Motor of auto(rijbewijs) wanneer ik 18 word?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01 19:26
Hallo medetweakers!

Ik zit al een klein maandje te worstelen met deze keuze en ik denk dat meningen van buitenstaanders het misschien wat makkelijker zal maken of punten zal opbrengen waar ik nog niet aan had gedacht.

Ik zal een kleine situatieschets maken: Ik ben momenteel 17 en ga over een maandje beginnen aan de opleiding Machinist railvervoer in Amsterdam (ROC Westpoort). Ik heb op mijn 16e het AM (scooter) rijbewijs gehaald en heb sinds begin dit jaar een snorscooter waar ik de milieuzone mee in mag. Afstand is net iets boven de 15km enkele reis.

Nou is deze keuze voor mij moeilijk omdat ik havo heb gedaan en alleen de vakken hoef te volgen die te maken hebben met het treinmachinist-gedeelte van de opleiding en ik dus heel veel lessen niet hoef te volgen, wat zal resulteren in heel veel tussenuren of veel eerder 'uit' zijn. Ik zal dus vrij veel vrije tijd hebben.

Nu zal ik mijn eigen lijstje met de voor- en nadelen van beide hier neerzetten, T.O.V de andere keuze, suggesties of ervaringen met deze punten zijn gewaardeerd!

Motor- Voordelen: Nadelen:
-Makkelijker te manoeuvreren door het verkeer -Duurder in aanschaf (de 11KW motoren zijn zelfs
-Goedkoper in onderhoud tweedehands flink aan de prijs)
-Goedkoper in benzinekosten -Motorkleding kopen, ook flink prijzig
-Meer 'gevoel' bij het rijden -Niet beschermd tegen regen
-Kan ik dagelijks gebruiken -Gevaarlijker (maakt mij het minst uit van deze
-(Nagenoeg) Overal gratis parkeren punten)
-Rijbewijs is een stuk goedkoper -Geen opbergruimte

Auto- Voordelen: Nadelen:
-Meer opbergruimte -Onderhoud iets duurder
-Veel goedkoper in aanschaf -Minder zuinig
(scheelt ongeveer 1250 euro) -Niet dagelijks te gebruiken vanwege parkeerkosten
-geen speciale kleding of helm -Duurder rijbewijs
-Beschermd tegen elementen
-Goedkoper in verzekering (ouders)

Wat zouden jullie kiezen als jullie in mijn situatie zaten?
Feedback of tips worden gewaardeerd!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Auto. Motor is leuk maar je kunt niet veel mensen of bagage meenemen. Over het algemeen is een auto rijbewijs gewoon handiger. En je hebt al een scooter. Daarmee heb je ook al veel voordelen van een motor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat is er mis met een 45km/u scooter ? (Eventueel die wat harder loopt)

Moet wel zeggen dat 15km net ietjes verder is dan ik zelf prettig vind met een scooter, maar het is nog steeds prima te doen. Ik rij al lange tijd motor en toch heb ik nog steeds een scooter voor de korte stukjes. Even boodschappen doen of 8km verder op even iets halen, ik pak er de motor niet voor. Bij lange rechte stukken wordt een auto of motor wel fijner, maar bij voornamelijk door de stad is er niets sneller dan een scooter. Pak je dan ook nog omkleden erbij met een motor is het met een scooter nog sneller. Ga je snelweg rijden of dus die lange stukken wordt het anders, maar een scooter is zo slecht nog niet :)

Wat jij wil doen is puur wat jij prettig denkt te vinden. Het is met zowel scooter als motor als auto allemaal te doen. Wat betreft kosten zal er niets goedkoper zijn dan een scooter, zelfs de bus of trein niet.

Het motor of autorijbewijs halen is ook maar net hoe snel je het oppakt qua kosten. Leer je niet zo snel zullen beide een hoop geld kosten. Leer je wel snel denk ik niet dat het veel uitmaakt. Ik heb zelf eerst auto gehaalt omdat het toch iets is wat prettig is om te hebben en toch een keer moet. Daarna motor gehaalt en met de motor tot nu meer dan 50k km gereden terwijl het met de auto misschien 10k is.

Wat beteft kosten is het met zowel motor als auto ook maar net pech of geluk hebben. Koop je een auto voor 4k euro kan het maar zo dat je binnen 1 jaar er 2k tegenaan moet gooien. Ook met de motor kan onderhoud en pech hebben flink wat kosten. Ook heeft een motor meer onderhoud nodig dan een auto. Bandjes gaan veel sneller en ook een olie wissel zal eerder moeten afhankelijk van het model. Een motor is niet gelijk ook goedkoop tenzij je iets als een CB500 koopt en veel zelf gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@.Maarten Bedankt voor de inbreng, en ik heb dan inderdaad de scooter nog.
@PilatuS heb 2 45kmh scooters gehad maar dat is voor mij niks: hier moet je het fietspad op, daar de weg. Gaat ie 45 of 50 kom je niet mee met het verkeer, gaat ie harder (in beide gevallen 80, maar geld al vanaf 55) moet je geen rollerbank tegenkomen of je mag er niet meer op rijden tot de nieuwe keuring. Dit heb ik altijd opgelost met een begrenzer maar ik wil dat risico niet lopen in Amsterdam.

Heb vandeweek een proefles gedaan bij de anwb (auto), hij was erg tevreden en raadde mij aan om eerst tien lessen te nemen (na het behalen van mijn theorie) en dan te kijken waar ik sta omdat het best zou kunnen zijn dat ik er nog geen 25 nodig heb. Motor heb ik geprobeerd een proefles te boeken, maar rijscholen hier willen dat niet doen zonder direct een pakket af te nemen.

Scooter kost buiten de verzekering om inderdaad nagenoeg niks.

