Vraag

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn vader gebruikt een Moto G6. Gisteren en vandaag zijn er zonder dat hij dit zelf deed of op dat moment z'n telefoon gebruikte GIF's gestuurd naar zijn contactpersonen. Niet tegelijk naar allemaal, maar ogenschijnlijk in fases.

Wat Googlen bracht me op een GIF bug in Whatsapp 2.19.244 en lager. Zijn Whatsapp is echter up to date. Alle websessies heb ik direct door hem laten beëindigen, daarna werden er echter wederom GIF's gestuurd.

Kwestie van een virusscanner installeren en de boel scannen? Of zijn er meer concrete stappen te adviseren? Iemand ervaring hiermee wellicht?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zal net te makkelijk denken: zet die telefoon eens gewoon keihard uit vannacht? Of de gehele dag morgen? Eventueel SIM-kaart in een "dumb phone" stoppen zodat ie nog steeds gebeld kan worden?

Wordt er nog steeds verstuurd? Tja, dan is er ergens / elders ingelogd maar niet zichtbaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Mogelijk gaat het inderdaad om een malafide GIF die misbruik maakt van die kwetsbaarheid. Ontvangers die niet ge-update hebben lopen dan mogelijk ook een risico.

Whatsapp kun je op een mobiel maar op één device tegelijk gebruiken, en gezien het na het deactiveren van de web sessies nog steeds voor komt, zou ik neigen naar dat het iets op het toestel moet zijn.

Probeer inderdaad eens een paar virusscanner apps, mogelijk kunnen die dat bevestigen.

• JBS
  • Niet online
@MAX3400 Het gebeurt niet frequent. Zo heb ik er zelf maar één van hen gehad, en twee stuks direct achter elkaar in twee groepen waar we beide inzitten. Dat gebeurde gisteren, op exact hetzelfde moment. Iemand anders ontving er vandaag eentje zo begreep ik.
Bedoel hiermee te zeggen: lastig te bepalen of het stopt door de telefoon een dag(deel) offline te halen.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:30

g0tanks

Moderator CSA
Wat voor gifs zijn het? Is het iets waar je op kan googelen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• JBS
  • Niet online
g0tanks schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:43:
Wat voor gifs zijn het? Is het iets waar je op kan googelen?
Goed punt. Inderdaad naar gezocht, maar niets concreets gevonden. Kwam ze beide wel tegen op zo'n GIF verzamel site, maar niet malware gerelateerd. Voor de volledigheid hieronder screenshots. In drie chats één of beide ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYWHuFwvwmhRflWZ3_nNldeaToc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDpTDoPKsTLDCNmLUgaMYaUa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9dEcdsBjaJjPu4C1AW1yYUPpBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cI4QvLoZjlUeKUNtT4bVUskg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 19-07-2020 22:50 ]

• JBS
  • Niet online
Zowel AVG als Avast Antivirus vinden geen infecties. Wel adviseren ze beide een 'webshield' in te schakelen, dat is nu niet het geval, en zien ze als bedreiging, maar dat lijkt iets van de app zelf te zijn.

De boel ook nog gescand met Bitdefender Antivirus, maar ook die vindt niets.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Is de simkaart misschien gespoofed?
Ik kan mij voorstellen dat wanneer iemand een kloon van je simkaart heeft, hij/zij gemakkelijk via Whatsapp kan inloggen en dingen versturen.

Je zou bij de provider kunnen vragen of zij gekke dingen zien mbt tot de simkaart.
Wat ook kan is dat je twee staps verificatie inschakelt in Whatsapp zelf. Dan moet je eens in de zoveel tijd een code invoeren, maar kunnen andere mensen (ook niet via spoofen) zomaar in je Whatsapp

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Flapperbol schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:25:
Is de simkaart misschien gespoofed?
Ik kan mij voorstellen dat wanneer iemand een kloon van je simkaart heeft, hij/zij gemakkelijk via Whatsapp kan inloggen en dingen versturen.

Je zou bij de provider kunnen vragen of zij gekke dingen zien mbt tot de simkaart.
Wat ook kan is dat je twee staps verificatie inschakelt in Whatsapp zelf. Dan moet je eens in de zoveel tijd een code invoeren, maar kunnen andere mensen (ook niet via spoofen) zomaar in je Whatsapp
Whatsapp kan je niet installeren op meerdere apparaten tegelijkertijd dus dat kan het niet zijn. Dan zou het hele account overgenomen zijn en zie je deze berichten ook niet meer op de telefoon. Sterker nog: dan krijg je een prompt om opnieuw je Whatsapp te activeren.

