Tweedehands auto kopen. Oud model met minder km's of jonger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:24

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe tweedehands auto.
In principe gaat dit een Renault Clio estate 1.5dci worden.
Nu is het zo dat je voor pakweg 4 duizend euro de keuze hebt tussen een oud model met plm 1,5 ton op de teller of het nieuwe model met meer dan 2 ton op de teller.
...
Waar doe ik verstandig aan?
Hoeveel km kun je nog rijden met een auto die weliswaar jonger is maar al wel op de 2 ton staat?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb?
Ik heb de afgelopen dagen verschillende autosites doorgepluist om een beeld te krijgen van wat er aangeboden wordt.
O.a. Marktplaats, AutoScout24 en gaspedaal.nl

Ruwweg koop je voor een goede 3 duizend euro een Clio estate uit 2012 met ongeveer 150000 km op de teller of een Clio estate van het nieuwe model uit 2013 met meer dan 200000 km voor ongeveer 4000 euro.

Ik vind het moeilijk om een keuze te maken.
Een nieuw model is mooier en jonger maar kost het maximale budget en heeft meer gereden.
Een oud model is dan wel minder mooi maar heeft minder gereden en kost minder waardoor er geld overblijft voor eventuele kosten aan de auto in de komende tijd.

Wat te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hoe veel wil je er mee gaan rijden per jaar en hoe lang wil je met de auto blijven doen/doorrijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Begin eens met de verplichte onderhouds-intervallen van Renault na te kijken / downloaden. En hou die aan tegen de (hopelijk aanwezig) onderhoudsboekjes van beide auto's.

Volgens mij waren die blokjes tot ongeveer 150.000km sowieso "gegarandeerd" dus je zou ook kunnen beargumenteren: de ene is net uit zijn motorische garantie, de andere heeft dat zonder problemen gehaald en 50K extra bij gereden (zonder problemen?)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
GoldenSample schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:43:
Hoe veel wil je er mee gaan rijden per jaar en hoe lang wil je met de auto blijven doen/doorrijden?
Goede vragen inderdaad.
We rijden 30.000 km per jaar en willen er de komende jaren in rijden. Zeg 4 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:35
Een 10 jaar oude auto meer dan 100k op de teller die alleen in de stad heeft gereden is sowieso in het algemeen er slechter aan toe dan dezelfde auto die 300k op voornamelijk snelweg heeft gereden.
Het is wijs om na te gaan welke van toepassing is op de auto’s van je keuze.

En zoals eerder aangegeven, kijk ook even naar de staat van onderhoud inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:44:
Begin eens met de verplichte onderhouds-intervallen van Renault na te kijken / downloaden. En hou die aan tegen de (hopelijk aanwezig) onderhoudsboekjes van beide auto's.

Volgens mij waren die blokjes tot ongeveer 150.000km sowieso "gegarandeerd" dus je zou ook kunnen beargumenteren: de ene is net uit zijn motorische garantie, de andere heeft dat zonder problemen gehaald en 50K extra bij gereden (zonder problemen?)
Sowieso kijk ik alleen naar auto's met een ingevuld onderhoudsboekje.
Het vervangen van de distributieriem plus waterpomp is ook iets om rekening mee te houden.
Als dit al gebeurt is, is dat een voordeel op zich.
Als de prijs er naar is kan ik eventueel een auto overwegen waarbij ik het nog moet laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Daniel36 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:55:
[...]

Als de prijs er naar is kan ik eventueel een auto overwegen waarbij ik het nog moet laten doen.
Nee, dat is een perfecte onderhandeling om de verkoper (hopelijk garage?) te laten doen; heb je meteen garantie op de vervanging en het kost je geen/weinig BTW want dat schrijven ze weg in de eigen boeken. :)

Maar, een auto zoeken zonder boekjes op zondagavond; you sure? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 22:53
Houd er rekening mee dat het oude model zwaarder is en daardoor 1 categorie hoger zit in de MRB.
1210 kg voor de oude om 1096 kg voor de nieuwe.
Ook zal het oude model geen Euro 6 hebben, de nieuwe misschien alleen vanaf een bepaald bouwjaar. Rekening houdende met je budget zou ik de hoogste Euro normering nemen omdat je anders gezeur kunt krijgen met milieuzones.