Het zou een 125cc worden omdat ik geen hoger rijbewijs kan halen met 18 jaar, slijtage onderdelen gaan inderdaad sneller bij de motor, had ik niet eens aan gedacht.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als de scooter sowieso afvalt dan blijft auto of motor een persoonlijk iets. Je weet de voordelen en nadelen van beide. Het is dan aan jou wat jij wil kiezen. Als motorrijder zou ik persoonlijk eerder voor de motor gaan als het om stedelijke gebieden gaat en je niets meer dan jezelf moet vervoeren. Iemand die meer auto rijd of nog nooit motor heeft gereden kiest misschien eerder voor een auto. Of auto of motor dan beter is voor jou, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@PilatuS Wat ik bedoelde is dat indien ik voor de auto kies, de scooter blijft. Die gaat alleen weg als ik voor de motor kies, had ik inderdaad niet helemaal duidelijk verwoord, excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Geen idee wat jij omdat je wat jonger bent betaald aan verzekering, maar de scooter kost voor mij echt compleet niets aan verzekering. Wil je even wat halen bij de supermarkt of even 5km verderop iets doen, de scooter blijft altijd een fijn iets daar voor. Voor wat dingen meenemen is een scooter fijner dan een motor afhankelijk van het type. Ik heb een motor staan, maar moet er niet aan denken de motor te pakken om even wat te halen bij de supermarkt. Als een scooter je qua verzekering weinig kost zou ik die gewoon houden tenzij je er nooit gebruik van gaat maken. Kost het vrijwel niets en is het 1x in de week dat je de scooter pakt zou ik die houden. Voor mij persoonlijk is de motor pakken niet fijn als je een scooter hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@PilatuS Ja indien ik voor de auto ga hou ik hem sowieso, anders moet ik met het ov naar school. Kost me met verzekering en benzine straks ongeveer €90 per maand. Maar ik moet zeggen dat het toch een stuk logischer klinkt om voor de auto te gaan, motor is idd veel minder praktisch naast zelfs een scooter gezien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
Kun je niet gewoon voor een autorijbewijs gaan en dan een motorscooter kopen die je met B rijbewijs mag rijden?
https://motorrai.nl/deze-...een-autorijbewijs-rijden/

[ Voor 25% gewijzigd door BvZwolle op 19-07-2020 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@BvZwolle Weet niet zeker of je in Nederland of België woont, maar in Nederland krijg je met je autorijbewijs alleen een rijbewijs tot 50cc (die ik dus al heb haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
Oh dat, nee helaas niet, moet je je rijbewijs (uit mijn hoofd) voor 2013 hebben gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
leon538 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 03:33:
@BvZwolle Weet niet zeker of je in Nederland of België woont, maar in Nederland krijg je met je autorijbewijs alleen een rijbewijs tot 50cc (die ik dus al heb haha).
Ow ja, ik zie het nu. Ben eentje van de oude stempel..
Ik zou voor auto gaan. Ik denk dat de kans aanwezig is dat je een keer als machinist ergens anders aan de slag moet dan normaal en dat je dan een poolauto oid van de zaak kunt meekrijgen (althans zo werkt het bij NS). Jij hebt dan met de A pech en moet je met eigen vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
leon538 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 03:25:
@PilatuS Ja indien ik voor de auto ga hou ik hem sowieso, anders moet ik met het ov naar school. Kost me met verzekering en benzine straks ongeveer €90 per maand. Maar ik moet zeggen dat het toch een stuk logischer klinkt om voor de auto te gaan, motor is idd veel minder praktisch naast zelfs een scooter gezien!
Het is de vraag wat je precies wil. Een motor kan sneller zijn dan een auto en goedkoper als je iets simpels kiest en wat basis dingen zelf gaat doen. Vind je het dan leuk om een motor te gaan rijden kan het een prima oplossing zijn, maar er zitten ook weer nadelen aan. Dit hele verhaal is een persoonlijk iets samen met de kosten voor ieder keuze waar jij moet beslissen wat je wil.
BvZwolle schreef op zondag 19 juli 2020 @ 03:31:
Kun je niet gewoon voor een autorijbewijs gaan en dan een motorscooter kopen die je met B rijbewijs mag rijden?
Die tijd is voorbij. Eerst kon je een MP3 rijden door een maas in de wet wat betreft het 3 wielen verhaal. Wil je nu als nieuwe bestuurder meer rijden dan 50cc moet je een motorrijbewijs halen. Dan begin je met maximaal 125cc in de praktijk als je 18 bent. Je mag weer wat meer als je iets ouder bent, maar pas vanaf 24 mag je vol vermogen rijden. Wil je iedere keer het maximale rijden voor je leeftijd moet je 3x examen doen. Toen ik het motorrijbewijs ging halen was het 21 zijn en 1x examen doen waarbij je alles mocht rijden, maar die tijd is over. Als de TS 18 jaar is dan wordt het 125cc en niets meer dan dat. Dan dus nog een keer examen doen voor iets meer vermogen en dan nog een keer voor vol vermogen. Wil ]e heel graag motorrijden dan je door die verschillende rijbewijzen heen gaan, maar anders is het slim om of te wachten tot je vol vermogen kan doen in 1x of anders 2x examen doen. 3x examen doen om er te komen gaat nergens over tezij je het dus heel graag wil.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 19-07-2020 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@BvZwolle Ah kijk dat was mij niet bekend, doel is inderdaad bij de NS na de opleiding. Ook wel handig om te weten! Moet zeggen dat het autorijbewijs toch een stuk handiger lijkt, en vind het persoonlijk ook leuk om te rijden dus dat is ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@PilatuS volgens mij kan dat tegenwoordig ook, alleen dan krijg je eerst 2 jaar A2 en dan gaat het over naar A (geen examen daarna dus). Ook een goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
leon538 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 03:42:
@PilatuS volgens mij kan dat tegenwoordig ook, alleen dan krijg je eerst 2 jaar A2 en dan gaat het over naar A (geen examen daarna dus). Ook een goed punt!
Het hangt af van je leeftijd. Wil je heel graag motorrijden en wil je vanaf je 18e beginnen zal je 3x examen moeten doen om naar vol vermogen te gaan, wil je voor je leeftijd het maximale kunnen rijden. Of je wacht iets langer waarbij je 2x examen moet doen of je je wacht nog iets langer waarbij je code 80 krijgt. Of je wacht nog eens langer waarbij je in 1x klaar bent voor ieder vermogen, maar da's dus 24 jaar oud nu.

