Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01-2024
Hi,

Ik heb de volgende Setup:

Grafische kaart: Powercolor Red Devil Radeon 5700XT,
Drivers: Laatste, 20.7.2. middels de AMD Radeon software geïnstalleerd.
Monitor: Samsung Syncmaster P2450
Resolutie: 1920x1080

De monitor heeft alleen HDMI en VGA en hij is dus aangesloten op de Powercolor (die alleen DisplayPorts en HDMI heeft) middels HDMI.

Booten gaf een vergroot beeld aan. Dat heb ik met scaling teruggebracht naar beeldvullend maar het beeld is niet scherp, beetje vaag.

Ik heb eea opgezocht en lees dat het kan zijn dat er verschil kan zijn tussen hoe de HDMI aansluiting het beeld vertaald tov VGA. Is mijn monitor te oud hiervoor of is er een mogelijkheid om het toch scherper te krijgen. Ben beetje aan spelen geslagen met de instellingen in AMD Radeon Softwaremaar het lukt me niet om het scherper te krijgen. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

De Nelis

en anders maar niet...

Staat de resolutie juist? Wellicht overscan aan staan in de AMD setting? Heb je verschillende HDMI kabels geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 19-07-2020 14:49 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Booten gaf een vergroot beeld aan. Dat heb ik met scaling teruggebracht naar beeldvullend maar het beeld is niet scherp, beetje vaag.
Dat moet je niet willen. Hij moet gewoon beeldvullend zijn, is hij dat niet, dan staat er ergens iets van overscan aan of een resolutie verkeerd. Schaling dan mee gaan zitten spelen is het effect aanpakken ipv de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
Ja ik las in diverse vergelijkbare verhalen op internet dat overscan uit moet staan maar die zetten kan ik nergens vinden anders dan schaling op 0 zetten maar dan is het beeld te groot

@De Nelis Resolutie staat volgens windows display settings dus gewoon op 1920x1080. Overdrive setting kan ik nergens vinden. Ik was al bezig om een andere kabel te zoeken ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:31
Wat was je vorige videokaart?
Drivers verwijderd met DDU voordat je de nieuwe installeerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
Het is een compleet nieuw systeem. Dus geen oude drivers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51

De Nelis

en anders maar niet...

Trin1ty schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:46:
@De Nelis Resolutie staat volgens windows display settings dus gewoon op 1920x1080. Overdrive setting kan ik nergens vinden. Ik was al bezig om een andere kabel te zoeken ja :)
Excuus het moet de overscan zijn, overdrive is wat anders 8)7

Je zou ook nog naar de refresh rate kunnen kijken, staat deze op 60Hz?

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:23
Zit er een auto knop op je scherm? Vroeger moest ik die regelmatig indrukken en dan was je scherm ff bezig zichzelf recht te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Trin1ty schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:46:
Ja ik las in diverse vergelijkbare verhalen op internet dat overscan uit moet staan maar die zetten kan ik nergens vinden anders dan schaling op 0 zetten maar dan is het beeld te groot
Als het beeld te groot is (dus je taakbalk wordt eraf gesneden enzo) dan zit het probleem (normaal gesproken) bij de monitor. GPU/HDMI scaling uitzetten in je drivers, en op zoek gaan in menu van je beeldscherm naar een overscan setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 24-09 06:34

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb redelijk wat ervaring met AMD grafische kaarten. Deze staan vaak standaard op 15% overscan ingesteld. Het beeld wordt dan niet beeldvullend, er staan zwarte randen om het beeld. Verder ziet het er niet scherp uit. Eerste stap is de overscan opzoeken in de AMD software en deze op 0% zetten. Als het beeld daarna nog niet goed is, kan er ook een setting in de monitor verkeerd staan, waardoor het beeld juist te groot wordt, je mist dan de buitenranden van het beeld waaronder de taalbalk.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
@cjdijk bij overscan krijg je toch geen zwarte randen, dan is het beeld juist groter dan je scherm, meer dan beeldvullend.

Overigens geeft AMD zelf de fix om dus je beeld te scalen naar passend formaat maar ja dan is het niet scherp dus.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh-022

[ Voor 40% gewijzigd door Trin1ty op 19-07-2020 15:37 ]

Pagina: 1