Deden drogers er altijd al zolang over?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_1
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-07-2020
Ik heb 14 jaar gedaan met een droger van een 'onbekend' merk. Zou niet meer weten wat dat merk ook al weer was. Geen bekekend merk en het bestaat ook niet meer.

Maar goed na 14 jaar trouwe dienst kapot. Een Bosch genomen. Deze doet makkelijk 3 3,5 uur over een was drogen. Als je 3 wasjes op een dag wil draaien (1 bont, 1 wit, 1 delicaat) ben je de hele dag zoet. Er zit een 'turbodroog' functie op van 40 min. Maar die droogt gewoon precies 40 min en de was is dan nog gewoon nat 8)7 Mocht ik na 2,5 uur even voelen of de wasdroog is en deze is nog vochtig dan neemt de droger dat vreemd genoeg persoonlijk. Hierna weigert de droger nog verder te drogen (Stopt steeds want was zou droog zijn) en moet ik manueel instellen dat ie nog 40 min moet gaan lopen drogen :(

Ik kan me niet meer herinneren hoelang de vorige wasdroger er over deed maar zeker niet meer dan 2 uur.

Aangezien de Bosch het na 3 jaar al aan het begeven is (En webwinkel geeft geen thuis want ouder dan 2 jaar…..) zit ik te kijken naar een nieuwe. Geen Bosch meer voor mij verder zijn alle merken prima

En nu zoek ik dus specifiek op snelheid. Energy zuinigheid intereseerd me geen bal. Maar eigenlijk zijn alle drogers tegenwoordig zo verschrikkelijk traag…

Is dit weer een doorgeslagen milieu maatregel van het caliber Verbieden van plastic rietjes en stofzuigers met max toeren? Of had ik destijds gewoon zo'n ongelofelijk goede droger.

Iemand met een goed geheugen die weet of het vroeger inderdaad allemaal beter was? :D

Bonuspunten als je voor mij de allersnelste droger weer te vinden. Ivm dat de was langer mooi blijft (Niet onbelangrijk) zou ik het liefst een condensdroger willen. Maar ik heb begrepen dat warmtepomp drogers in de regel wel sneller drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 21:47
Even checken: heb je misschien hetzelfde probleem als hier:https://gathering.tweaker...message/61171486#61171486?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:59
Qua snelheid is een afvoerdroger het beste. Die verbruikt wel veel stroom, maar is qua aanschafkosten en levensduur een stuk goedkoper dan een condens- of warmtepompdroger.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweak_1
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-07-2020
Ik denk het niet. Dit is al sinds dag 1. Ik wil gewoon een nieuwe gaan kopen. Maar vraag mij af of een snellere droger tegenwoordig nog wel 'mag' van de *knip*, laat dergelijke onfantsoenlijke termen maar achterwegen.

Net zoals ik nu 5x zoveel betaal voor mijn hallogeenlampen omdat dit type tegenwoordig 'verboden' is want niet milleuvriendelijk genoeg

[ Voor 11% gewijzigd door Zeehond op 19-07-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Luchtdrogers of afvoer dat dat is denk ik? Hebben wij al meer dan tien jaar en pas gekeken omdat het warmteelement stuk was naar een nieuwe (uiteindelijk kunnen vervangen voor een aantal tientjes), maar die doet er geen 3 uur over. Eerder hooguit 1,5 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:28
Als je een droger wilt hebben die snel droogt moet je juist geen warmtepompdroger nemen. Dit is het voornaamste nadeel van dat type droger, er wordt namelijk met een veel lager vermogen gedroogd op een lagere temperatuur. De tijd die daardoor nodig is voor een droogbeurt is veel hoger. Het voordeel daar tegenover is weer dat hij energiezuinig is (warmtepompdroger heeft volgens mij gemiddeld genomen een aansluitwaarde tussen de 700-1200 watt, waar een condens- en afvoerdroger op gemiddeld 2200 watt zitten). De zuinigheid wordt ook nog bereikt door het hergebruiken van de warmte, het is daarom ook afgeraden om tijdens een droogbeurt (regelmatig) de deur te openen, de droger raakt daardoor zijn warmte kwijt. Een condensdroger genereert de warmte continu en blaast de warme vochtige lucht in dezelfde ruimte uit. Die condens- en afvoer droger zijn daardoor wel een stuk sneller klaar met een droogbeurt. Een afvoerdroger moet overigens met een slang naar buiten of in zo'n afvoerbak.

