Twijfel debiet pomp grondwater

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18
Eerder deze week is een grondwaterbron gespoten (63mm, plm 12m diep, Veluwe/zandgrond). Via Marktplaats heb ik een gebruikte DAB Easybox mini 3 Kiwa aangeschaft en deze vanmorgen aangesloten.
Voor zowel zuigslang (11m) als persslang (2m) heb ik dezelfde slang (32mm PVC-slang). Onderaan de zuigslang is een 1" voetklep met korfje bevestigd.
De persslang heb ik (tijdelijk) met een 40 naar 25 tyleen-verloopkoppeling aangesloten op 'groepenverdeler' van m'n tuinberegening.
De aansluitingen van de pomp zijn 1".
Het grondwater staat momenteel zo'n 4,5m diep
Helaas levert de pomp minder debiet dan ik had verwacht. Het ontbreekt me echter aan kennis en ervaring om te bepalen of m'n verwachting onjuist is òf er toch sprake is van een fout ergens.

Wat is er qua debiet gemeten:
- het bedrijf dat de bron gespoten heeft, heeft daarna een eigen pomp (benzine/diesel) gebruikt. Het debiet is niet precies gemeten, maar een emmer van 10 liter was is 5 à 6 sec. vol. Grofweg dus zo'n 6 à 7 m3/h.
- als ik alleen de persslang aansluit op de pomp, kom ik niet verder dan 2,4 à 2,5 m3/h. De pomp verbruikt dan z'n maximale vermogen (850W), maar draait niet op volle toeren
- Als ik de groep van de druppelleiding openzet (waar ik ooit heb gemeten dat er zo'n 900l/h doorheen gaat), geeft de pomp aan dat er zo'n 16 à 17 l/m door pomp gaat. De druk is dan zo'n 2,0 à 2,2 bar
- Als ik de groep van de de sproeiers (verbruik 400l/u), dan stijgt de druk naar 2,6bar en (als ik het me goed herinner geeft de pomp aan dat er 7l/m wordt verpompt.
- Als zowel de druppelslang als sproeiers in werking zijn, is de druk 1,8 - 2,1 bar en wordt er max. 26l/m door de pomp verwerkt.
- Ik heb de zuigslang ook nog in een emmer gedaan en dan zag ik waarden van 60l/m voorbij komen, maar een emmer is zo leeg (via de kraan kun je dat niet bijhouden).

Het viel me verder nog dat ik de zuigslang toch nog wel wat belletjes voorij zie komen als de pomp al wel een tijd heeft gedraaid. Ik moet nog een manier vinden om vast te stellen of de slang niet ergens een lekje heeft, waardoor er ergens wat lucht wordt aangezogen.

De pomp kan 4800l/u verpompen. De maximale druk is 5,5bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Snj7ww0_Mnj4HlblkkIuJR68nFI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oFyZJs7xD6EXb7pBVgvP4ucs.png?f=user_large

Iemand een idee of dit allemaal een beetje normaal is, of zit er toch ergens een probleem? Is het normaal dat je zoveel capaciteit verliest doordat het water van 4,5 / 5m diep moet worden opgepompt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Bij mij verloor ik heel veel door de klep, prima opbrengst toen die weg was.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@digifun dankje! Zelf had ik ook al aan die mogelijkheid gedacht. Heb ook even geprobeerd om het zonder klep te doen, maar de pomp kreeg het niet voor elkaar om zelf aan te zuigen.
Ik ga het in ieder geval nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:41
Het grondwaterpeil staat 4,5mtr diep, maar wat je vaak ziet is dat het waterpeil in de aanzuigbuis zakt, afhankelijk van de capaciteit van de bron. Kan maar zo zijn (aanname!) dat het waterniveau in de buis zakt tot 8 mtr?
Of, de gebruikte pomp heeft in het verleden veel vies/vuil water verpompt (zand schuurt heerlijk) en de waaier is deels versleten waarmee de capaciteit is afgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Het water zal wellicht iets zakken, maar als de bronspuiter er 6/7 kuub per uur uit haalt, dan zou ik verwachten dat 2,5 m3/u geen enorme verlaging van het waterpeil veroorzaakt.