Ik snap wel waarom de overheid geen mensen van 18 op een 200pk motor willen hebben, maar dit gaat ook nergens over hoe het nu is. Toen ik het haalde was het 21 zijn en klaar, da's nu 24 of door meerdere examens heen gaan. Niet dat 125cc niet prima is hoor. Voor alles behalve op de snelweg is 125cc goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@PilatuS daar zit dus mijn probleem, als ik de motor kies heb ik 17km snelweg op 20km totaal. Als ik dan een beetje vooruit wil komen moet ik een rs125 of een andere 2takt halen en die zijn niet bepaald betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
leon538 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 03:56:
@PilatuS daar zit dus mijn probleem, als ik de motor kies heb ik 17km snelweg op 20km totaal. Als ik dan een beetje vooruit wil komen moet ik een rs125 of een andere 2takt halen en die zijn niet bepaald betrouwbaar.
Er zijn nog een aantal 125cc's die 4 takt zijn en prima te doen zijn. Zeker met de max 100km/u van tegenwoordig op de snelweg is iets als een Duke 125 prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
BvZwolle schreef op zondag 19 juli 2020 @ 03:35:
[...]

Ow ja, ik zie het nu. Ben eentje van de oude stempel..
Ik zou voor auto gaan. Ik denk dat de kans aanwezig is dat je een keer als machinist ergens anders aan de slag moet dan normaal en dat je dan een poolauto oid van de zaak kunt meekrijgen (althans zo werkt het bij NS). Jij hebt dan met de A pech en moet je met eigen vervoer.
Ik ben zelf werkzaam bij de NS maar van een poolauto voor machinist heb ik nog nooit gehoord. Indien een machinist vanaf een andere standplaats moet beginnen betekend dat gewoon reizen in diensttijd met de trein en indien dit met de trein niet mogelijk is gaat het vervoer per taxi.

[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 19-07-2020 04:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

In de winter is er wel meer aan de hand dan alleen regen. Ik ken niet veel motorrijders die in de winter doorrijden, door hagel en sneeuw, en temperaturen onder nul.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:08
Mijn advies, ga voor de auto. Motor is tof, gevoel van vrijheid etc. etc. Ik heb destijds mn auto verkocht en alles proberen te doen met de motor, maar dat ging mij niet goed af.

Want:
- De asfalt van dichtbij mogen inspecteren vanwege ijzel.
- Je klauwen vriezen eraf in de winter (vaak genoeg gereden bij - 5). Tenzij handvatverwarming. Dan is het kiezen tussen standje afbranden vs afvriezen.
- Je moet je motor winter ready maken (anders pekelschade).
- Geen of nauwelijks bagage of je moet investeren in een kofferset (afschuwelijk lelijk). Boodschappen was een hel. Alhoewel je nu picknick hebt.
- Ik ben nooit sneller op de motor. Het aan en uittrekken en vervolgens omkleden uit een lerenpak, slot uit mn tas pakken, slot erop zetten, doet de winst van 10 min door de file heen rijden, te niet.
- Als je in alle weersomstandigheden gaat rijden dan moet je gewoon ABS hebben. Zeker in het begin met de onervarenheid.
- Als je zowel in winter als zomer rijdt, moet je daar ook rekening mee houden mbt motorkleding.
- Je kan nooit iemand meenemen. Ik vind dat het mijn verantwoordelijkheid is als iemand achterop gaat. Dus die persoon moet eerst voldoende bescherming hebben voordat hij/zij achterop mag.

Na anderhalve jaar heb ik de motor weer verkocht en een auto gekocht. Bij mij kwam er nu alleen nog een motor voor de hobby. De bmw f800 gs. En ook die heb ik na twee jaar verkocht. De bovenstaande verhaal was met een GSX600f. Ik zal nooit kiezen voor een opgevoerde scooter (11 kw).

Succes met de keuze!
Het kan wel als hoofdvervoer maar ik raad het je echt af.

[ Voor 5% gewijzigd door FireBladeX op 19-07-2020 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:10

-tom-562

Oliesjeik

leon538 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 03:56:
Hoezo, een 11kW rs125 of een 11kW Yamaha YBR125 o.i.d. lopen net zo hard...
Ik zou lekker voor een auto gaan, veel praktischer (zeg ik als motorrijder)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:00
Zolang er geen geluidsmax wordt ingesteld voor motoren zijn het asociale ondingen en zou je gewoon niet geassocieerd willen worden met dergelijk volk.

Daarbij bied een auto significant meer bescherming voor een onervaren rijder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:33
Lynx schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:12:
Zolang er geen geluidsmax wordt ingesteld voor motoren zijn het asociale ondingen en zou je gewoon niet geassocieerd willen worden met dergelijk volk.

Je bent zelf een asociale onding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:01

Jrz

––––––––––––

Vergis je niet in de kosten van een motor rijbewijs

Het is ook handig om eerst ervaring te hebben als automobilist, zodat je wanneer je op de motor stapt, je beter begrijpt wat auto’s doen/ hoe en waarom ze op een bepaalde manier reageren

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

FireBladeX schreef op zondag 19 juli 2020 @ 06:43:
Mijn advies, ga voor de auto. Motor is tof, gevoel van vrijheid etc. etc. Ik heb destijds mn auto verkocht en alles proberen te doen met de motor, maar dat ging mij niet goed af.

Want:
- Je klauwen vriezen eraf in de winter (vaak genoeg gereden bij - 5). Tenzij handvatverwarming. Dan is het kiezen tussen standje afbranden vs afvriezen.
- Geen of nauwelijks bagage of je moet investeren in een kofferset (afschuwelijk lelijk). Boodschappen was een hel. Alhoewel je nu picknick hebt.
- Ik ben nooit sneller op de motor. Het aan en uittrekken en vervolgens omkleden uit een lerenpak, slot uit mn tas pakken, slot erop zetten, doet de winst van 10 min door de file heen rijden, te niet.
- Als je in alle weersomstandigheden gaat rijden dan moet je gewoon ABS hebben. Zeker in het begin met de onervarenheid.
- Als je zowel in winter als zomer rijdt, moet je daar ook rekening mee houden mbt motorkleding.
- Je kan nooit iemand meenemen. Ik vind dat het mijn verantwoordelijkheid is als iemand achterop gaat. Dus die persoon moet eerst voldoende bescherming hebben voordat hij/zij achterop mag.

Na anderhalve jaar heb ik de motor weer verkocht en een auto gekocht. Bij mij kwam er nu alleen nog een motor voor de hobby. De bmw f800 gs. En ook die heb ik na twee jaar verkocht. De bovenstaande verhaal was met een GSX600f. Ik zal nooit kiezen voor een opgevoerde scooter (11 kw).

