Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Hallo allen,

Ik heb een 2-tal TP-Link routers als acces point ingesteld. Dit omdat ik op die plek zowel bekabelde (utp) apparaten heb als wifidekking in m'n huis wil.

Echter, de wifi is de laatste tijd enorm onbetrouwbaar, werkt wisselend wel / niet, of geen internet naar buiten toe. Dit op beide routers en ook als ik met mijn laptop pal naast de router zit via de wifi.

Bekabeld werkt al een heel stuk beter, maar ook daar heb ik soms voor een paar momenten geen/extreem trage verbinding.

Het gedrag is niet consistent, soms werkt het een paar dagen allemaal prima, dan weer een paar dagen nauwelijks.

De modem/router is een Ziggo connectbox, met bijzonder weinig instelmogelijkheden.

De routers staan ingesteld als acces point, dus geen dhcp aan
De routers hebben hun eigen (unieke) ip adres (in de juiste range)
De routers hebben hun eigen ssid
De routers hebben hun eigen wifi kanaal (1, 6 en 13)

Omwisselen van de plaats van de wdr3600 en archer1200 heeft geen verbetering gebracht.

Reboots van de apparatuur geeft geen verbetering.

Bekabeld aansluiten doorgaans wel beter (iig Ziggo opgenomen programma's kijken blijft werken), maar dat is zo lastig voor een chromecast...

Wel maken zowel mijn vrouw als ik, soms tegelijkertijd, gebruik van een vpn naar ons werk.
Google geeft nauwelijks resultaten op deze situatie, daar gaat het altijd om de slechte wifi door een betonen muur ofzo, maar dat is hier niet aan de orde.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt een kanaal kiezen wat minder vaak gebruikt wordt, zowel 2.4Ghz als 5GHz. oa te vinden via WiFi analyzer op je smartphone

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Hackus schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:30:
Je kunt een kanaal kiezen wat minder vaak gebruikt wordt, zowel 2.4Ghz als 5GHz. oa te vinden via WiFi analyzer op je smartphone
Daarom dus al de spread tussen de routers, en alles op 2.4Ghz.

Overigens woon ik in een 2-onder-1-kap woning op de hoek, we hebben nauwelijks andere SSID's hier.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:42

lier

MikroTik nerd

DropjesLover schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:34:
Daarom dus al de spread tussen de routers, en alles op 2.4Ghz.
Dat eerste is goed, maar alles op 2,4GHz???
Overigens woon ik in een 2-onder-1-kap woning op de hoek, we hebben nauwelijks andere SSID's hier.
Er zijn meer apparaten die gebruik maken van de frequenties beschikbaar voor 2,4GHz. Je kan dus ook prima intereferentie van een babyfoon of (oude) draadloze telefoon hebben. Of een magnetron, of...

Dus...alles op 5GHz is in ieder geval beter (kans op interferentie kleiner), zendvermogen op de 2,4GHz omlaag schroeven en als je nog een beetje roaming wil hebben zorg je dat beide accesspoints hetzelfde SSID, dezelfde security en (inderdaad) verschillende kanalen gebruikt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
lier schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:22:
[...]

Dat eerste is goed, maar alles op 2,4GHz???

[...]

Er zijn meer apparaten die gebruik maken van de frequenties beschikbaar voor 2,4GHz. Je kan dus ook prima intereferentie van een babyfoon of (oude) draadloze telefoon hebben. Of een magnetron, of...

Dus...alles op 5GHz is in ieder geval beter (kans op interferentie kleiner), zendvermogen op de 2,4GHz omlaag schroeven en als je nog een beetje roaming wil hebben zorg je dat beide accesspoints hetzelfde SSID, dezelfde security en (inderdaad) verschillende kanalen gebruikt.
Helaas, de chromecast zit op zolder, 1 betonvloer aan interference. 5Ghz gaat het niet doen vrees ik...
2,4Ghz is prima aangezien we maar 4 andere zwakke ssid's oppikken hier.