Voor zover ik weet, is de pomp alleen gebruikt om meer druk van 'gewoon kraanwater' te bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37
Er zijn 2 verliesfactoren.
De voetklep en de aanzuigdiepte, en omdat het een tweedehandspomp is ben je niet zeker of alles nog ok is.
Maar ik denk dat je wel een bruikbaar debiet hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Zojuist de voetklep verwijderd. Helaas lukt het de pomp dan niet om zelf het water aan te zuigen. Na 5 min stopt de pomp er mee (automatische droogloopbeveiliging).
Ik ga nog een ander merk klep (groter) aanschaffen om te kijken of dat soelaas biedt.

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 20-07-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
Cranberry schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:29:
Zojuist de voetklep verwijderd. Helaas lukt het de pomp dan niet om zelf het water aan te zuigen. Na 5 min stopt de pomp er mee (automatische droogloopbeveiliging).
Kun je bovenstaande iets uitgebreider beschrijven want dit hoort absoluut niet.

Een DAB Minibox is net zoals bijna alle hydrofoorpompen voor de consument zelfaanzuigend (indien er water in de grondwaterpomp zit, zie daarvoor de handleiding). Als de pomp eenmaal loopt dan zou deze water moeten blijven oppompen, er is namelijk een continue flow.

Als je geen voetklep hebt zal bij het uitschakelen van de pomp het water uit de leiding verdwijnen. De voetklep zorgt ervoor dat dit niet kan gebeuren. Deze terugslapklep kan ook aan de bovenzijde worden bevestigd.

Daarnaast heeft de DAB Minibox een instelbaar debiet. Wellicht dat je daar eens naar moet kijken.
Handleiding: https://www.dabpumps.be/s...BOX%20mini%C2%B3%20NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:30
Cranberry schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:29:
Ik ga nog een ander merk klep (groter) aanschaffen om te kijken of dat soelaas biedt.
Heb je, nadat je de klep hebt verwijderd, wel weer met een tuinslang/gieter het pomphuis en de zuigslang vol water gezet? Anders werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je moet je aanzuigslang omhoog en omlaag blijven trekken totdat er water wordt aangezogen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@_Piwi_ @digifun @B-lex

Ik zal proberen e.e.a. uitgebreider beschrijven en duidelijk maken.

De voetklep heb ik gedemonteerd en daarna de slang in de bron laten zakken (10m ongeveer; grondwater zit op 4,5m). Daarn heb ik het pomphuis gevuld.
Zodra ik de stekker in het stopcontact doe, begint de pomp te werken en constateert dat 'ie droogloopt. Je krijgt dan de vraag om te stoppen of door te gaan met zelfaanzuiging. Uiteraard gekozen voor de laatste optie. Je hoort de pomp dan werken, maar na de maximale ingestelde tijd van 5 minuten, is het niet gelukt water aan te zuigen. Ik heb de aanzuigslang een paar meter uit de bron getrokken en kon niet zien dat het water al een eind was aangezogen.Het lijkt wel alsof er ergens iets dichtstaat.

De pomp heeft een mogelijkheid om de zelfaanzuigfunctionaliteit helemaal onmogelijk te maken door een sluiter en veer om te draaien. Dit is echter niet het geval.

Ik wil één dezer dagen nog wel een test doen door eerst de oudpapierkliko te vullen met water (240l) en vervolgens nog een keer een poging te wagen, zodat ik kan zien wat er gebeurt. Bovendien is de opvoerhoogte dan ook redelijk beperkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
@Cranberry heb je de tip van @digifun al geprobeerd? Je kunt daarmee de slang vol zetten met water. Het hoeft normaal niet bij een goede zelfaanzuigende pomp maar als ik jou verhaal lees doet de DAB minibox dat dus onvoldoende. Een maat van me doet dit ook bij zijn niet zelfaanzuigende pomp en dat werkt perfect om te testen.

