Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuBSjenG
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-07-2020
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en heb niet superveel ervaring met pc's in het algemeen. Sorry als dit ook in het verkeerde topic staat of sectie of wat dan ook maar ik heb hulp nodig.. Mijn vraag is als volgt:

ik heb hier een Acer Aspire M7720 desktop pc staan met Win Vista die inmiddels al 8 jaar stil heeft gestaan. onlangs heb ik deze van binnen ontdaan van alle stof en rotzooi die deze verzameld heeft en hem dus ff grondig schoongemaakt.

De reden dat ik deze destijds aan de kant heb geschoven was een BoD. Echter nadat ik hem nu heb schoongemaakt start ie gewoon weer op.

nou wilde ik proberen de pc te updaten zodat ik deze weer kan gebruiken aangezien het toch best een fijne pc was maar het probleem dat ik heb bestaat uit meerdere kleine dingen.. zo kan ik bijvoorbeeld geen gebruik maken van internet wat ik ook probeer..

ik heb geprobeerd een boot usb te maken wat niet lukt ( met rufus) die pakt ie niet. dan krijg ik gewoon een melding dat de software niet bruikbaar is of iets dergelijks. ik heb met de windows download tool geprobeerd een kopie te maken van mijn laptop windows versie om die er op te zetten ook dat faalde...

heeft iemand enig idee hoe ik deze pc weer aan de praat kan krijgen? ik wil ter zijner tijd zeker wat hardware vervangen maar ik weet zeker dat het toch ook zo wel op zn minst te doen moet zijn met wat er in zit? het is tenslotte een i7 met 6 gb ram geheugen en een 2 tb harde schijf.

ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.

groetjes.. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:45
Hoi, welkom op Tweakers.

Het probleem met je computer is IMHO niet duidelijk genoeg voor anderen om specifieke suggesties te kunnen geven. Maar laat ik alvast wat feedback geven over wat ik in je post zie.

"zo kan ik bijvoorbeeld geen gebruik maken van internet wat ik ook probeer.." dat is natuurlijk erg vaag. Nu ga ik ervanuit dat je niet van plan bent de PC met Vista te blijven gebruiken. De 2 opvolgers (Windows 7 en Windows 8 ) zijn ook al EOL, dus je zult toch echt door moeten naar Windows 8.1 of Windows 10 voor enige support of natuurlijk naar iets als Linux. Dus ik stel voor dat we hier maar niet verder in gaan duiken.

Dan je USB Boot poging: "dan krijg ik gewoon een melding dat de software niet bruikbaar is of iets dergelijks." Als je hulp van andere hier op tweakers wil, moeten we wel iets meer weten dan "of iets dergelijks". Foutmeldingen zijn meestal erg specifiek en kunnen helpen met het probleem aan te wijzen. Kun je dit nog eens proberen en dan de exacte foutmelding geven (of foto'tje maken ofzo). Ook is het handig om te weten wat je precies met Rufus gedaan hebt. Rufus zelf maakt het mogelijk om allerlei bootable software op een USB stick te zetten, maar wat heb jij gekozen om op de USB stick(?) te zetten?

"ik heb met de windows download tool geprobeerd een kopie te maken van mijn laptop windows versie om die er op te zetten ook dat faalde..."
Een kopie te maken van je laptop windows versie? Dat lijkt me niet de bedoeling. Kun je niet een Windows 10 Installer maken op je laptop en dan proberen daar vandaan te booten? (Misschien is dat wat je bedoelt, maar zo leest het niet voor mij, de windows media creation tool maakt namelijk geen kopie van je bestaande windows).

Dus tip van mij :) : maak duidelijk wat je precies gedaan hebt en welke fouten je precies tegenkomt. Uiteraard is het dan altijd handig om die foutmelding even op internet na te zoeken en als je daar niet uit komt, kun je wat specifiekere vragen stellen over die fout en/of wat die melding in jouw situatie kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:58
Grappig extreem ongebalanceerd systeempje. Leuk knutselprojectje (er vanuit gaande dat het hele ding leeg mag zonder dat je dan iets mist) dus eens kijken:
Backup maken van je systeem (tenzij het echt niet boeit of het ding wel gaat werken)
Start de Acer en check de BIOS. Bij voorkeur reset je de BIOS naar default (voor booten van USB, netwerk settings etc.)
Start Vista op en voer als beheerder in cmd uit: netsh int reset all
Probeer nog eens of je netwerkverbinding kunt maken.
Hoe dan ook, gebruik de MS tool van https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209 en maak een Win10 x64 stick. Steek die achterin de Acer, hij mag gewoon opgestart zijn. Start het tooltje om te upgraden met een clean install.

Werkt dat nog niet, dan moet je toch echt veel meer informatie gaan leveren willen we je kunnen helpen. Meer detail over de foutmeldingen, exact wat je geprobeerd hebt, etc.
Tot slot is het een aardig systeempje dat op CPU best meekomt voor alledaags werk en lichtere games. Ram is niet té krap, maar ook niks om over naar huis te schrijven. 2TB opslag is prima. De rest..laat ik mezelf herhalen: leuk knutselprojectje :+

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:56
Weet je zeker dat het een i7 is? In de tijd dat de Intel cores uitkwamen was Windows Vista ook opgevolgd door win 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
@99ruud99, TS linkt de pricewatch: Acer Aspire M7720 (april 2009, net voor W7). Die werd geleverd met Wvista en een i7-920.

Verder eens met hierboven. Niet meer beginnen aan Wvista, W7 of W8 als veiligheid je lief is.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 18-07-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:56
Is Linux (en dan die Ubuntu die heel licht is, voor oude pcs?) Niet een beter idee? Ik vrees dat een pc van 11 jaar oud tegen gaat vallen. (8 jaar geleden was hij fijn, hou die herinnering in lwven, IPV de werkelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ach, Windows 10 op een 920je gaat best prima hoor. Wel als d'r een SSD inzit, want anders is het niet vooruit te branden.

Natuurlijk moet je geen wonderen verwachten, en niet teveel op het stroomverbruik letten, maar onbruikbaar is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Houd er ook rekening mee dat je een licentie nodig hebt als je naar Windows 10 wilt upgraden. Deze kost 80 euro. Ik zou voor een retail-licentie gaan. Die kost weliswaar 150 euro, maar kun je gegarandeerd meenemen als je de computer gaat upgraden. Bij een oem-licentie schijnt dat ook te kunnen, maar mag dat officieel niet. Volgens mij kun je trouwens ook een trial gebruiken tegenwoordig. Maar dat moet je zelf maar even uitzoeken.

Ik zou net als vele anderen Windows Vista niet meer gebruiken. Het is gewoon onveilig. Je kunt Linux op de computer zetten. Dat is gratis. Als je Linux niet wilt gebruiken, bedenk dan eerst even goed wat de computer je nog waard is. Eigenlijk wil je een SSD erbij (30 euro), Windows 10 (80 euro) en dan zit je al op 110 euro en heb je nog steeds een oude bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

SSD erin en daar windows 10 (je hebt al een licentiecode voor 10 euro)op installeren. Vergeet niet om de drivers van de officiële site te downloaden en te installeren. Een linux distro is ook mogelijk.
Pagina: 1