Babyfoon is een dect, buren hebben geen babyfoon in gebruik. Zou niet uit moeten maken.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 18-07-2020 17:47 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
Helaas de 2.4 is tegenwoordig zo ram vol, ik probeer het niet eens meer. Vooral mijn luvion babyfoon weet de verbinding goed te vernaggelen

5ghz is echt de enige goede optie, als je boven geen signaal hebt> ap bij plaatsen boven :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik zou het modem van Ziggo in bridgemodus zetten zodat je alle instellingen zelf kan maken, Daarnaast zou ik een dedicated 2.4 en een dedicated 5 ghz wlan maken. Je hebt tooltjes voor op de telefoon om te meten welke kanalen er het best te gebruiken zijn. Vanaf dat punt zou ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

DropjesLover schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:43:
Helaas, de chromecast zit op zolder, 1 betonvloer aan interference. 5Ghz gaat het niet doen vrees ik...
2,4Ghz is prima aangezien we maar 4 andere zwakke ssid's oppikken hier.

Babyfoon is een dect, buren hebben geen babyfoon in gebruik. Zou niet uit moeten maken.
Betonvloeren kunnen wel dempen, interfereren doen ze echt niet.

Of je last heb van interferentie kan je niet met huis-tuin-en-keuken apparatuur vaststellen. Maar als jij aanneemt van niet dan is dat prima.

Het valt in ieder geval op dat je ook bekabeld problemen ervaart. Misschien tijd om wat betere apparatuur aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
laurens0619 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:05:
Helaas de 2.4 is tegenwoordig zo ram vol, ik probeer het niet eens meer. Vooral mijn luvion babyfoon weet de verbinding goed te vernaggelen

5ghz is echt de enige goede optie, als je boven geen signaal hebt> ap bij plaatsen boven :)
Zoals gezegd, hier is de 2.4 redelijk leeg, en de dect babyfoon werkt op 1.9Ghz, dus drukt hem niet weg.
MarkyB schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:08:
Ik zou het modem van Ziggo in bridgemodus zetten zodat je alle instellingen zelf kan maken, Daarnaast zou ik een dedicated 2.4 en een dedicated 5 ghz wlan maken. Je hebt tooltjes voor op de telefoon om te meten welke kanalen er het best te gebruiken zijn. Vanaf dat punt zou ik verder kijken.
Mja, wat voor instellingen kan ik dan mee spelen, die betrekking hebben op de stabiliteit van de wifi? De AC1200 zou het prima moeten kunnen, maar ik zie de meerwaarde maar matig.
lier schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:10:
[...]

Betonvloeren kunnen wel dempen, interfereren doen ze echt niet.

Of je last heb van interferentie kan je niet met huis-tuin-en-keuken apparatuur vaststellen. Maar als jij aanneemt van niet dan is dat prima.

Het valt in ieder geval op dat je ook bekabeld problemen ervaart. Misschien tijd om wat betere apparatuur aan te schaffen?
Tsja, ik ben geen zware gebruiker die maximaal controle wil over alles met een guest wlan, datalimieten en dergelijke. Ik heb bijzonder weinig zin om voor honderden euro's Eqibity switches en AP's te gaan kopen zegmaar :P

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

DropjesLover schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:19:
[...]

[...]

Mja, wat voor instellingen kan ik dan mee spelen, die betrekking hebben op de stabiliteit van de wifi? De AC1200 zou het prima moeten kunnen, maar ik zie de meerwaarde maar matig.

[...]
QOS? eventuele firewall instellingen, eventuele portforwards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:19:
[...]
Tsja, ik ben geen zware gebruiker die maximaal controle wil over alles met een guest wlan, datalimieten en dergelijke. Ik heb bijzonder weinig zin om voor honderden euro's Eqibity switches en AP's te gaan kopen zegmaar :P
Ubiquiti, en voor 200 euro heb je 2 goede AP's die waar je je huis en meer prima met Wifi kan afdekken. Switches heb je niet nodig, firewall ook niet. Beheer kan ook met een app op je telefoon.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Speelt het Wifi (en bekabeld?) probleem nu alleen bij de TP-Link routers/AP of ook met de Ziggo connect box?
Zelf heb ik met (oudere) TP-Link routers/AP wel vaak het probleem gehad dat de voeding slecht is/wordt waardoor vage problemen kunnen ontstaan.
Zwaardere/betere voeding loste dat dan op.