Ik denk trouwens dat je voetklep niet de beperkende factor is. Ik heb ook een voetklep op een 25mm aanzuigslang en ik haal maximaal debiet zonder enig probleem (3,6 m3/h). Wat eventueel nog een probleem kan zijn is dat het uiteinde van je aanzuigslang op de bodem hangt. Hang die eens een metertje hoger en haal de korf er eens af. Die korf slibt wellicht snel dicht doordat je nog veel rotzooi omhoog pompt. Dat is na een tijdje pompen vanzelf weg als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@_Piwi_ hoe diep staat bij jou het grondwater dat je 3,6m3/h haalt? Ik heb een aanzuigslang van 32mm en ook klep van 1".

De tip van @digifun zal ik ook nog proberen. Tijdens het aanzuigen heb ik de slang wel een paar keer op en neer gehaald, maar niet heel vaak of heel consequent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cranberry schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:57:
- Als ik de groep van de druppelleiding openzet (waar ik ooit heb gemeten dat er zo'n 900l/h doorheen gaat), geeft de pomp aan dat er zo'n 16 à 17 l/m door pomp gaat. De druk is dan zo'n 2,0 à 2,2 bar
- Als ik de groep van de de sproeiers (verbruik 400l/u), dan stijgt de druk naar 2,6bar en (als ik het me goed herinner geeft de pomp aan dat er 7l/m wordt verpompt.
- Als zowel de druppelslang als sproeiers in werking zijn, is de druk 1,8 - 2,1 bar en wordt er max. 26l/m door de pomp verwerkt.
Volgens mij mis ik het probleem.
900l/h is ongeveer 15/lm, de pomp geeft 16 à 17 l/m, prima dus
400l/u is ongeveer 6,7l/m, de pomp geeft 7l/m
Bij beiden ga je naar 26l/m, is zo'n 1500l/h

Nu snap ik niet waarom je zo'n complexe pomp hebt, maar hij doet wat hij moet doen, een beetje weinig debiet, maar ja, je hebt 25mm tyleen en een verdeler, dat is niet heel veel flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 07:54
Volgens mij is er niets wat echt een groot probleem lijkt. Houdt rekening met veel meer leidingverlies dan gedacht. Bij een 20mm tyleenslang, 20 meter lengte en een debiet van 2,5 m3/u is het verlies al bijna 2,5 bar bijvoorbeeld. Sproeiers, bochten, verdelers, e.d. tikken ook allemaal aan.

Volgens mij moet je bij deze pompen de zuigdiepte ook aftrekken van de opvoerhoogte. Als het water op 5 meter staat verlies je dan bijvoorbeeld ook een halve bar.

Tot slot is het een marktplaats pomp, mogelijk wat versleten waaiers die ook niet meehelpen. De 850W is ook geen killer van een pomp. Overigens betaal je grotendeels voor het design, DAB heeft namelijk prima alternatieven waarbij je voor de helft van de prijs een veel sterkere versie koopt (ook met beveiliging en automatisch aan- en uitschakelen met een DAB control-D).

De voetklep/korf onder aan de zuigslang maakt niet zo veel uit. Zelfs als deze op de bodem zou staan wordt eventueel zand gewoon opgezogen bij een nieuwe bron, overigens niet wenselijk, inderdaad minimaal een meter boven de bodem houden.

