Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHHH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-06 10:52
Hallo Tweakers,

Sinds een jaartje ben ik in het bezit van 2 (vintage) JBL L6 towers. Hiervan heb ik de foam surrounds vervangen in verband met foam rot. Daarnaast heb ik de AVR-X1500H aangeschaft om deze aan te sturen.
Hiervoor was ik in het bezit van een Harman Kardon receiver i.c.m. JBL SCS 200.5 (hiervan gebruik ik de center, sub en de 2 surround speakers voor films en series).
Nu klinken de speakers aardig goed en vraag ik mij af of het nut heeft om de interne filters te vervangen van de JBL L6 speakers (i.v.m. verouderde caps).

De Denon heeft de mogelijkheid om de towers via "bi-amping" aan te sluiten. Hiervan maak ik op dit moment ook gebruik omdat ik bang ben dat de Denon anders niet genoeg vermogen heeft om de speakers goed aan te sturen. Aangezien ik nergens op het internet het schema of überhaupt technische details van deze speakers kan vinden weet ik niet of ik nu al het interne filter (deels) omzeil.

Relevante hardware die ik gebruik:
Denon AVR-X1500H, JBL L6 + JBL SCS 200.5

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Foto's gemaakt van het filter van 1 van de speakers, de condensators zien er voor zover ik kan zien goed uit. Zie wel dat ik net de info van de blauwe (elco?) mis |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzhXiWvkXWaA7vsnX8I25QQvEG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avE34LIJQDRnUfTSmNX8zjnt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF9bOzHylA1guvKewjBVSui5Eio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhrDINIVbghHqbWeqCPMoN8O.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via TheHHH op 18-07-2020 21:28)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-07 22:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheHHH schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:55:

Nu klinken de speakers aardig goed en vraag ik mij af of het nut heeft om de interne filters te vervangen van de JBL L6 speakers (i.v.m. verouderde caps).
Als de elco zodanig verlopen zijn, dan is dat wel zinvol. Verder zou de upgrade vergelijkbaar zijn met "betere speakerkabels". Welke waarde je daaraan hecht mag je zelf bepalen. Technisch is het iig niet zinvol om een goed werkend wisselfilter te vervangen. In beleving kan het wel veel doen :).
De Denon heeft de mogelijkheid om de towers via "bi-amping" aan te sluiten. Hiervan maak ik op dit moment ook gebruik omdat ik bang ben dat de Denon anders niet genoeg vermogen heeft om de speakers goed aan te sturen. Aangezien ik nergens op het internet het schema of überhaupt technische details van deze speakers kan vinden weet ik niet of ik nu al het interne filter (deels) omzeil.
Nee doe je niet. Een (gebruikelijk) wisselfilter is gewoon een filter voor het hoog en een voor het laag. Je hebt ze nu alleen apart aangesloten. Je zal zien dat vanaf de terminals ook 2 paar draden naar de wisselfilters gaan. Een paar voor hoog en een voor laag.

Maar bi-ampen is ook niet echt nodig. Heeft ook niet echt nadelen verder denk ik :). Die L6 is een mooie (wel oude) speaker die ik vorger (1998) nog verkocht heb als hifi verkoper :). Het is gewoon een normale speaker met een gevoeligheid van > 85db/watt en voor zover ik weet geen krankzinnige lage impedantiedippen.

Ik vermoed dat je bang bent voor het hififabeltje dat je je speakers opblaast met te weinig vermogen. Maar dat is alleen waar als zo weinig vermogen hebt, dat je het dermate hard moet zetten, zodat de versterker dermate gaat vervormen dat het de speaker sloopt (en zelfs dat is al een theoretisch risico). Dat hoor je zegmaar direct. In de praktijk gebruik je 0,001 tot 0,1watt continu met wat uitschieters naar 1 of heel misschien 10watt (95db, vinden de buren niet zo heel leuk).

Je wisselfilter upgraden omdat het kan (niet omdat er iets stuk is) is in elk geval een "audiofiele" upgrade waarvan het zeer discutabel is of het uberhaupt verschil oplevert (vergelijk met luidsprekerkabels). Als je verschil in luidsprekerkabels hoort, kan dit ook een leuke en voor jou zinvolle upgrade zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 18-07-2020 18:06 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheHHH schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:55:

Als de elco zodanig verlopen zijn, dan is dat wel zinvol. Verder zou de upgrade vergelijkbaar zijn met "betere speakerkabels". Welke waarde je daaraan hecht mag je zelf bepalen. Technisch is het iig niet zinvol om een goed werkend wisselfilter te vervangen. In beleving kan het wel veel doen :).
Nee doe je niet. Een (gebruikelijk) wisselfilter is gewoon een filter voor het hoog en een voor het laag. Je hebt ze nu alleen apart aangesloten. Je zal zien dat vanaf de terminals ook 2 paar draden naar de wisselfilters gaan. Een paar voor hoog en een voor laag.

Maar bi-ampen is ook niet echt nodig. Heeft ook niet echt nadelen verder denk ik :). Die L6 is een mooie (wel oude) speaker die ik vorger (1998) nog verkocht heb als hifi verkoper :). Het is gewoon een normale speaker met een gevoeligheid van > 85db/watt en voor zover ik weet geen krankzinnige lage impedantiedippen.

Ik vermoed dat je bang bent voor het hififabeltje dat je je speakers opblaast met te weinig vermogen. Maar dat is alleen waar als zo weinig vermogen hebt, dat je het dermate hard moet zetten, zodat de versterker dermate gaat vervormen dat het de speaker sloopt (en zelfs dat is al een theoretisch risico). Dat hoor je zegmaar direct. In de praktijk gebruik je 0,001 tot 0,1watt continu met wat uitschieters naar 1 of heel misschien 10watt (95db, vinden de buren niet zo heel leuk).

Je wisselfilter upgraden omdat het kan (niet omdat er iets stuk is) is in elk geval een "audiofiele" upgrade waarvan het zeer discutabel is of het uberhaupt verschil oplevert (vergelijk met luidsprekerkabels). Als je verschil in luidsprekerkabels hoort, kan dit ook een leuke en voor jou zinvolle upgrade zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 18-07-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHHH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-06 10:52
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Aangezien het geluid vanuit een goede bron goed klinkt denk ik dat ik nog niks ga vervangen. Maar als ik het goed begrijp zou ik de twee L6 gewoon zonder bi-amping aan kunnen sluiten? Zou ik sowieso eens moeten doen om te kijken of ik verschil hoor.

Dan hou ik 2 kanalen over en kan ik gebruik maken van 7.1 of eventueel Dolby Atmos. Al denk ik dat een upgrade van de surround speakers een betere investering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja dat kan je veilig proberen hoor. Uiteraard wel de binding posts weer met elkaar verbinden met een plaatje of een draadje.