Gmail: Filter voor eerste 4 cijfers (jaartal) uit subject

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdFliert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-01-2024
Beste forumlezers,

Ik zoek een manier om uit gmail de mails te filteren dat voldoet aan de volgende criteria in het onderwerp.

Factuur 2020001

Hierbij is 2020 het jaartal en de rest is gewoon een volgnummer. Ik wil dus alle mail die voldoet aan "Factuur 2020" er uit filteren en het volgnummer moet dus genegeerd worden.

Werk gewoon met Windows10 en Chrome als browser.

Heb het met wildcards (*) geprobeerd maar dit werk niet. Verder kan ik tot op heden op internet niet vinden dat mijn probleem oplost.

Wie kan mij hiermee helpen.

Mvgr,
FvdF

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het is niet duidelijk waar je mail leest en al helemaal niet waar je je filter hebt geprobeerd?

Sowieso, op het moment dat je een wildcard inzet als * of ? (afhankelijk van je filter-taal, zeg maar), kies je er dus voor om over het algemeen wel elk opeenvolgend karakter mee te nemen dus "Factuur 2020en dit is de rest HELP!!! Spam en graag antwoord" is dan ook een valide resultaat.
Verder kan ik tot op heden op internet niet vinden dat mijn probleem oplost.
Maar, wil je ons dan wel vertellen waar je op gezocht hebt? Het lijkt me sterk dat Tweakers "het einde van het internet" is en meteen je laatste hoop?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdFliert
Beste MAX3400,

Sorry als iets niet duidelijk blijkt te zijn, ik zal nogmaals proberen het uit te leggen. Ik lees dus mijn mail met Gmail en hierin wil ik dus ook het filter maken dat mijn mail in de inbox kan filteren op deze criteria.

Alles wat als onderwerp "Factuur 2020001" (zonder aanhalingstekens) of "Factuur 2020002" etc.........begint wil ik dan filteren en labelen. Het mail filter moet dus alles wat bij onderwerp begint met Factuur 2020 er uit halen. Hierbij moeten de laatste 3 cijfers (volgnummers) dus gewoon genegeerd worden. En in een later stadium zou dit filter aangepast moeten worden naar Factuur 2021

Als je weet hoeveel uren ik hier al in hebt gestoken op internet dan zou je de vraag hierover niet gesteld hebben. Op diverse forums van Google en/of Gmail heb ik ook al benadert. Echter tot op heden geen reply mogen krijgen helaas.

Ik hoop dat het zo duidelijker is en ook dat je kunt inzien dat ik echt mijn best heb gedaan om hiervoor een oplossing te vinden. Of ik zoek niet goed of het antwoord is te simpel dat ik het niet zie, zeg het mij.

Groet,
FvdF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dat moet je dus niet in Gmail willen doen.

GSuite heeft daar wat meer opties voor en anders "gewoon" je mail via IMAP binnenhalen en in je mail-client filters toepassen.

https://support.google.com/mail/answer/7190?hl=en
https://support.google.com/a/answer/1346938?hl=en

Eigenlijk, in beide gevallen, is het niet zo efficient om dit online te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt een script draaien dat elk minuut draait en dat mailtjes op basis van een regex naar een aparte map kopieert. Hier kun je wat inspiratie opdoen:

https://stackoverflow.com...l-with-google-apps-script

[ Voor 5% gewijzigd door GlowMouse op 19-07-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
vdFliert schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:34:
Beste MAX3400,

Sorry als iets niet duidelijk blijkt te zijn, ik zal nogmaals proberen het uit te leggen. Ik lees dus mijn mail met Gmail en hierin wil ik dus ook het filter maken dat mijn mail in de inbox kan filteren op deze criteria.

Alles wat als onderwerp "Factuur 2020001" (zonder aanhalingstekens) of "Factuur 2020002" etc.........begint wil ik dan filteren en labelen. Het mail filter moet dus alles wat bij onderwerp begint met Factuur 2020 er uit halen. Hierbij moeten de laatste 3 cijfers (volgnummers) dus gewoon genegeerd worden. En in een later stadium zou dit filter aangepast moeten worden naar Factuur 2021

Als je weet hoeveel uren ik hier al in hebt gestoken op internet dan zou je de vraag hierover niet gesteld hebben. Op diverse forums van Google en/of Gmail heb ik ook al benadert. Echter tot op heden geen reply mogen krijgen helaas.

Ik hoop dat het zo duidelijker is en ook dat je kunt inzien dat ik echt mijn best heb gedaan om hiervoor een oplossing te vinden. Of ik zoek niet goed of het antwoord is te simpel dat ik het niet zie, zeg het mij.

Groet,
FvdF
Komt de mail altijd van dezelfde afzender ( @bedrijfsnaam.xxx ) ?
Want als ik mijn facturen archief snel bekijk, zijn niet alle mails op dezelfde manier ingericht.

