noctua l9a of artic freezer oid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Mijn vraag

Ik heb een tu100 case, dus weinig inbouw ruimte.
Mijn cpu is een ryzen 5 3600 maar vind dat deze behoorlijk warm word icm LP noctua L9a-am4. Bij normaal gebruik staat de cpu fan al op volle toeren te blazen en zijn de temps al 60+ (in de bios staat de cpu fan op standardwaarden). Heb zelf de cpu al paar keer voorzien van nieuwe koelpasta en correct terug gemonteerd.

Gezien de geringe hoogte dacht ik om de cpu te gaan koelen dmv 120mm waterkoeling setje.

Wat ik al gevonden?
Dat inbouwen van nzxt m22, corsair h60, artic freezer 120 misschien een uitkomst kan zijn.

Of is er misschien dmv instellingen in de bios nog iets te doen? Maar hoe doe je dat dan?

Graag hoor Ik van jullie.

Feedback is van harte welkom.

Mvg Emiel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:54
De Ryzen 3000 series loopt nu eenmaal warm. 70-80 graden onder volle belasting is niet ongewoon. Zo lang je maar onder die 95 graden blijft, hoewel de processor al gaat terugklokken voordat je daar bent. Waarom ik dit zeg is omdat een andere koeler misschien/waarschijnlijk niet de temperaturen gaat geven die je zoekt.

Ter vergelijking, mijn 3600x wordt 70 graden onder volledige belasting (videobewerking) met een Arctic e34 duo en een kleine storm door de kast heen. Verder heb ik een vrij stil fanprofiel en kijk ik nu naar idle-temperaturen van zo rond de 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
Onder volledige belasting heb ik ook zn cpu temp van 80graden even als mn gpu.
Ik vertrouwde het niet helemaal en had daardoor de cores geklokt op 3.6ghz zodat ik de temperaturen aanvaardbaar vind. Dus wat ik zo hoor is dit dus vrij normaal voor een 3600.

En maak het niet uit om een andere koeler te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:28
Als je de pagina met compatibility van Noctua bekijkt zie je dat de 3600 wel ondersteund is, maar zonder turbo/overlock headroom.
https://noctua.at/en/cpu/AMD_Ryzen_5_3600

Dat is nu eenmaal het compromis van een small form factor behuizing.

Met een AIO heb je wellicht wat meer buffer voor korte turbo periodes met wat meer vermogen.
Mits het past in je behuizing.

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 20-07-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
Ik heb er wel opzich ruimte voor. Op de foto rechts bij de front-intake.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8EgPbU3t-GQHyZ4CBASR2LhSKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFQcNK8hl7k0S90SUn3xo7WS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:54
Emiel1986 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:31:
Onder volledige belasting heb ik ook zn cpu temp van 80graden even als mn gpu.
Ik vertrouwde het niet helemaal en had daardoor de cores geklokt op 3.6ghz zodat ik de temperaturen aanvaardbaar vind. Dus wat ik zo hoor is dit dus vrij normaal voor een 3600.

En maak het niet uit om een andere koeler te nemen?
Die temperatuur is vrij normaal, hoewel die rond de 80 waarschijnlijk al wel terug gaat schalen en minder ver boost (zeker langdurig) dan als de boel koeler zou zijn. Een andere koeler kan wel uitmaken, maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet heel veel van.

Heb je problemen met performance of is het puur dat je de temperatuur omlaag wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Emiel1986 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:41:
Ik heb er wel opzich ruimte voor. Op de foto rechts bij de front-intake.

[Afbeelding]
Ga d'r eens met een liniaal in. Een radiator is minstens zo dik als een fan, die zijn doorgaans 25mm.
Dus je zit daar minstens op 40mm.
Nu heb je een low profile fan. Als je die verdubbelt, 30mm, zit je al tegen je USB 3.0 case header kabel aan.
Ik denk dat een AIO best spannend is in zo'n case.

Er zijn nog wat andere luchtkoelers, maar ik denk dat die vooral meer lucht verplaatsen (= meer herrie), want ze zijn niet heel veel groter.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 20-07-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:51

sapphire

Die-hard pruts0r

AIO radiator is doorgaans 30mm dik en de fan 25. Slim Noctua zou kunnen dan zit je op 45mm, meten is weten.
Eventueel je voeding vervangen voor een SFX variant maar kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

Andere optie zou zijn om te testen met je fans als outtake, nou zit de onderste wel erg dicht op je GPU dus dat word vechten om lucht maar de voorste fan...

