[Switch] Pro controllers willen niet goed opladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn beide Nintendo Switch Pro controllers willen niet goed opladen.

Probleem is dat het oranje lampje niet gaat branden bij het insteken van de usb kabel en ook op de switch wordt aangegeven dat de controller niet oplaad.

Ik heb al verschillende voedingen geprobeerd; generieke usb laders, ipad laders, samsung laders.
In het begin werkte het meeste gewoon wel. Wat later moest je het soms meerdere keren inpluggen, nu wil het eigenlijk helemaal niet meer.
Allerlei verschillende kabel geprobeerd van kort tot lang en van verschillende fabrikanten.

De manier waarop ik toen ging laden was middels een kabel in de externe usb poorten van de Switch dock. Dat ging ook steeds slechter en nu werkt het laden van de controllers enkel nog maar bij het inprikken op de interne usb poort van de switch of wanneer de switch voeding direct in de controller wordt gestoken.

Ik heb om wat makkelijker te kunnen laden daarop een extra switch voeding gekocht die de controllers wel op laadde maar met de switch zelf en de dock problemen gaf van continue wisselen tussen wel en niet laden dus die heb ik teruggestuurd.

Daarna kwam ik er achter dat Nintendo ook een officiële usb voeding verkoopt welke gecertificeerd is voor de pro controller: de usb ac adapter
Deze kost met €15 ook maar de helft van een switch voeding. :)

Deze vanmiddag gehaald maar helaas :'( wil geen van beide controllers er mee opladen terwijl ik dezelfde usb kabel gebruik als op de interne poort van de dock waarop deze kabel wel werkt.
Die lader gaat dus weer terug en ga dan maar een extra switch voeding halen die helaas het dubbele kost.

Nu vraag ik me alleen wel af of mijn controllers wel goed zijn of dat er iets anders mis is want als zelfs een officiële nintendo usb lader het niet doet... :|

Is er een manier om de controllers te testen en zouden ze het eigenlijk wel gewoon goed moeten doen op een generieke usb lader?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:56
Vliegvlug schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:23:
[...] zouden ze het eigenlijk wel gewoon goed moeten doen op een generieke usb lader?
Om hiermee te beginnen: ik heb zelf maar beperkte ervaring met USB-C laders en de Pro Controller, maar ik heb gemerkt dat dit zeker niet altijd het geval is. De pro controller lijkt niet overweg te kunnen met laders die proprietaire vormen van fast charging ondersteunen. In mijn geval: de pro controller werkt bvb. niet met de One Plus laders. Vermijd snelladers voor Nintendo materiaal tenzij ze USB-PD ondersteunen.

Ik denk echter dat jouw probleem eerder aan de pro controller zelf ligt, maar ik moet toegeven dat het raar is dat je het met twee controllers voorhebt. Zijn je Pro Controllers officiëel of komen ze van AliExpress e.d.?
Is er een manier om de controllers te testen
Pak dit systematisch aan:
  • Test de laders die je hebt met de USB-C kabel die bij de pro controller wordt geleverd. Die kabels werken gegarandeerd (tenzij defect).
  • Test de kabels die je gebruikt met een lader waarvan je weet dat deze normaal werkt. Dit kan je weten door de kabels te laten laden via de verschillende USB-A poorten van het Switch dock. De adapter die bij je Switch geleverd wordt, werkt namelijk ook gegarandeerd. De kans is vrij klein dat de poorten op je dock ook niet werken, maar die kan je altijd met andere apparatuur uittesten.
Nintendo's eigen advies vind je hier en is misschien ook waard om te proberen. Misschien is er een softwarematig probleem met de controller dat zo opgelost kan worden.

Als dat niet werkt: ik heb er nog nooit van gehoord, maar het kan dat er ofwel iets kapot is aan de USB-C poorten van je controllers (dat ze bvb. niet goed contact maken of dat de chip die deze controlleert niet goed functioneert), ofwel iets mis met de batterijen in de controllers. In het geval van het eerste: controleer misschien eens of de USB-aansluitingen van je controllers proper zijn en goed aansluiten?