[ Voor 25% gewijzigd door sven5010 op 18-07-2020 20:04 . Reden: Kleine toevoeging en typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb je de ruimte om twee drogers te plaatsen? Lijkt me ideaal als je zoveel machinaal moet drogen.
Doe je bijvoorbeeld 1 warmtepompdroger (traag) en 1 condensdroger (minder traag). Afhankelijk van de tijdsdruk kan je dan kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
sven5010 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:57:
Als je een droger wilt hebben die snel droogt moet je juist geen warmtepompdroger nemen. Dit is het voornaamste nadeel van dat type droger, er wordt namelijk met een veel lager vermogen gedroogd op een lagere temperatuur. De tijd die daardoor nodig is voor een droogbeurt is veel hoger. Het voordeel daar tegenover is weer dat hij energiezuinig is (warmtepompdroger heeft volgens mij gemiddeld genomen een aansluitwaarde tussen de 700-1200 watt, waar een condens- en afvoerdroger op gemiddeld 2200 watt zitten). De zuinigheid wordt ook nog bereikt door het hergebruiken van de warmte, het is daarom ook afgeraden om tijdens een droogbeurt (regelmatig) de deur te openen, de droger raakt daardoor zijn warmte kwijt. Een condensdroger genereert de warmte continu en blaast de warme vochtige lucht in dezelfde ruimte uit. Die condens- en afvoer droger zijn daardoor wel een stuk sneller klaar met een droogbeurt. Een afvoerdroger moet overigens met een slang naar buiten of in zo'n afvoerbak.
Bij mijn aeg warmtepomp droger kan ik het programma aanpassen, de standaard programma's zijn gemaakt om A++ te halen door het programma's aan te passen kom je op A uit maar de was is wel in een uur droog.

Edit, mijn ervaring is dat een warmtepomp droger juist sneller droogt doordat het water condenseert aan de koude kant en daardoor drogere warme lucht aanlevert bij de trommel waardoor we meer vocht ontrokken wordt uit de was.

[ Voor 8% gewijzigd door TRAXION op 18-07-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-04 09:40
Onze Bosch heeft een instelling voor 10 of 16A. Op 16A droogt hij sneller, maar de kring moet dan wel die stroom kunnen leveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Een wasmachine doet er tegenwoordig ook meer dan 3 uur over. Is zuiniger en beter voor je was.

De oude afvoerdrogers deden het in 2 tot 2,5 uur. Een droog beurt kostte ongeveer 80 cent aan energie. Een warmtepomp droger doet het in 3,5 uur tegen ongeveer 40 cent. Verder slijt je wasgoed een stuk minder, want veel minder heet.
Overigens doet met dit weer de buitenlucht het in ongeveer 1,5 uur tegen 0 cent.

Dus mooi dat het jouw allemaal geen hol interesseert, maar die warmtepomp droger is dusdanig veel energie vriendelijker dat de rest van de wereld massaal overstapt. Andere drogers zijn gewoon nog te koop, maar dusdanig minder populair dat je beter moet zoeken.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Eigenlijk alle huishoudelijke apparatuur doet er tegenwoordig langer over dan vroeger om energiezuinig te zijn.

Wasmachines, drogers, afwasmachines. Mijn afwasmachine doet over het standaard eco programma (55 graden) 4 uur. De 10 jaar oude vaatwasser van m'n ouders doet het 55 graden programma in 1,5 uur.

En in die 4 uur van mij zit niet eens écht helemaal drogen, hij smijt gewoon de klep open om het laatste stuk te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tralapo op 18-07-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb een Miele condensdroger uit 2007 die doet er iets meer dan een uur over. Maar er zit een knopje op “temperatuur laag” die gebruiken wij altijd. Schijnt duurzamer te zijn voor je droger (heeft een monteur mij ooit verteld).. Dan doet hij er 2 uur over.

Ding is inmiddels antiek en wil natuurlijk niet stuk (want Miele en goed onderhoud (eens per maand helemaal schoonmaken)). Maar wij drogen sowieso alleen beddengoed en handdoeken/theedoeken. De kleding gaat of buiten (nu) of op zolder aan een droogrek (de zolder wordt nooit kouder dan 18-20 graden, schuin dak op zuiden dus zelfs in de winter blijft het daar warm...

Off-topic, mijn wasmachine is nog ouder (denk 2003) en die wil ook niet stuk. Weleens gekeken naar een duurzamere qua elektra maar die terugverdientijd is zo hoog dat het nauwelijks loont. Plus dat je globaal gezien natuurlijk helemaal niet duurzaam bezig bent als je een goed werkend apparaat op de stort brengt.

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 18-07-2020 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb een Miele warmtepomp droger en die is eigenlijk altijd wel met 1,5 uur klaar. De wasmachine is 1400 toeren, met een 1600 toeren machine is de was nog sneller droog.
Beiden een jaar of 5 is nu.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 18-07-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Ernemmer schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:52:
Ik heb een Miele warmtepomp droger en die is eigenlijk altijd wel met 1,5 uur klaar. De wasmachine is 1400 toeren, met een 1600 toeren machine is de was nog sneller droog.
Beiden een jaar of 5 is nu.
Hier zit dus ook de grote truuk hoe beter je centrifugeert hoe minder energie benodigd is om de was droog te krijgen.

Wat ik wel heb aangepast is de droogtegraad deze heb ik naar maximaal gegooid die 10 cent extra maar geen geurende was als je dat ding vergeet leeg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
FreakNL schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:42:
Ik heb een Miele condensdroger uit 2007 die doet er iets meer dan een uur over. Maar er zit een knopje op “temperatuur laag” die gebruiken wij altijd. Schijnt duurzamer te zijn voor je droger (heeft een monteur mij ooit verteld).. Dan doet hij er 2 uur over.