Succes met de keuze!
toon volledige bericht
Dit is exact mijn ervaring. Ook auto verkocht en motor gekocht, alles op de motor gedaan, met -8 in de winter gereden, etc. Het is leuk in het begin, veel motor rijden, maar op een gegeven moment ben je er gewoon helemaal klaar mee door alle onpraktische zaken die je hier noemt. Ik raad het dus ook af. Gewoon voor de auto gaan.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou in ieder geval voor beide rijbewijzen gaan en uiteindelijk voor de motor als hoofdvervoermiddel.

Je woont in de randstad, daar heb je aan een auto niet heel veel. Het is er (te) druk, de weg staat vol, parkeerruimte is schaars. Bovendien kun je ontzettend veel met het OV doen, wat ook de reden is waarom veel mensen in de randstad geen eigen auto hebben.

Een motor kun je op zich nog prima gebruiken in al die drukte. File filteren is een mogelijkheid, je kunt met de motor eigenlijk overal komen en parkeerplaatsen zijn minder schaars want je kunt 'm op heel veel plekken stallen.

Omdat je eventueel beide rijbewijzen hebt kun je altijd een auto lenen of huren. Daarvoor zijn er ook genoeg initiatieven te vinden, zowel huren bij bedrijven als bij particulieren. De meeste ritten zullen in de buurt zijn, bijvoorbeeld bij klussen en verhuizing etc. Als je daarvoor een auto op de weg gaat zetten heb je een dure auto, de kosten lopen door en het gebruik is minimaal.

Als je een fatsoelijke motor neemt, dus niet zo'n kleine naked bike maar een exemplaar met voldoende tupperware er op, heb je weinig last van de herfst- en wintermaanden. Zelf rijd ik nu zo'n 2 jaar, 40 weken per jaar, woon- werkverkeer. Het bevalt mij uitstekend. Bezoeken aan stage-adressen doe ik ook op de motor. En ach, je went aan het feit dat je in je motorbroek aan tafel zit. Dat zijn niet zulke hele spannende dingen. Voor de tijdswinst hoef ik woon- werkverkeer niet te doen, er staat geen file en het is allemaal 80km/u weg waar niet ingehaald mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Eerst auto.
Als je dan een paar honderd kilometer verkeersinzicht hebt opgedaan kan je de motor erbij doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:37

Theo

moederbord

Een motor hoeft niet zuiniger te rijden dan een auto; Met een beetje zuinige auto kun je op benzine 1:18 rijden, en mag je blij zijn als je 1:21 kunt halen. Datzelfde heb je met een motor ook.

Een scooter die haalt de 1:40 nog wel. Maar helaas is dat bij motoren niet het geval.

Een punt dat je ook mee kunt nemen; je bent beginnend bestuurder. Ondanks dat je al wel een paar jaar op de scooter rijdt heb je nog geen echte ervaring met het verkeer. Als je net je rijbewijs hebt dan ben je een beginnnend bestuurder. Met je lessen heb je geleerd hoe je een voertuig moet besturen en hoe het verkeer werkt. Maar daarna begint het 'echte rijden', en dat is gewoon wennen. Er is een reden dat de verzekering voor een beginnend bestuurder godsgruwelijk duur is; deze groep maakt door onwetendheid en gebrek aan ervaring gewoon veel (kleine) fouten in het verkeer die schade opleveren.
Statistisch gezien is de kans dus vrij groot dat je een paar foutjes maakt in het verkeer.

Het voordeel van een auto is dat die foutjes makkelijk te corrigeren zijn. En als het fout gaat dan heb je een hele vracht aan veiligheidssystemen die zorgen dat het alleen bij blikschade blijft.
Met een motor raak je niet in een slip, je valt gewoon om. Net als (lomp) een stoeprandje raken of een paaltje over het hoofd zien; je valt met motor en al om. De kans op letselschade is met een motor gewoon vele malen groter, helemaal als beginnend bestuurder.

Mijn advies; ga voor een autorijbewijs en ga voor een auto. Je scooter blijf je gebruiken voor erbij. Na en paar jaar, als je echt ervaring hebt met het verkeer kun je vrij gemakkelijk en snel alsnog je motorrijbewijs halen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou eerst je autorijbewijs halen.
Ben zelf iets ouder dan jij ;) en om mij heen haalden de meeste hun autorijbewijs rond de 18. Een enkeling deed dat op latere leeftijd en dan is het vaak lastiger qua tijd in te plannen. Bovendien heb ik destijds met vrienden veel weekends weg ed gereden en dan is het prettig /leuk als je ook kunt rijden.

Dus motorrijbewijs is leuk voor erbij / de hobby, maar autorijbewijs is imo primair.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:07
Gewoon allebei en als het financieel haalbaar is tegelijkertijd zelfs.
Anders eerst auto en meteen door voor motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 10:30
Mijn tip:
Ga alsjeblieft een aantal jaren verkeerservaring opdoen in een auto. Je bent erg kwetsbaar op de motor, daar heb je veel ervaring en inzicht voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Laatst online: 17:42

Ga lekker weg met je lawaai bakken en asociale ondingen.. omdat een klein percentage een herrie pijp heeft? Tesla zeker?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 36835

fockarty schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:21:
[...]

Ga lekker weg met je lawaai bakken en asociale ondingen.. omdat een klein percentage een herrie pijp heeft? Tesla zeker?
Don't feed the troll. :) Zo'n reactie komt alleen maar uit een vorm van eigen frustratie, dus doe je lol op en lach erom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik heb 3 jaar enkel motor (BMW 5 serie verkocht) gereden gemiddeld 10k per jaar, en beviel mij prima, ik kreeg een leasewagen (helaas?) en dat was het begin van het einde voor motorrijden voor mij.

Auto is praktischer veel verstandiger en de juiste keuze.

Maar ik zou de motor kiezen. Ondanks dat ik er nu niet eens meer eentje heb zou ik de ervaring van 3 jaar enkel motor rijden niet gemist willen hebben, en het helpt je ook met je verkeers inzicht, je wordt er later ook een betere autobestuurder van.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Overigens... mijn motor is qua onderhoud niet goedkoper dan mijn auto. Nu ligt het er natuurlijk aan wat je kiest, maar bij de motor is de onderhoudsfrequentie nu eenmaal gewoon hoger.

