Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ook hier op zoek naar wat advies voor een woning die ik eind november ga betrekken.

Verbruik nu ligt iets onder de 2800kwh. Nieuwe woning komt er een inductieplaat en ik wil een een tweetal airco's ophangen.
Ik ben alleen en verwacht dat het verbruik zal oplopen naar zo'n 3500kwh per jaar.

Schuin dak ligt op het zuid-westen en ik heb van de aanbouw nog een paar m2 eventueel beschikbaar. Ik heb van een tweetal bedrijven nu offertes gehad waarvan er 1 dusdanig veel duurder is als de ander dat die eigenlijk al afvalt.

Van Zonneplan kreeg ik een offerte en als ik die een beetje vergelijk met een set van Winkelman best wel wat afwijkt Maar goed, ik ben een leek dus de precieze verschillen voor wat betreft omvormer, aftoppen, rendement en soort paneel is mij niet altijd helder.

Wat plaatjes uit het voorstel van Zonneplan,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGQ6KtylRtt8lodkkpevg1DCSJs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZkkcVpYBw6fo7VknlKXex5Uf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7a-5KyzTedXGpkP1Sh5FS0DORY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYC7d9lOmzrAAC1Og8ds3JLk.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben rekening gehouden met de schoorsteen die volgens mij in de ochtend een klein beetje schaduw kan geven. Persoonlijk zie ik liever iets meer panelen op het dak, stuk of 12, maar als het niet anders kan dan moet het maar.

Mag ik jullie eens vragen om er eens naar te kijken en mij van wat adviezen te voorzien?

Meterkast is nog oud en moet sowieso helemaal aangepakt worden.

9 x € 3793,35
Zonnepanelen van Zonneplan 320 Wp
Volledig zwart.

1 x
Omvormer Zonneplan ONE

1 x
Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
Verstelbaar aluminium en RVS montagemateriaal, Kiwa certificatie.

1 x
Volledig all-inclusive installatie

1 x
10 jaar Zonneplan Serviceplan

1 x
Btw-teruggave-service

Totaal inclusief btw: € 3793,35
Btw-teruggave: – € 598,35
Netto investering: € 3195,00

Zonnepanelen zijn of van Trina Solar of van DMEGC. Afmetingen, 1698 × 1004 × 35 mm
Ik heb al begrepen dat de omvormer een gerelabelde Huawei is waar niet zo heel veel mis mee is. Ze verwachten een opbrengst per jaar van 2569kwh.

Zonnepanelen: 9 stuks van 320 Wp
Opgewekte energie: 2569 kWh *
Stroomprijs per kWh: € 0,21
Opbrengst per jaar: 2569 x € 0,21 = € 539,41

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4v2XOSUFCmqQJR3dyi6x_k3IKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KIIaWqJljN8rDojNObkGIPJX.png?f=user_large

Zoals ik al vind ik prijs niet heel gek. Maar goed, ik vergelijk het dan ook met een willekeurige, niet solaredge, set van Winkelman.

De andere offerte was van EnShared en was met 10 panelen en optimizers 2000 euro duurder.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De omvormer van zonneplan is een SAJ R5.
Zelf uitlezen is er niet bij.

Ik zou het lekker vol leggen en aansluiten op een SMA.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Die heeft 2x mppt ingangen, dus kan je op de andere kant ook nog panelen leggen, als je dat wilt.

Configureren kan met https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (kies nieuw project)

Ik verbruik ook een 3500 kWh per jaar (vergelijkbaar huis) en wek ong. 5500 kWh op, met 7100 Wp op zuid en noord.

Ik probeer (nu al) zoveel mogelijk "direkt" verbruik te creeeren, voor als salderen op houd te bestaan (wordt afgebouwd in 2023).
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2020 15:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:55:
De omvormer van zonneplan is een SAJ R5

Ik zou het lekker vol leggen en aansluiten op een SMA.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Die heeft 2x mppt ingangen, dus kan je op de andere kant ook nog panelen leggen, als je dat wilt.

Configureren kan met https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (kies nieuw project)
Die van zonneplan heeft ook 2xmppt ingangen voor zover ik kon achterhalen bij de specs. Ik had al wat gerommeld met sunnydesignweb maar ik weet nog niet precies alle maten van het dak, dakraam en schoorsteen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Enkele pannen opmeten van pan tot pan en pannen tellen is vaak de beste methode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46wwP3_LtxPGjjPdRbqpVrnTjaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYMdw8UGFB6RNo44B79j5kR4.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de maten hoef je niet perse in te vullen als je kiest voor handmatig.
Kwestie van de panelen opzoeken en het aantal, de hellingshoek en richting en dan rolt er een omvormer uit.