Malware op de telefoon lijkt mij het meest logisch gezien web.whatsapp uitgesloten lijkt te zijn. Terug naar de fabrieksinstellingen dat ding.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• JBS
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:28:
[...]

Whatsapp kan je niet installeren op meerdere apparaten tegelijkertijd dus dat kan het niet zijn. Dan zou het hele account overgenomen zijn en zie je deze berichten ook niet meer op de telefoon. Sterker nog: dan krijg je een prompt om opnieuw je Whatsapp te activeren.

Malware op de telefoon lijkt mij het meest logisch gezien web.whatsapp uitgesloten lijkt te zijn. Terug naar de fabrieksinstellingen dat ding.
Heb de telefoon ook nog even gescand met Bitdefender Total Security aangezien die ook op malware scant. Ook die meldt dat er geen problemen zijn.

Inderdaad wellicht het meest verstand om een reset naar fabrieksinstellingen te doen..

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:28:
[...]

Ah true, het was mij even ontgaan dat Whatsapp dan deactiveert.
Je hebt niet toevallig nog een (veel) jonger broertje/zusje die nog thuis woont en ontdekt heeft hoe een mobiel werkt? (Ik krijg soms ook rare gifjes opgestuurd van mijn zus, maar dan heeft haar jongste zoon haar mobieltje weer gevonden :P )

• JBS
  • Niet online
Flapperbol schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:43:
[...]

Ah true, het was mij even ontgaan dat Whatsapp dan deactiveert.
Je hebt niet toevallig nog een (veel) jonger broertje/zusje die nog thuis woont en ontdekt heeft hoe een mobiel werkt? (Ik krijg soms ook rare gifjes opgestuurd van mijn zus, maar dan heeft haar jongste zoon haar mobieltje weer gevonden :P )
Haha nee, en de kleinkinderen waren er op dat moment ook niet ;)

• JBS
  • Niet online
Oké. Telefoon is hersteld naar fabrieksinstellingen.
Blijft een merkwaardig iets, zeker ook de ogenschijnlijk onschuldige GIF die werd verstuurd. Bij misbruik had ik andere type GIF's verwacht. Hoe dan ook, hopelijk is 't hiermee opgelost.

• JBS
  • Niet online
Een paar weken nadat ik de telefoon voor naar fabrieksinstellingen gereset heb, worden er weer GIF'jes verstuurd... Opvallend, of toevallig, is dat dit alleen maar (een deel van de aanwezig) groepen gestuurd lijkt te zijn.

Er zijn geen whatsapp web sessies actief.

Voor de volledigheid de betreffende GIF van deze keer (screenshot van mijn telefoon, ontvangende partij dus).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNd8myqJ_YJfzzqcBDvklwn999g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlD0xzVxNdHLdkblPuf09vmq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door JBS op 13-08-2020 17:50 ]

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:56
Misschien een voor de hand liggende vraag, maar is die screenshot van de telefoon van je Pa? Ik kan me vergissen, maar op mijn telefoon staan de berichtjes die ik zelf verstuur, rechts uitgelijnd in beeld. Dat is hier niet het geval. Als het zijn telefoon is, zouden dit geen verzonden berichtjes zijn, maar juist ontvangen berichtjes en zou het juist betekenen dat iemand anders de groep aan het spammen is…

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:30

g0tanks

Moderator CSA
Kan je uitsluiten dat het niet per ongeluk gebeurt? Sommige mensen zijn eenmaal niet zo handig met mobiele telefoons. En soms heb je van die gekke verhalen met koolstofmonoxidevergiftiging waarbij iemand zich er later niks meer van kan herinneren.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-11 11:42

Nielless

Born at a very young age.

Seal64 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:27:
Misschien een voor de hand liggende vraag, maar is die screenshot van de telefoon van je Pa? Ik kan me vergissen, maar op mijn telefoon staan de berichtjes die ik zelf verstuur, rechts uitgelijnd in beeld. Dat is hier niet het geval. Als het zijn telefoon is, zouden dit geen verzonden berichtjes zijn, maar juist ontvangen berichtjes en zou het juist betekenen dat iemand anders de groep aan het spammen is…
Precies mijn gedachte. Zijn dit niet gewoon gifjes die je ontvangt ipv verstuurd??

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

• JBS
  • Niet online
g0tanks schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:40:
Kan je uitsluiten dat het niet per ongeluk gebeurt? Sommige mensen zijn eenmaal niet zo handig met mobiele telefoons. En soms heb je van die gekke verhalen met koolstofmonoxidevergiftiging waarbij iemand zich er later niks meer van kan herinneren.
Ja, helaas wel. Ik hoopte ook op een onbedoelde handeling. GIF's zijn verstuurd toen hij de telefoon niet in zijn hand had.
Seal64 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:27:
Screenshot is van mijn telefoon, vandaar dat het bericht rechts links is uitgelijnd.
Nielless schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:45:
[...]