Ding is inmiddels antiek en wil natuurlijk niet stuk (want Miele en goed onderhoud (eens per maand helemaal schoonmaken)). Maar wij drogen sowieso alleen beddengoed en handdoeken/theedoeken. De kleding gaat of buiten (nu) of op zolder aan een droogrek (de zolder wordt nooit kouder dan 18-20 graden, schuin dak op zuiden dus zelfs in de winter blijft het daar warm...

Off-topic, mijn wasmachine is nog ouder (denk 2003) en die wil ook niet stuk. Weleens gekeken naar een duurzamere qua elektra maar die terugverdientijd is zo hoog dat het nauwelijks loont. Plus dat je globaal gezien natuurlijk helemaal niet duurzaam bezig bent als je een goed werkend apparaat op de stort brengt.
Miele apparatuur uit die periode is onverwoestbaar en kwa verbruik "vaatwasser wasmachine" weinig veranderd.
Enkel voor wasdrogers is er een behoorlijke verandering geweest door warmtepompen welke vele malen efficiënter verwarmen dan een conventioneel warmte spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-04 23:52
Ik vind 3 uur wel erg lang. Mijn Bosch condensdroger (nu ruim 2 jaar oud, geloof ik) past zelf zijn tijd aan tijdens het drogen en doet over een draai handdoeken krap 1,5 uur. Veel sneller dan mijn oude. Hoe lang hij over kleding doet, weet ik niet, want dat droog ik er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met @Tribbletrouble, alleen hebben wij een Bosch warmtepompdroger. Doet het altijd ergens tussen de 1:30 en 2 uur over.

Denk dat er vanaf het begin al iets mis mee was of je was gaat er gewoon zeiknat in :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb toevallig net een zooi handdoeken erin gedaan, op de normale stand 42 minuten en bij Temperatuur Laag 1 uur en 50 minuten. Dat is wel een schatting volgens mij, heb het nooit gemeten...

Maar zoals gezegd, wij doen alleen handdoeken en beddegoed dus dan kijk je ook niet op een uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:51
tweak_1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:49:
Ik denk het niet. Dit is al sinds dag 1. Ik wil gewoon een nieuwe gaan kopen. Maar vraag mij af of een snellere droger tegenwoordig nog wel 'mag' van de [mbr]*knip*, laat dergelijke onfantsoenlijke termen maar achterwegen.[/mbr]

Net zoals ik nu 5x zoveel betaal voor mijn hallogeenlampen omdat dit type tegenwoordig 'verboden' is want niet milleuvriendelijk genoeg
Bij ons heeft de Bosch warmtepompdroger vanaf het begin af aan slecht gewerkt.
Na het zelf reinigen van de condensor en de sensoren in de trommel heeft hij nog nooit zo goed gewerkt.
Dus als het een warmtepompdroger is dan is het toch het proberen waard.
Na een tijdje droogt hij weer slecht en dan moet ik hem gewoon weer zelf schoonmaken.
De self cleaning condensor maakt bij die van ons dus niet voldoende schoon.

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 09:08
Zag toevallig dit topic omdat ik ook wat drogers aan het vergelijken ben. Op dit moment heb ik een condensdroger maar droogt niet zo heel snel vergeleken met de oude afvoerdroger die ik ervoor had.

Mijn oude afvoerdroger droger had een vermogen van 2,8kw. De droogtijd was ongeveer 45-60min en het verbruik was ongeveer 1,9-2,4kw/h gemeten met kw/h meter. Dit is dan echt droog.

Nu lees en hoor ik over droogtijden van 1,5 tot 2uur voor een warmtepompdroger. Het energieverbruik is wat ik lees per droogbeurt dan ongeveer 1,69kw/h voor een A+++.

Het verschil is dan met hooguit 0,7kw/h een stuk minder groot dan in de vergelijkingen waar men van 4kw/h uitgaat voor een afvoerdroger.

Kan iemand uit ervaring vertellen wat de droogtijd is van een warmtepompdroger, waarbij de was echt goed droog is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
tweak_1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:34:
Is dit weer een doorgeslagen milieu maatregel van het caliber Verbieden van plastic rietjes en stofzuigers met max toeren? Of had ik destijds gewoon zo'n ongelofelijk goede droger.

Iemand met een goed geheugen die weet of het vroeger inderdaad allemaal beter was? :D
Was vroeger inderdaad beter. Zelfde voor wasmachines, allemaal eco zus en zo. De eco winst heb ik ruimschoots gecompenseerd met wassen die opnieuw moesten omdat dat kutapparaat het programma naar eigen inzicht heeft ingekort en de was dus lang niet schoon werd.

Zelfde voor de AEG warmtepompdroger (rip), bij geen programma komt de was er daadwerkelijk droog uit behalve als je hem op het meest hardcore katoen programma zet.

De warmtepomp droger winst heb ik ook ruimschoots gecompenseerd want wat denk je dat er met je was gebeurt als je die >3 uur tegen elkaar aan laat schuren vs 1.5 uur in een luchtafvoer droger. Die pluizen in het filter komen niet uit het niets.
Pagina: 1