batterij 85% vol -> al na 3 minuten leeg??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-07 15:29
het gaat hier om een vraag over de laptop van mijn vader:

deze heeft een HP laptop, zo'n 2/3 jaar oud.
Heeft altijd op een vaste stroom 220 v gelopen.
Was op vakantie snoertje vd adapter vergeten en dus noodgedwongen op batterij te werken.
Bij het opstarten vd laptop gaf Windows 10 aan 85% batterij vol.
Bleek echter al na 3 minuten zonder stroom te zitten. Geen zware Windows applicaties gebruikt. Eigenlijk alleen Chrome en Office.

Vraag: Wat kan hier aan de hand zijn? Het gaat om een laptop van max 3 jaar oud, heeft bijna dagelijks aangestaan maar altijd op 220V.
Kan de batterij versleten zijn?
Wat is hier aan te doen? Nieuwe batterij aanschaffen? Is er iets " op de markt" om de kwaliteit van de batterij te testen?

Hoor t graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:10

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Cmd starten en dan .

powercfg /batteryreport

Dan krijg je een

battery-report.html die kan je vinden in in the gebruikers\gebruikersnaam op je c.

[ Voor 53% gewijzigd door TheDudez op 19-07-2020 12:36 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zat de batterij er altijd wel in als de laptop aan de 220V hing? Zo ja, dan is je batterij gewoon versleten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Een beetje speculatief, maar het is niet goed voor een Li-ion batterrij om die constant op 100% capaciteit te laden, daardoor kan de capaciteit snel verminderen. Veel laptops hebben een optie om maximaal tot 80% te laden om de levensduur van de accu te verlengen. Maar mogelijk is het een fout in het accumanagement nu, dan kun je de accu helemaal leeg trekken en opnieuw opladen, mogelijk verbetert dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je de batterij niet onderhoud, maar altijd geladen laat, ja dan kan dit het effect zijn. Een batterij die continue op max. lading zit en zichzelf nooit goed kan ontladen wordt gewoon slecht. Daarom is het aan te bevelen dat als je een laptop continue op netstroom gebruikt om ofwel de batterij eruit te halen (als deze verwijderbaar is) danwel regelmatig eens op batterij te gebruiken en die batterij richting 0 te laten gaan.

Als de batterij verwijderbaar is of er is een vervanging voor te krijgen om de interne te wisselen, ben je zonder al te veel problemen opnieuw vertrokken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
dank je voor alle reacties tot nu toe.
Ik heb een powercfg /batteryreport gedaan en het rapport bekeken.
Uit het rapport, dat vol met data staat, heb ik ingezoomd op de laatste regel:

"Current estimate of battery life based on all observed drains since OS install"
hier staat 2 keer het getal: 5:50:05
dus voor full charge en voor at design capacity.

Dat lijkt me dan dat de batterij nog 5.50 uur mee gaat op een volle lading, toch?

Edit:
er zijn ook software tooltjes voor batterij management. Hebben jullie hier (goede/slechte) ervaringen mee? Wordt dit aangeraden? De laptop is voor mijn vader en die wil ik niet gaan vermoeien met dat de stekker er regelmatig uit moet/weer in moet, etc.

[ Voor 22% gewijzigd door pastafan op 20-07-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
pastafan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:05:
dank je voor alle reacties tot nu toe.
Ik heb een powercfg /batteryreport gedaan en het rapport bekeken.
Uit het rapport, dat vol met data staat, heb ik ingezoomd op de laatste regel:

"Current estimate of battery life based on all observed drains since OS install"
hier staat 2 keer het getal: 5:50:05
dus voor full charge en voor at design capacity.

Dat lijkt me dan dat de batterij nog 5.50 uur mee gaat op een volle lading, toch?

Edit:
er zijn ook software tooltjes voor batterij management. Hebben jullie hier (goede/slechte) ervaringen mee? Wordt dit aangeraden? De laptop is voor mijn vader en die wil ik niet gaan vermoeien met dat de stekker er regelmatig uit moet/weer in moet, etc.
Mogelijk is dit bijna hetzelfde, maar ik weet dat hier de design capacity en de laatste (volledige) lading bij staat:

CMD als administrator

cd %userprofile%/desktop

ENTER

powercfg -energy

Informatiebestandje komt op je bureaublad :)

Bij battery report hoort ook iets van "full charge capacity" te staan. Afgaand op jouw info zal dat waarschijnlijk een stuk lager zijn dan de design capacity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Acid Vendetta schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:15:
[...]

Mogelijk is dit bijna hetzelfde, maar ik weet dat hier de design capacity en de laatste (volledige) lading bij staat:

CMD als administrator

cd %userprofile%/desktop

ENTER

powercfg -energy

Informatiebestandje komt op je bureaublad :)

Bij battery report hoort ook iets van "full charge capacity" te staan. Afgaand op jouw info zal dat waarschijnlijk een stuk lager zijn dan de design capacity.
Ik heb het over de aller aller laatste regel (zie bijgevoegde screenshot).
Hieruit concludeer ik dat de batterij 5.50 uur mee zou moeten gaan bij een normale drainage/normaal gebruik, gebaseerd op de oplaad/drainage cycles sinds de batterij is gebruikt. Klopt deze conclusie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wg6I7d1d-rmpxoHy7I4bPuubxTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOp7ZQtJ1qt7akWetH3fJrwK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
pastafan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:15:
[...]

Ik heb het over de aller aller laatste regel (zie bijgevoegde screenshot).
Hieruit concludeer ik dat de batterij 5.50 uur mee zou moeten gaan bij een normale drainage/normaal gebruik, gebaseerd op de oplaad/drainage cycles sinds de batterij is gebruikt. Klopt deze conclusie?

[Afbeelding]
Wel bijzonder dat de design capacity ook naar beneden gaat naar verloop van tijd. Dat getal is gelijk aan de huidige full charge capacity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pastafan schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:31:
het gaat hier om een vraag over de laptop van mijn vader:

deze heeft een HP laptop, zo'n 2/3 jaar oud.
Heeft altijd op een vaste stroom 220 v gelopen.
Was op vakantie snoertje vd adapter vergeten en dus noodgedwongen op batterij te werken.
Bij het opstarten vd laptop gaf Windows 10 aan 85% batterij vol.
Bleek echter al na 3 minuten zonder stroom te zitten. Geen zware Windows applicaties gebruikt. Eigenlijk alleen Chrome en Office.

Vraag: Wat kan hier aan de hand zijn? Het gaat om een laptop van max 3 jaar oud, heeft bijna dagelijks aangestaan maar altijd op 220V.
Kan de batterij versleten zijn?
Wat is hier aan te doen? Nieuwe batterij aanschaffen? Is er iets " op de markt" om de kwaliteit van de batterij te testen?

Hoor t graag.
Kan zomaar door update dalen, en soms kan het handig zijn te kalibreren. Chrome verbruikt ook best veel, maar natuurlijk niet 3-minuten. meer info van HP https://support.hp.com/us-en/document/c04700771

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Acid Vendetta schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Wel bijzonder dat de design capacity ook naar beneden gaat naar verloop van tijd. Dat getal is gelijk aan de huidige full charge capacity.
Kan ook een rapporteringsfout zijn. Je ziet dat er ook bepaalde dingen ontbreken zoals het serienummer of de discharge grafiek van de afgelopen dagen. Mogelijks heeft HP een implementatie waarbij voor zowel de design als full charge capaciteit dezelfde waarde wordt geraporteerd.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1