Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:46
Ik vraag mij af of hypotheekrente vooruit en achteraf betalen voordelig is. Ik stuitte pas op deze link, hierin staat aangegeven dat het aantrekkelijk kan zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik dit jaar de rente betaal voor 1-1-2021 tot 31-6-2021 en op 1-1-2022 de rente van 1-7-2021 tot 31-12-2021. Krijg ik dan meer HRA dan wanneer ik het volgend jaar gewoon per maand betaal?

Misschien een complicerende factor: wij willen 1-1-2021 10% extra aflossen.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in de hoogste belastingschijf zit, heb je inderdaad het voordeel dat je nu 46% terugkrijgt i.p.v. 43% volgend jaar. Zit je dat niet, dan heb je dat voordeel niet.
Daarnaast heb je mogelijk Box 3 voordeel door voor 1 januari te betalen.

In jouw geval gaat het om ongeveer 4 tientjes voordeel
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is het niet veel interessanter dit bedrag van 6 maanden rente nu ook al extra af te lossen? Je hebt dan een blijvende besparing van 2,17% (bruto) i.p.v. een eenmalige besparing van 3% (netto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:56:
Als je in de hoogste belastingschijf zit, heb je inderdaad het voordeel dat je nu 46% terugkrijgt i.p.v. 43% volgend jaar. Zit je dat niet, dan heb je dat voordeel niet.
Daarnaast heb je mogelijk Box 3 voordeel door voor 1 januari te betalen.
Duidelijk, het gaat inderdaad om de hoogste schijf, maar ik dacht dat het meer zou schelen. Speelt het eigen woning forfait niet mee?
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:56:
Is het niet veel interessanter dit bedrag van 6 maanden rente nu ook al extra af te lossen? Je hebt dan een blijvende besparing van 2,17% (bruto) i.p.v. een eenmalige besparing van 3% (netto).
We zitten nu al aan de 10% extra en dat is de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:18
joosie schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:43:
Als ik dit jaar de rente betaal voor 1-1-2021 tot 31-6-2021 en op 1-1-2022 de rente van 1-7-2021 tot 31-12-2021. Krijg ik dan meer HRA dan wanneer ik het volgend jaar gewoon per maand betaal?
Ik denk niet dat hypotheekverstrekker het waardeert als je je rente over het 2e deel van het jaar een half jaar te laat betaalt.
Ook is 1-1 nutteloos. Dat is namelijk precies de 1e dag dat je minder HRA krijgt. Je moet juist je rente voor 2021 in 2020 betalen om voordeel te hebben.

En niet geheel onbelangrijk. In het artikel dat je linkt staat dat alleen een paar kleine hypotheekverstrekkers deze optie bieden. Doet die van jou dat?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:58
Winst 1: hoger tarief aftrek.
Winst 2: vermijden heffing box3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

joosie schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:58:
[...]

Duidelijk, het gaat inderdaad om de hoogste schijf, maar ik dacht dat het meer zou schelen. Speelt het eigen woning forfait niet mee?

[...]

We zitten nu al aan de 10% extra en dat is de max.
Eigenwoningforfait (ewf) speelt wel mee in de totale aangifte, maar heeft geen directe invloed op de (marginale) hypotheekrenteaftrek.

Als je niet meer extra kan aflossen kan je het zeker doen, als dat geld nu op de spaarrekening staat kan je er maar beter 3% op verdienen door het iets eerder te betalen (gemiddeld 3 maanden te vroeg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij bedenk ik me nog 1 ding: als je nu voor 6 maanden rente gaat betalen en op 1-1 extra gaat aflossen, betaal je dus méér dan 6 maanden rente. De belastingdienst zal hier wel iets van vinden, waarschijnlijk mag je dit deel helemaal niet meer aftrekken (of pas in 2021). Dat zou ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:04:
Daarbij bedenk ik me nog 1 ding: als je nu voor 6 maanden rente gaat betalen en op 1-1 extra gaat aflossen, betaal je dus méér dan 6 maanden rente. De belastingdienst zal hier wel iets van vinden, waarschijnlijk mag je dit deel helemaal niet meer aftrekken (of pas in 2021). Dat zou ik nog even uitzoeken.
Dat is een terechte opmerking, vandaar ook mijn laatste opmerking in de openingspost.
Ik denk dat ik voor die 2 tientjes niet moeilijk ga doen, maar het was te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
RocketKoen schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:00:
[...]

Ook is 1-1 nutteloos. Dat is namelijk precies de 1e dag dat je minder HRA krijgt. Je moet juist je rente voor 2021 in 2020 betalen om voordeel te hebben.
Ja mag maar een half jaar van tevoren betalen om nog HRA te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:02:
[...]

Eigenwoningforfait (ewf) speelt wel mee in de totale aangifte, maar heeft geen directe invloed op de (marginale) hypotheekrenteaftrek.
Klinkt logisch, was mij niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:18
joosie schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:06:
[...]

Ja mag maar een half jaar van tevoren betalen om nog HRA te krijgen.
Ja... Maar je mag niet je rente voor augustus 2021 betalen op 1-1-2022
Dat is een half jaar te laat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:30
Het vooruit betalen is vooral gunstig als je volgend jaar in een veel lagere belastingschijf valt (bv vanwege ingang AOW) of als je dit jaar voor bepaalde inkomensafhankelijke toeslagen in aanmerking komt, waar je volgend jaar minder van kunt profiteren. Om dat kleine verschil van een paar procent zou ik me niet zoveel rompslomp op de hals halen.
Pagina: 1