Precies mijn gedachte. Zijn dit niet gewoon gifjes die je ontvangt ipv verstuurd??
Ik heb ze ontvangen, van de persoon/telefoon in kwestie.

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 13-08-2020 17:48 ]

• Nielless

Nielless

JBS schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:45:

[...]
Screenshot is van mijn telefoon, vandaar dat het bericht rechts is uitgelijnd.
Maar in de screenshot die je stuurt staat het gifje juist links uitgelijnd.

Hieronder als ik een gifje naar iemand stuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjYxB8CtuAG3qc44hYiNMyLf6Hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kceh1bbTMppzeVRR5bynLn9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Nielless op 13-08-2020 17:49 ]

• JBS
  • Niet online
Nielless schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Maar in de screenshot die je stuurt staat het gifje juist links uitgelijnd.
Herstel. Links inderdaad. Het is een screenshot van mijn telefoon waarin het GIFje te zien is dat ik ontvangen heb van de persoon/telefoon in kwestie.

• Nielless

Nielless

Ah ik lees verkeerd :+

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:38

DataGhost

iPL dev

JBS schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:45:
[...]
Ja, helaas wel. Ik hoopte ook op een onbedoelde handeling. GIF's zijn verstuurd toen hij de telefoon niet in zijn hand had.
Als je telefoon niet goed gelockt in een zweterige/dunne broekzak zit kan er van alles gebeuren zonder dat hij de telefoon in zijn hand heeft? Hoe is de boel gelockt, en gebeurt dat altijd? Ze zijn waarschijnlijk makkelijk vanaf zijn toetsenbord te versturen.

• JBS
  • Niet online
DataGhost schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:51:
[...]

Als je telefoon niet goed gelockt in een zweterige/dunne broekzak zit kan er van alles gebeuren zonder dat hij de telefoon in zijn hand heeft? Hoe is de boel gelockt, en gebeurt dat altijd? Ze zijn waarschijnlijk makkelijk vanaf zijn toetsenbord te versturen.
Ik begrijp de suggestie, ook ik dacht aan hetzelfde, maar een GIF (enkel en alleen GIF), op exact hetzelfde moment naar meerdere groepen, niet doorgestuurd vanuit een andere chat (want dan staat er "doorgestuurd" boven) door iemand die verder nooit GIF's stuurt (dus niet in snel/recent gebruikt menu of iets dergelijks te vinden)...? Dat lukt hem met telefoon in z'n hand niet eens, laat staan per ongeluk door onbewuste aanrakingen vanuit een broekzak..

Antwoord op je vraag: de telefoon zit in een hoesje, geen "boek"hoesje. Ontgrendelen gebeurt door te swipen.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 13-08-2020 19:15 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:38

DataGhost

iPL dev

JBS schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:03:
[...]
Ik begrijp de suggestie, ook ik dacht aan hetzelfde, maar een GIF (enkel en alleen GIF), op exact hetzelfde moment naar meerdere groepen, niet doorgestuurd vanuit een andere chat (want dan staat er "doorgestuurd" boven) door iemand die verder nooit GIF's stuurt (dus niet in snel/recent gebruikt menu of iets dergelijks te vinden)...? Dat lukt hem met telefoon in z'n hand niet eens, laat staan per ongeluk door onbewuste aanrakingen vanuit een broekzak..

Antwoord op je vraag: de telefoon zit in een hoesje, geen "boek"hoesje. Ontgrendelen gebeurt door te swipen.
Stel een pincode/patroon in en kijk of het nog steeds gebeurt.

• JBS
  • Niet online
DataGhost schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:06:
[...]

Stel een pincode/patroon in en kijk of het nog steeds gebeurt.
Dat is inmiddels gebeurd, met een pincode.
In de komende weken gaan we zien of het nog steeds voorkomt.

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:30

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Ergens via whatsapp web ingelogd?

Naar instellingen/ whatsapp web/Desktop gaan, kijken of er ergens een sessie open staat.

• JBS
  • Niet online
Patrock schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:56:
Ergens via whatsapp web ingelogd?

Naar instellingen/ whatsapp web/Desktop gaan, kijken of er ergens een sessie open staat.
Nee, geen WhatsApp web sessies actief (zoals ook hier JBS in "Ongemerkt GIF's verstuurd vanuit Whatsapp, malware of virus?" beschreven).
Pagina: 1