Dat de boorders er 6-7 m3/u uithalen komt omdat zij er tijdens het schoonpompen als het goed is een compleet vacuüm opzetten en actief de bron schoontrekken. Jij werkt echter met een zuigslang die je in de bron hangt waarbij je afhankelijk bent van de toestroom naar de bron (afhankelijk van de bronboring en vooral de bodemopbouw in de omgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@TheGhostInc Ik ben wellicht niet helemaal duidelijk geweest. Het valt me tegen dat als ik alleen een persslang van 1,5m@32mm aansluit op de pomp er nog geen 40l/min wordt opgepompt, terwijl de bron dat wel kan leveren.
Ik heb nog 3 extra sproeiers die nog niet op de verdeler zitten, maar wel aangesloten moeten worden en dan komt er nog een krappe 1m3/h bij.
Nu merk ik bij al dat de pomp onvoldoende druk kan leveren om de aangesloten sproeiers tegelijkertijd met de druppelslang goed te laten werken.

Ik heb voor deze pomp gekozen omdat ik een redelijk stille pomp wil hebben. Er moet nog een schuur gebouwd worden waar de pomp uiteindelijk z'n plek zal krijgen, maar tot die tijd moet de pomp buiten staan en wil ik zo weinig mogelijk geluid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Cranberry schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:58:
@_Piwi_ hoe diep staat bij jou het grondwater dat je 3,6m3/h haalt? Ik heb een aanzuigslang van 32mm en ook klep van 1".

De tip van @digifun zal ik ook nog proberen. Tijdens het aanzuigen heb ik de slang wel een paar keer op en neer gehaald, maar niet heel vaak of heel consequent.
Bij het aanzuigen moet je zien dat het water omhoog komt in je aanzuigslang. Met het op-en-af omhoog trekken van je aanzuigslang doe je eigenlijk manueel pompen maar is voor de initiële aanzuig prima ;)

Ik heb een put gegraven van ca. een meter diep. Daarna is het nog 1,5 meter totdat ik op het grondwater zit. 32mm tyleen aan de aanvoerzijde was meer dan voldoende op de maximale capaciteit te halen, dat lukt althans ook prima met 25mm als je niet te lange afstanden hebt. Tegenwoordig heb ik 40mm liggen omdat ik het water meer dan 50 meter moet transporteren naar de andere kant van de tuin ;). Ik kan overal maximaal debiet tappen zonder enig probleem met behoud van voldoende druk, ook nadat het 10-20 meter door 25mm is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
klinkt als luchtaanzuigen vanuit de aanzuigkant.
pakkingen en/of O-ringen controleren/ vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

Je kunt de zuigslang nog in een volle 240l papiercontainer doen, dan sluit je de opzuighoogte iig uit.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Cranberry schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:07:
@TheGhostInc Ik ben wellicht niet helemaal duidelijk geweest. Het valt me tegen dat als ik alleen een persslang van 1,5m@32mm aansluit op de pomp er nog geen 40l/min wordt opgepompt, terwijl de bron dat wel kan leveren.
Ik heb nog 3 extra sproeiers die nog niet op de verdeler zitten, maar wel aangesloten moeten worden en dan komt er nog een krappe 1m3/h bij.
Nu merk ik bij al dat de pomp onvoldoende druk kan leveren om de aangesloten sproeiers tegelijkertijd met de druppelslang goed te laten werken.
Je pomp is ook gewoon licht.
https://www.waterpompshop...nox-132-m-beregeningspomp
Die pomp zou dezelfde (of zelfs iets mindere) specs hebben als jouw pomp, maar wel al 1000W pakken, terwijl die van jou 650W doet. Kijk maar eens naar het plaatje bij die pomp, die doet gewoon 4800 l/u bij 25meter = 2.5bar.
https://www.waterpompshop...mini-3-kiwa-hydrofoorpomp
Daar staat hetzelfde plaatje en je ziet dat de capaciteit gewoon fors terugloopt als de pomp het zwaarder krijgt. Sterker nog, die 5 sproeipunten ga je nooit halen als de pomp niet praktisch in het grondwater staat en de sproeipunten direct op de pomp zitten.