Gezien het hele A1/A2/A-gezeik zou ik nu eerst een B-rijbewijs halen en dan over een paar jaar je A2. Is misschien ook je woonsituatie veranderd of gaat snel veranderen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 15:28

Nullifiel

╞═══════╡

Wegenbelasting ben je nog vergeten. Die is bij een beetje auto zo 4x zoveel als bij motor.

Onderhoud +apk bij auto heb je ook niet aan gedacht?

Motor goedkoper in benzinekosten? Dat hoeft niet hoor. Ik had een cb1000r, die reed 1:14. Mijn auto 1:16.

Wat bedoel je met auto is goedkoper in verzekering (ouders)?

Ik zou gaan voor het autorijbewijs. Dat motor meer vrijheid geeft is relatief. Met je vrienden lekker op pad naar waar je maar wilt in de auto geeft echt een gevoel van vrijheid. Je kan ook vanalles meenemen.
Op de motor heb je dan echt heel veel beperkingen.

Het is maar wat je onder ‘vrijheid’ verstaat ;)

Ik haalde mn autorijbewijs op mn 19e en motor op mn 25ste.

[ Voor 13% gewijzigd door Nullifiel op 19-07-2020 11:04 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:55

thijsco19

KTM 990 SMT

Nu auto en als je echt wilt motorrijden paar jaartjes ervoor sparen en het rijbewijs halen als je A met code 80 of direct A kan halen.

De A1 categorie voegt imo niks toe en is zonde van het geld.

Alleen met A1 beginnen als je echt 100% direct wilt motorrijden.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gutgut
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 19:57

Je mocht geen motor van je partner zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:53
Theo schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:17:

Het voordeel van een auto is dat die foutjes makkelijk te corrigeren zijn. En als het fout gaat dan heb je een hele vracht aan veiligheidssystemen die zorgen dat het alleen bij blikschade blijft.
Met een motor raak je niet in een slip, je valt gewoon om. Net als (lomp) een stoeprandje raken of een paaltje over het hoofd zien; je valt met motor en al om. De kans op letselschade is met een motor gewoon vele malen groter, helemaal als beginnend bestuurder.

Mijn advies; ga voor een autorijbewijs en ga voor een auto. Je scooter blijf je gebruiken voor erbij. Na en paar jaar, als je echt ervaring hebt met het verkeer kun je vrij gemakkelijk en snel alsnog je motorrijbewijs halen.
De meeste beginnende bestuurders hebben - vaak - geen budget om een moderne auto te bekostigen.

Als ze zelf een eerste auto aanschaffen, zal dat dan ook eerder een ouder model zijn met minder of geen hulpmiddelen.

Zeker niet voor een budget van grofweg € 500 - 1500, dan kan je gewoon niet verwachten dat er moderne systemen beschikbaar zijn.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:45
Ik doe zelf altijd ATGATT (all the gear all the time) op de motor. Nadeel is dat dit wat extra tijd kost in klaar maken voor de reis. Die verloren tijd haal ik niet in onderweg omdat er geen files zijn op mijn woon-werk route. Woon-werk verkeer doe ik dan ook praktisch altijd met de auto, dat is instappen en wegrijden en scheelt mij zeker in de ochtend waardevolle :z minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 18:58
Mij lijkt een rijbewijs B een vereiste voor veel jobs. Op lange termijn ga je er echt niet van onder kunnen. Bovendien lijkt een rijbewijs halen al moeilijk genoeg zonder dat je tegelijk moet leren om een ding van ettelijke malen je eigen gewicht recht te houden. Onderschat rijden met een motor niet. Als je eerst een B rijbewijs hebt dan heb je tenminste al geleerd hoe om te gaan met andere weggebruikers. Dat is met een scooter heel anders dan met een auto of motor.

Daarnaast heb je in de eerste 5 jaar dat je je rijbewijs hebt aanzienlijk meer kans om een ongeval te hebben. Een ongeval met de motor heeft typisch veel zwaardere gevolgen (e.g. blijvende invaliditeit) voor de bestuurder dan een met een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 22:15
Even een heel andere gedachte, vanuit een andere achtergrond (middelbare school 13 km enkele reis) Heb je nu überhaupt wel een eigen auto/motor nodig voor het dagelijkse vervoer?

Ik lees dat je nu veel op een snorscooter doet met 15 km enkele reis. Waarom niet dat ding inruilen voor een goede elektrische fiets? Haalt ook goed 25-27 km/h en bovendien kom je nog aan wat beweging en ben je binnen 40 minuten wel op bestemming. Ondertussen lekker je autorijbewijs halen en ervaring opdoen in je ouders auto.

Als in de toekomst het nodig is om toch eigen vervoer >15-20 km (imo de praktische grens van elektrische fiets) te doen kun je alsnog een eigen auto aanschaffen of tegen die tijd (met meer ervaring en vanwege leeftijd) een volwaardig motorrijbewijs halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Er is inderdaad geen noodzaak voor een auto. Of een motor.
Scooter of elektrische fiets, goedkoper komt het niet. Een auto kost je zo minimaal 250 euro in de maand, zelfs een kleintje. En dan kun je nog eens een onverwachte dure reparatie krijgen. Een motor is nauwelijks goedkoper zoals in dit topic wordt aangegeven.

@gutgut Ben je ook aan het trollen of wat? Motoren kunnen echt lawaaierige klote dingen zijn hoor. Veel motorrijders hebben er echt geen idee van. Heb er wel eens eentje horen zeggen dat hij blij was met zijn aftermarket uitlaat, maar dat hij toch wel wat lawaaierig was als hij zijn oordopjes niet in had.
Ja, wat dacht je van al die andere mensen op en naast de weg?
Maar goed, uiteraard zijn niet alle motorrijders zo.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
Wow, ik had niet gedacht zoveel reacties te zien. Iedereen alvast bedankt voor jullie inbreng!

@FireBladeX Dat zijn allemaal zeer sterke punten, zal degene die er nog niet instonden toevoegen aan mn worddocu.
@-tom-562 die rs125 zijn bijna altijd ontgrenst en dan maken ze ~30pk
@Lynx :')
@TereZz Juist haha
@Jrz heb ik inderdaad vaker gehoord, klopt wel want op de scooter zien ze je ook niet of nemen ze je niet serieus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leon538
@Bart ® Thanks voor de input!
@sypie 1 rijbewijs en een auto/motor gaat er nu nog wel vanaf, maar niet beide helaas. Ga ik overigens wel doen wanneer ik na mijn opleiding fulltime werk.
@frickY Bedankt voor uw mening!
@Theo De auto's waar ik naar kijk rijden zo'n 1:18 tot 1:15, de motoren ~1:30. Mijn scooter doet ~1:45, 1:50 bij zuinig rijden. De rest klopt wel en is ook een goed argument, mijn ouders zeggen ook al dat de kans groot is dat ik bijv een paaltje zal raken in het begin.
@Sport_Life Was het sociale aspect vergeten, goed punt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
thijsco19 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:53:
Nu auto en als je echt wilt motorrijden paar jaartjes ervoor sparen en het rijbewijs halen als je A2 met code 80 of direct A kan halen.