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ongetwijfeld gelden er duizend kleine lettertjes maar:
Het nieuwe systeem is gebaseerd op de emissieklasse van de voertuigen. Voor personenauto’s en bestelwagens komen tussen 2020 en 2025 twee typen milieuzones: een gele en een groene. In de gele milieuzone worden alle dieselvoertuigen met Euroklasse 3 of hoger toegelaten. In 2020 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder. In de groene milieuzone worden alle dieselvoertuigen met Euroklasse 4 of hoger toegelaten. In 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder.

Vanaf 2025 wordt het systeem één Euroklasse opgeschoven. Op dat moment kan een gemeente voor dieselpersonen- en dieselbestelwagens kiezen voor een groene of blauwe zone. In de eerste mogen Euro 4-voertuigen en hoger in, in de tweede Euro 5-voertuigen en hoger. In 2025 zijn deze auto’s op hun beurt meer dan 15 en 20 jaar oud. In 2025 is het voor gemeentes dus niet meer mogelijk om een milieuzone met emissieklasse 3 te hanteren.
Euro-5 dus pas echt problematisch in 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Ik heb nog een vraagje tussendoor: bij sommige auto's staat import: ja.
Dat zal betekenen dat ze uit het buitenland naar Nederland zijn gehaald maar is dat goed of slecht of maakt het wellicht niets uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 04-06 23:35
Daniel36 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 05:35:
Dat zal betekenen dat ze uit het buitenland naar Nederland zijn gehaald maar is dat goed of slecht of maakt het wellicht niets uit?
Dan is de onderhoudshistorie lastiger na te gaan.
Als je er in 4 jaar nog 120k bij wil rijden mag je wel rekening houden met nog een keer de aanschaf waarde in onderhoud. Dat kan ook invloed hebben op de keuze...
(Liever 5k uitgeven aan een auto met iets minder km’s?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:16
Rekening houdend met de (komende) afschrijving voor dieselauto's zou je voor dat kilometrage ook kunnen kijken naar een benzine. Die zijn hoogstwaarschijnlijk ook in de aanschaf nog wat voordeliger.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34

Croga

The Unreasonable Man

VeeGee schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:45:
Rekening houdend met de (komende) afschrijving voor dieselauto's zou je voor dat kilometrage ook kunnen kijken naar een benzine. Die zijn hoogstwaarschijnlijk ook in de aanschaf nog wat voordeliger.
Nope. Dat zit al verwerkt in de prijzen op dit moment. Een vergelijkbare benzine auto, zeker in die klasse, zit 20%-50% hoger in de prijs.

Juist op dit moment is Diesel enorm interessant. Omslagpunt ligt vaak tussen 10'000 en 15'000 kilometer, qua voorspelbare kosten. Dus op 30k per jaar is er op dit moment geen enkele reden om voor benzine te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Nu online

GerritGekke

Gamechanger

Als ik het goed begrijp zijn het twee verschillende modellen. Oudere vs nieuwere. Ik zou zeggen ga een proefrijden in beide wagens. Je kan alles specs, standen en fora’s afstruinen maar uiteindelijk kan een ritje zoveel meer zeggen.

Ik ben van mening dat alles valt en staat met goed onderhoud van een auto. Als dat aaneengesloten aantoonbaar is dan is dit prettig. Het dilemma waar jij mee zit zou ik niet al te zwaar tillen. Kijk alleen wel naar het onderhoud wat er aan komt. Zodat je niet denk voor een prikkie een wagen te kopen.

Tevens vooraf even opzoeken wat de zwakke punten van de auto zijn. De ANWB of Autoweek hebben hier vaak wel wat over geschreven. Manco’s kan je eventueel in de onderhandeling meenemen.