Nu blaas je een bak 'koele' kucht naar binnen maar de warmte blijft vervolgens hangen omdat je behuizing niet veel ventilatie heeft. Sowieso is het bij ITX sneller een ding om de warmte vlot de kast uit te krijgen omdat alles dicht op elkaar zit en de warmte sneller blijft hangen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is helaas een verre van geschikte kast voor componenten die snel warm worden, je hebt een enkele fan die warmte de kast uit moet drukken via overdruk, dat is helaas verre van ideaal. Je zou er eigenlijk een fan bij moeten hebben die nog warme lucht kan afvoeren via de achterkant van de behuizing, maar daar lijkt geen plek voor.

Ik denk dat met een betere behuizing meer winst te behalen valt dan met een betere koeler.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
@sapphire

Die bottom intake zou ik ook kunnen verwijderen hoor er zit een groot gat in de bodem met een Stoffilter ervoor. Evengoed bovenin zit er ook een exhaust fan van 80mm.

De psu die erin zit is al een sfx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
@GoldenLeafBird het is puur om de cpu temp naar beneden te krijgen.
Ik ben geen overklokker en mn 3600 is snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
@Tsurany door mn werk heb deze kast gekozen.klein handzaam. Heb zelf al de nodige aanpassingen gemaakt bottom take en bovenin een exhaust fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
Hey ALL.

Heb toch even de stoute schoenen aangetrokken en een H60 opgehaald bij de PC handel in de hoek.
Icm een slim fan voorop past hij erin. En de videokaart heeft ook nog genoeg ruimte.

Mijn vraag aan jullie. Moet ik die bottomintake fan verwijderen of wel laten zitten?

Op de foto kunnen jullie ook zien dat er nog een 80mm exhaust fan in zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xivoTNIH24ODV9bcRhSvegC-39o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZI6As9niFSbFxJqTOhWjKrX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Past precies :)

Wat zit daar boven dan, want die kast is toch dicht van boven?

Die bottom intake moet je gewoon even testen met je andere temperaturen (gpu/moederbord).
Het kan best zijn dat hij nodig is voor je GPU en moederbord.
Wat gebeurt er na ~20 minuten prime95 / furmark? Intake, outtake en uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
Klopt normaliter wel. Echter heb ik daar een 80mm fan gemonteerd. Bovenin een 80mm gat gemaakt en afgewerkt met een Stoffilter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PenWKxv45vSMjvIjD8H8-IdIIj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5MzeqUzUKPclqdQftNpHxgY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat heb je netjes gedaan. Die fan moet best veel trekken als hij het tegen twee 120mm fans moet opnemen.
Maar de gpu gooit misschien ook nog wat lucht naar buiten.

Ik denk dat je de onderkant wel nodig hebt. Wellicht niet met een groot debiet. Dus een Noctua ULN of met low noise adapter.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 21-07-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
Ik ga even aan het knutselen. Die LNA,s heb ik nog wel liggen dat word geen probleem.

Jullie gaan van mij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
Nog een vraag:
Ik lees ook iets door je cpu te undervolten je de temperaturen ook omlaag kan krijgen.
Heeft iemand hier een goeie uitleg over of dat welligt ook uitkomst kan bieden?
Mvg Emiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat kan. Je kunt overclocken door de snelheid en voltages te verhogen, maar het kan ook andersom.
Hoeveel je met alleen undervoltagen kan winnen weet ik niet, het is immers geen U serie chip.
Je hebt nu een tdp van 65 Watt, die moet je echt significant omlaag helpen om er iets van te merken.

Je kunt hem ook gewoon langzamer zetten, bijvoorbeeld op de snelheid van een 1600.
Maar, zolang hij gewoon continu stock (3.6Ghz) kan draaien is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
Thanx.

Ik ga dat ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
Hey Gents,

Naar even geknutseld te hebben nu het volgende. De rtx2060 krijg ik in mijn case gewoon niet onder de 85 graden tijdens gamen. En gaat deze als een turbine te keer.

Is het misschien beter om een lichtere kaart te nemen bv 1650s of een 1660s??

Het gaat om af en toe full hd gamen op hoge settings en veel films kijken.

Mvg Emiel
Pagina: 1