Overigens vermoed ik dat er wel iets niet helemaal lekker is met jouw pomp, of dat er ergens een instelling niet goed staat en dat hij daardoor niet zijn max haalt. Maar deze pomp heeft maar een beetje weerstand nodig om al flink in te kakken. Het is ook een 'manusje van alles', die kun je ook neerhangen als je een regendouche wilt.
Cranberry schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:07:
Ik heb voor deze pomp gekozen omdat ik een redelijk stille pomp wil hebben. Er moet nog een schuur gebouwd worden waar de pomp uiteindelijk z'n plek zal krijgen, maar tot die tijd moet de pomp buiten staan en wil ik zo weinig mogelijk geluid hebben.
Had je eigenlijk beter voor een bronpomp kunnen gaan, die liggen gewoon in de put en hoor je dus boven helemaal niet. Maar dan heb je een 125mm bron nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@TheGhostInc Dankje. Ik ga nog wat testen doen en kijken of ik deze pomp evt. weer doorverkoop.

Een bronpomp heb ik wel overwogen en ook mijn eerste keus. Alleen heb ik niemand kunnen vinden die een 125mm bron spuit. Ik zou dan moeten laten boren, maar dan praat je over een heel ander kostenplaatje en bovendien is de gewenste plek niet met (zware) machines bereikbaar zonder de tuin die we vorig jaar hebben aangelegd, te vernielen.
Maar eens, wat dat betreft gaat er niets boven een bronpomp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Cranberry schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:41:
Een bronpomp heb ik wel overwogen en ook mijn eerste keus. Alleen heb ik niemand kunnen vinden die een 125mm bron spuit. Ik zou dan moeten laten boren, maar dan praat je over een heel ander kostenplaatje en bovendien is de gewenste plek niet met (zware) machines bereikbaar zonder de tuin die we vorig jaar hebben aangelegd, te vernielen.
Maar eens, wat dat betreft gaat er niets boven een bronpomp!
Mijn tuin is een grote ravage... ik heb dus nu een bron (36,5m diep) :+

Als je 3 fase (kracht) stroom hebt, zou ik overwegen om een 3 fase pomp te halen, je koopt namelijk voor weinig een frequentieregelaar en dan kun je zelf heerlijk spelen (we zijn toch tweakers ;))
Over het algemeen heb je toch niet heel veel te regelen (je stelt het een keer in en dan is het goed) en als je dan een keer meer capaciteit nodig hebt dan pas je handmatig nog even de frequentie aan. Heb je ook meteen je 'slow-start/stop'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32
Deze heb ik (althans, de hydrofoorversie), aangesloten op mijn verdeler (5 groeps, alles in 32mm tyleen). Ik kan hier eigenlijk probleemloos alles tegelijk mee aanzetten (19 Rainbird sproeiers en 40 meter druppelslang 2,3l/h). Ook de aanzuigslang is 32mm met voetklep aan het einde. Ik heb wel sproeiers met drukbegrenzing op 3.1 bar (ik heb de pomp ingesteld dat deze onder de 3.5 bat aan slaat).

Let wel even op dat je sproeiers ook kritisch kunnen zijn op de aangeleverde druk; onder de 2.5 bar zijn de Rainbird R-VAN turbinesproeiers echt waardeloos, dus een hoge druk is wel aan te raden als je die hebt.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 19:49

Part

Helemaal niets.....

Volgens de specs van deze pomp moet hij 8 meter zelf kunnen aanzuigen.
https://www.dabpumps.be/s...BOX%20mini%C2%B3%20NL.pdf

Als hij de 4,5 meter al niet zelf kan aanzuigen dan zijn er twee mogelijkheden.

1e De aanzuigslang of koppeling zijn lek en de pomp krijgt lucht te verwerken.
2e De pomp is versleten.

Je gaf al aan dat je lucht in de aanzuigslang ziet. Ik zou eerst zorgen dat deze goed luchtdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Vanavond heb ik tussen de bedrijven door nog wat testen gedaan.