En hier ook lekker alles op 2,4Ghz, veel betere bereik voor mijn situatie

[ Voor 11% gewijzigd door The_Doman op 18-07-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
The_Doman schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:25:
Speelt het Wifi (en bekabeld?) probleem nu alleen bij de TP-Link routers/AP of ook met de Ziggo connect box?
Zelf heb ik met (oudere) TP-Link routers/AP wel vaak het probleem gehad dat de voeding slecht is/wordt waardoor vage problemen kunnen ontstaan.
Zwaardere/betere voeding loste dat dan op.

En hier ook lekker alles op 2,4Ghz, veel betere bereik voor mijn situatie
Het lijkt inderdaad alleen bij de TP-link routers te spelen.

Een keertje een mini-lan gehouden en alles was drama (woonkamer wifi, woonkamer op de lan ingeprikt), maar 15m kabel direct naar de ziggo en het was stabiel allemaal.

Hmmm, een nieuwe voeding is wel waard om even naar te kijken, dankjewel!
Dat spul ja :P
en voor 200 euro heb je 2 goede AP's die waar je je huis en meer prima met Wifi kan afdekken. Switches heb je niet nodig, firewall ook niet. Beheer kan ook met een app op je telefoon.
Mja, ik heb toch echt een voorkeur voor bedraad. Sowieso naar mn desktop, de ziggo next, ps4 en receiver (spotify connect).

[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 18-07-2020 23:32 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:30:
[...]
Mja, ik heb toch echt een voorkeur voor bedraad. Sowieso naar mn desktop, de ziggo next, ps4 en receiver (spotify connect).
Ok, 1 of 2 switches, maar die hoeven niet persee van UBNT te zijn :) UBNT heeft nu hele leuke kleine switches, kunnen door PoE gevoed worden. 5 poorts, waarvan 1 uplink. Flex Mini. Klein prijsje ook.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 17:06
Eerst zaken uitsluiten ipv zomaar vervangen. Hoe werkt het bekabeld als je de tplink routers weghaalt en alles met de Ziggo router doet? Als het dan ook slecht is, dan moet je het daar zoeken. Als je bedraad ook problemen hebt dan zou ik dat eerst oplossen voordat je naar de WiFi gaat kijken.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
DropjesLover schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:30:
Hmmm, een nieuwe voeding is wel waard om even naar te kijken, dankjewel!
Nieuw of (tijdelijk) van een ander 12V apparaat, liefst ruimer gedimensioneerd dan de meestal standaard 12V/1A .
Zelf heb ik onderhand een voorraad van diverse reserve voedingen opgebouwd lol :)
Maar opvallend wel natuurlijk als alleen de 2 TP-Link apparaten onstabiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
BugBoy schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:47:
Eerst zaken uitsluiten ipv zomaar vervangen. Hoe werkt het bekabeld als je de tplink routers weghaalt en alles met de Ziggo router doet? Als het dan ook slecht is, dan moet je het daar zoeken. Als je bedraad ook problemen hebt dan zou ik dat eerst oplossen voordat je naar de WiFi gaat kijken.
Nouja, dat is dus helaas redelijk onmogelijk :/
De ziggo staat in de meterkast, en alle andere apparaten staan aan de andere kant van het huis (al dan niet 1 verdieping hoger) waar eenvoudigweg te weinig signaal is.
Naast de meterkast is de keuken (geen tafel), en het probleem doet zich onvoorspelbaar voor.

An sich hebben we qua wifi op de slaapkamer (boven de meterkast) en in de keuken geen problemen op onze telefoons, wel in andere delen van het huis.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:18
Ik zou eens naar andere dingen als wifi gaan kijken.
Je zegt dat je bekabelt weliswaar minder maar ook problemen hebt.
Er lijkt mij dus iets anders aan de hand.
Zou zo je bijvoorbeeld zo maar ergens een slechte kabel kunnen hebben.

Ik zou zeggen haal alles van je ziggo router los, gebruik een andere kabel om enkel een pc op die ziggo router aan te sluiten en ga testen.Koop desnoods een lange patchkabel en leg die even door het huis.
Is er geen probleem meer, dan weet je dat er ergens in je netwerk iets fout zit en ga je een voor een alles weer aansluiten tot je storing terug is.

Is er met alleen een enkele PC aangesloten een probleem dan ligt het bij ziggo en moet je hen bellen om het op te laten lossen..