De A1 categorie voegt imo niks toe en is zonde van het geld.

Alleen met A1 beginnen als je echt 100% direct wilt motorrijden.
Dit, lekker eerst auto en verkeersinzicht opdoen, dan wanneer je A code 80 mag (niet A2 ;) ) die halen op je 23e ofzo. Motor is geweldig voor erbij, maar ik zou het nooit als hoofdvervoer willen in de winter of bij regen. Mooiweerrijders unite. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@tlpeter Was het maar zo haha
@Chielemans Bedankt voor de tip!
@fockarty Dat dus.
@Anoniem: 36835 Ook dat
@Flagg Bedankt voor het delen van de ervaring!
@Krylinck Dat klopt inderdaad wel, goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:39
Ik ben destijds begonnen met de motor en na twee jaar mijn autorijbewijs gehaald. Nog altijd een goede beslissing wat mij betreft. Inmiddels moeten veel ritjes met de auto met kinderstoeltjes achterin dus ben blij dat ik heb genoten van de tijd dat alles op de motor kon / moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@Nullifiel Wegenbelasting bij een soort auto waar ik naar kijk is ongeveer 30-40 euro per maand, onderhoud+apk zou ik zo'n 250 voor apart leggen. Met verzekering ouders bedoel ik dat de auto op naam laat zetten van mijn moeder, terwijl ik dat bij de motor niet kan, dus dat scheelt gemiddeld 60-70 euro per maand in voordeel van de auto. Een auto is inderdaad veel beter in die opzichten.
@thijsco19 Zeker ook een optie!
@gutgut Haha
@Comp User Dat klopt, budget voor een auto zou 1250 zijn, misschien 1500 als het het echt waard is.
@Valar Die extra paar minuten slaap in de ochtend zijn soms echt cruciaal inderdaad haha.
@redfox314 Allemaal zeer goede punten, bedankt!
@jappas Heb ik een auto of motor nodig voor dagelijks vervoer? Nee. Maar ik wil een auto of motor omdat ik ook in het weekend graag reis, op de scooter duurt het eeuwen en de trein komt niet overal, is daarnaast ook nog heel duur ook. Mijn scooter ruil ik sowieso niet in voor een elektrische fiets, ik ben liever lui dan moe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@!null Noodzaak inderdaad niet, maar zie antwoord hierboven. Gemiddelde auto in de klasse die ik bekijk kost per maand ~160 euro (benzine, wegenbelasting, verzekering, onderhoud). Indien dit te veel blijkt kan ik altijd nog die van mijn moeder gebruiken.
@SmurfLink Nogmaals ook een zeer goed idee!
@Bazziek Fair enough. Ik wil geen kinderen dus die factor is bij mij nvt haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 15:28

Nullifiel

╞═══════╡

Verzekering op naam van je moeder kan natuurlijk. Maar als jij de vaste bestuurder bent, dan geeft dat geen/nauwelijks premieverschil. Tenzij je verzwijgt dat je vaste bestuurder bent. Dat kan natuurlijk, maar je (moeder) fraudeert dan én je bouwt niet zelf schadevrije jaren op. Bovendien kost het je moeder schadevrije jaren als jij schade rijdt.
(Hou er rekening mee dat als je moeder meer dan 15 schadevrije jaren heeft ze altijd zal terugvallen naar 10, dus ook als ze er bijv. 25 heeft. Dat geeft nogal wat premiegevolgen voor haar.)

Ja dat zeg ik dus: 30-40 euro wegenbelasting per maand voor auto is zo’n 4x zoveel als een tientje wegenbelasting per maand voor motor 😉

[ Voor 16% gewijzigd door Nullifiel op 19-07-2020 12:40 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

leon538 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:57:
Wow, ik had niet gedacht zoveel reacties te zien. Iedereen alvast bedankt voor jullie inbreng!

@FireBladeX Dat zijn allemaal zeer sterke punten, zal degene die er nog niet instonden toevoegen aan mn worddocu.
@-tom-562 die rs125 zijn bijna altijd ontgrenst en dan maken ze ~30pk
@Lynx :')
@TereZz Juist haha
@Jrz heb ik inderdaad vaker gehoord, klopt wel want op de scooter zien ze je ook niet of nemen ze je niet serieus.
De modellen die ontgrenst zijn mag je dus ook niet rijden met een A1 rijbewijs

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 14:07
Machinist en motorrijder hier, haal eerst je autorijbewijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:36

Er zijn genoeg auto’s die ver boven mijn motor uitkomen wat geluidsproductie betreft... daarbij zijn veel autorijders met andere zaken bezig dan opletten. Ik heb b.v. nog geen motorrijder gezien die een whatsapp bericht aan het versturen is onder het rijden...

Ik rijd zelf dus ook motor en ook ik heb het niet zo op die motoren die je op 100KM afstand al voorbij hoort komen, maar dat heeft meer met de berijder te maken dan met de motor zelf.

Wielrenners maken weinig geluid en storen mij meer (uitzonderingen daargelaten) dan welk vervoersmiddelen dan ook :+

@ TS;
Lekker beginnen met de auto zou mijn advies zijn. Enkel tweewielers als vervoer is niet handig en met een scooter op een afstand van 15 KM ben je denk ik net zo snel (zeker wanneer je parkeer gedoe/omkleden mee rekent). Ikzelf werk 10 KM van huis en of ik nu fiets, met de motor ga of met de auto, het kost mij exact evenveel tijd. Gezien een scooter sneller is dan een fiets lijkt mij dat voor die afstand ideaal(!).

[ Voor 19% gewijzigd door Thalaron op 19-07-2020 13:23 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Gewoon trekker gaan rijden. Zit je mooi beschermd tegen Teslarijders (die geen van allen écht kunnen rijden), wielrenners (want die zijn bang voor je) en de eerste wielklem die past moet ik nog zien.