Ik heb mijn meterkast ook in de loop der jaren aangepast.
:P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft3Otq9NQF8bZ9QGyqUOY4Zbzps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csTR5t9WyhaLOWF2BtuSpUpk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmDH0Pg0lAGtuvxPeMNV2q1IzW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQM3h2VtNiGW8DMTLznD1Cr8.jpg?f=fotoalbum_tile

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Of even met zo'n laserafstandsmeter kijken wat de de afstanden zijn; werkt ook prima.

Je kunt ook die schoorsteen er af hakken natuurlijk; dan ben je van het grootste schaduw object af. Ben je meteen af van vochtintrede, warmtelek en een mogelijke lekkagebron.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kabeltjekabel schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:29:
Of even met zo'n laserafstandsmeter kijken wat de de afstanden zijn; werkt ook prima.
Nee, of je moet een vlaggetje kunnen houden, anders heb je niets om tegen te schijnen met je laser.
Je kunt ook die schoorsteen er af hakken natuurlijk; dan ben je van het grootste schaduw object af. Ben je meteen af van vochtintrede, warmtelek en een mogelijke lekkagebron.
Kan niet uit kwa kosten baten, ook niet nodig met een zuid west set en de schoorsteen op oost kant.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:36:
[...]
en de schoorsteen op oost kant.
:?

• Rol-Co

Rol-Co

Wat snap je nou weer niet ;) :+

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Het legplan van zonneplan lijkt me niet verkeerd, maar dan ook meteen 6 tot 12 panelen op je andere dak erbij.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:00:
Het legplan van zonneplan lijkt me niet verkeerd, maar dan ook meteen 6 tot 12 panelen op je andere dak erbij.
Dat was mijn idee ook. En die gaan dan op een andere string zodat je geen last hebt van verliezen toch? Zolang ik maar een omvormer kies met 2x mppt.

Ik wacht nog op een offerte van Innodura.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2020 18:19 ]

• busscherski
Ja 2 mppt, als je evenveel panelen op beide daken hebt zul je aan een omvormer met een vermogen van 60% van het totaal aantal Wp genoeg hebben.

Als je al een 3 fase aansluiting hebt willen sommige installateurs maximaal een 3.68 kW enkelfase omvormer plaatsen. Dus dat is bij jouw dak genoeg voor in totaal ongeveer 19 x 320 Wp.

Die 60% kun je nog nauwkeuriger berekenen met Sunnydesign.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen eens wat verder puzzelen met Sunnydesign. Achterhaald dat programma ook wat de opbrengst is of kan zijn vanaf de zuid-oost kant?

Geen flauw idee wat de aansluiting nu is. Maar goed, gezien de meterkast toch compleet verouderd is moet die toch aangepakt worden.

Het is mij al wel duidelijk dat zelf wat samenstellen bijna altijd goedkoper is.

• busscherski
Ja Sunnydesign achterhaalt ook de opbrengst.

Kies voor:
- PV system that feeds all power produced to the grid
vul een paar dingen in die vrij logisch zijn en ik gebruik het liefst "Switch to detailed planning" en "Manual planning"

Eventueel kun je en kleinere omvormer forceren dan Sunny wil en bekijken hoeveel het scheelt qua opbrengst.

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Nee, of je moet een vlaggetje kunnen houden, anders heb je niets om tegen te schijnen met je laser
Huh? Jouw dak heeft geen nokvorsten?
Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:36:[...]

Kan niet uit kwa kosten baten, ook niet nodig met een zuid west set en de schoorsteen op oost kant.
Schoorstenen weghakken is op de lange duur altijd goedkoper dan telkens onderhouden. En vaak kun je binnen een zee aan ruimte winnen.

Verwijderd

Topicstarter
Schoorsteen is volgens mij gedeeld met de buren. Binnen zit volgens mij geen kanaal meer. Maar ik moet dat in een later stadium even bekijken.

Ik kan er pas eind november in.

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:30:
[...]

Huh? Jouw dak heeft geen nokvorsten?
En hoe meet je naar de buren? Of naar de dakgoot?
Schoorstenen weghakken is op de lange duur altijd goedkoper dan telkens onderhouden. En vaak kun je binnen een zee aan ruimte winnen.
Toch wel een klusje, dak fixen, dakpannen, binnen afwerken. Je haalt het er nooit uit met dat beetje minder schaduw in de ochtend, ding staat op oost. Zelfs 1 tigo haal je er niet uit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Speciaal voor jou

Afbeeldingslocatie: https://www.signandstylingoss.nl/image-smp/oost-west-thuis-best-spreuken_1553_875x1000.png

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:41:
[...]

