All-in-one weerstation ontwerpfout

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 21:27
Goedemiddag allen,

Gisteren heb ik een all-in-one weerstation gekocht, de Alecto ws-4900.

Heeft een windmeter, regenmeter en temperatuurmeter.

Temperatuur wordt altijd in de schaduw gemeten, immers kan het in de zon wel 50 of 60 graden worden in Nederland, maar zit onze maximum temperatuur record ergens rond de 39 graden.

De regenmeter op de unit moet uiteraard vrij de regen kunnen opvangen, geen afdak dus.
De windmeter moet vrij de wind kunnen meten, dus niet aan een gevel monteren.
De temperatuurmeter moet in de schaduw, want op een dag als vandaag meet ik in de zon al gauw 32 graden terwijl het buiten maar 24 graden is.

Ik zie niet in hoe de buitensensor dus goed een temperatuur kan meten, slechts een gevoelstemperatuur in de zon. Een fix zou zijn om een apart kastje ergens in de schaduw te leggen waar de wind en regen er niet toe doen.

Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.alecto.nl/med...nual_NL_FR_DE_EN_v2.0.pdf ?

Volgens mij mag "het zwartje kastje" desnoods onder je hoofdkussen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
MAX3400 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:24:
https://www.alecto.nl/med...nual_NL_FR_DE_EN_v2.0.pdf ?

Volgens mij mag "het zwartje kastje" desnoods onder je hoofdkussen?
Het zwarte kastje is natuurlijk niet hetgeen wat de temperatuur buiten meet, alleen binnen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hahn schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:27:
[...]

Het zwarte kastje is natuurlijk niet hetgeen wat de temperatuur buiten meet, alleen binnen.
Dat snap ik maar de laatste zin in de topicstart is om een "apart kastje" ergens neer te leggen. Ik ging er dan misschien vanuit dat kastje / kastje dus de display-unit is?

@Manny Calavera de temperatuur-sensor pakt toch de informatie van "onderen" op? De sensor zelf staat niet direct in zonlicht dus wat is het issue nou precies? Oftewel "schaduw" of "geen direct zonlicht" is een vergelijkbare manier van monteren, over het algemeen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
MAX3400 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Dat snap ik maar de laatste zin in de topicstart is om een "apart kastje" ergens neer te leggen. Ik ging er dan misschien vanuit dat kastje / kastje dus de display-unit is?
Hij heeft het over 'een apart kastje', niet 'het aparte kastje', dus ik gok dat 'ie een nog los (ander) kastje bedoelt, die 'ie al dan niet erbij wil halen :P

Maar wat betreft ontwerpfout: vrijwel elk weerstation werkt op deze manier, en dat is inderdaad nooit heel accuraat, als de thermometer in de zon staat. Weet niet of ik dat per se een 'ontwerpfout' zou noemen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
MAX3400 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:31:
[...]

@Manny Calavera de temperatuur-sensor pakt toch de informatie van "onderen" op? De sensor zelf staat niet direct in zonlicht dus wat is het issue nou precies? Oftewel "schaduw" of "geen direct zonlicht" is een vergelijkbare manier van monteren, over het algemeen.
Dat is dus wat ik me afvraag, ik heb de opstelling net even binnen getest. De buiten unit in de vensterbank gezet, in de zon. 32 graden is wat ie aangeeft. De binnen unit, het zwarte kastje zet ik er 15cm vanaf, maar achter een vaas die hem geheel in het donker zet, maar enigszins dezelfde kamertemperatuur zou moeten aangeven, immers staat het op dezelfde plank in de vensterbank, de eventuele hogere temperatuur door de zon die op de vensterbank brandt zou ook daar op moeten stijgen in a similar fashion. Toch verschilt het pakweg 10 graden. Daaruit lees ik dat de temperatuurmeter die inderdaad onder de unit hangt een te hoge temperatuur meet door de zon. Dat er zo'n groot verschil in luchttemperatuur is tussen de twee units die op hetzelfde oppervlak staan lijkt me toch vreemd. Let wel, binnen waait het niet, dus luchtisolatie is waarschijnlijk een factor die buiten misschien de twee naar elkaar toe trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Illusion

(the art of)

In principe hang je de temperatuursensor in een gestandaardiseerde weerhut : Wikipedia: Weerhut
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/temperatuur
Die zorgt er in principe voor dat de directe zon geen invloed heeft.
Jouw Alecto heeft ook een (poor mans)-mini weerhutje, dus mits er ook maar een zuchtje wind staat, zou die redelijk moeten kloppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 18-07-2020 13:45 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Manny Calavera niet om lastig te doen maar handleiding gelezen?

- 1.5m hoogte aanhouden tussen "vloer" en onderkant meet-eenheid
- duurt minstens een dag voordat waarden "gecalibreerd" worden weergegeven

Er zullen nog wel 20 bepalingen staan die logisch / terecht zijn bij het meten van meerdere variabelen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
MAX3400 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:44:
@Manny Calavera niet om lastig te doen maar handleiding gelezen?

- 1.5m hoogte aanhouden tussen "vloer" en onderkant meet-eenheid
- duurt minstens een dag voordat waarden "gecalibreerd" worden weergegeven

Er zullen nog wel 20 bepalingen staan die logisch / terecht zijn bij het meten van meerdere variabelen tegelijk.

Passief agressieve opmerkingen, daar was behoefte aan.

De proefopstelling deugde misschien nog niet, maar mijn theorie wel. Ik ben van mening dat zo'n klein weerstation nooit accuraat kan zijn (binnen de graad) met zo'n klein weerhutje. Wel heb ik net opgemerkt dat deze eigenlijk altijd naar het noorden gericht moet staan ivm de windrichting kalibratie. Iets wat helpt. @Illusion Illusion's theorie dat de wind hier mee helpt klopt denk ik. Kan het binnenkort weer testen als de unit ingewerkt is. Iets waar ik liever snel achter kom ivm garantie, iets wat niet zo moeilijk is om te snappen nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Manny Calavera schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:01:
[...]
Passief agressieve opmerkingen, daar was behoefte aan.
Ik herhaal alleen wat er in de handleiding staat.

Jij zet het weerstation toch al test op je vensterbank? Die niet minstens 1.5m hoogte realiseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
MAX3400 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:02:
[...]

Ik herhaal alleen wat er in de handleiding staat.

Jij zet het weerstation toch al test op je vensterbank? Die niet minstens 1.5m hoogte realiseert?
Correct maar aangezien de aparte unit, met display, daar ook staat... Die twee horen dan niet veel af te wijken.

Dat die buiten op 1,5m+ hoogte moet hangen klopt, maar was niet waar ik de afwijking zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Manny Calavera schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:03:
[...]

Correct maar aangezien de aparte unit, met display, daar ook staat... Die twee horen dan niet veel af te wijken.

Dat die buiten op 1,5m+ hoogte moet hangen klopt, maar was niet waar ik de afwijking zocht.
Misschien wel daar zoeken - geen goede airflow levert bij een computerheatsink ook hogere temperaturen op. Als de onderkant vrij hoort te zijn en je het in plaats daarvan op iets plaatst gaat dat zeker invloed hebben.

Hoe dan ook, je kunt pas oordelen over werking als je het conform instructies gemonteerd hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1