Bevindingen:
- aanzuigen lukt niet. Ik heb, zoals hierboven geoppeerd een paar minuten lang met de slang op en neer bewogen om op deze manier te helpen de aanzuigleiding vol water te krijgen. Dat is niet gelukt.
- De papiercontainer heb ik gevuld met water en daarin de zuig- en persslang gehangen. Debiet was ~60l/m met voetklep en ~65 zonder (3,6 resp 3,9m3/h).Aanzuigdiepte was <1m
- Tijdens de vorige test heb ik geprobeerd de uitgang van persslang af te sluiten om zo wat meer druk op te bouwen. Bij plm. 1 bar druk (afgelezen op de pomp) was het debiet gedaald naar 50 l/min / 3m3/h.
- Ik heb de zuig- en persslang omgewisseld om te kijken of er een lek in de zuigslang zat. Dit lijkt niet het geval te zijn. Omdat ik geen hele goede betrouwbare test heb ik kunnen doen, houd ik een slag om de arm.

Alles op een rijtje zettend, concludeer ik dat de pomp voor mij niet voldoet. De pomp is niet heel sterk en ik vermoed dat 'ie tot op zekere hoogte slijtage vertoont.

Ik heb besloten dat ik op zoek ga naar een andere pomp.

HIerover heb ik nog wel een vraag om nu wel een goede keus te maken: kan/moet ik de aanzuigdiepte inderdaad 'optellen' bij de opvoerhoogte? M.a.w. als ik van 5m moet aanzuigen, ben ik al ongeveer 0,5bar kwijt.

Dank allen voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snickers88
  • Laatst online: 00:18
Met een voetklep moet je ongeveer rekenen op 0.2 bar drukverlies. De put is 4.5 meter diep. Dus 0.45 bar. Een leiding van 25mm bij 3.6 m3/h, over die 4.5 meter zal ook nog wel 0.2 drukverlies geven ofzo. Dus bij de pomp heb je circa 0.85 drukverlies.

Dit is veel te kritisch. Zuigleidingen mogen niet boven de 6 a 7 tiende uitkomen. Bij voorkeur minder dan 4. Om de pompen te beschermen tegen cavitatie.

Misschien handig om een vulpunt in de zuigeling te maken zodat je deze kan vullen en dus het water niet/minder aangezogen moet worden bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@snickers88 dank voor je toevoeging. Omdat hier in de buurt nogal wat mensen met een gewone centrifugaalpomp/hydrofoor van deze diepte aanzuigen, lijkt me dat dat in mijn situatie dat ook zou moeten kunnen.
Ik ben nog nergens iets tegengekomen over het maximale drukverlies in een zuigleiding.
Sowieso zal ik in de uiteindelijke situatie een voetklep toepassen, zodat ik de leiding kan vullen voordat ik de pomp de eerste keer start.

Omdat de zuigslang 32mm is, zal het drukverlies daar iets minder zijn.

Als ik drukverlies in de zuigzijde (~0,8bar), rest van slang (~0,5) bar heb en bij de sproeiers een druk van 2,5bar beschikbaar wil hebben bij een debiet van 2m3/h, dan moet ik dus op zoek naar een pomp die dat debiet bij een opvoerhoogte van 38m moet kunnen leveren. Eens?
Als ik bij DAB blijf, zou dat dus een 132M moeten worden??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmWGbsKI7CCIOQxeHxXUYpBKiUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MqnNwxtfbWw2SKEpGz9fe6jp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Cranberry op 22-07-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snickers88
  • Laatst online: 00:18
Dat klopt. Echter:
Als een zuigleiding meer dan 1 bar drukverlies heeft (met water, op zee niveau en op kamertemperatuur) gaan we stoom verpompen. Tevens zorgt de waaier van de pomp zelf ook voor extra onderdruk aan de onderzijde van de waaier (npsh waarde van de pomp). Hierdoor treed cavitatie op. Daar kunnen pompel slecht tegen.
Pagina: 1