Wat je zou kunnen doen, is de filters in de filtering van gmail kunnen aanmaken met de 'OR' en 'AND' opdrachten.
En deze dan in een apart label laten plaatsen.

Hier gebruik ik de doorzendfilter op deze manier

https://mail.google.com/mail/u/0/#settings/filters

klikkerdeklik :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF6nOHTyRh0MTE3nwZlc0TwuGRo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ctHUdfb8LoLD1b67EDjCh2Gc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7WRPHi9PmW-UDFa9QQQYYt0K48=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KyDxzr4btbSP6MxN6MGRMPLv.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdFliert
Waarom niet filteren in Gmail, Deze filter optie zit hier toch gewoon in.

Je eerste link ken ik en hier zie ik de oplossing niet in terug. Of geef mij een voorbeeld waar je mee kunt filteren op vier cijfers en de rest negeren.

De tweede link gaat over regular expressions en daar ben ik niet bekend mee.

Groet,
FvdF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:38
MAX3400 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:39:
Dat moet je dus niet in Gmail willen doen.

GSuite heeft daar wat meer opties voor en anders "gewoon" je mail via IMAP binnenhalen en in je mail-client filters toepassen.

https://support.google.com/mail/answer/7190?hl=en
https://support.google.com/a/answer/1346938?hl=en

Eigenlijk, in beide gevallen, is het niet zo efficient om dit online te doen.
Kan je uitleggen waarom je dit niet online/via Gmail zou moeten doen? Want ik volg je eigenlijk ook niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hahn schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:53:
[...]

Kan je uitleggen waarom je dit niet online/via Gmail zou moeten doen? Want ik volg je eigenlijk ook niet.
Omdat je met een beetje fijne mail-client & IMAP de vraagstelling binnen "seconden" oplost ipv dat je uren "online" allerlei zaken moet gaan regelen.

Zo'n oplossing als @GlowMouse aandraagt; top en vast ontzettend flexibel. Maar voor een "beginner" ongetwijfeld wat overweldigend.

Ik riep eerder iets over regex:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/3wiDH.png
Gewoon een plugin voor (in dit geval) de gratis mail-client Thunderbird.

Maar ja, er leiden meerdere wegen naar Rome; gezien de vraagstelling zou ik die vraagstelling dus niet proberen te realiseren in (het doolhof van) de web-interface van een gratis Google-dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:38
MAX3400 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:00:
[...]

Omdat je met een beetje fijne mail-client & IMAP de vraagstelling binnen "seconden" oplost ipv dat je uren "online" allerlei zaken moet gaan regelen.
Dus je moet het volgens jou niet willen, omdat het via Gmail niet makkelijk te doen is? Daar staat tegenover dat je dus een heel andere mailclient moet gebruiken, terwijl TS misschien Gmail wel gewoon fijn vindt werken en daar dus mogelijk niet vanaf wil stappen. Waarmee de conclusie dan misschien wordt dat wat de TS wil, niet kan. Maar die keuze is dan aan TS zelf :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 19-07-2020 18:06 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hahn schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:03:
[...]
Dus erg sterk vind ik je argument niet :)
Dus mijn suggestie is niet sterk (genoeg) ten opzichte van jouw oplossing?

Dus Gmail online (web-versie dus) werkt fijn omdat je moet gaan scripten zoals @GlowMouse laat zien?
Dus Gmail online (web-versie dus) werkt fijn omdat mijn gepost URL's laten zien dat je amper normaal een logisch filter in elkaar zet?

Oke, dat kan; ik heb inderdaad geen enkel idee hoe goed / fijn met Gmail werkt of weet te werken. Ik heb een vermoeden, maar ja.

/edit: ik zeg nergens dat je niet online / web kan werken. Ik geef als suggestie om Thunderbird + IMAP + regex in te zetten. En een goede IMAP-client "trapt" het resultaat keihard terug naar de webversie.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 19-07-2020 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:53:
[...]

Gmail ondersteunt geen filters op een deel van een getal (zoals de eerste link van MAX3400 laat zien). Je bent dus aangewezen op externe software. Een aparte mailcliënt is niet zo'n gekke oplossing omdat dat vrij eenvoudig in te stellen is. Zo'n App script opzetten heeft wat meer voeten in de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdFliert
De oplossingen van GlowMouse met een App script heb ik ook diverse keren voorbij zien komen. Dit leek mij ook wel een oplossing echter is het mij niet gelukt en dat zal niet aan het script gelegen hebben maar meer aan de kennis van mij om dit script zo te bewerken voor mijn toepassing dat het gaat werken.
Ik heb geen script kennis om dit aan te passen en zou hiervoor dus graag iemands hulp willen die dit mij kan uitleggen.

Grt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:41

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb ter verduidelijking Gmail aan de topictitel toegevoegd.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1