Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Vroeger was Office 365 Business Premium uitgesloten voor SCA.

Tegenwoordig is dat Microsoft 365 Business Standard en SCA is nog steeds uitgesloten.
SCA werkt alleen op ProPlus.

Bij Microsoft 365 Business Premium is SCA wel toegestaan, maar de bijbehorende Office versie zou Office 365 Business moeten zijn. Zonder SCA dus. Toch werkt activatie met SCA in WVD met ProPlus (standaard Azure image) met Microsoft 365 Business Premium. En dat terwijl de licentie Microsoft 365 Business Premium voor Office 365 Business moet zijn.

Endpoint Manager (Intune) rolt ook ProPlus uit naar users met Microsoft 365 Business Premium licentie. Policies vanuit Endpoint manager worden immers toegepast, en Office 365 Business ondersteunt geen policies. Ook hier kun je SCA gebruiken en vindt gewoon activatie plaats.

Dus:
• SCA mag niet op Office 365 Business
• Office 365 Business mag niet op WVD
• ProPlus mag wel op WVD
• Endpoint Manager rolt ProPlus uit voor users met M365 Business Premium
• M365 Business Premium heeft O365 Business
• M365 Business Premium mag op WVD (maar O365 Business niet)
• M365 Business activeert gewoon ProPlus

Dit is nogal conflicterend. Wat mag nu precies wel/niet? Mag Microsoft 365 Business Premium nu wel ProPlus activeren i.v.m. SCA en/of WVD? Is de Office versie die Endpoint Manager uitdeelt aan Microsoft 365 Business Premium users op desktops/laptops wel of niet de toegestane versie?

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 20-07-2020 14:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
* schopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
* schop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er zijn verschillende betekenissen van SCA, je doelt hier op shared computer activation. ik verplaats je topic even van CSA naar de serverburen. (Hoewel OFF in dit geval een clientside iets is, lijkt dat me beter passen).
Trommelrem schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:48:
Bij Microsoft 365 Business Premium is SCA wel toegestaan, maar de bijbehorende Office versie zou Office 365 Business moeten zijn. Zonder SCA dus. Toch werkt activatie met SCA in WVD met ProPlus (standaard Azure image) met Microsoft 365 Business Premium. En dat terwijl de licentie Microsoft 365 Business Premium voor Office 365 Business moet zijn.
Als het en in de praktijk werkt en het volgens 'hoger liggende plan' is toegestaan, zou ik verewachten dat het prima is. Uitsluitsel zal echter moeten komen van de verkopende partij of van de rechthebbende (MS), me dunkt.

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 20-07-2020 14:59 . Reden: () ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Dat is dus het probleem. Er werkt wel meer in de praktijk wat op papier niet is toegestaan.

Ik heb ook het idee dat de ODT van Business en ProPlus inmiddels dezelfde SKU is geworden, wellicht weet iemand daar iets over? Bij Business wordt in ieder geval ook Access uitgerold.

Is het wel echt server? Office is een clientpakket :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 22:07
Trommelrem schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:43:
Dat is dus het probleem. Er werkt wel meer in de praktijk wat op papier niet is toegestaan.

Ik heb ook het idee dat de ODT van Business en ProPlus inmiddels dezelfde SKU is geworden, wellicht weet iemand daar iets over? Bij Business wordt in ieder geval ook Access uitgerold.

Is het wel echt server? Office is een clientpakket :)
Dat (Microsoft) Access onderdeel is van Business is een ding uit het jaartal 2017 of 2018 als ik het me goed herinner. Het leuke was dat ten tijde van die uitrol ODT en de MSDN images van Business nog niet Access bevatte (wat voor leuke problemen zorgt bij klanten waar je Office via ODT het uitrolt maar die wel Access nodig hebben, wat wel met de web based installer geïnstalleerd werd).

Het zijn wel verschillende pakketten maar bij mij bekend zijn de licenties uitwisselbaar, als je ProPlus uitrolt en je activeert met een account (of licentie) van Business dan downgrade Office deze zelf (of in geval van andersom upgrade deze hem zelf, geef dan na activatie aan dat om de licentie toe te passen Office opnieuw opgestart moet worden waar na applicaties er mogelijk nog bij geïnstalleerd worden of verwijderd).

Bij mijn vorige bedrijf rolden we via Azure ook ProPlus uit terwijl het overgrote deel van de gebruikers daar een Business licentie had en deze konden Office gewoon met hun account activeren.

Volgens mij kan je (tegenwoordig) in de XML generator voor ODT bij beide versies ook aangeven of het een Shared License of niet betreft. Je lijkt trouwens wel gelijk te hebben ik zie bij de APP versies alleen nog een Business channel en Enterprise channel aangegeven in die ODT versie dus geen Business Premium meer.... https://config.office.com/deploymentsettings (onder licensing lijk je bij alle versies een Shared Computer Based aan te kunnen geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Interessant topic heb hier laatst nog een discussie met een Supplier over gehad.

Maar die konde het ook niet helemaal zeker zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ik denk dat ik al een half antwoord heb. De ProPlus ODT werkt inderdaad gewoon met een Microsoft 365 Business Premium licentie. Als je op een WVD inlogt met een E3 of E5 user, dan heb je ProPlus (en policies). Dezelfde policies op dezelfde WVD worden niet toegepast als een Business Premium user inlogt. Hetzelfde geldt op een normale PC, dus buiten WVD om. Dus ook een normale Windows 10 (Pro) machine kan met de ProPlus ODT worden uitgerold, een Business Premium user zal voor die specifieke sessie downgraden naar Office 365 Business. Dit kun je testen doordat je ziet dat policies voor deze specifieke user niet worden uitgerold (Office 365 Business kent geen policies).

Ik ga nog een keer een Business ODT uitrollen en kijken wat een E3 user daar op doet.

Of het van de licentie mag weet ik nog niet. De distri's weten het niet.
Pagina: 1