Hallo medetweakers!
Ik zit al een klein maandje te worstelen met deze keuze en ik denk dat meningen van buitenstaanders het misschien wat makkelijker zal maken of punten zal opbrengen waar ik nog niet aan had gedacht.
Ik zal een kleine situatieschets maken: Ik ben momenteel 17 en ga over een maandje beginnen aan de opleiding Machinist railvervoer in Amsterdam (ROC Westpoort). Ik heb op mijn 16e het AM (scooter) rijbewijs gehaald en heb sinds begin dit jaar een snorscooter waar ik de milieuzone mee in mag. Afstand is net iets boven de 15km enkele reis.
Nou is deze keuze voor mij moeilijk omdat ik havo heb gedaan en alleen de vakken hoef te volgen die te maken hebben met het treinmachinist-gedeelte van de opleiding en ik dus heel veel lessen niet hoef te volgen, wat zal resulteren in heel veel tussenuren of veel eerder 'uit' zijn. Ik zal dus vrij veel vrije tijd hebben.
Nu zal ik mijn eigen lijstje met de voor- en nadelen van beide hier neerzetten, T.O.V de andere keuze, suggesties of ervaringen met deze punten zijn gewaardeerd!
Motor- Voordelen: Nadelen:
-Makkelijker te manoeuvreren door het verkeer -Duurder in aanschaf (de 11KW motoren zijn zelfs
-Goedkoper in onderhoud tweedehands flink aan de prijs)
-Goedkoper in benzinekosten -Motorkleding kopen, ook flink prijzig
-Meer 'gevoel' bij het rijden -Niet beschermd tegen regen
-Kan ik dagelijks gebruiken -Gevaarlijker (maakt mij het minst uit van deze
-(Nagenoeg) Overal gratis parkeren punten)
-Rijbewijs is een stuk goedkoper -Geen opbergruimte
Auto- Voordelen: Nadelen:
-Meer opbergruimte -Onderhoud iets duurder
-Veel goedkoper in aanschaf -Minder zuinig
(scheelt ongeveer 1250 euro) -Niet dagelijks te gebruiken vanwege parkeerkosten
-geen speciale kleding of helm -Duurder rijbewijs
-Beschermd tegen elementen
-Goedkoper in verzekering (ouders)
Wat zouden jullie kiezen als jullie in mijn situatie zaten?
Feedback of tips worden gewaardeerd!
Ik zit al een klein maandje te worstelen met deze keuze en ik denk dat meningen van buitenstaanders het misschien wat makkelijker zal maken of punten zal opbrengen waar ik nog niet aan had gedacht.
Ik zal een kleine situatieschets maken: Ik ben momenteel 17 en ga over een maandje beginnen aan de opleiding Machinist railvervoer in Amsterdam (ROC Westpoort). Ik heb op mijn 16e het AM (scooter) rijbewijs gehaald en heb sinds begin dit jaar een snorscooter waar ik de milieuzone mee in mag. Afstand is net iets boven de 15km enkele reis.
Nou is deze keuze voor mij moeilijk omdat ik havo heb gedaan en alleen de vakken hoef te volgen die te maken hebben met het treinmachinist-gedeelte van de opleiding en ik dus heel veel lessen niet hoef te volgen, wat zal resulteren in heel veel tussenuren of veel eerder 'uit' zijn. Ik zal dus vrij veel vrije tijd hebben.
Nu zal ik mijn eigen lijstje met de voor- en nadelen van beide hier neerzetten, T.O.V de andere keuze, suggesties of ervaringen met deze punten zijn gewaardeerd!
Motor- Voordelen: Nadelen:
-Makkelijker te manoeuvreren door het verkeer -Duurder in aanschaf (de 11KW motoren zijn zelfs
-Goedkoper in onderhoud tweedehands flink aan de prijs)
-Goedkoper in benzinekosten -Motorkleding kopen, ook flink prijzig
-Meer 'gevoel' bij het rijden -Niet beschermd tegen regen
-Kan ik dagelijks gebruiken -Gevaarlijker (maakt mij het minst uit van deze
-(Nagenoeg) Overal gratis parkeren punten)
-Rijbewijs is een stuk goedkoper -Geen opbergruimte
Auto- Voordelen: Nadelen:
-Meer opbergruimte -Onderhoud iets duurder
-Veel goedkoper in aanschaf -Minder zuinig
(scheelt ongeveer 1250 euro) -Niet dagelijks te gebruiken vanwege parkeerkosten
-geen speciale kleding of helm -Duurder rijbewijs
-Beschermd tegen elementen
-Goedkoper in verzekering (ouders)
Wat zouden jullie kiezen als jullie in mijn situatie zaten?
Feedback of tips worden gewaardeerd!