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Goed, ik draai nu 2 weken met een nieuwe voeding, 1,5A. Al bleek dat ik al een 1,5A voeding er in had zitten.
Het draaide in principe goed.
Helaas merkte ik vandaag toch weer dat ik wel verbinding had met de wifi, maar geen internet (m'n telefoon schakelt over naar mobiel internet maar blijft wel verbonden met de wifi).
Verbinding even disconnnect - reconnect lost het wel op, maar goed is het natuurlijk niet.

De afgelopen dagen/weken hebben we ook veel van huis gewerkt, maar we hebben bedraad geen hickups meer meegemaakt. Op de wifi heeft mn vrouw wel veel problemen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
In mijn ervaring kan het soms problemen opleveren als je twee systemen naast elkaar gebruikt. Probeer daarom eens de ziggo-modem in bridge en met wifi uit. Dan gebruik je de tp-links voor routering en DHCP.

Ik vermoed dat het mis gaat als je telefoon, of laptop probeert te switchen naar een ander accespoint. Dus alle tp-links hetzelfde SSID en wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
delphium schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:44:
In mijn ervaring kan het soms problemen opleveren als je twee systemen naast elkaar gebruikt. Probeer daarom eens de ziggo-modem in bridge en met wifi uit. Dan gebruik je de tp-links voor routering en DHCP.

Ik vermoed dat het mis gaat als je telefoon, of laptop probeert te switchen naar een ander accespoint. Dus alle tp-links hetzelfde SSID en wachtwoord.
De reden dat ik alle AP's een eigen SSID heb gegeven was dat ik wifi problemen had, om te traceren waar/wie het probleem veroorzaakte :)
Daarnaast is het dan ook helderder (en te forceren) dat een apparaat ook daadwerkelijk overschakelt naar een andere SSID.

Wat bedoel je met 2 systemen?
De ziggo modem is de DHCP-server en alle andere apparaten niet. De routers staan in Acces Point modus.
Na een crash van mn RPi met PiHole (half jaar geleden) heb ik ook alle DNS-settings van alle apparaten weer naar de ziggo router gezet.
Sowieso omdat ik er enorm ontevreden over de combinatie met de PiHole omdat ik de ziggo modem DHCP niet uit kon zetten in de settings.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
De reden dat ik alle AP's een eigen SSID heb gegeven was dat ik wifi problemen had, om te traceren waar/wie het probleem veroorzaakte.
Op zich een goede methode om te debuggen, al denk ik niet dat het aan je accesspoints ligt.
Met twee systemen bedoel ik dat wifi in jouw geval, zowel door de Ziggo-connectbox, als door de tp-link-routers wordt geleverd. Die systemen zijn niet gemaakt om samen te werken. Je twee tp-links wel.

Ik vermoed dat je problemen verdwijnen als je het volgende doet:
  1. Ziggo-modem wifi uitzetten.
  2. Tp-link routers als router configureren (dus ook DHCP)
  3. Alle kabels ook verbinden met de TP-links en dus niet met de Ziggo-modem
Je Ziggo modem zal dan nog steeds DHCP-server zijn voor de tp-link-routers, maar alle andere apparaten in je netwerk worden door de tp-links voorzien van een IP. WiFi wordt nu alleen door de tp-links verzorgd, waardoor het veel stabieler zou moeten zijn.

Lukt het niet om de WiFi in je Ziggo-modem uit te zetten, geef het dan een ander SSID en een ander wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@delphium Hoe goed bedoelt je advies ook is, met de door jou voorgestelde instelling ga je drie netwerken intern aan elkaar knopen. Het probleem, voor zover ik heb teruggelezen, is niet het al dan niet toegewezen krijgen van een IP adres, maar met het bereiken van Internet via Wifi.

De door @DropjesLover gekozen instellingen zijn, mijns inziens, de enige juiste. Het enige dat uitgezocht moet worden is waarom Wifi niet altijd goed werkt.

Kan je de huidige Wifi instellingen met ons delen? Dus, welke bandbreedte/security instellingen gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
delphium schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:00:
[...]