Mocht dat allemaal niet werken... indien in garantie, stuur ze gewoon op voor reparatie met een duidelijk overzicht van de problemen die je hebt en wat je al gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:43
Inderdaad controleren of de poorten schoon zijn van binnen. Stof kan er voor zorgen dat er geen goed contact wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
JackAvery schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:46:
[...]

Om hiermee te beginnen: ik heb zelf maar beperkte ervaring met USB-C laders en de Pro Controller, maar ik heb gemerkt dat dit zeker niet altijd het geval is. De pro controller lijkt niet overweg te kunnen met laders die proprietaire vormen van fast charging ondersteunen. In mijn geval: de pro controller werkt bvb. niet met de One Plus laders. Vermijd snelladers voor Nintendo materiaal tenzij ze USB-PD ondersteunen.
Ik dacht juist begrepen te hebben dat de controllers geen PD ondersteunen. Weet niet waar ik het gelezen heb maar toen ik naar oplossingen voor mijn probleem aan het zoeken was kwam ik het tegen, dat ze alleen op standaard laadstroom werken en niet met PD kunnen praten om hogere laadstroom te vragen.

Ik heb ook meerdere ‘domme’ usb laders zonder pd en die werken helaas ook niet met de controllers.
Ik denk echter dat jouw probleem eerder aan de pro controller zelf ligt, maar ik moet toegeven dat het raar is dat je het met twee controllers voorhebt. Zijn je Pro Controllers officiëel of komen ze van AliExpress e.d.?
Het zijn officiële pro controllers, van 1 heb ik de batterij al vervangen omdat ik dacht dat het daar misschien aan lag maar dat maakte voor laden geen verschil. Hij gaat nu wel een stuk langer mee op 1 lading dus die oude accu was wel aan vervanging toe.
[...]

Pak dit systematisch aan:
[list]
• Test de laders die je hebt met de USB-C kabel die bij de pro controller wordt geleverd. Die kabels werken gegarandeerd (tenzij defect).
Ik heb geen originele kabel.
Beide controllers zijn 2de hands.
De ene zat bij de switch en de andere heb ik later los op marktplaats gekocht, ook zonder kabel.
• Test de kabels die je gebruikt met een lader waarvan je weet dat deze normaal werkt. Dit kan je weten door de kabels te laten laden via de verschillende USB-A poorten van het Switch dock. De adapter die bij je Switch geleverd wordt, werkt namelijk ook gegarandeerd. De kans is vrij klein dat de poorten op je dock ook niet werken, maar die kan je altijd met andere apparatuur uittesten.
[/list]
Momenteel werkt alleen de switch voeding direct of de binnenste usb poort van de dock in één keer.
De buitenste poorten van de dock vraagt meerdere keren inpluggen.
Dus blijkbaar is er wel een verschil tussen de poorten op de dock.

Ik heb meerdere usb kabels geprobeerd die prima werken op mijn telefoon en ook als ik ze gebruik op de interne dock poort.
Lijkt me dan niet aan de kabels te liggen haast.
Nintendo's eigen advies vind je hier en is misschien ook waard om te proberen. Misschien is er een softwarematig probleem met de controller dat zo opgelost kan worden.
Ik ga die link eens bekijken.
Als dat niet werkt: ik heb er nog nooit van gehoord, maar het kan dat er ofwel iets kapot is aan de USB-C poorten van je controllers (dat ze bvb. niet goed contact maken of dat de chip die deze controlleert niet goed functioneert), ofwel iets mis met de batterijen in de controllers. In het geval van het eerste: controleer misschien eens of de USB-aansluitingen van je controllers proper zijn en goed aansluiten?
Ik zal kijken of de usb poorten schoon zijn, niet aan gedacht omdat ze dus op de switch voeding wel altijd direct werken.
Mocht dat allemaal niet werken... indien in garantie, stuur ze gewoon op voor reparatie met een duidelijk overzicht van de problemen die je hebt en wat je al gedaan hebt.
Ik denk niet dat er nog garantie op zit aangezien ze tweede hands zijn en ik geen idee heb hoe oud ze zijn.
Is dat ergens te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
Vliegvlug schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Ik heb ook meerdere ‘domme’ usb laders zonder pd en die werken helaas ook niet met de controllers.
Ik vermeldde PD enkel omdat die laders vaak geen andere snellaadtechnieken hebben :) De pro controller ondersteunt inderdaad geen fast charging, maar daar ging het niet over. Het gaat erom dat als een adapter bepaalde vormen van fast charging ondersteunt, hij soms niet werkt met de Pro Controller.