Edit:
Een jonge auto met veel kilometers heeft veel snelweg gereden en is altijd goed warm. Qua slijtage minder als een auto welke veel stil staat en kortere ritten doet.

[ Voor 10% gewijzigd door GerritGekke op 20-07-2020 09:02 ]

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebbiedude
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
Mijn persoonlijke ervaring is dat auto's die uit Belgie en/of Frankrijk komen nu niet het beste onderhoud hebben gehad. Veel achterstallig onderhoud kun je hier verwachten.
Daarentegen komt mijn huidige auto uit Duitsland, en deze is wel keurig onderhouden. Geen rare dingen gehad tot zover (bijna 1 jaar in het bezit). Dit is in lijn wat ik vaker hoor dat auto's uit Duitsland beter onderhouden worden.

Mijn advies is, mocht je voor een import auto gaan, alleen kijken naar auto's die uit Duitsland geimporteerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:16
Croga schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Nope. Dat zit al verwerkt in de prijzen op dit moment. Een vergelijkbare benzine auto, zeker in die klasse, zit 20%-50% hoger in de prijs.

Juist op dit moment is Diesel enorm interessant. Omslagpunt ligt vaak tussen 10'000 en 15'000 kilometer, qua voorspelbare kosten. Dus op 30k per jaar is er op dit moment geen enkele reden om voor benzine te gaan.
Dat kun je niet zonder meer stellen. Dat hangt ook af van de prijscategorie waarin je een auto koopt natuurlijk. Je hebt in ieder geval rekening te houden met een hogere afschrijving én een hogere wegenbelasting. Met een moderne zuinige benzinemotor ben je dan in sommige gevallen beter af. Ook bij 30k per jaar. Of dat in dit geval anders is, zou je in ieder geval even moeten doorrekenen. Het kan zijn dat het voor TS wel interessant is.

[ Voor 7% gewijzigd door VeeGee op 20-07-2020 08:56 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34

Croga

The Unreasonable Man

VeeGee schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:56:
[...]

Dat kun je niet zonder meer stellen. Dat hangt ook af van de prijscategorie waarin je een auto koopt natuurlijk. Je hebt in ieder geval rekening te houden met een hogere afschrijving én een hogere wegenbelasting. Met een moderne zuinige benzinemotor ben je dan in sommige gevallen beter af. Ook bij 30k per jaar. Of dat in dit geval anders is, zou je in ieder geval even moeten doorrekenen. Het kan zijn dat het voor TS wel interessant is.
2 maanden geleden heb ik deze berekeningen gedaan. Voor de Clio, de Megane en de Laguna. In alle drie de gevallen kwam er grofweg hetzelfde uit: Omslagpunt op 10’000-15’000 kilometer. Ik verwacht dat ik de excel sheets nog wel ergens heb. Ik heb daar wel een aantal aannames gedaan zoals bepaalde verwachte levensduur en verwacht aantal kilometers; dat zijn natuurlijk geen harde gegevens dus YMMV. Maar voor de getallen waar ik me comfortabel bij voelde was dat de uitkomst. Zeker als TS al vast heeft staan dat de auto over 4 jaar vervangen gaat worden.

Wat je opmerkingen betreft; ja hogere wegenbelasting maar dat valt makkelijk weg tegen de lagere brandstof kosten. Ik verwacht persoonlijk geen hogere afschrijving omdat op dit prijsniveau er uberhaupt niet veel afschrijving meer is. En die is voor een groot deel al verwerkt in het feit dat de diesel uitvoeringen behoorlijk veel goedkoper zijn. Als je nu een Clio diesel aanschaft voor 5000 euro zul je die over 4 jaar voor 2500 (give or take) kunnen verkopen. Een Clio benzine kost, in vergelijkbare uitvoering, al snel 7000 euro en ook die zal over 4 jaar niet veel meer dan die 2500 opleveren. Dan is de afschrijving op de benzine uitvoering juist hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:37

Theo

moederbord

Daniel36 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:41:
Nu is het zo dat je voor pakweg 4 duizend euro de keuze hebt tussen een oud model met plm 1,5 ton op de teller of het nieuwe model met meer dan 2 ton op de teller.
...
Hoeveel km kun je nog rijden met een auto die weliswaar jonger is maar al wel op de 2 ton staat?