Op zich een goede methode om te debuggen, al denk ik niet dat het aan je accesspoints ligt.
Met twee systemen bedoel ik dat wifi in jouw geval, zowel door de Ziggo-connectbox, als door de tp-link-routers wordt geleverd. Die systemen zijn niet gemaakt om samen te werken. Je twee tp-links wel.

Ik vermoed dat je problemen verdwijnen als je het volgende doet:
  1. Ziggo-modem wifi uitzetten.
  2. Tp-link routers als router configureren (dus ook DHCP)
  3. Alle kabels ook verbinden met de TP-links en dus niet met de Ziggo-modem
Je Ziggo modem zal dan nog steeds DHCP-server zijn voor de tp-link-routers, maar alle andere apparaten in je netwerk worden door de tp-links voorzien van een IP. WiFi wordt nu alleen door de tp-links verzorgd, waardoor het veel stabieler zou moeten zijn.

Lukt het niet om de WiFi in je Ziggo-modem uit te zetten, geef het dan een ander SSID en een ander wachtwoord.
IP adressen worden uitgegeven door de DHCP server, de ziggo, en niet door de tp-links. Die zijn hartstikke dom en doen niks anders dan doorgeefluik zijn.
lier schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:15:
De door @DropjesLover gekozen instellingen zijn, mijns inziens, de enige juiste. Het enige dat uitgezocht moet worden is waarom Wifi niet altijd goed werkt.

Kan je de huidige Wifi instellingen met ons delen? Dus, welke bandbreedte/security instellingen gebruik je?
Eigenlijk geen limitaties of security instellingen behalve een WPA2+AES wachtwoord. Bandbreedte op het signaal staat op auto 20/40MHz, en de kanalen zijn al gespreid.
Ik zou ook niet weten wat ik meer aan security zou kunnen/moeten optuigen.
De ziggo heeft domweg nauwelijks opties behalve poortscan detecties enzo. Zaken als NAT forwarding staan wel aan, maar een VPN server op mn RPi kreeg ik al niet werkend / geen verbinding mee vanaf m'n telefoon (kans is/was dat ik wel eens naar het China voor werk moest)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

DropjesLover schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:36:
Bandbreedte op het signaal staat op auto 20/40MHz, en de kanalen zijn al gespreid.
Deze kan je het beste op 20MHz (vast) instellen. Anders weet je zeker dat je zelf interferentie veroorzaakt binnen je netwerk (ondanks de kanaalscheiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
lier schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Deze kan je het beste op 20MHz (vast) instellen. Anders weet je zeker dat je zelf interferentie veroorzaakt binnen je netwerk (ondanks de kanaalscheiding).
Niet als ik op kanaal 1, 6 en 11 zit, de frequenties overlappen gewoon helemaal niet.
En zoals gezegd, er zijn te weinig andere signalen in de buurt om daar (veel) verstoring van te hebben.

Daarnaast is het probleem ook niet dat ik geen wifi verbinding heb, maar dat de wifiverbinding geen internet heeft.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

DropjesLover schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

Niet als ik op kanaal 1, 6 en 11 zit, de frequenties overlappen gewoon helemaal niet.
En zoals gezegd, er zijn te weinig andere signalen in de buurt om daar (veel) verstoring van te hebben.

Daarnaast is het probleem ook niet dat ik geen wifi verbinding heb, maar dat de wifiverbinding geen internet heeft.
Ja...leuk, een welles-nietes discussie! :9

Elke kanaal op 2.4GHz zit 5MHz verder. Reken maar uit waar je 20MHz verder op uit komt.
Misschien goed om de theorie erop na te slaan:
https://www.metageek.com/.../why-channels-1-6-11.html

Daarnaast, kan het kwaad om ermee te testen? Stel ze gewoon allemaal op 20MHz in en laat weten hoe het dan werkt. d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door lier op 05-08-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
lier schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:27:
[...]

