Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

inaccessible boot device na bios reset

Pagina: 1
Acties:

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 13:08
Mijn PC die zo'n 10 jaar oud is loopt steeds vaker vast, meer specifiek in de warme zomer maanden.

Destijds toen ik de PC kreeg heb ik de CPU overclocked. Vandaag na weer een blue screen kwam ik op het idee om alle bios waarden terug te zetten naar default. Zo gezegd, zo gedaan. Echter wil de PC dan niet meer opstarten: ik zie het Windows icoontje verschijnen en het 'denk-circeltje' draaien en draaien, maar Windows verschijnt niet. In plaats daarvan komt er na enige tijd een blauw screm met daarop stopcode ''inaccessible boot device''.

Ik denk dat het een bepaalde bios instelling is die niet overweg kan met de SSD waar Windows 10 op ingestalleerd is, maar ik kom er niet achter welke instelling dat zou kunnen zijn. Ik heb het OC profile weer geladen en nu start Windows gewoon weer op...

Advies is welkom!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
outlandos schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:58:
[...] Ik heb het OC profile weer geladen en nu start Windows gewoon weer op...
Maar... dan is het probleem toch opgelost? :?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• outlandos
Room42 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:41:
[...]

Maar... dan is het probleem toch opgelost? :?
Nee want nu loopt de PC natuurlijk gewoon weer vast.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
outlandos schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:55:
[...]

Nee want nu loopt de PC natuurlijk gewoon weer vast.
Ja, maar je hebt geen probleem met het boot device meer (daar gaat je topic over). ;) Maar goed, begin dan eens met alle relevante informatie over de BSOD-problemen te geven:

Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kijk hiervoor ook eens hoe ver je met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al komt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je alles op default hebt gezet moet je schijf/boot device op AHCI staan (BIOS instelling voor SATA/IDE gebeuren)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:56

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad wat @bierschuit aangeeft, bij een BIOS reset gaan die settings van de satapoorten, IDE/AHCI (en soms RAID) ook resetten, en afhankelijk waarmee je Windows destijds hebt geinstalleerd (meestal AHCI), start die niet meer als die setting veranderd naar een van die andere waardes.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

vergelijk de settings in de bios op beide standen en ga lekker aan de knutsel zou ik zeggen.

• outlandos
bierschuit schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:09:
Als je alles op default hebt gezet moet je schijf/boot device op AHCI staan (BIOS instelling voor SATA/IDE gebeuren)
Thanks, dit heeft het inderdaad opgelost!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@outlandos Graag gedaan.
Als je je overklok nog eens wilt proberen, haal de processorkoeler er eens af en vernieuw de koelpasta eens wat tussen processor en koeler zit.
Misschien moet je tevens wat voltages verhogen met twee of drie tikjes (Vcore bijvoorbeeld).
Pagina: 1