En hoe meet je naar de buren? Of naar de dakgoot?
Dat huis is boven net zo breed als onderaan hoor. Meten naar de dakgoot? Ja, dat kan ook ja; in het verlengde van het dakvlak gaan staan, meten naar de nokvorsten minus de afstand tot de laagste pan.
Rol-Co schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Toch wel een klusje, dak fixen, dakpannen, binnen afwerken. Je haalt het er nooit uit met dat beetje minder schaduw in de ochtend, ding staat op oost. Zelfs 1 tigo haal je er niet uit.
Ja, is inderdaad een klusje, en niet voor mensen met hoogtevrees. Maar vroeg of laat zijn die schoorstenen toch gaar. Metselwerk van schoorsteen heeft ook het meeste te verduren.

• Rol-Co

Rol-Co

Vriend, kijk nog eens in de start post. :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Schuin dak ligt op het zuid-westen
Ze hebben rekening gehouden met de schoorsteen die volgens mij in de ochtend een klein beetje schaduw kan geven
Wat heeft oost er mee te maken dan?

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2020 04:53 ]

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:18:
Ik wacht nog op een offerte van Innodura.
Innodura kennende heb je die voor maandag 09:00 want zij zijn erg snel en de offerte gaat beter zijn dan Zonneplan althans bij mij. Je kunt Innodura ook Whatsappen trouwens.

Ik heb wel het idee dat het volumehandel is maar dat is Zonneplan ook.

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
..

[ Voor 98% gewijzigd door traders op 19-07-2020 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tot zover iedereen bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik nog wat offertes ontvangen en ben ik voornemens om uit de 2 onderstaande voorstellen een keus te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erfgmoFCiL4khoTKDnJfux8MDXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejKpbWJKPUx6eD8KrdLVpiXq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0aOeUMub83oTyXGRMX8RQaKC-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9a5zhGn0BeobkANHfPaNbqyt.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem van Solaredge en een met een SMA omvormer. Er zit iets schaduw bij de schoorsteen. Het bestaande dakraam word verwijderd en er komen 2 panelen op de aanbouw. Die 2 panelen zijn verhoudingsgewijs het duurst eigenlijk. 200 euro aan materiaal en een kleine 150 euro extra voor installeren.

Qua prijsverschil tussen de 2 systemen ben ik geneigd om voor SolarEdge te gaan maar die 500 euro kan ik elders ook nog goed gebruiken. De meterkast moet ook nog worden vervangen.

Ex BTW kom ik bij beide uit onder een euro per WP.

Mag ik jullie nog eens vragen om wat commentaar?

• busscherski
Allebei de sets zijn netjes geprijst.

Ik heb een voorkeur voor de SMA, dan heb je minder spul dat kapot kan. Ik verwacht niet dat SolarEdge je in 25 jaar 500 euro extra opbrengst oplevert.

Kun je het exacte legplan nog even delen?

Verwijderd

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:09:
Allebei de sets zijn netjes geprijst.

Ik heb een voorkeur voor de SMA, dan heb je minder spul dat kapot kan. Ik verwacht niet dat SolarEdge je in 25 jaar 500 euro extra opbrengst oplevert.

Kun je het exacte legplan nog even delen?
Legplan is eigenlijk zoals het plaatje in de ts maar dan komen er 3 bij. Dakraam gaat weg. Alleen dus wat schaduw van de schoorsteen.

Er komen er dan nog 2 panelen op het kleine aanbouwtje wat direct vast zit aan het huis. Totaal 14 dus. Maar ben aan het twijfelen over die 2 panelen op het platte dak. Ook weer een kleine 350 euro.

• busscherski
O, als die 2 panelen duidelijk platter komen dan op het schuine dak is SolarEdge niet verkeerd.

Verwijderd

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:33:
O, als die 2 panelen duidelijk platter komen dan op het schuine dak is SolarEdge niet verkeerd.
Klopt die komen onder een andere hoek te liggen. Maar ja, dan maak ik dus het rekensommetje tussen SMA en Solaredge wat 500 euro scheelt en die 2 panelen met een 350 euro extra kosten aan materiaal en installatie. Dat is zonder de kosten van de 2 panelen zelf.

850 euro. Dat beetje schaduw bij de schoorsteen loopt wel los met de SMA schat ik zo. Haal ik die 850 euro eruit vraag ik mij af.

• busscherski
850 euro voor 690 Wp = 1.23 euro / Wp
Bij een goede ligging en gemiddeld 0.20 euro / kWh verdien je dat in 6 jaar terug. Je mag zelf weten of je dat het waard vind. Als je met 14 panelen meer opwekt dan je eigen verbruik wordt het sommetje anders.