Bij mij werkt iig het laden met een 'domme' 5W Apple lader en de Nintendo kabel altijd :)
Het zijn officiële pro controllers, van 1 heb ik de batterij al vervangen omdat ik dacht dat het daar misschien aan lag maar dat maakte voor laden geen verschil. Hij gaat nu wel een stuk langer mee op 1 lading dus die oude accu was wel aan vervanging toe.
[...]

Ik heb geen originele kabel.
Beide controllers zijn 2de hands.
De ene zat bij de switch en de andere heb ik later los op marktplaats gekocht, ook zonder kabel.
Ik zou toch eens nakijken of die controllers niet fake zijn, als je dat nog niet gedaan zou hebben. Spijtig dat je de kabel niet hebt.
Ik denk niet dat er nog garantie op zit aangezien ze tweede hands zijn en ik geen idee heb hoe oud ze zijn.
Is dat ergens te controleren?
De versie van de controller kan een indicatie zijn van de leeftijd, maar die staat enkel aangeduid op de doos van de controller.

Anyway, kijk je poorten eens na op zowel je controllers als je dock (gebruik bvb. gecompresseerde lucht) en volg de FAQ van Nintendo daar eerst eens, en hopelijk helpt dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
JackAvery schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:55:
[...]

...
Het gaat erom dat als een adapter bepaalde vormen van fast charging ondersteunt, hij soms niet werkt met de Pro Controller.

Bij mij werkt iig het laden met een 'domme' 5W Apple lader en de Nintendo kabel altijd :)
Ik heb enkel die zwaardere laders van Apple geprobeerd, ik moet ergens ook nog zo'n 5w variant hebben, zal die eens gaan zoeken als ik weer thuis ben.
[...]
Ik zou toch eens nakijken of die controllers niet fake zijn, als je dat nog niet gedaan zou hebben. Spijtig dat je de kabel niet hebt.
Er staat in elk geval gewoon Nintendo op de controllers dus het zijn niet die Chinese die er wel op lijken maar verder nergens de naam Nintendo vermelden.

Of zijn er ook 'echte' fakes die dat wel vermelden maar het toch niet zijn?
En zo ja hoe zie je dat dan?

En wat maakt een originele Nintendo kabel zo special?
Is toch niet zoals bij Apple's lightning kabels dat er een chip in zit die ondersteunt moet worden.
[...]

De versie van de controller kan een indicatie zijn van de leeftijd, maar die staat enkel aangeduid op de doos van de controller.
Van de ene controller heb ik de doos erbij gekregen dus dat kan ik nagaan.
Wel apart dat er zaken op de doos vermeld staan die niet op de controller zelf terug te vinden zijn, je zou zeggen dat versie wel iets is om op de controller zelf te zetten.
Anyway, kijk je poorten eens na op zowel je controllers als je dock (gebruik bvb. gecompresseerde lucht) en volg de FAQ van Nintendo daar eerst eens, en hopelijk helpt dat :)
Ga ik vanavond eens naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
Vliegvlug schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:31:
[...]

Ik heb enkel die zwaardere laders van Apple geprobeerd, ik moet ergens ook nog zo'n 5w variant hebben, zal die eens gaan zoeken als ik weer thuis ben.
Als het je helpt heb ik hier ook nog wel een 12W iPad lader liggen en kan ik eens kijken of die mijn Pro Controller oplaadt.
[...]

Er staat in elk geval gewoon Nintendo op de controllers dus het zijn niet die Chinese die er wel op lijken maar verder nergens de naam Nintendo vermelden.