Ik heb de afgelopen dagen verschillende autosites doorgepluist om een beeld te krijgen van wat er aangeboden wordt.

Ruwweg koop je voor een goede 3 duizend euro een Clio estate uit 2012 met ongeveer 150000 km op de teller of een Clio estate van het nieuwe model uit 2013 met meer dan 200000 km voor ongeveer 4000 euro.

Een nieuw model is mooier en jonger maar kost het maximale budget en heeft meer gereden.
Een oud model is dan wel minder mooi maar heeft minder gereden en kost minder waardoor er geld overblijft voor eventuele kosten aan de auto in de komende tijd.

Wat te doen?
toon volledige bericht
Met dit soort tellerstanden (150dkm vs 200 dkm) is de staat van de auto en de onderhoudshistorie belangrijker dan het kleine verschil in kilometerstand.
Een auto met bijv 220dkm op de teller die er van binnen en buiten netjes uitziet, waarbij het onderhoud heel strak volgens het boekje is uitgevoerd (als de distri om de 125dkm vervangen moet worden, en deze is vervangen bij 126 dkm, en geen 145 dkm) zou ik beter vertrouwen dan dezelfde auto met een versleten bestuurdersstoel, 150 dkm op de teller waarbij de distri nog niet vervangen is.

En auto die goed en tijdig onderhoud heeft gehad gaat en waar de vorige eigenaar zuinig op was langer mee dan dezelfde auto waar men niet zuinig mee om is gegaan en waarbij men beknibbelt heeft op onderhoud.

Ik zou met een zoektocht naar een auto dus vooral kijken naar hoe de auto er bij staat en hoe het onderhoud is:
- Heeft de stoel en het stuur slijtageplekken?
- Is het onderhoud strak volgens het boekje gedaan? En niet stiekem 10dkm te laat?
- Geen importauto? (want geen historie beken)
- Geen tig vorige eigenaren?
- Geen schade/defecten die je makkelijk op kan lossen? (lampje stuk, bekleding los, roestplekje, rammeltje)

Bovenstaande zaken zijn veel belangrijker bij een auto met 150+dkm op de teller dan het verschil tussen 150dkm en 200 dkm op de teller hebben staan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

...

Wat te doen?
toon volledige bericht
150dkm, en gelijk kijken of de distributie al is vervangen(120dkm)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Croga schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Ga dan wel voor een Euro-5 diesel en geen eerdere emissieklasse, tenzij je het leuk vindt om te gaan puzzelen met milieuzones.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:11
Je kan ook een incidentele Milieu naheffing voor lief nemen :)
Kost je niks totdat je de milieuzone inrijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:33

Bommes

Capo del formaggio

Het nieuwe model heb ik ook gereden in diesel uitvoering (een 2018 versie).
Ik had de 110 pk dci in een bose uitvoering.
Heerlijke auto die super fijn reed.
Heel ruim is de clio niet vind ik, zeker de achterin zitten houd niet over.

Maar je keuze is een oud of een nieuw model, zoals door meerdere geantwoord kijk naar de verdere staat van de wagen.
Is dat gelijk maar enkel de kilometerstand bij het nieuwe model hoger zou ik toch voor die nieuwere gaan.
Als het past binnen het budget kies dan een 110 cdi

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Import hoeft niet uit te maken, de 2e hands markt is in NL bij veel modellen groter dan dat ze beschikbaar komen. Vanwege strengere regelgeving, hoge dieselprijzen etc komen er in de landen om ons heen best veel diesels voor leuke prijzen beschikbaar. Grote mits is wel dat het bij import wel makkelijk sjoemelen is met opgelapte total-loss wrakken, km standen, onderhoud en dat soort dingen. Ook kunnen de opties anders zijn dan die van de standaard NL modellen. Als je een slecht gevoel bij de verkoper hebt (werp vooral ook een blik op de werkplaats en achterterrein) of de auto (lak, wielkasten, bumpers etc) er te mooi uitziet voor de leeftijd niet aan beginnen.