Alleen snelweg is een ding, maar je kan er prima mee TETen, dus gewoon afsnijden.

En je mag er mee over dijkjes, want het is geen motor. Iedereen wint 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Zo te lezen heb je:
A: Weinig spullen/mensen mee te nemen in het verkeer.
B: Nog geen rijervaring
C: Geen baan waarvan je zegt dat je geld zat verdient.

Ik zou dan kiezen voor een lichte offroad motor die ook op de weg mag (Zodat je met sneeuw ook nog kunt rijden).
Redelijk goedkoop in de aanschaf. Veel onderhoud kun je zelf doen. Je doet machtig veel verkeerservaring op (vooral vooruit kijken, juist omdat je zo kwetsbaar bent). Een (leren) motorpak en een MQP winterpak zijn vaak tweedehands te koop. Een helm hoeft ook niet duur te zijn. Een paar leren, bontgevoerde vuisthandschoenen voor de winter en je hebt geen koude handen meer. Een zijden en een fleece gezichtsmasker voor als het echt koud is en een goede das (maar die kan je moeder wel voor je breien). Een ding is werkelijk onbetaalbaar; Je bent vrij.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

FireBladeX schreef op zondag 19 juli 2020 @ 06:43:

Want:

Succes met de keuze!
toon volledige bericht
Precies dat, je bent gewoon heel erg kwetsbaar op een motor en afhankelijk van een ander. Goed weer is het allemaal leuk en aardig, regen kun je je tegen kleden, maar! Als de weg glad is door regen, een van de vele betonnen rotondes, of je komt olie of diesel tegen ben je de sjaak.

Daarnaast ben je ook nogal afhankelijk van jezelf, vermoeidheid speelt daarin vooral een heel groot deel. Begrijp mij niet verkeerd, maar na een lange dag werken dan ook nog op de motor naar huis kan soms wel eens vervelend zijn. Als je niet scherp bent, of niet op let dan kun je er ineens naast liggen...

En je bent echt continu bezig met alles en iedereen om je heen, zeker in de spits. Dat is echt niet grappig.

Plus dat je zelf dan ook nog moet leren en ervaring moet op doen. ;)

Zelf heb ik begin dit jaar mijn auto weggedaan, en met mijn BMW 1250 GSA een tijdje woonwerk gedaan. Beter kun je het niet hebben, en toch bedankt ik ervoor en heb ik inmiddels een dieseltje erbij voor de kilometers die ik maak. :)

In het verleden met een supersport veel woonwerk gedaan vanwege file in Eindhoven en met name Veldhoven het laatste jaar. Auto geen doen, en motor ook erg link ondanks al mijn ervaring. Dagelijks moet je wel iemand ontwijken die niet gekeken heeft of een gekke actie uithaalt en die je zelf niet heb zien aankomen, keer een kruispunt overgegaan omdat ik met afschuinen in een bocht die ik al 100 miljoen miljard keer genomen had ineens op een spoor van een vrachtwagen terecht kwam, de nodige kwispeltjes en andere onderbroek momentjes gehad, etc. :+

Ik rij gemiddeld tussen de 10 en 20.000km per jaar, zeker met woonwerk verkeer. Woonwerk is op dit moment 16.000km per jaar. 12 jaar mijn autorijbewijs en 9 mijn motor, maar een jaar of 14-15 ervaring nu. :P Plus de nodige rijtrainingen en heropstap cursus na mijn eerste zware crash met mijn eerste motor en angst naderhand.

Mijn advies, eerst lekker auto rijden, dan leren rijden op je gemak op een motor, met mooie dagen en dan kijken hoe het voor jezelf voelt en doet. Dan kun je nog terug.

Collega heeft na afstuderen een motor gekocht en een oude kroeg fiets, die is 2 weken terug onderuit gegaan in Nijmegen en heeft nu niks meer, en ook geen geld. Schiet ook niet op. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Motorrijden is erg leuk! Maar als je dat ook met slecht weer gaat doen moet/wil je ook gaan investeren in regenkleding, thermokleding enz. Ik rijd het hele jaar door woon/werk op de motor (ik haat files en mn auto rijdt 1 op 7) behalve bij gladheid, sneeuw etc. Daarom over de jaren al veel uitgegeven aan goede kleding - ik wil niet gaan weten hoe hoog dat bedrag inmiddels is. Goed motorspul is flink duur.

Tevens, met een A1 motor wil je de snelweg niet echt op (voor langere stukken) dus je actieradius blijft beperkt. Al met al lijkt het mij echt verstandiger nu eerst een rbw B te halen. Over een paar jaar A2, tot die tijd lekker op je scooter blijven rijden.

Overigens, zet die auto wel lekker op eigen naam: dan bouw je schadevrije jaren op en pleeg je geen fraude.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als iemand die vele jaren dagelijks de motor reed voor woon/werk-verkeer: Ga voor een auto, mits je deze kan parkeren. Ik woon in Amsterdam en mijn werk was altijd in de randstad. Daar was de motor geniaal omdat je tussen de files doorrijdt, en je kan de motor eigenlijk overal gratis parkeren.

Ik reed ook als het regende, hard waaide, en zelfs als het vroor aan de grond. Alleen bij ijzel en sneeuw bleef hij binnen, en dat was niet vaak. Handvatverwarming, een goede col om de nek, werken met laagjes, en een reflectiejasje aan hield mij meer dan warm :)

Maar een auto heeft 4 wielen, die gaat niet omvallen bij los zand in een bocht, die valt niet om als er olie ligt, die valt niet om bij sneeuw en ijs. Die heeft enorm veel meer grip om te remmen en je zit in veiligheidsgordels achter een kreukelzone met airbags. De motor heeft dat allemaal niet.

Een motor is onnoemelijk veel gevaarlijker. Zeker omdat je in het begin nog niet de ervaring hebt op de weg om dat veilig te doen. Je bent ook nog jong wat vaak gepaard gaat met iets teveel lef :P

Koop een veilige gebruikte auto. Denk aan een Volkswagen Polo uit 2012 bijvoorbeeld. Die kan je zelfs importeren uit Duitsland als je geld wil besparen (zie autoscout24 en zoek ook in Duitsland).

