joshje schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:23:
Ik ben zelf 98 gaan tanken nadat E10 is ingevoerd. Dit omdat de BMW (330i) een stuk meer verbruikt met E10. Met 98 rij ik zo een 5-10% zuiniger waardoor het prijsverschil niet meer uitmaakt. Meer vermogen merk ik niet wel heb ik het idee dat het blok rustiger loopt.
Ook ik heb al jaren eenzelfde ervaring. Rijd zelf in een oud beestje, Calibra V6, waar normaal altijd 98 in getankt wordt. Recentelijk vanwege de gesloten grenzen een keer hier in Nederland E10 getankt en nee sorry, dan loopt ie lang niet zo mooi/soepel (stuk rauwer) en het verbruik was ook iets hoger (0.5-0.8L/100km meer).
Vorig jaar op terugreis van vakantie in Zwitserland, bij gebrek aan normale 98, bij een ik meen Texaco station in de buurt van Karlsruhe de 102 octaan getankt en dat merk je toch wel; loopt soepeler en duidelijk meer power en directere reactie op het gaspedaal.
Nu vind ik de 102 octaan over het algemeen veel te duur voor wat het biedt (20ct/liter meer dan 98), dus ik tank altijd 98 in Duitsland, Laatste keer dat ik over de grens getankt heb was de SuperPlus (98) €1.26, terwijl de E10 op €1.20 of €1.21 zat. Voor die 5ct/liter heb ik dan een auto die een stuk soepeler loopt, iets wat meer vermogen heeft en iets zuiniger is en ik neem aan ook wat schoner loopt.
Wanneer mijn andere auto (getunede Calibra Turbo, 330pk+, geen katalysator etc. etc.) eindelijk eens klaar is van restauratie gaat daar zeer zeker wel eens 102 octaan in. Dat is al een kanonskogel, zo'n getunede turbomotor met 102 octaan is dan helemaal lachen

En gelukkig zijn hier vlak over de grens een 5 tal verschillende tankstations, waaronder Shell en Aral, dus aan die 102 octaan komen is geen probleem.