[ Voor 17% gewijzigd door -36- op 20-07-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:09
...

Wat te doen?
toon volledige bericht
Als je vaak in een stadscentrum moet zijn, zou ik zo jong mogelijk nemen als je een diesel wil gaan rijden.
Let dan vooral op de emissieklasse.
Ik zou overigens altijd kiezen voor een auto op benzine eventueel icm gas als je veel rijdt als je veel in stadscentra komt. Milieuzones kunnen snel ingevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 08:34
MAX3400 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 00:11:
[...]

Ongetwijfeld gelden er duizend kleine lettertjes maar:

[...]

Euro-5 dus pas echt problematisch in 2025?
Ik heb ook een oudere auto (net na 2000, sportief model) en heb het bij de aanschaf al eens uitgezocht.
Volgens mij is dit
https://www.rijksoverheid...-harmonisatie-milieuzones
nog steeds actueel en staat daarin alles wat je zou willen weten (ik heb niet gedetailleerd gecontroleerd op nieuwere plannen)

edit: vooruit - deze doe ik er ook nog bij
https://www.rijksoverheid.../harmonisatie-milieuzones
volgens mij bevestiging dat men doorgaat op de lijn van de brief hierboven.

Omdat ik het researchen niet kan laten :9
https://www.rijksoverheid...tief-besluit-stb-2019-398
de bijhorende regelgeving die per 1 januari van kracht is geworden. Lastig te lezen dus ik zou eerder die andere 2 dingen bekijken. Toch zelf lezen? p 17

[ Voor 30% gewijzigd door BuZZem op 20-07-2020 18:22 . Reden: moar info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Ik heb weer bijgelezen en kan de volgende zaken melden:
- ik heb net 8 jaar op LPG gereden en wil nu wel eens een diesel proberen, mede om verlost te zijn van de storingsgevoeligheid van een LPG installatie in de auto.
- ik kom eigenlijk nooit in stadcentra, als ik al eens in de stad moet zijn ga ik het laatste stukje met het OV.
- Bij de auto's die ik tot nu toe online bekeken heb, zat er niet één die anders dan euro 5 was.
- De auto die ik wil kopen moet er netjes uit zien dus auto's met duidelijke slijtage sporen laat ik staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 08:34
We hebben door elkaar heen gepost. Dus check mijn vorige bericht nog ff.

Met wat je nu zegt: lijk je op een horizon van 4 jaar rijden hoe dan ook niet in de problemen te komen, niet met benzine en niet met diesel. Per/Na 2025 is wel even puzzelen. Enige punt dat mogelijk nog meespeelt is restwaarde; maar gezien je richtbudget is dat wellicht ook niet superrelevant.

[ Voor 19% gewijzigd door BuZZem op 20-07-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:54
Hangt af van de onderhoud van de auto. Ik heb nu al met mijn Toyota Aygo uit bouwjaar 2010 al 162.300 KM op de teller staan en altijd keurig alle beurten op de tijd gehad bij de officiële dealer Toyota. Dat betekent niet dat mijn Aygo slecht aan toe is.

Ik zou zelf als ik straks een nieuwe auto ga kopen jongere leeftijd en en een lage aantal kilometers willen hebben.

Mijn Aygo kocht ik op 12 december 2014 en had 30.000 KM op de teller bij de officiële dealer Toyota. Ik heb al 132.300 KM op zitten.

Je moet ook kijken hoeveel eigenaren de auto heeft gehad. Bij mij ging die 1 eigenaar

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Pagina: 1