic kunnen volstaan met een link naar http://www.cmsmatrix.org/matrix/cms-matrix?func=search of Wikipedia: List of content management systems. Daar heb je een helluva lot meer dan jouw 2 tips (die ook allebei in die lijst voorkomen overigens). En dat had TS prima zelf kunnen googlen. Zonder onderbouwing 2 namen droppen heb je dus zo weinig aan ;) En op beide genoemde links heb je dan nog mogelijkheden om te kijken naar basic features en die te vergelijken (zoals welke licentie, welke platformen/OS'en/webservers/databases ondersteund worden etc.). Daarom is 2 "tips" roepen zonder onderbouwing niet heel erg gewenst :)

Having said that: het zou ook wel handig zijn als TS (@Mibosa) dus even wat meer eisen zou aangeven; dan kunnen we in ieder geval gericht(er) meedenken. Er kan natuurlijk van niemand verwacht worden op basis van "ik wel het één en ander lezen kwa html/css/php/javascript" en "vraagt niet veel kwa inhoud" een zinnig advies te geven. Ook "informatie over het bedrijf, een tarievenlijst en een contactformulier" is een 13-in-een-dozijn eis. Het "in het oog springend uiterlijk van de website" staat natuurlijk (grotendeels) los van het systeem er achter en "een eventuele webshop" is wel een héél breed begrip (en overigens ook nog steeds een 13-in-een-dozijn dingetje). Al met al hebben we dus eigenlijk zo goed als 0 concrete eisen en wat we hebben klinkt allemaal ook niet als heel erg harde eisen. Dus misschien daar eens mee beginnen: prioriteren van eisen en duidelijk uitwerken wat er nou gewenst is.

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 22-07-2020 22:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:05
Eisen lijken me juist vrij helder. TS wil een website met statische inhoud, contactformulier en mogelijkheid tot een mooi thema en eventuele mogelijkheid voor een webshop in de toekomst. Moet onderhoudbaar zijn door iemand met beperkte php/js/html/css kennis.

Hier hoeft geen URS van 50 pagina's voor worden geschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Josk79 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:47:
Eisen lijken me juist vrij helder. TS wil een website met statische inhoud, contactformulier en mogelijkheid tot een mooi thema en eventuele mogelijkheid voor een webshop in de toekomst. Moet onderhoudbaar zijn door iemand met beperkte php/js/html/css kennis.
Oftewel zo'n beetje 90% van de CMS'en en websitebuilders die daaraan voldoen...
Josk79 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:47:
Hier hoeft geen URS van 50 pagina's voor worden geschreven...
Dat heeft ook niemand gezegd :?

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 22-07-2020 23:56 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:05
Altijd fijn als er keus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:39

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Laat ik eerst gewoon beginnen dat ik het topic niets vind voor de devschuur. Dat je een beetje scripting/templating meuk kan lezen maakt je geen minder ervaren websitebouwer maar gewoon een gemiddeld persoon. Sorry voor deze rant maar als het over elk ander (non-IT) onderwerp zou gaan, dan kiezen we wel voor de professional. Ik bedoel, ik kan wel een schroefje aan draaien maar ik breng toch echt mijn auto naar de garage.
Nu is het zo dat WordPress ontelbare plugins kent en deze vaak problemen hebben met updates en beveiliging.
Klopt, maar wordpress kan prima "veilig" zijn. Als je de correcte kennis hebt. Waarom heb jij last van plugins en ik niet? :+
  • Je zet de website om naar een stateless applicatie
  • Plugins installeer je niet via de backend maar via de code. Denk hierbij aan composer met fixed versions
  • Security updates laat je automatisch door
  • Zelf update je constant bij nieuwe releases (eventueel x-dagen wachten voor bugjes)
  • Je zorgt voor sowieso sterkte wachtwoorden
  • Je disabled standaard meuk wat 'gevaarlijk' kan zijn - I.e. de api (wp-json)
  • Je kiest bewust voor plugins en checked vooraf de code
  • Je zet (rate)limits op van alles, o.a. je login
  • Je kan er nog een WAF voor zetten voor basis meuk
  • Je kiest een gedegen theme of je forked de core theme en zorgt zelf voor updates
Wordpress is bij de facto gewoon okay (veilig bestaat nooit). Maar mensen maken het onveilig. Mede omdat ze zichzelf sterk vergissen in kennis en kunde en al helemaal met beheer.
En natuurlijk een in het oog springend uiterlijk van de website.
Wat heeft dat met WP te maken. WP is een CMS, geen website.
waar ik bovenstaand mee mogelijk zou kunnen maken?
Nou letterlijk alles op de wereld. Maar het gaat net zo knudde voor je zijn als met Wordpress als je het zelf gaat doen. Het maakt letterlijk geen saus uit of je nu CMS X of Y pakt of static website generator Z. Alles valt en staat met kennis, kunde, ervaring en expertise. Natuurlijk zijn er nog wat gedrochten in de basis, maar dat even daargelaten.

Dus tenzij je expliciete vragen hebt over echt ontwikkeling (waar ik je graag mee wil helpen als je ergens tegen aan loopt) zou ik kiezen voor:
- Ervaring op doen
of
- Managed/service partij zoeken die het regelt. Of dat nu WP is of whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:07
Met alle respect, waaarom neem je deze klus uberhaupt aan? Ik heb ook wel een beetje verstand van bouwmaterialen, maar ik ga niet aanbieden om een huis voor iemand te bouwen. Uit alles blijkt dat je er niet voldoende van weet om dit tot een goed einde te brengen, volgens mij is het tijd dat je de massagesalon doorstuurt naar iemand die wel weet wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
RobIII schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:02:
TS heeft zelf niks uitgezocht. Had ie prima zelf kunnen doen op https://www.opensourcecms.com/

Wat TS wil is niet mogelijk als die geen tijd steekt in het leren, idem voor de massagesalon.
Klanten bellen immers voor alle soorten vragen, ongeacht welk CMS er wordt gebruikt.

Moet ik dan tijd steken in een opsomming?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

@DJMaze: Dus je wil er geen moeite in steken maar wil wél per se iets zeggen waar niemand iets mee kan? Topinstelling! d:)b

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:23
@Mibosa

Ik denk dat publii (link) misschien wel wat voor je is. Dat is een cms welke je vanaf je computer een statische site laat genereren. Dan heb je wel de lusten van een dynamisch cms, maar een stuk minder van de lasten.

Als er eventueel later een webshop bij moet, dan zou ik een totaaloplossing nemen als shoppagina of mijnwebwinkel. Ik run zelf een webshop op Wordpress i.c.m. Woocommerce maar bij problemen wordt het al heel snel heel erg technisch. Het is dan eigenlijk geen website meer maar heeft meer weg van een volwaardige webapplicatie.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:06

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Er is niet veel mis met Wordpress. Ik gebruik het ook als ik een basic site wil maken met voornamelijk content. maar ga niet voor elke scheet een plug-in installeren. Je kan voor gallery's en sliders vaak al honderden plugin's downloaden, maar waarom zou je niet de deze niet gewoon installeren zoals je het als JavaScript pakketje downloadt, zoals de Lightbox etc....

Je moet dan wel de kennis van HTML, CSS en JS hebben, maar je heb geen onnodige overhead met plugins.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Pagina: 1