Ja...leuk, een welles-nietes discussie! :9

Elke kanaal op 2.4GHz zit 5MHz verder. Reken maar uit waar je 20MHz verder op uit komt.
Misschien goed om de theorie erop na te slaan:
https://www.metageek.com/.../why-channels-1-6-11.html

Daarnaast, kan het kwaad om ermee te testen? Stel ze gewoon allemaal op 20MHz in en laat weten hoe het dan werkt. d:)b
Goed, om het te proberen heb ik het net ingesteld :)

Maar nochtans blijft het probleem niet zozeer de wifiverbinding zelf (die is er), maar de verbinding met internet via de wifi.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Heeft een dagelijkse file met het knooppunt of met de auto's te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
lier schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:15:
@delphium Hoe goed bedoelt je advies ook is, met de door jou voorgestelde instelling ga je drie netwerken intern aan elkaar knopen. Het probleem, voor zover ik heb teruggelezen, is niet het al dan niet toegewezen krijgen van een IP adres, maar met het bereiken van Internet via Wifi.

Ehh.. je hebt gelijk. Ik had begrepen dat hij een meshsysteem had (deco m9 of iets). Niet goed gelezen. Mijn excuses daarvoor.

Ik weet wel uit ervaring dat drie verschillende apparaten die samen een WiFi-netwerk moeten leveren echt zeer slecht werkt in veel gevallen. Ook weet ik dat de Ziggo-modem belabberde WiFi geeft in veel thuissituaties.

Het is misschien wel het proberen waard om een tp-link als router te configureren en de ander als access point, waarbij de ziggo geen WiFi levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
delphium schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Ehh.. je hebt gelijk. Ik had begrepen dat hij een meshsysteem had (deco m9 of iets). Niet goed gelezen. Mijn excuses daarvoor.

Ik weet wel uit ervaring dat drie verschillende apparaten die samen een WiFi-netwerk moeten leveren echt zeer slecht werkt in veel gevallen. Ook weet ik dat de Ziggo-modem belabberde WiFi geeft in veel thuissituaties.

Het is misschien wel het proberen waard om een tp-link als router te configureren en de ander als access point, waarbij de ziggo geen WiFi levert.
Dan mis ik wifi dekking in een deel van mn huis (slaapkamer en keuken), plus moet ik een switch neer gaan zetten waar nu alle kabels bij elkaar komen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Even wat recht zetten
Verschillende wifi systemen leveren enkel en alleen belabberd wifi op als je ze verkeert instelt.
En de meeste devices die de ISP leveren zijn van beter kwaliteit dan de meeste consumenten wifi device en dat is zeker het geval bij die connectbox.

En als je wifi wel connectie heeft maar geen internet dan ligt het niet aan de wifi maar aan de setup van het bekabelde netwerk.
Weet je zeker dat je die router die als wil gebruiken AP gebruiken wel goed als AP's opgezet zijn?.
Heb je ze wel met een lan poort aan je netwerk aangesloten en niet met de wan poort?

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 05-08-2020 13:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:46:
Even wat recht zetten
Verschillende wifi systemen leveren enkel en allen belabberd wifi op als je ze verkeert instelt.
En de meeste devices die de ISP leveren zijn van beter kwaliteit dan de meeste consumenten wifi device en dat is zeker het geval bij die connectbox.

En als je wifi wel connectie heeft maar geen internet dan ligt het niet aan de wifi maar aan de setup van het bekabelde netwerk.
Weet je zeker dat je die router die als wil gebruiken AP gebruiken wel goed als AP's opgezet zijn?.
Heb je ze wel met een lan poort aan je netwerk aangesloten en niet met de wan poort?
Yep, alles aangesloten op de lan poorten, niet de wan. In de settings ingesteld als AP (dhcp Ed wordt dan uitgeschakeld).
Bekabeld eigenlijk geen problemen.

Dit gebeurt op beide tp-links, ik heb ze al eens omgewisseld om te kijken of dat verbetering bracht (de AC1200 heeft 3 antennes)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
Ben(V) schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:46:
Even wat recht zetten
Verschillende wifi systemen leveren enkel en allen belabberd wifi op als je ze verkeert instelt.
Nou, dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik had ooit een wifi-netwerk met een Ubee, een asus en een netgear. Ubee als router en de andere twee als access points. Dat was echt rampzalig! Nu met drie deco m9 meshrouters, echt super stabiel wifi. Op het werk hetzelfde. Cisco en Ubiquiti samen: een ramp!! Nu alleen Ubiquiti en werken als een trein.
Mee eens. Het zou ook goed kunnen liggen aan de DNS-servers. Heb je al geprobeerd om die (tijdelijk) te veranderen? Je kunt bijvoorbeeld die van Google even testen: 8.8.8.8 en 8.8.4.4, of open DNS: 1.1.1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
delphium schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Nou, dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik had ooit een wifi-netwerk met een Ubee, een asus en een netgear. Ubee als router en de andere twee als access points. Dat was echt rampzalig! Nu met drie deco m9 meshrouters, echt super stabiel wifi. Op het werk hetzelfde. Cisco en Ubiquiti samen: een ramp!! Nu alleen Ubiquiti en werken als een trein.