Een motorrijbewijs kan je later altijd nog halen. Ik zou eerst minimaal 5 jaar ervaring opdoen in het verkeer met de auto. Let dan vooral op motorrijders in het verkeer, wat ze goed en fout doen. Leer vooral hoe moeilijk jij ze kan zien.

Mijn regel als motorrijder was altijd: "Iedereen op de weg probeert je actief dood te maken als verrassing."

Met dat in het achterhoofd ga je heel defensief rijden als motorrijder. Niemand kan je zien. En vaak heb jij voorrang en krijg je het niet, dus bereid je voor om te remmen (of extra gas te geven als je motor snel is). Er liggen heel veel mensen op begraafplaatsen die ook voorrang hadden op de motor.

Hiermee wil ik niet zeggen dat motorrijden doodsgevaarlijk is. Dat is het niet per definitie. Maar gepaard met onervarenheid en jeugdig lef is het risico statistisch gezien gewoon veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De kosten liggen ook vooral aan welke motor of auto je rijdt. Ik rij een Ducati 749 voor de hobby en een Auris TS Hybrid voor woon-werk. De Ducati rijdt 1 op 11 en kost zo'n 400-500 per jaar aan onderhoud bij praktisch niet rijden, de Auris rijdt 1 op 23-25 en kost in onderhoud 400 euro per jaar bij 60k km. Uiteraard betaal je voor de Auris wel meer wegenbelasting en verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
pagani schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:25:
De kosten liggen ook vooral aan welke motor of auto je rijdt. Ik rij een Ducati 749 voor de hobby en een Auris TS Hybrid voor woon-werk. De Ducati rijdt 1 op 11 en kost zo'n 400-500 per jaar aan onderhoud bij praktisch niet rijden, de Auris rijdt 1 op 23-25 en kost in onderhoud 400 euro per jaar bij 60k km. Uiteraard betaal je voor de Auris wel meer wegenbelasting en verzekering.
Ik weet dat Japanners het imago hebben dat ze degelijk zijn, maar 400 euro op 60.000 km lijkt me niet echt een reeel bedrag.

Wat betreft ontopic;
Je zou bij 15 km enkele reis kunnen overwgen om je snorscooter in te wisselen voor een bromscooter. Voordeel is dat je dan weinig kosten hebt en lekker kunt doorsparen mooiere auto of motor.

Mocht je toch willen upgraden zou ik toch eerder voor een auto gaan. Het is veiliger, praktischer en een beetje sportieve motor is qua onderhoud en verbruik bijna even duur als een auto dus voo de kosten hoef je het ook niet te doen. Ik zou de verzekering overigens niet op je ouders zetten maar gelijk zelf schadevrijejaren opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Vrijdag schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:44:
Gewoon trekker gaan rijden. Zit je mooi beschermd tegen Teslarijders (die geen van allen écht kunnen rijden), wielrenners (want die zijn bang voor je) en de eerste wielklem die past moet ik nog zien.

Alleen snelweg is een ding, maar je kan er prima mee TETen, dus gewoon afsnijden.

En je mag er mee over dijkjes, want het is geen motor. Iedereen wint 8)
Waarom is snelweg een dingetje? Als je de nieuwste JCB fastrac koopt, dan houdt de politie je niet meer bij (250 km/u). Een gele tractor is ook stoerder dan een gele Lambo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Wat ik zou doen is het autorijbewijs halen (daar heb je over het algemeen veel meer aan, zie jouw voordelen overzicht). En met de snorscooter op en neer blijven rijden door de milieuzone als dat praktisch goed te doen is. Als je vervolgens nog geld over hebt, starten met je motorrijbewijs.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 08:46
Dag Leon,

Je hebt de voor- en nadelen netjes op een rijtje gezet. Ik heb nu zo'n 10 jaar mijn autorijbewijs (betaald door paps en mams) en 1 jaar mijn motorrijbewijs (zelf betaald) en dit is waar ik achter ben gekomen:

Wat betreft kosten in rijbewijs kunnen beide ongeveer gelijk zijn. Als je scooter hebt gereden gaat de motor je wellicht makkelijker af.
In aanschaf ook: mijn auto kostte net zoveel als mijn motor. Het hangt er maar vanaf wat je wilt gaan rijden. Koop als eerste motor nou geen nieuwe, gewoon een 2e of 3e hands. Duur genoeg, maar niet zo duur dat je jezelf vervloekt als het ding een keer omvalt.

Beide hebben uiteraard ook onderhoudskosten, de motor moet alleen wat vaker of je moet zelf handig zijn. Ik ben dat niet :+

-Goedkoper in onderhoud tweedehands flink aan de prijs)
-Goedkoper in benzinekosten -Motorkleding kopen, ook flink prijzig

Dat eerste punt kan best tegenvallen en de benzinekosten hangt van je rijstijl en de motor af. Met mijn motor tuf ik 1:18 en met de auto makkelijk 1:20. Tikt op den duur best aan hoor.

Houd ook rekening met de verzekeringskosten en wegenbelasting: auto is duurder en afhankelijk van je leeftijd nog eens duurder. Ik raad niet aan om op de verzekering van je ouders te gaan, want zo bouw je geen eigen schadevrije jaren op!

Een auto zet je neer, doe je op slot en je gaat je woning in. De motor moet aan een ketting, het liefst ook onder een hoes en een beetje uit het zicht. Dieven zijn een laf slag volk. Een padock stand is altijd handig. Kost ook geld.
Bedenkt je ook dat je op je 17e nog geen volledig A rijbewijs kan halen. Daar mag je later nog een keer voor terugkomen: A1, A2, A

Als eerste voertuig raad ik de auto aan. De motor is geweldig, ook voor dagelijks gebruik maar toch wat minder praktisch. Je neemt met een auto meer mee, je blijft gewoon droog en koel en het is wat comfortabeler. Je krijgt alleen minder snel een grijns op je smoel als je bochtige weggetjes rijdt of als je weer in de file staat. Als ik maar één voertuig mocht hebben, dan zou ik de auto kiezen.

Ondertussen lekker doorgaan op een scooter is ook niks mis mee :)

Mocht je toch eigenwijs zijn, iets wat niemand je kwalijk kan nemen, en voor de motor gaan: zet er nou geen aftermarket uitlaat op. @Lynx maakte er al een opmerking over: misschien leuk voor jezelf maar je maakt er in de omgeving geen vrienden mee.
Pagina: 1