Of zijn er ook 'echte' fakes die dat wel vermelden maar het toch niet zijn?
En zo ja hoe zie je dat dan?
Op YouTube staan er een hoop videos die je de verschillen tonen :) Zie ook bvb de uitleg hier. Er bestaat helaas ook namaak dat men probeert te verkopen met Nintendo branding.
En wat maakt een originele Nintendo kabel zo special?
Is toch niet zoals bij Apple's lightning kabels dat er een chip in zit die ondersteunt moet worden.
"Speciaal" zou ik niet zeggen, het zijn gewoon kwaliteitskabels met een 56 ohm weerstand. Er is enorm veel verschil tussen USB-C kabels in kwaliteit, en een slechte kabel kan allerlei rare toestanden veroorzaken.
Van de ene controller heb ik de doos erbij gekregen dus dat kan ik nagaan.
Wel apart dat er zaken op de doos vermeld staan die niet op de controller zelf terug te vinden zijn, je zou zeggen dat versie wel iets is om op de controller zelf te zetten.
De versie kan je zien aan de letter op het einde van de code hier:
Afbeeldingslocatie: https://www.imore.com/sites/imore.com/files/styles/w830/public/field/image/2019/05/pro-controller-box-green.jpg

Momenteel is de meest recente revisie een E-versie denk ik, die zijn uit 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De laatste dagen wat urgente privé zaken gehad vandaar dat ik niet eerder tijd had om te reageren
JackAvery schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:06:
[...]

Als het je helpt heb ik hier ook nog wel een 12W iPad lader liggen en kan ik eens kijken of die mijn Pro Controller oplaadt.
Ben wel benieuwd eigenlijk maar ik verwacht van wel want het werkte bij mij eerst wel.
[...]
..
Er bestaat helaas ook namaak dat men probeert te verkopen met Nintendo branding.
Zover ik heb kunnen nagaan zijn beide controllers wel officieel van Nintendo.
[...]

"Speciaal" zou ik niet zeggen, het zijn gewoon kwaliteitskabels met een 56 ohm weerstand. Er is enorm veel verschil tussen USB-C kabels in kwaliteit, en een slechte kabel kan allerlei rare toestanden veroorzaken.
Ik heb wel goede kabels, die ook gecertificeerd zijn voor snelladen en dikker koperdraad hebben.
En die kabels doen het dus wel als ik ze op de dock aansluit.

Heb ook de nog de Nintendo troubleshooting pagina doorlopen waar me dit opviel:

“Connect the AC adapter to the dock and to a wall outlet, then connect the included USB charging cable to the dock and to the Pro Controller.

The Nintendo Switch console does not need to be docked in order to charge the Pro Controller.

Dat laatste is bij mij dus niet het geval, zonder switch in de dock willen de controllers niet opladen.
En dan moet de Switch ook nog eens aan staan want het oplaadlampje op de controller gaat pas branden als de Switch is aangezet.
[...]

De versie kan je zien aan de letter op het einde van de code hier:
[Afbeelding]

Momenteel is de meest recente revisie een E-versie denk ik, die zijn uit 2019.
Ik kon de doos van de controller helaas niet meer terug vinden, de doos van de Switch wel en daar had die dan wel bij moeten liggen dus ik ben bang dat ik die toch heb weggegooid.

Verder heb ik nu wel een andere manier gevonden om de pro controllers op te laden zonder dock of Switch power supply:
De Lenovo 45W adapter van mijn Chromebook blijkt ook prima te werken. :)

Dat ding ondersteund meerdere power profiles waarvan de laagste 5v bij 2A is die dan voor de controllers wordt gebruikt ga ik vanuit aangezien de controllers niet aan PD doen.

Erg apart dat een 5v 2A usb lader het niet doet en zo’n laptop voeding wel maar ben al blij dat ik niet voor €30 een extra switch voeding hoef te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogierm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2024
Wat is de status bij jou?

Hier hebben we het zelfde probleem Pro controller laad niet meer op.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Rogierm schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:56:
Wat is de status bij jou?

Hier hebben we het zelfde probleem Pro controller laad niet meer op.
Ik gebruik nog steeds de 45 watt Lenovo USB C voeding en die doet het tot nu toe nog altijd goed.

Deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.lenovo.com/medias/4X20M26256-main-v1.JPG?context=bWFzdGVyfHJvb3R8NDEyMzd8aW1hZ2UvanBlZ3xoZDUvaDNhLzEwNTQwMzMxNDM0MDE0LmpwZ3w1ZjkxZmI1MGVkOGRhYmI4M2ZlZmZlNjcyYTljNWNkNmZlNzQ4Y2VlYzdkMzc4MDM1YWJhZjYwM2FhODAyNTZk
Pagina: 1