[...]

Mee eens. Het zou ook goed kunnen liggen aan de DNS-servers. Heb je al geprobeerd om die (tijdelijk) te veranderen? Je kunt bijvoorbeeld die van Google even testen: 8.8.8.8 en 8.8.4.4, of open DNS: 1.1.1.1
Ik kan de DNS van de ziggo niet veranderen, helaas.

Die van de routers wel, maar dan zou ook mn bekabelde netwerk last moeten hebben. Maar ik zal het eens instellen.

Correctie, als de DHCP uitgeschakeld is kan je ook geen DNS instellen. Logisch ook.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 05-08-2020 13:44 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
delphium schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

[...]

Die Ubee's waren rampendingen met of zonder andere wifi devices erbij.
Maar dat is wel heel erg uit de oude doos, die Ubee's zijn al vele jaren geleden vervangen (of had je kunnen laten vervangen).
De laatste 10 jaar leveren alle ISP's prima apparatuur.

En DSN is natuurlijk een wilde gok.
Als DNS een probleem zou zijn, dan zou bekabelt net zoveel problemen geven.

PS.
DNS en DHCP zijn twee onafhankelijke services.
Het punt is dat je alleen DNS kunt kiezen als dat ding als router geschakeld is.

Zou nog wel even kijken of DHCP echt uit staat, want dat zou zonder router te zijn ook nog aan kunnen staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 05-08-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

Die Ubee's waren rampendingen met of zonder andere wifi devices erbij.
Maar dat is wel heel erg uit de oude doos, die Ubee's zijn al vele jaren geleden vervangen (of had je kunnen laten vervangen).
De laatste 10 jaar leveren alle ISP's prima apparatuur.

En DSN is natuurlijk een wilde gok.
Als DNS een probleem zou zijn, dan zou bekabelt net zoveel problemen geven.

PS.
DNS en DHCP zijn twee onafhankelijke services.
Het punt is dat je alleen DNS kunt kiezen als dat ding als router geschakeld is.

Zou nog wel even kijken of DHCP echt uit staat, want dat zou zonder router te zijn ook nog aan kunnen staan.
Gecontroleerd, meermaals. Nope, staat echt uit :)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
In navolging van bovenstaande, zou een dergelijke Netgear set iets zijn?
pricewatch: Netgear WAC564
https://www.ibood.com/nl/...-100eus-access-point.html

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Problemen houden aan, signaal is sterk genoeg, maar een conferance call via Teams valt de hele tijd weg, maar bekabeld is geen probleem.

Aangezien dit corona nog wel een tijdje gaat duren is er wat meer budget om fatsoenlijke wifi op te zetten. Maar geen budget voor fancy Ubiquity wat veel meer kan dan wat ik nodig heb.
Gewoon no-nonsense, bijna plug & play 3 bekabelde access points met ook RJ45/UTP switch functie, want ik moet op aansluiten:
Plek 1 de receiver, decoder en playstation
Plek 2 de desktop en thuiswerkplek 1
Plek 3 de chromecast en thuiswerkplek 2

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
Weinig budget? Koop voor 100 euro een deco m4 bij ziggo. Krijg je 3 accesspoint die bekabeld dikke prima functioneren.
Voor het geld ga je geen betere accesspoints vinden. Sterker nog, ik ga denk ik mn unifi de deur uit doen voor de deco m4. Vind 3x 80 euro te duur en wil toch echt 3 nodes

Moet je alleen 2 losse switches bijkopen maar daar kun je je huidige apparatuur ook voor hergebruiken (even wifi uitzetten)

Enne zorg dat alles via 5ghz verbonden is :) maar dat gaat wel lukken met 3 accesspoints

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2020 22:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1