Voor een 'uitbreiding' op deze manier is 1.23 euro/Wp duur ja. Maar er zijn mensen die voor de hele kleine set zoveel betalen.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:04
Weet zo niet of deze panelen passen (1755x1038), maar hier een samenstelling van solar-bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7glOr8err7qRnIzVWh6wRcQwrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lN4ermHqyEFrODTuFw8lp2J.png?f=fotoalbum_large

Met string-omvormers kan je niks met de twee losse panelen op het andere dakvlak, maar je moet je afvragen of je dat wilt voor de meerprijs. €1250 in je zak houden is ook wel prettig O-) Of je legt nog wat aan de andere kant erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCyJ70WA4FguusjHyRc_namyoqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZOEO0lRTgMO5NKvLj69hFvj.png?f=fotoalbum_large
Qua prijs vergelijkbaar met je tweede offerte maar flink meer opbrengst per jaar.

Verwijderd

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:59:
850 euro voor 690 Wp = 1.23 euro / Wp
Bij een goede ligging en gemiddeld 0.20 euro / kWh verdien je dat in 6 jaar terug. Je mag zelf weten of je dat het waard vind. Als je met 14 panelen meer opwekt dan je eigen verbruik wordt het sommetje anders.

Voor een 'uitbreiding' op deze manier is 1.23 euro/Wp duur ja. Maar er zijn mensen die voor de hele kleine set zoveel betalen.
Ik schat dat ik zo'n 3500kwh ga verbruiken. Dus ik wek meer op als ik nodig heb. Naja, dan ben ik er wel over uit denk ik.

@PeeVv Ja, naar de 370wp panelen heb ik ook zitten kijken. Nu nog trouwens. Die 2 panelen eraf en dan de 12 panelen vervangen voor 370wp panelen ipv 345wp. Kosten zijn per paneel hetzelfde bij Winkelman. Maar dat stukje schaduw rond die schoorsteen baart mij wat zorgen. Zodoende kies ik liever toch voor SMA met hun schaduwmanagement of SolarEdge.

Anders had ik al heel snel een keuze gemaakt en iets gedaan wat jij voorstelt. Dak is trouwens ruwweg 570cm x 470cm zo even uit mijn hoofd.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:04
SMA is wat beter met schaduw, maar ook GoodWe en naar schijnt de moderne Growatts hebben gewoon schaduwmanagement. Als je echt zekerheid wilt kan je een Tigo-optimizer à €49 erbij doen, die werken met elke string omvormer en hoef je alleen toe te passen op de panelen met schaduw.

Het prijsverschil, vooral met de 2e kans van Solar Bouwmarkt (die gewoon 10 jaar garantie heeft), is vrij groot tussen GoodWe en SMA.

Verwijderd

Topicstarter
@PeeVv Tigo optimizers ook voorbij zien komen. Waarom word dat zo weinig aangeraden door de diverse shops vraag ik mij?
Is dat gemakzucht of wil men het gewoon niet ingewikkelder maken voor de Noobs zoals ik?

• busscherski
Meestal kun je prima zonder Tigo's. In dit geval ook. De schaduw van de schoorsteen is hard, dat lukt elke moderne string omvormer ook.

Verwijderd

Topicstarter
En om de boel maar af te sluiten,

iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.

Uiteindelijk zijn het 15 panelen geworden met een Solaredge systeem.

Uiteindelijk zijn het 12x
Jinko Jinko JKM350M-6TL3-B Tiger Half Cel Full Black 350Wp

en voor het platte dak 3x
Jinko Jinko JKM355M-6TL3-V Tiger Mono Zilver frame 355WP

geworden.

Donderdag de boel geïnstalleerd door een installateur van Winkelman. Op een dag als gisteren zat ik volgens de app al op een opbrengst van 5,6kwh.

Ja, het is wat duurder allemaal maar als ik dan de verschillen zie tussen de panelen, waar ze liggen, onder welke hoek en wat ze opleveren dan heb ik er geen spijt van.

• busscherski
Prima hoor, vooral omdat je met die 3 panelen op het platte dak zit.

Edit: ik mis alleen de foto

[ Voor 18% gewijzigd door busscherski op 09-01-2021 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rb5OAMUU8jNF09BSDld34HCflY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOej3uDpMCVjdyoxgwHROobU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InVtJ9SsSgPlFjUxnkYEvduv3hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5C5vV6ebWJjE4qIW5yUXQlbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QB5cktNRFMZLiUUU8-Lx6FuOhhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXne2jnZxOE1ztFf5lr8kxS3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIJKmybElIO2QKosqo40uPv83S0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whXum3332tY7ezIqjaVkrnYV.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zo snel geen betere foto's.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Goedzo.

Dakraampjes weg ermee.
(y)

Verwijderd

Topicstarter
Yup, scheelde 2 panelen.
Pagina: 1