Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nourdiin
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-07-2020
Mijn vraag
Ik heb deze week een gimbal aangeschaft (DJI Ronin-S) en het is echt een relaxed gimbal. Ik moet er nog veel mee leren, maar dat komt met de tijd.

Nu heb ik een Canon 750D, weet niet of dit een goede camera is voor projecten etc? En ik heb daarnaast de EFS 18-55MM lens maar die is niet echt ideaal voor buiten filmen etc en scherpstellen.

Kun je me advies geven over de camera + lens? Moet ik de camera of de lens vervangen, of beide misschien? Ik heb een budget van €1000.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Misschien is het handig als je vertelt wat je precies wilt doen met je camera? Ik begrijp dat je wilt filmen, maar wat? En met welk doel? Ik ben zelf geen filmer, maar ik denk dat die informatie voor anderen handig is om je een goed advies te kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nourdiin
Kwintessens schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:53:
Misschien is het handig als je vertelt wat je precies wilt doen met je camera? Ik begrijp dat je wilt filmen, maar wat? En met welk doel? Ik ben zelf geen filmer, maar ik denk dat die informatie voor anderen handig is om je een goed advies te kunnen geven.
Oops mijn fout. Ik wil projecten filmen zoals interviews, cinematic shots buiten en short movies maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46
Ik zou eerst een 17-50 2.8 lens kopen. Je lens is de zwakste schakel nu.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:47:
Ik zou eerst een 17-50 2.8 lens kopen. Je lens is de zwakste schakel nu.
Aangenomen dat hij de 18-55 STM heeft, welke dus bewust voor video ontwikkeld is met de STM motor, lijkt het mij een bijzonder slecht idee die te vervangen voor een oudere Sigma 17-50 die daar niet voor gemaakt is. De nieuwere 18-55 zijn optisch prima, ga je die dan alleen vanwege een beetje lichtsterke vervangen met het risico dat je het focussen gaat merken in je video?

@Nourdiin kan je duidelijk omschrijven waar je precies tegenaan loopt qua buiten scherp stellen en met je projecten? In principe is de 750D kit helemaal geen slechte voor dat soort dingen volgens mij.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nourdiin
Gonadan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:37:
[...]

Aangenomen dat hij de 18-55 STM heeft, welke dus bewust voor video ontwikkeld is met de STM motor, lijkt het mij een bijzonder slecht idee die te vervangen voor een oudere Sigma 17-50 die daar niet voor gemaakt is. De nieuwere 18-55 zijn optisch prima, ga je die dan alleen vanwege een beetje lichtsterke vervangen met het risico dat je het focussen gaat merken in je video?

@Nourdiin kan je duidelijk omschrijven waar je precies tegenaan loopt qua buiten scherp stellen en met je projecten? In principe is de 750D kit helemaal geen slechte voor dat soort dingen volgens mij.
Wanneer ik bijvoorbeeld buiten een shot maak van natuur met mijn DJI Ronin-S, begint mijn camera van zelf opnieuw scherp te stellen waardoor de shot verpest word. Ik heb geen idee hoe dit bijvoorbeeld te oplossen valt, ik dacht echter dat het aan de lens lag.

Buiten scherpstellen probeer ik in de avond ook soms een shot te maken, maar de kwaliteit verminderd erg.

Bedankt voor je advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Dat automatisch scherpstellen is puur een instelling. Dan staat AF servo aan. De camera probeert dan constant te autofocussen op een onderwerp en bij shots met beweging kan hij wel eens in de war raken en iets anders vinden om op scherp te stellen. Je kan de tracking hiervoor zelf instellen op bijv. face detect / flexizone of One Shot gebruiken of Manual Focus.

Dat in de avond de kwaliteit verminderd is normaal, bij hogere ISO waardes komt er meer ruis in beeld en wordt het beeld onscherper door ruisreductie. Maar dit is zo bij alle camera's. Om dit te verhelpen moet je een lagere ISO waarde gebruiken of groter diafragma of je moet voor extra belichting zorgen, zoals een led.

Heb je je misschien al ingelezen in de instellingen van je camera en wat er standaard wordt gebruikt bij videografie, zoals dat bijv. je sluitertijd 2x je fps is, dat je geen Auto White Balance moet gebruiken en dat veel videografen manual focus gebruiken bij interviews? Want volgens mij kun je geld besparen door je te verdiepen in je huidige camera en videografie, in plaats van een nieuwe camera te kopen en op dezelfde problemen te stuiten. :)

Wat wel kan helpen bij een upgrade naar een nieuwere generatie camera, zoals de 800D, is dat die een snellere live view ("Dual Pixel AF") scherpstelling heeft. Dit is handig voor als je video's maakt van bewegende objecten.

[ Voor 13% gewijzigd door guillaumemay op 20-07-2020 09:45 ]

Pagina: 1