Vloerverwarming & Radiatoren via zonneboiler op CV ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinschip
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-09-2020
Na vele verbouwingen en installatie aanpassingen is de sistuatie in onze woning nu als volgt:

benedenverdieping volledig voorzien van vloerverwarming met een gesloten verdeler aangesloten op de CV installatie (max 50 graden)

Bovenverdieping volledig voorzien van vloerverwarming met een gesloten verdeler aangesloten op de CV installatie.

Bovenverdieping, oude radiatoren aanwezig voor bijverwarming voor studeren / spelen op de kamers.

Retour van de CV leiding loopt door het bovenste spiraal van de zonneboiler (in de winter opwarmen boilervat, in het voor/najaar, voorverwarmen CV retour)

ik heb de volgende vragen:
* is max 50 gr. CV water voldoende voor de radatoren?
* als niet, hoe krijg ik dan de hoge temperaturen (radiatoren) gescheiden van de lage temperatuur (vloerverwarming)?

Bijgevoegd een eerste idee,

ik hoor graag jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnKIc-RIYsNkbT0aeoUybiK84Ho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DA0OBpHPUsvMeSanlYCw1RB7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:58
Is dat niet afhankelijk van de grootte van de radiatoren en de inhoud van de ruimtes die ze moeten verwarmen? Wij hebben dezelfde situatie qua ruimtes zonder de zonneboiler. Bij ons staat de CV ingesteld op 35 of 40 graden, omdat ik anders de vloer oncomfortabel warm vind worden. De zolder wordt dan nog steeds goed warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:03
Hangt van je radiatoren en de isolatie af. Ik heb hier 2200W T20 radiatoren op de slaapkamers. In de jaren 80 berekend op de isolatie van 1978 met aanvoer van 90 graden.
Inmiddels dak geïsoleerd en enkelglas vervangen door HR+, als er nu 55 graden door de CV gaat sterf je in zo'n hokje. Heb ze nu geknepen op 1200W mbv regelbare thermostaatknoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 18:42
Ik stook mijn hele huis met radiatoren op 55C, gewoon omdat de radiatoren te groot zijn voor de mate van isolatie.

Het maakt nogal uit welk type en vermogen radiatoren je hebt vs het warmteverlies. Maar in de basis doet een radiator het prima bij 50C. Alleen is de warmteoverdracht naar de lucht minder efficient.